Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 629753

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb sinds van de week een probleem met windows, de startknop doet het niet en meerdere windows apps doen het niet meer. hoe los ik dit op...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lenovo y50-70, windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
de standaard oplossingen die op internet staan...
http://home.bt.com/tech-g...-to-fix-it-11364000314532

geen van alle werkt.

ik hoor het graag of er een andere oplossing is.

Groet,

Bas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-07 12:13

Jean Paul

Reservebelg

Maar één website van Google geprobeerd? Dat is wel erg karig Bas. Het staat vol met meerdere oplossingen dan alleen die vier van die ene website. Het gebrek aan extra informatie over je situatie maakt het ook erg moeilijk om je direct te helpen en kost ons weer meer tijd om je te helpen.

Aantal vragen welke ons al een beter beeld zullen geven:
  • Heb je net pas Windows 10 geïnstalleerd, of draaide je deze al langere tijd probleemloos?
  • Heb je een virusscanner draaien, zo ja welke, en heb je al een volledige scan gedraaid?
  • Heb je iets geïnstalleerd of veranderd aan je PC net voordat de problemen ontstonden, zo ja, wat?
  • Heb je al een system restore gedraaid naar een moment vóór de problemen begonnen?
Kijk ook eens hier en probeer die oplossingen eens. Laatste optie van die site betreft het opnieuw installeren van Windows 10, met behoud van je bestanden maar niet je software. Indien je een virus uitsluit en een restore point niet werkt, zal dat ongetwijfeld helpen :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jean Paul schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:00:
Maar één website van Google geprobeerd? Dat is wel erg karig Bas. Het staat vol met meerdere oplossingen dan alleen die vier van die ene website. Het gebrek aan extra informatie over je situatie maakt het ook erg moeilijk om je direct te helpen en kost ons weer meer tijd om je te helpen.

Aantal vragen welke ons al een beter beeld zullen geven:
  • Heb je net pas Windows 10 geïnstalleerd, of draaide je deze al langere tijd probleemloos?
  • Heb je een virusscanner draaien, zo ja welke, en heb je al een volledige scan gedraaid?
  • Heb je iets geïnstalleerd of veranderd aan je PC net voordat de problemen ontstonden, zo ja, wat?
  • Heb je al een system restore gedraaid naar een moment vóór de problemen begonnen?
Kijk ook eens hier en probeer die oplossingen eens. Laatste optie van die site betreft het opnieuw installeren van Windows 10, met behoud van je bestanden maar niet je software. Indien je een virus uitsluit en een restore point niet werkt, zal dat ongetwijfeld helpen :)
dit is een van de sites.
heb er genoeg geprobeerd, maar niets helpt

heb laptop 2 maanden, toen ik hem kocht gelijk geupdate.
ja, avast free. en zal de scan nogmaals doen.
en er is me na installaties niets opgevallen, is zomaar begonnen.
en heb helaas geen restore point, behalve van de update naar 10...

heb via die link alle opties ook al geprobeerd,
via de powershell optie komt hij biet verder dan 79 procent, dan stopt hij ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Zorg ervoor dat je virusscanner volledig up to date is, en met name de applicatie zelf. Een oudere virusscanner kan Windows 10 erg in de weg zitten (onwerkbaar maken). Als deze al op de PC stond vóórdat je naar Windows 10 updatete, deïnstalleer dan de virusscanner eerst en download de meest recente versie.

Mocht de virusscanner verder in orde zijn en de scan niks vinden, probeer de laatste optie van de link die ik deelde en refresh de PC. Let erop dat je alle belangrijke bestanden altijd eerst back-upt.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_UT
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-08-2021

Scorpio_UT

Computerwiz

mogge Bas,

Welke drivers heb je geinstalleerd en je hebt hem gelijk geupdate zeg je.

dan zou ik beginnen met alle drivers weg te gooien n.l. bij lenovo ( en een paar andere merken ook )
wil het nog wel eens gebeuren dat de drivers raar doen,verwijder deze gewoon even in veilige modus en start opnieuw op en laat windows zelf zijn drivers vinden.

Veilige modus doe je zo .:

Ctrl + Alt + Del
dan SHIFT vasthouden en opnieuw opstarten klikken.

dan krijg je een trouble shoot scherm..

geavanceerde kiezen en dan opstart instellingen en dan optie 5

succes

JB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Scorpio_UT schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:17:
mogge Bas,

Welke drivers heb je geinstalleerd en je hebt hem gelijk geupdate zeg je.

dan zou ik beginnen met alle drivers weg te gooien n.l. bij lenovo ( en een paar andere merken ook )
wil het nog wel eens gebeuren dat de drivers raar doen,verwijder deze gewoon even in veilige modus en start opnieuw op en laat windows zelf zijn drivers vinden.

Veilige modus doe je zo .:

Ctrl + Alt + Del
dan SHIFT vasthouden en opnieuw opstarten klikken.

dan krijg je een trouble shoot scherm..

geavanceerde kiezen en dan opstart instellingen en dan optie 5

succes
Het systeem heeft schijnbaar goed gewerkt onder Win10, dat de drivers een probleem zijn nu lijkt mij wel stug (zelfde geldt voor virusscanner, soit). Aangezien het systeem 2 maanden oud is en het een update naar Win10 betreft, lijkt mij een refresh de beste optie. Hoewel een complete herinstallatie van Win10 nóg beter is, lijkt mij dat minder handig met laptops welke mogelijk recovery partities hebben.

Daarna het beste de nieuwste bios update en drivers van de Lenovo site halen, en alles moet weer prima werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:07
Zie bericht hieronder :z

Ik heb iets gelijkaardig gehad. Even in de command prompt (met administrator rechten) sfc /scannow draaien en het was gefixt.

Alleen de command prompt openen kan tricky zijn. Als ik het me goed herinner:
op het toetsenbord de Windows-toets + E drukken om verkenner te openen.
Navigeren naar C:/Windows/System32/CMD.exe (rechtermuisknop -> als administrator openen)
en
sfc /scannow
intypen en enter.

[ Voor 4% gewijzigd door Thmz159 op 22-02-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Thmz159 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:54:
Ik heb iets gelijkaardig gehad. Even in de command prompt (met administrator rechten) sfc /scannow draaien en het was gefixt.

Alleen de command prompt openen kan tricky zijn. Als ik het me goed herinner:
op het toetsenbord de Windows-toets + E drukken om verkenner te openen.
Navigeren naar C:/Windows/System32/CMD.exe (rechtermuisknop -> als administrator openen)
en
sfc /scannow
intypen en enter.
Deze tip stond al in de link van de TS, welke naar zijn zeggen gevolgd zijn zonder resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_UT

Scorpio_UT

Computerwiz

De Windows 10 update is een vrij grote update en zoals je zelf wel gemerkt hebt gooit windows dan gelijk alles om dus is het niet onverstandig om even de drivers en de virus scanner opnieuw te doen.

maar idd een hele nieuwe schone refresh is altijd beter alleen misschien onnodig

JB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haay allen.

ben nu naar andere viruscanner overgegaan, just in case.
is nu aan t scannen, en zal nog wel even bezig zijn.

even korte vraag, jullie hebben t over drivers verwijderen en opnieuw instaleren.
waar vindt ik de drivers?

Groetjes bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_UT

Scorpio_UT

Computerwiz

die vind je in het systeem overzicht
dat kan je het beste even in veilige modus doen want ik vermoed dat dan wel je startknop werkt.

rechtermuis startknop, apparatenbeheer

mvgr Jan

[ Voor 12% gewijzigd door Scorpio_UT op 22-02-2016 17:41 ]

JB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Euh, welke drivers zou hij daar moeten verwijderen, want daar staat alles, en alle apparaten deinstalleren is echt geen goed idee. :?

Een twee maand oude laptop heeft nog niet veel meuk verzameld, een refresh (mits SSD) zal zo'n 15 minuten in beslag nemen en is als nieuw.

Tip: zorg dat je de drivers van de Lenovo website, met name die voor WiFi / LAN adapter op een stick oid hebt staan. Kan een gebrek aan internet en hoofdpijn schelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb m net in veilige modus opgestart, doet het nog niet.

Ik wil jet liefst een refres als allerlaatste redmiddel gebruiken, heb vrij veel bestanden en programma's waar ik het cdtje/ de instalatie usb op school moet ophalen en duurt altijd minimaal een week.

Mn bleutooth doet t sinds de virusscan wel weer, vreemd genoeg maar de rest nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Heb je al de laatste bios en updates geïnstalleerd van de Lenovo website? Heb je ondertussen ook verder gezocht op internet, aangezien er nog andere oplossingen geboden worden? Kan je een update geven met wát exact je allemaal geprobeerd hebt (dus geen links naar websites) en welke resultaten / meldingen daaruit kwamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:01
Heb ik ook gehad met een lenovo, de laptop wil dan opnieuw opstarten voor een windows update, maar op een of andere manier blijft windows er in hangen.
Oplossing: druk op windows knop plus Q, type "update" klik op instellingen voor windows update en klik op direct opnieuw opstarten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_UT

Scorpio_UT

Computerwiz

als je in veilige modus ook geen start krijgt is er toch meer aan de hand dan een stukje software of drivers.

ik zou nu echt gaan denken aan een goede backup en dan maar opnieuw installeren met een SSD ben je zo klaar en van alle kopzorgen af

en idd wat Jean Paul zegt even controleren of je de laatste bios hebt... pas wel op met flashen als je dit fout doet , heb je een nieuwe onderzetter ( hij doet dan echt niks meer )

JB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Het kan ook in het profiel zitten, dat gezegd hebbende kan je eens proberen een nieuw gebruikersaccount aan te maken op de laptop en zien of daar dezelfde problemen in voorkomen. Ook een item dat eenvoudig en snel te controleren is.

Houdt er toch rekening mee dat de kans aanwezig is dat je een refresh uit moet voeren, en als je daar voorbereidend werk voor moet doen i.v.m. bestanden/software zou ik daar sowieso niet mee wachten.

Je geeft verder ook aan bestanden op de laptop te hebben staan welke belangrijk zijn. Het mag geen excuus zijn om geen refresh uit te voeren vanwege deze bestanden, aangezien je er toch echt een backup van moet hebben, zeker als het op school betrekt. Je zal niet de eerste zijn die weken werk is kwijtgeraakt door gebrek aan backups en PC problemen/kwijtgeraakte media etc (denk ook eens aan cloud-oplossingen).

Wat betreft applicaties zou ik daar in de toekomst ook eens een backup van maken als de CD/USB van school is, zodat je jezelf in de toekomst in ieder geval kan redden mocht er zich iets vreemd voordoen (e.g. ransomware, Locky is enorm actief op dit moment, binnen het bedrijf nu 2de keer dat we geraakt zijn, en ja praat me niet van de gebrekkige antivirus etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:23
Ik heb hier precies het zelfde gehad, ook met avast als virusscanner. Ik heb deze verwijderd. Daarna windows zijn updates laten doen, en na opnieuw starten weer vers geïnstalleerd. Bij mij was toen probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haay allen. Ik zal vanmiddag even updaten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Voor driverupdates gebruik ik altijd snappy drivers.
Deze haalt de meest recente drivers op, en installeert deze.
Je kan de meest up to date drivers laten binnenlopen via het programma, of een torrent met alles tegelijk ( 12GB )
http://www.majorgeeks.com...ppy_driver_installer.html

torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
goed, de update:

heb weinig tijd gehad om verder het eea nog uit te sluiten, maar zal morgen waarschijnlijk clean install doen...

heb nog geprobeerd om via instalatieusb extern commandprompt uit te voeren en zo sfc/scannow te doen en ook om alle microsoftapps opnieuw te installeren. helaas mocht ook dit niet baten.

heb ook nog gegoogled, maar steeds weer komt sfc/scannow en het opnieuw installeren apps naar boven.

Groetjes bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgeert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-06 09:10
Probeer deze nog eens voor je een clean install doet...

Energiebeheer - Het gedrag van het sluiten van het deksel bepalen - instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn - snel opstarten inschakelen (deze moet je uitvinken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hgeert schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:10:
Probeer deze nog eens voor je een clean install doet...

Energiebeheer - Het gedrag van het sluiten van het deksel bepalen - instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn - snel opstarten inschakelen (deze moet je uitvinken)
moet ik de laptop dan opnieuw opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij vergeten we 1 belangrijk ding: het kan ook het profiel zijn. Heb je al geprobeerd om een nieuwe gebruiker aan te maken in Windows en met deze nieuwe gebruiker aan te loggen? Heeft deze nieuwe gebruiker dan dezelfde issues als je normale account?

Indien bij de nieuwe gebruiker het probleem niet heeft, is je profiel corrupt. Vervelend maar dan weten we voorlopig dat je niet alles opnieuw hoeft te installeren etc. Indien bij de nieuwe gebruiker het probleem wel optreedt, doen dan even het volgende:

- maak op je desktop een shortcut aan met als target
code:
1
%SystemRoot%\system32\WindowsPowerShell\v1.0\powershell.exe

- voer deze shortcut uit als administrator
- je zal dan een blauw-achtig scherm krijgen
- voer het volgende commando in maar alleen als je zeker weet dat je een internetverbinding hebt
code:
1
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

- dit kan even duren want Windows gaat proberen bepaalde bestanden op te halen van internet
- als het klaar is, start de machine opnieuw op

Is het probleem nu opgelost? Zo nee, start dan wederom de snelkoppeling als administrator en voer de volgende code uit
code:
1
Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

Er kunnen wat rode foutmeldingen komen; deze kan je negeren. Start hierna de machine opnieuw op.

Als het probleem nu nog niet opgelost is, is het 100% zeker dat je Windows opnieuw moet gaan installeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:02
MAX3400 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:50:
Volgens mij vergeten we 1 belangrijk ding: het kan ook het profiel zijn. Heb je al geprobeerd om een nieuwe gebruiker aan te maken in Windows en met deze nieuwe gebruiker aan te loggen? Heeft deze nieuwe gebruiker dan dezelfde issues als je normale account?

Indien bij de nieuwe gebruiker het probleem niet heeft, is je profiel corrupt. Vervelend maar dan weten we voorlopig dat je niet alles opnieuw hoeft te installeren etc. Indien bij de nieuwe gebruiker het probleem wel optreedt, doen dan even het volgende:

- maak op je desktop een shortcut aan met als target
code:
1
%SystemRoot%\system32\WindowsPowerShell\v1.0\powershell.exe

- voer deze shortcut uit als administrator
- je zal dan een blauw-achtig scherm krijgen
- voer het volgende commando in maar alleen als je zeker weet dat je een internetverbinding hebt
code:
1
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

- dit kan even duren want Windows gaat proberen bepaalde bestanden op te halen van internet
- als het klaar is, start de machine opnieuw op

Is het probleem nu opgelost? Zo nee, start dan wederom de snelkoppeling als administrator en voer de volgende code uit
code:
1
Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

Er kunnen wat rode foutmeldingen komen; deze kan je negeren. Start hierna de machine opnieuw op.

Als het probleem nu nog niet opgelost is, is het 100% zeker dat je Windows opnieuw moet gaan installeren.
Had dit ook inderdaad op de Dell pc van mijn ouders en de enige oplossing was een nieuw account aanmaken. Het nieuwe account had deze problemen niet dus toen alles overgeheveld van het oude naar het nieuwe account en het was weer opgelost. Dus zou dit zeker nog even proberen voor je opnieuw gaat installeren.

Topicstarter
ik heb geprobeerd nieuw account aan te maken, kom niet in het menu om een nieuw account te maken dus denk dat windows helaas fouten heeft.

ook andere 2 opties geprobeerd werken ook niet...

Ga morgen weekje op vakantie, ga daarna wel alles regelen.

• nachtnet
  • Laatst online: 14:23
Ik ben in control panel gekomen door rechts klikken op deze computer icoon --> eigenschappen --> control panel home. Vandaaruit kun je weer een hele boel doen om te herstellen (in mijn geval was avast tijdelijk verwijderen voldoende.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weer terug van vakantie, en nu clean installatie gedaan en alle divers plus bios geüpdatet.
Nieuwe probleem...
Start en alles werkt niet maar bij opstarten zegt de laptop: unauthorized wireless network card is plugged in. power off and remove it.

Wat nu?
Enige manier om de pc op te starten is in de bios wireless uitzetten dan start ie.

Mvg bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lenovo een belletje geven? Iets zegt me dat doorde BIOS-update de wifi-kaart niet meer "officieel" is en hierdoor niet herkend kan worden door Windows. Ik roep ook maar wat maar het is toch wel enigszins bekend dat sommige peripherals, waaronder GPU's, soms niet meer lekker worden herkend/werken na een update waardoor de UEFI-"match" pleite is.

Eventueel kan je ook even zelf Googlen op "unsigned drivers windows 10" maar dat is ietsjes op eigen risico.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:59:
Lenovo een belletje geven? Iets zegt me dat doorde BIOS-update de wifi-kaart niet meer "officieel" is en hierdoor niet herkend kan worden door Windows. Ik roep ook maar wat maar het is toch wel enigszins bekend dat sommige peripherals, waaronder GPU's, soms niet meer lekker worden herkend/werken na een update waardoor de UEFI-"match" pleite is.

Eventueel kan je ook even zelf Googlen op "unsigned drivers windows 10" maar dat is ietsjes op eigen risico.
Had inderdaad al wat gevonden over de white list.
Ik bel lenovo morgen en hoop dat t simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_UT

Scorpio_UT

Computerwiz

Anoniem: 629753 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:47:
Weer terug van vakantie, en nu clean installatie gedaan en alle divers plus bios geüpdatet.
Nieuwe probleem...
Start en alles werkt niet maar bij opstarten zegt de laptop: unauthorized wireless network card is plugged in. power off and remove it.

Wat nu?
Enige manier om de pc op te starten is in de bios wireless uitzetten dan start ie.

Mvg bas
lekker vakantie gehad ?

toch raar na bios update wifi kaart weg... enige snelle oplossing hier is wifi kaart vervangen door eentje die wel door de bios herkend wordt, je hebt neem ik aan wel een officiele bios gepakt,

JB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Scorpio_UT schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 00:36:
[...]

lekker vakantie gehad ?

toch raar na bios update wifi kaart weg... enige snelle oplossing hier is wifi kaart vervangen door eentje die wel door de bios herkend wordt, je hebt neem ik aan wel een officiele bios gepakt,
Heerlijke vakantie gehad, alleen weinig vrouwelijk schoon XD

ja heel raar, heb inderdaad officiële lenovo bios geflashed.
Hoe weet ik welke kaarten wel werken?
Kan de officiële whitelist nergens vinden.

Iemand hier trouwens het telefoonnummer van lenovo Nederland? Kan alleen een Engels nummer vinden...

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 629753 op 08-03-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:54
Anoniem: 629753 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:08:
[...]

Heerlijke vakantie gehad, alleen weinig vrouwelijk schoon XD

ja heel raar, heb inderdaad officiële lenovo bios geflashed.
Hoe weet ik welke kaarten wel werken?
Kan de officiële whitelist nergens vinden.

Iemand hier trouwens het telefoonnummer van lenovo Nederland? Kan alleen een Engels nummer vinden...
https://support.lenovo.com/nl/nl/supportphonelist_full

Welke laptop van lenovo heb je geflashed en met welke versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lenovo y50-70, en bios v3.03 uit mn hoofd

Edit:

Lenovo aan de lijn gehad, nogmaals op hun verzoek systeemherstel gedaan, maar heeft niets geholpen...

Weet iemand of ik de bios kan downgraden?

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 629753 op 09-03-2016 19:05 ]

Pagina: 1