[Netwerk] Router advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-07 14:33
Ik zoek een?
Router met een goed WiFi bereik over een grote afstand

Wat is je budget?
+/- 200 euro

Geen specifieke voorkeur voor merken, al hoor ik geode verhalen over Asus en Netgear

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De router dient ter vervanging van een Linksys WRT610n, deze heeft de laatste tijd heel at kuren en krijg het niet meer voor elkaar om het apparaat zonder WiFi uitval werkend te krijgen.

Naar network setup zal die geintegreerd gaan worden in een nog aan te leggen network in het nieuwbouw huis. Dat netwerk kent de volgende setup:

Meterkast:
- Ziggo modem
- WiFi Router
- Patchpanel (ivm elke kamer bedraad netwerk (Cat6)
- Synology NAS
- Op den duur een alarm installatie

De nieuwe router moet aan wat eisen gaan voldoen.

- WiFi bereik moet groot zijn, straks gaan we over naar een nieuwbouw huis en dan moet de router qua WiFi een bereik hebben van in iedergeval een 160m2.

- Veel instel mogelijkheden, liefst ook mogelijkheden tot VPN.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wicked-Game schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:22:
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De router dient ter vervanging van een Linksys WRT610n, deze heeft de laatste tijd heel at kuren en krijg het niet meer voor elkaar om het apparaat zonder WiFi uitval werkend te krijgen.
Welke versie van de WRT610n heb je nu? Op alle modellen is het mogelijk om er OpenWRT op te zetten. Misschien draait het dan stabiel.
Naar network setup zal die geintegreerd gaan worden in een nog aan te leggen network in het nieuwbouw huis.
[...]

- WiFi bereik moet groot zijn, straks gaan we over naar een nieuwbouw huis en dan moet de router qua WiFi een bereik hebben van in iedergeval een 160m2.
Ik begrijp uit je verhaal dat je momenteel nog niet in het nieuwe huis woont?

Wat ik je in ieder geval kan aanraden, zeker gezien het feit je huis vrij groot is en je al naar elke kamer een kabel hebt liggen. Is een niet wifi router aanschaffen die alle routering op zich neemt en dan in bepaalde kamers een (aantal) acces points hangt. Hiermee ben je verzekerd van een goed bedraad netwerk en een stabiel draadloos netwerk.

Apparatuur die in jou geval vaak wordt aangeraden zijn: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Long Range (set van 3) in combinatie met een Mikrotrik router.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 22-02-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-07 14:33
rens-br schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:10:
[...]

Welke versie van de WRT610n heb je nu? Op alle modellen is het mogelijk om er OpenWRT op te zetten. Misschien draait het dan stabiel.

[...]

Ik begrijp uit je verhaal dat je momenteel nog niet in het nieuwe huis woont?

Wat ik je in ieder geval kan aanraden, zeker gezien het feit je huis vrij groot is en je al naar elke kamer een kabel hebt liggen. Is een niet wifi router aanschaffen die alle routering op zich neemt en dan in bepaalde kamers een (aantal) acces points hangt. Hiermee ben je verzekerd van een goed bedraad netwerk en een stabiel draadloos netwerk.

Apparatuur die in jou geval vaak wordt aangeraden zijn: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Long Range (set van 3) in combinatie met een Mikrotrik router.
versie van de WRT610n is uit mijn hoofd een v1, zal dat even na moeten gaan. Het is in iedergeval al een oudje.

Het idee van de AP's is zeker een idee. Zal die in iedergeval meenemen in het vergelijk.

Als we wel bij het principe van router blijven (wifi), dan is de vraag welke router het beste zal voldoen. Ik kan op basis van de testen dit erg moeilijk bepalen. Dit heft metname te maken dat volgens mij niemand (of bijna niemand) test met verbindingen op zeg 15m afstand en door muren/plafonds heen. Dat zou een beeld geven hoe WiFi routers nu werkelijk presteren.

Als ik nu kijk naar testen komt bijv. een Netgear R7000 er erg goed uit. Maar is deze dan zo goed dat duurdere routers geen meerwaarde bieden? Zelf heb ik bij mijn ouders een Asus 66U ooit geinstalleerd en die presteert prima, met een naar mijn mening uitstekende interface.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robku78
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-07 08:00
persoonlijk zou ik ook gaan voor losse onderdelen. Voor de Wifi Ubiquity Unify Access-point(s), in combinatie met een Ubiquity Edge Router. Ben je misschien iets meer kwijt dan 200 euro, maar het is wel stabiel, snel en veel configuratie mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Robku78 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:43:
persoonlijk zou ik ook gaan voor losse onderdelen. Voor de Wifi Ubiquity Unify Access-point(s), in combinatie met een Ubiquity Edge Router. Ben je misschien iets meer kwijt dan 200 euro, maar het is wel stabiel, snel en veel configuratie mogelijkheden.
Helemaal mee eens.

Bijkomend voordeel is, dat de Ubiquity Edgerouter standaard (open)VPN aan boord heeft en dat er ook alarm producten van Ubiquity (o.a. camera's en sensoren) te koop zijn. Het is ook nog eens heel modulair, waardoor je nu eerst met een router + AP kan beginnen en dat later in je nieuwe huis makkelijk kan uitbreiden.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wicked-Game schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:37:
[...]

versie van de WRT610n is uit mijn hoofd een v1, zal dat even na moeten gaan. Het is in iedergeval al een oudje.
Ik heb even zitten kijken. Het maakt niet uit of je de V1 of V2 hebt. Beide versies wordt ondersteunt door OpenWRT
Het idee van de AP's is zeker een idee. Zal die in iedergeval meenemen in het vergelijk.

Als we wel bij het principe van router blijven (wifi), dan is de vraag welke router het beste zal voldoen. Ik kan op basis van de testen dit erg moeilijk bepalen. Dit heft metname te maken dat volgens mij niemand (of bijna niemand) test met verbindingen op zeg 15m afstand en door muren/plafonds heen. Dat zou een beeld geven hoe WiFi routers nu werkelijk presteren.
Het voordeel van de genoemde losse AP is dat deze naadloos en perfect samenwerken. De AP's zorgen ervoor dat er met het juiste netwerk geswitcht wordt in tegenstelling tot je telefoon. Daardoor ben je verzekerd van perfecte wifi dekking. In combinatie met jou grote nieuwe huis kan ik echt alleen maar AP's aanraden.

Het nadeel namelijk van één centrale wifi router, is dat er nooit op alle plekke goed bereik is. Je router staat namelijk (bijna) nooit op de juiste plek in het huis. (Vaak de meterkast of de voorkant van het huis).

Of alleen een losse router zal voldoen in jou huis is gissen. Hier kom je eigenlijk pas achter wanneer je deze plaatst.
Pagina: 1