Past een M.2 PCI EN een M.2 SATA SSD in een ATIV Book 9?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532660

Topicstarter
Mijn vraag

Hallo,
Ik bezit een Samsung ATIV Book 9 Pro laptop met momenteel een M.2 SATA type SSD. Nu gaan de SATA soorten echter tot zo'n 600Mb/sec leessnelheid. Daardoor zou ik graag willen weten of ik niet gewoon een M.2 PCI type SSD in mijn laptop kan pluggen (ondanks de afwijkende vorm)?
Volgens de gasten van Coolblue moe het kunnen, maar volgens mij was die helpdesk medewerker wat aan de junior kant...

Dank voor jullie input alvast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:15
Een M.2 SSD met PCI-E interface heeft niet per definitie een afwijkende vorm ! De M.2 specificatie beschrijft namelijk alleen de vorm en welke signalen over de connector kunnen. Die signalen mogen SATA zijn of PCI-E.

Zolang je niet 100% bevestigd krijgt van iemand met een identieke laptop dat een M.2 SSD met PCI-E interface gaat werken in deze laptop zou ik er van uit gaan dat het NIET gaat werken. Ik vraag mij ook af OF je uberhaupt een M.2 socket op het moederbord zo kunt aansluiten dat SATA en PCI-E beide werken.
Ik heb nog geen bewijs gezien dat zoiets kan maar ik ben er ook niet naar op zoek geweest dus ik kan het mis hebben.

Nog los daarvan, een PCI-E SSD gaat je volgen mij niet heel veel snelheidswinst opleveren t.o.v. een SATA SSD. Een veiliger upgrade zou zijn om de snelste M.2 SATA SSD die je kunt vinden er in te zetten.

En natuurlijk prima gasten van Coolblue maar het zijn verkopers en ik zou inderdaad niet teveel waarde hechten aan hun "technisch inzicht" ;)

[ Voor 7% gewijzigd door peterpv op 21-02-2016 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Peter, dank voor je antwoord. Volgens diverse artikelen zit er wel degelijk een afwijkende vorm en snelheidsverschil tussen de M.2 SATA M.2 PCI SSD's:
http://www.thessdreview.c...ata-m-2-ssd-review-512gb/

Specifiek valt mijn oog op de Samsung 950 pro (M.2) SSD.:
http://www.ssdcenter.nl/p...g-950-pro-256-gb.html?s=k

De vraag is de bovenstaande Toshiba SSD (SATA M.2; zie review hierboven vermeld) kan vervangen door de 950 Pro.
Zou iemand daar iets over kunnen zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niemand die mij kan helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:35

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Persoonlijk zou ik Samsung even een email sturen of op de officiële Facebook navragen.

Verder hier nog even de pricewatch scheelt bijna 20 euro met cool blue
pricewatch: Samsung 950 Pro 256GB

Of gaan voor zoiets
pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 500GB

Dan heb je wel gewoon data maar voor de zelfde prijs ongeveer 500gb

Verder heb ik dit gevonden
http://forum.notebookrevi...ge-np940x3g.733030/page-2

Daar geeft iemand aan dat de m.2 slot vast zit aan de sata controller en dat pci niet mogelijk was

[ Voor 71% gewijzigd door Splitinfinitive op 27-02-2016 20:33 ]