Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutellaah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 20:10
Ik ga binnenkort een nieuwe TV kopen (pricewatch: Philips 55PUK6400 Zwart)
Deze TV ondersteunt geen DLNA.
Ik heb daarnaast zopas de pricewatch: Synology DiskStation DS216play gekocht die wel DLNA heeft.

Na wat zoeken online kwam ik geen echt duidelijk antwoord tegen.

1. Kan ik met deze tv films bekijken die op mijn NAS staan?
2. Moet je DLNA op beide apparaten hebben om er gebruik te kunnen van maken?

Zo neen, hebben jullie alternatieven voor deze TV in een prijsklasse die onder de 1000 euro valt.

[ Voor 8% gewijzigd door Nutellaah op 21-02-2016 22:30 ]

Steam: Nutella | Tweakers: Nutellaah
i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Want Miracast & DSVideo geven geen oplossing en dus wil je een andere TV gaan kopen? Ik roep maar wat want de enige "casting" die ik zo snel zie op Pricewatch is Miracast.

Ik vraag me ook af wat de rek in het budget is; je zou natuurlijk ook kunnen overwegen (als je wel graag de Philips wil hebben) om voor 6 tientjes een RPi erachter te plakken en die met Kodi alle bestanden van je NAS te laten afspelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutellaah
Bedankt voor de reactie.
Momenteel hebben we nog geen TV. Alles bekeken we op een laptop.
Eén van de eisen die ik stel is dat ik vanuit mijn zetel films kan afspelen die op mijn NAS staan zonder dat ik daarvoor mijn PC hoef aan te sluiten op de tv.
Miracast kan inderdaad films afspelen, maar dan moet ik toch weer naar mijn pc lopen (desktop).
De RPI is wel een mogelijkheid, maar dan weet ik het antwoord nog niet of DLNA op beide toestellen nodig is.

Een alternatief voor de Philips is deze: Pricewatch: LG 55UF680V. Deze ondersteunt wel DLNA, maar daar weet ik nog niet het antwoord op de vraag. :)

i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nutellaah schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:42:
De RPI is wel een mogelijkheid, maar dan weet ik het antwoord nog niet of DLNA op beide toestellen nodig is.

Een alternatief voor de Philips is deze: Pricewatch: LG 55UF680V. Deze ondersteunt wel DLNA, maar daar weet ik nog niet het antwoord op de vraag. :)
Twee antwoorden in 1 zin; de DS216Play is DLNA-server en heeft dus alleen een client nodig (zoals een TV) om uiteindelijk de content naartoe te sturen; met een RPi kan je vaak beter/sneller/mooier/overzichtelijker meer media op je TV laten afspelen.

Maar het is maar net wat je zelf het makkelijkste vindt; op zich staat op de pagina van Synology bijna met hoofdletters bold vermeld dat de 216Play erg goed voor DLNA ingezet kan worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutellaah
Ok, bedankt voor het antwoord.
Ja op hun site letterlijk dat je kun streamen vanaf de nas naar apparaten met DLNA. Vandaar de verwarring, mijn geselecteerde TV heeft namelijk geen DLNA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Naast dat je moet weten of een toestel het DLNA-protocol ondersteund, is het ook verstandig om te weten of het videobestanden zonder transcoding kan afspelen wanneer je kiest voor een UHD-televisie.

Er zijn immers veel apparaten die geen ondersteuning bieden voor het afspelen van materiaal met een resolutie hoger dan 1920 x 1080 pixels over DLNA. Bij hogere resoluties gaat de Synology DS216play transcoding toepassen waarbij de resolutie wordt verlaagd naar 1920 x 1080 pixels.

Gebruik je dus voornamelijk de Synology voor het afspelen van videobestanden en ondersteund de televisie geen hogere resolutie over DLNA, dan zul je bij jezelf moeten afvragen of het wel nut heeft om een UHD-televisie te kopen.

Al is het überhaupt handig om bij jezelf na te gaan of je met dit budget en het formaat televisie dat je zoekt wel voor een UHD-televisie moet kiezen. Dergelijke televisies hebben altijd tekortkomingen op verschillende zaken om tot de lage prijs te komen. Vaak wordt bespaard op de beeldkwaliteit door er een 50Hz paneel in te stoppen, wat niet samengaat met de resolutie van UHD.

In een nieuwsartikel van Tweakers enkele dagen geleden heb ik uitgelegd waarom deze resolutie en frequentie niet samengaan. Het is een flinke tekst, dus bereid je voor: Dimens in 'nieuws: GfK: verkoop uhdtv's in Nederland is bijna verviervoudigd ...

Kortom: Misschien kun je beter kijken naar een goede FHD-televisie dan een matige UHD-televisie. Scheelt je ook weer uitzoeken of het toestel de hoge resoluties over het DLNA-protocol aankan.
Al zou ik persoonlijk ook nog altijd niet kiezen voor het gebruik van de interne mediaspelers vanwege nog altijd ondermaatse ondersteuning en kwaliteit. Externe mediaspelers zijn doorgaans nog altijd beter, waaronder bijvoorbeeld ook de eerder genoemde Raspberry PI met Kodi. Vaak worden dan ook meer protocollen ondersteund voor het streamen van media zoals NFS en SMB zonder transcoding wat voor een betere beeldkwaliteit zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutellaah
Dimens, bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik zal mijn zoektocht verder zetten en kijken naar een goede FHD. Bedankt!

Deze lijken me dus beter geschikt:
Pricewatch: Sony Bravia KDL-55W8090C
Pricewatch: Philips 7000-serie

[ Voor 55% gewijzigd door Nutellaah op 22-02-2016 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Nutellaah schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:03:
Dimens, bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik zal mijn zoektocht verder zetten en kijken naar een goede FHD. Bedankt!

Deze lijken me dus beter geschikt:
Pricewatch: Sony Bravia KDL-55W8090C
Pricewatch: Philips 7000-serie
Het toestel van Sony wel, ja. Het toestel van Philips zou ik echter niet doen. Het is een ouder model en Philips staat niet echt bekend om de goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutellaah
Uiteindelijk de KDL-55W8070C gekocht :)

Pagina: 1