[Linux] Goed Arial font voor Mozilla

Pagina: 1
Acties:

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:27
Hoi!

Ik ben op zoek naar een goed arial (truetype) font voor Mozilla. Ik heb er al een hoop geprobeerd. Bij die van mozilla (mozilla-arial) worden sommige stukjes tekst veranderd in reuzachtige letters, andere stukjes weer niet. Die is niet te gebruiken dus. Die van windows (monotype-arial) geeft een website waarin alles doorelkaar loopt. Heeft iemand misschien een versie van arial die wel goed werkt? Hoe hebben jullie arial werkend gekregen in mozilla voor linux?

Alvast bedankt

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:05

Sjonny

Fratser

Welke distro heb je?
Ik heb in mandrake 8 eerst de fontdrake update moeten halen, daarna install windows fonts geklikt (want die maakte een oneindige loop in de versie van de cd) en toen ging het wel aardig ...
Alleen dat menuutje bovenin van T.net heeft een gigantische font size, maar voor de rest no probs...

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In mandrake 8.0 is het inderdaad een ramp om goede fonts te vinden. De fonts van abisource zijn trouwens zonder die update van de fontserver nog best wel redelijk.

• Sjonny

Sjonny

Fratser

ow? iedere keer dat ik over dit onderwerp ging zoeken kwam ik tegen dat die fonts van abi als een gek bugte en andere fonts in de weg zaten enzo :?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
oh :? raar, ik heb wel rare dingen gedaan met die fontserver trouwens... Maar ik stap denk ik binnenkort maar eens over op RH7.1. Betere standaard-font (het ziet er gewoon goed uit). Misschien handig voor anderen om te weten dat daar de fonts wel goed zijn.

• Pc123
Mandrake 8.0 inderdaad, die van windows doen het bij mij dus niet goed (pagina's lopen doorelkaar). En bij die van mozilla krijg ik op bijna elke website stukken met reuzachtige letters. Welke arial moet ik dan wel hebben? Ik heb al gezocht op internet maar ik kon er geen vinden. Zit er bij redhat standaard wel een arial die goed is?

Verwijderd

Gewoon arial.ttf van windows pakken. De meeste distros van tegenwoordig hebben truetype support in of de xfontserver (xfs) of in de server zelf zitten. (kijk of je progsels ttmkfdir hebt)

Draai je nog iets ouders kun je via de freetype site aan een gepatchete fontserver komen. En aan gepatchede mkfontdir en ttmkfdir util.

http://www.freetype.org/freetype1/projects.html

Rest je na het verkrijgen van de server nog het installeren van de fontjes zelf. In dir pleuren, dan als je ook de encodings geinstalleerd heb staan:

ttmkfdir -c -d <dir met ttf's> -o fonts.scale
mkfontdir -e ../encodings -e ../encodings/large

Dan zorgen dat je dir met ttf's in het fontpath staat van of X of de fontserver.

(ok beetje sketchy maar met de docs moet je der uit kunnen komen :) )

• Sjonny

Sjonny

Fratser

Op vrijdag 22 juni 2001 15:24 schreef Pc123 het volgende:
Mandrake 8.0 inderdaad, die van windows doen het bij mij dus niet goed (pagina's lopen doorelkaar). En bij die van mozilla krijg ik op bijna elke website stukken met reuzachtige letters. Welke arial moet ik dan wel hebben? Ik heb al gezocht op internet maar ik kon er geen vinden. Zit er bij redhat standaard wel een arial die goed is?
dat had ik dus ook de 1e keer, en als je dan op http://www.linux-mandrake.com/en/security/mdk-updates.php3?dis=8.0 kijkt en die font ding upgrade haalt, windows fonts opnieuw installed is het al een stuk minder.. maar misschien nog wel die grote font sizes af en toe..

• Pc123
Ik zeg toch dat die van windows niet goed werkt. Ik ben dus op zoek naar een arial (niet die van windows) die wel goed werkt. Ik heb een x fontserver met truetype support, maar arial werkt gewoon niet goed.

Verwijderd

Doh! Sowwy nie goed gelezen =) anyway..

Heb hier onder solaris geen trouble met dat arial fontje.. Misschien dat je die verdana web fonts van mikkiesoft eens kunt proberen? Zien der iha beter uit dan arial. (IMHO)

• Pc123
Dat klopt, maar veel websites gebruiken arial, en als je verdana wilt gebruiken moet je mozilla zo instellen dat ie alleen maar verdana mag gebruiken. En dat is ook niet helemaal de bedoeling.

Verwijderd

Ok.. ander oplossing als je verdana aan te zien vind :)

Met beetje geluk kun je fonts.dir/scale file bij je truetype fonts ff met hand bijfietsen dat ie voor arial naar verdana.ttf wijst...

(heb dit zelf niet uitgeprobeerd maar zou met beetje geluk mogelijk moeten zijn)

• Pc123
Zal het eens gaan proberen, maar ik zou toch graag arial ook hebben. Iemand nog een idee?

Verwijderd

Oh, ja je kunt evt. nog ff checken met xfd of het inderdaad het font zelf is dat problemen geeft en niet een of andere 'feature' van mozilla.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem (geen grotere maar kleinere letters en verschuivingen). Het is wel echt een bug van Mozilla schijnbaar; zie
http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=46415

edit: Ha opgelost! :) :) De oplossing was om GEEN arial uit windows te importeren en om de Abisuite fontdir in /etc/X11/fs/config weg te commenten (en xfs te restarten). Welk (fysiek) font nu dan wel wordt gebruikt is mij een raadsel, misschien een helvetica ofzo? (www.tweakers.net/x/s2.css). Drakfont is trouwens een beetje buggie met het verwijderen van fonts.

• Pc123
Mij is het ook gelukt! Met een echte arial. Ik heb ff de hele X server en X font server gereboot en nu doet ie het weer goed. Bedankt voor jullie tips.
Pagina: 1