Hoe een image maken (systeemkopie) van mijn iMac?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelke
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-03 16:14
Ik heb ervaring met systeemkopies onder Windows (Ghost, Reflect, Clonezilla enz.) maar ben sinds kort overgestapt op OS X :P en had graag eens geweten welke software hier voor handen is.
Ik ben op zoek naar iets met weinig toeters en bellen, het volstaat voor mij om éénmalig een systeemkopie te maken die ik later eventueel kan terugzetten mocht dit nodig zijn.
Ik heb geen behoefte aan backupprogramma's om mijn data safe te stellen, ben nogal ordelijk daarin en neem continu mijn voorzorgen in eventueel verlies van data.
Dus, eenvoudig programma om éénmalig een image van mijn disk mee te maken, en met de mogelijkheid om die image later terug te zetten op de iMac. En als het kan, liefst gratis programma.
Wie geeft me de tip over de naam van de software die ik zoek? :-)
Alvast bedankt op voorhand

...

OS X El Capitan
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via appelke op 22-02-2016 13:19)

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 14:58
Dit dus ˆˆˆ

en mocht je toch nog echt een image willen maken, maak dan een bootable volumekopie met Carbon Copy Cloner.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Time Machine al eens geprobeerd?

Standaard aan boord van elke Mac met OSX...

Je kunt je systeem contant laten backuppen, incremental, op een reserveschijf, externe schijf, NAS, etc., en ook weer terugzetten wanneer er iets mis is, zoals een crash, verkeerde installatie, etc., en ook naar een nieuwe, vers geformatteerde schijf.

Waarom zou je nog iets anders willen? :)

[ Voor 66% gewijzigd door Ramzzz op 21-02-2016 21:38 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-05 22:07
Idd schijf (USB bijv) koppelen en aanwijzen als time machine schijf. Baco Up starten en je hebt je bank Up. Elke wijziging daarna wordt ook opgeslagen.

...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Dit dus ˆˆˆ

en mocht je toch nog echt een image willen maken, maak dan een bootable volumekopie met Carbon Copy Cloner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelke
Dank u voor de tips.

Time Machine had ik al eerder ontdekt, ik vraag me wel af of dit een ganse systeemkopie maakt, of enkel mijn bestanden veilig back upt.

Carbon Copy Cloner is hetgeen ik zocht, maar liever iets in gratis versie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

appelke schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:19:
Dank u voor de tips.

Time Machine had ik al eerder ontdekt, ik vraag me wel af of dit een ganse systeemkopie maakt, of enkel mijn bestanden veilig back upt.
Time Machine backupt alles dat jij aanwijst dat het moet backuppen.

En als je wilt, kun je een backup terugzetten op een ander systeem.

Vollediger dan dat wordt het niet.
Carbon Copy Cloner is hetgeen ik zocht, maar liever iets in gratis versie :-)
Dat werkt ook in gratis vorm. 30 dagen.

Maar waarom, software kopen als je het al gratis hebt, en volledig onderdeel van je systeem, en voortdurende incremental backups, in plaats van een éénmalige clone?

[ Voor 32% gewijzigd door Ramzzz op 22-02-2016 13:46 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Nouja voor een image die je at will terug kan zetten na een fuckup is het wel handig. Alleen is een clean install met time machine backup terugzetten net zo snel en veiliger voor long term data retentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Alles na je clone is ook gewoon foetsie, en bij TM niet. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als het echt gratis moet: Schijfhulpprogramma (Disk Utility) kan ook een image maken van het harde schijf. Deze is alleen niet direct bootable, maar je kunt als je OS X (her)installeert Disk Utility starten om de image weer terug te schrijven.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelke
Dan toch maar eens Time Machine uitproberen :-)

Dank nogmaals voor de tips !
Pagina: 1