Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KimS
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-07-2024
Beste allemaal,

Ik heb een Samsung NX30 met twee lenzen, namelijk de 50-200mm en de kitlens (ik geloof 18-55mm). Beide zijn niet echt lichtsterk en daarom ben ik aan het kijken voor een derde lens. Ik ben een hobbyfotograaf, maar wil er me er wel steeds meer in gaan verdiepen. Voornamelijk maak ik portretten, maar ik wil juist ook een wat lichtsterkere lens om bijvoorbeeld bij optredens met weinig licht te fotograferen.

Er zijn nu twee dingen waar ik tegenaan loop:
1. Moet ik überhaupt nog een lens kopen voor de Samsung NX-serie?
2. Zo ja, welke lens moet ik dan hebben?

1. Moet ik nog een lens kopen voor de Samsung NX-serie?
Ik heb gelezen én gemerkt dat Samsung is gestopt met de productie van de NX-serie. De lenzen waar ik nu in geïnteresseerd ben, zijn nog wel te vinden, al zal ik één van de drie moeten bestellen in de VS. Het liefst koop ik nu een nieuwe camera van een ander merk dat wel uitbreidmogelijkheden biedt, maar ten eerste ben ik eigenlijk heel tevreden met mijn NX30 en ten tweede ben ik bang dat ik om dezelfde redenen als waarom ik hem weg zou doen nooit meer een redelijk bedrag voor mijn camera terug zou krijgen. Ik heb er inmiddels best veel in geïnvesteerd en zeker omdat ik nog gewoon tevreden ben met de kwaliteit die de camera en de lenzen produceren, vind ik het lastig om er voor een laag bedrag afstand van te doen en weer helemaal van vooraf aan te beginnen...

2. Welke lens moet ik hebben?
Op dit moment twijfel ik tussen drie lenzen, namelijk de 45mm f/1.8, de 60mm f/2.8 en de 85mm f/1.4.

De 45mm f/1.8 lijkt me een fijne lens, maar deze moet ik wel in de VS bestellen. Bij B&H kan ik wel wereldwijde garantie bijkopen, geloof ik. Het nadeel van de 45mm lijkt me dat ik erg dicht op mijn modellen moet gaan staan om een fatsoenlijk portret te maken.

De 60mm f/2.8 is een macrolens, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat deze ook geschikt is voor portretfotografie. Is deze ook geschikt voor bijvoorbeeld sportfotografie? Het nadeel lijkt me dat de lens niet zo lichtsterk is.

De 85mm f/1.4 leek me in eerste instantie de meest ideale lens, vooral voor portretten. Toen bedacht ik me echter dat ik geen groter geheel (bijvoorbeeld grote groepen) zou kunnen fotograferen met dit objectief. Daarbij is deze zo'n €200,00 duurder dan bovenstaande twee lenzen.

Hoewel ik Samsungs keuze om te stoppen met de productie misschien begrijp, vind ik het wel ontzettend irritant dat ik nu gedwongen word binnen een korte termijn een keuze te maken om over te stappen of uit te breiden. Als ik nu ontevreden was over de kwaliteit, was het veel makkelijker geweest... Maar goed, dat zei ik eerder ook al, haha. Ik hoop dat jullie mijn probleem snappen en mij advies kunnen geven over deze kwestie.

Alvast bedankt!

Groet,
Kim