Nieuwe 2TB HDD, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Beste mede Tweakers,

Ik heb voor mijn PC een nieuwe HDD nodig omdat mijn oude massa opslag HDD de geest heeft gegeven. Deze oude was een 1TB WD green die enkele jaren met trouwe dienst heeft gedraaid. Helaas kon ik de data (met name muziek, films, series e.d.) er niet meer af halen, maar ach het is allemaal vervangbaar.

Ik wilde dan ook deze kans benutten om meteen de opslagcapaciteit te vergroten. Mijn budget ligt rond de 100 euro max, dus het zal niet veel groter worden dan een 2TB harde schijf.

De grote vraag op dit moment is dan ook, maar welke in hemelsnaam?! In ieder geval 2TB, 3,5" en bij voorkeur een leuke lees snelheid. Met deze info ben ik de pricewatch in gegaan en ben een hele hoop tegengekomen die voldoen aan de specificaties.
Waaronder:
WD Blue 2TB E73,95 pricewatch: WD Blue WD20EZRZ, 2TB
WD Green 2TB E77,90 pricewatch: WD Green HDD, 2TB
Seagate Desktop HDD 2TB E69,95 pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB

Deze HDD's zitten allemaal bij elkaar in de buurt qua prijs, maar nou weet ik niet precies welke van deze het beste is. Ik heb wel gelezen bij de reviews van de Seagate dat deze vreemde fratsen kan uithalen en af en toe iritante geluiden maakt. Ik hecht waarde aan een stille computer, dus ik vraag mij dan ook af of dit nog steeds het geval is.

Is het trouwens niet verstandig om voor een SSHD te gaan dankzij de snelheid door hogere cache, of is dit totaal niet interessant voor een massa opslag schijf? Denk bv deze: Seagate 2TB SSHD pricewatch: Seagate ST2000DX001, 2TB

Uiteraard kan ik suggesties voor andere HDD's altijd aanmoedigen als jullie denken dat ik met een van deze HDD's de mist in zou gaan.

Ik hoop dat ik zo voldoende informatie te hebben gegeven om tot een juist advies te kunnen komen, en uiteraard als er nog vragen zijn hoor ik dat graag.

Vincent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 08:29
Gebruik je het als een primaire schijf? Dus voor je OS? Of puur voor data-opslag?

En als je budget 100 euro is dan kun je nog 3TB kopen.
http://www.amazon.de/dp/B...WYOC&childASIN=B009AYWYOC

Of als je student bent via de WD edu store.

Of eventueel een externe harde schijf kopen en daar de interne schijf eruit halen. Soms kan dit wel voordelig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
Deze HDD zal alleen voor opslag dienen, en dan alleen voor opslag van films, series, muziek en foto's en dergelijke. Van daar dat ik zat te denken aan een WD green, omdat die een mooi laag verbruik hebben. Ik heb namelijk als primair een SSD en voor games 2 1TB HDD's in raid0.

De oude WD green die ik had kwam ook uit een externe harde schijf die mijn vriendin een tijdje gebruikt heeft. Zij had een grotere gekocht dus mocht ik de "oude" hebben.

Kan je bij Amazon via iDEAL betalen? Ik heb geen creditcard of PayPal namelijk, en ben ik niet van plan om dat aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Waarom in Duitsland kopen als hij hier in NL voor vrijwel dezelfde prijs verkrijgbaar is?

pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:25

DukeBox

loves wheat smoothies

ParaVince schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:27:
Kan je bij Amazon via iDEAL betalen? Ik heb geen creditcard of PayPal namelijk, en ben ik niet van plan om dat aan te schaffen.
Paypal hoef je niet 'aan te schaffen' en een pre-pay creditcard overigens ook niet. De kosten worden betaald door de transactie. Vandaar dat soms de prijs omhoog gaat bij het kiezen van deze betaal mogelijkheden. Daar tegenover staat dan wel weer een goede gebruikers bescherming welke dus naar ratio belast wordt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
Mick1990 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:31:
Waarom in Duitsland kopen als hij hier in NL voor vrijwel dezelfde prijs verkrijgbaar is?

pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB
Bedankt voor de input, maar ik vind toch dat deze HDD buitengewoon slechte reviews krijgt. Wordt warm, crasht snel, luidruchtig.

Ik heb een Fractal Design Define S case (nu nog in ieder geval, ik ga binnenkort een nieuwe case bouwen ^^), waarbij de HDD's aan de achterkant van de kast worden geplaatst, waardoor er dus geen lucht over de schijven heen komt. Als mensen al last hebben van warmte in cases waarbij dat (waarschijnlijk) wel het geval is wil ik niet het risico lopen om ze ongekoeld te laten draaien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Voor dat bedrag heb je ook een 2.5" hdd welke geen van die nadelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
DukeBox schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:48:
Voor dat bedrag heb je ook een 2.5" hdd welke geen van die nadelen heeft.
Maar ook geen van de voordelen bied die ik graag zou zien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ParaVince schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:53:
Maar ook geen van de voordelen bied die ik graag zou zien. 8)7
Enige wat je aangeeft is 'en bij voorkeur een leuke lees snelheid' wat versta je daar dan onder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
In ieder geval 2TB, 3,5" en bij voorkeur een leuke lees snelheid.

Ik hecht waarde aan een stille computer
Later voegde ik toe dat het niet te warm kon worden door de kast die ik heb, iets wat mij even ontschoten was.

Tja, da's wel een goede, wat is een leuke leessnelheid. Dat valt natuurlijk ook moeilijk te definiëren en interpreteren op de manier zoals ik het beschrijf. Gezien het feit dat het voor opslag wordt gebruikt zou je ook kunnen zeggen dat het er niet bijzonder veel toe doet, maar het wel leuk is om een snellere schijf te hebben voor het geld dat ik wil investeren, maar dan natuurlijk niet ten koste van levensduur en kwaliteit van het product.

Of dan toch voor een WD RED gezien de prijs binnen budget ligt en ze toch bekend staan om betrouwbaarheid. Het zijn misschien NAS drives, maar in principe wordt de mijne voor een vergelijkbaar doel gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door ParaVince op 21-02-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ParaVince schreef op zondag 21 februari 2016 @ 21:07:
Later voegde ik toe dat het niet te warm kon worden door de kast die ik heb, iets wat mij even ontschoten was.
En dat is nu júist een van de voordelen van een 2.5" hdd.
Het zijn misschien NAS drives, maar in principe wordt de mijne voor een vergelijkbaar doel gebruikt.
Het enige dat ze toevoegen (en waar je mede voor betaald) is TLDR en daar maak je geen gebruik van. Ze hebben wel vaak een langere garantie termijn.
Wil je toch iets meer performance dan zou je nog naar een SSHD kunnen kijken, deze zijn vaak 5400PRM maar hebben door de SSD cache toch een leuke performance (al hangt dat wel van je gebruik af).

Maar puur om energie en warmte te beperken is 2,5" de beste optie.

Pagina: 1