SATA of SCSI kopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ondernemer1979
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04-2022
L.S.,

Ik heb een Lenovo thinkstation d20 met 2 X5550 @ 2.67GHz processors. Ik wil graag een nieuwe HDD kopen. Als ik kijk in apparaatbeheer dan staat er bij de huidige HDD "Seagate ST31000528AS SCSI Disk Device". Is dit ook echt een SCSI HDD?

Kan ik gewoon een SATA HDD kopen? Of kan het wel maar zou een SCSI sneller zijn?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Ondernemer1979 op 21-02-2016 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 22:44
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB

Je huidige schijf is een SATA schijf. Die aanduiding SCSI in apparaatbeheer moet je even met een korrel zout nemen :) (Link met meer info daarover.)

[ Voor 14% gewijzigd door ESteg op 21-02-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 08:49
Wil je dan niet het moment aangrijpen om over te gaan op SSD? Grote snelheidswinst mee te behalen. Of indien het niet om je bootschijf gaat en je veel ruimte nodig hebt, dan is HDD wellicht nog betere keuze.

Schroef 'm even open en kijk wat er inzit. Lijkt erg op elkaar, muv stukje tussen de twee aansluitingen.
Zie afbeelding.
http://heelpbook.altervis...oads/2014/12/SASSATA2.jpg

edit: Volgens deze site https://support.lenovo.com/nl/nl/documents/migr-72304 zowel SATA als SAS aanwezig. Maar SAS schijven zijn fors duurder, zeker SSD. Ik weet niet wat je werkzaamheden precies zijn, maar als je geen bedrijfsserver draait, lijkt me dat je SAS sowieso links kan laten liggen.

[ Voor 26% gewijzigd door Jojakim op 21-02-2016 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ondernemer1979
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04-2022
Bedankt voor jullie reacties.

Het is niet de bootschijf (de bootschijf komt overigens overeen met het plaatje SAS - de aansluiting is ook anders, deze bestaat uit 1 bredere stekker).

Ik zou wel over willen op SSD maar dat is bij 2 of 4 TB nog te duur.

De schijf die ik wil vervangen komt met het plaatje SATA overeen (bestaat uit 2 stekkers die in totaal net zo breed zijn als de andere stekker).

De schijf die ik wil vervangen is een gedeelde schijf waarop iedereen zijn bestanden opslaat.

Is iedereen het er over eens dat op basis van het plaatje dat de schijf die ik wil vervangen een SATA schijf is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 08:49
Hier nog een plaatje voor zekerheid: http://www.demartek.com/Images/SAS_SATA_Connectors.png

Je SATA interface lijkt me SATA II (3Gb/s). Die is comatible met nieuwere SATA III schjven, maar dan benut je niet de volle snelheid van de schijf.

SAS hdd is ook nog betaalbaar. Durf niet te zeggen of je dat een enorme snelheidswinst gaat opleveren tov de prijs, maar je kan het overwegen.

pricewatch: HGST Ultrastar 7K4000 (SAS 6Gbps, 512N), 2TB