Ik zoek een nieuw geluidssysteem(pje) voor onze woonkamer, maar loop tegen mijn kennisgebrek over audio aan. Hoop dat iemand me een zetje de goede kant op kan geven.
Welk probleem wil ik oplossen?
Ik heb nu een TV, die ik nu ook gebruik voor radio, spotify etc. Dat werkt, maar ik heb er twee problemen mee:
1: Soundbar:
Het hele verhaal klinkt alsof een soundbar optimaal is, maar die dingen zijn vaak een meter lang… En dat staat heel lullig onder een kleine 32 inch TV.
Voordeel: Met één ding klaar, niet teveel extra objecten in de kamer (̵t ding is al zo klein)
Nadeel: Erg schaars wanneer je een kleine wilt.
Opties: Ik heb eigenlijk maar één soundbar gevonden in dit budget en met deze afmetingen: Bose Solo 5: EUR 250, geen subwoofer, wel auto on/off, maar met een uur vertraging
2: Audioset
Ik denk dat ik dan een 3.1 set nodig heb: Stereo voor muziek en center + stereo voor duidelijke dialogen op TV.
Voordeel: Alle features zijn beschikbaar (NFC, BT, etc.)
Nadeel: 3.1 is redelijk zeldzaam, 5.1 is al snel buiten budget (Of heel karig)
Opties: Philips Zenit CSS 5330b: EUR 350, dus aan de dure kant. Esthetisch perfect, zulke kleine en redelijk onopvallende kunnen we er nog wel bij hebben. In reviews werd gemeld dat de geluidskwaliteit wat achterbleef t.o.v. setjes in dezelfde prijsklasse, maar ik weet niet zeker of ik dat zou merken. In een Mediamarkt, (met achtergrondkakafonie), klonk het prima.
3: 2e hands audioset:
Ik kan ook een tweedehands 5.1 home cinemaset kopen voor deze prijs en de rear speakers gewoonweg niet aansluiten.
Voordeel: Dan worden plotseling veel betere merken/types betaalbaar. Bluray is dan ook prima mogelijk.
Nadeel: Minder hippe features (HDMI ARC/CEC is zeldzamer, maar is met zoeken mogelijk, BT idem), ik weet niet wat de impact is van het niet aansluiten van de rear speakers: Kunnen al dit soort receivers ook werken als 3.1 systeem?
Vragen:
Heel verhaal, waarop ik geen compleet antwoord verwacht (Al zou ik het zeer waarderen). Een paar concrete vragen waar ik nu tegenaan loop:
Welk probleem wil ik oplossen?
Ik heb nu een TV, die ik nu ook gebruik voor radio, spotify etc. Dat werkt, maar ik heb er twee problemen mee:
- De TV moet aanstaan wanneer we naar muziek luisteren: We proberen onze dochter (7 maanden) aan te leren dat er een leven buiten beeldschermen is en het verbruikt overmatig veel stroom.
- De kwaliteit van het geluid laat te wensen over. Ik ben zeker geen audiofiel, maar zelfs mij valt op dat de kwaliteit van vooral muziek teleurstelt. Ook het geluid als we TV kijken kan wel een maatje beter, wat mij betreft.
- Budget rond de EUR 250: Ik mik op fatsoenlijk geluid, maar het hoeft echt niet fantastisch te zijn. (N.B.: Het is een woonkamer(tje) van ongeveer 25 m2, ik zag in mijn speurtocht speakers die er fysiek nauwelijks inpassen...)
- Gebruik:
TV: Vooral documentaires, praatprogrammas, soms eens een film ->Duidelijke spraak is belangrijker dan surround/ SFX
Muziek: Klassiek, Jazz, Folk, meer kinderliedjes dan me lief is. - Esthetische wensen:
Als ik een soundbarkoop: Niet breder dan de TV (32 inch, dus breedte is ongeveer 70 cm. En dan vallen er een boel af..)
Kleine, toonbare speakers. (Woonkamer)
Wandbevestiging (N.B.: Direct achter de TV zit een inbouwkast, waarin allerhande overige apparatuur een plek kan vinden (Receiver, subwoofer, etc.) - Gebruiksgemak:
Bluetooth, zodat we via telefoons geluid kunnen afspelen. NFC e.d. is niet perse nodig, maar wel handig.
Bij TV kijken moet het ding min of meer automatisch aan/uit gaan ->Of HDMI ARC/CEC, of een goede auto-on & off feature. - Optionele extra features:
We spelen heel sporadisch een DVD af via laptop, maar als we een home cinema set kopen, heeft een DVDs speler/BluRay speler enige meerwaarde.
1: Soundbar:
Het hele verhaal klinkt alsof een soundbar optimaal is, maar die dingen zijn vaak een meter lang… En dat staat heel lullig onder een kleine 32 inch TV.
Voordeel: Met één ding klaar, niet teveel extra objecten in de kamer (̵t ding is al zo klein)
Nadeel: Erg schaars wanneer je een kleine wilt.
Opties: Ik heb eigenlijk maar één soundbar gevonden in dit budget en met deze afmetingen: Bose Solo 5: EUR 250, geen subwoofer, wel auto on/off, maar met een uur vertraging
2: Audioset
Ik denk dat ik dan een 3.1 set nodig heb: Stereo voor muziek en center + stereo voor duidelijke dialogen op TV.
Voordeel: Alle features zijn beschikbaar (NFC, BT, etc.)
Nadeel: 3.1 is redelijk zeldzaam, 5.1 is al snel buiten budget (Of heel karig)
Opties: Philips Zenit CSS 5330b: EUR 350, dus aan de dure kant. Esthetisch perfect, zulke kleine en redelijk onopvallende kunnen we er nog wel bij hebben. In reviews werd gemeld dat de geluidskwaliteit wat achterbleef t.o.v. setjes in dezelfde prijsklasse, maar ik weet niet zeker of ik dat zou merken. In een Mediamarkt, (met achtergrondkakafonie), klonk het prima.
3: 2e hands audioset:
Ik kan ook een tweedehands 5.1 home cinemaset kopen voor deze prijs en de rear speakers gewoonweg niet aansluiten.
Voordeel: Dan worden plotseling veel betere merken/types betaalbaar. Bluray is dan ook prima mogelijk.
Nadeel: Minder hippe features (HDMI ARC/CEC is zeldzamer, maar is met zoeken mogelijk, BT idem), ik weet niet wat de impact is van het niet aansluiten van de rear speakers: Kunnen al dit soort receivers ook werken als 3.1 systeem?
Vragen:
Heel verhaal, waarop ik geen compleet antwoord verwacht (Al zou ik het zeer waarderen). Een paar concrete vragen waar ik nu tegenaan loop:
- Bestaan er deze prijsklasse nog andere soundbars korter dan 70 cm?
- Heeft iemand ervaring met dat Philips 3.1 setje, omdat ik de reviews niet zo goed kan plaatsen.
- Klopt mijn aanname dat het voor goede verstaanbaarheid van dialogen nuttig is om tenminste een center-kanaal/speaker te hebben, of heb ik een beetje tunnelvisie?
- Mis ik nog opties, of overduidelijk voor/nadelen van één van de bovenstaande opties?