Toon posts:

RAM voor mijn Intel Desktop Board DG31PR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst: Ik weet niet veel van het bouwen van computers, ik heb mijn huidige computer zelf gebouwd maar op het gebied van oude hardware weet ik redelijk weinig.

Mijn vraag
Op dit moment probeer ik een Semi oude computer te upgraden voor mijn neefje hij moet er zelf voor betalen dus ik wou het graag zo goedkoop mogelijk houden. De voorwaarde was dat de computer "minecraft moest kunnen runnen" toen ik de computer voor het eerst testte runde het minecraft goed genoeg maar de computer had maar 2 ram. hierom wou ik graag de ram vervangen door 4 ram (de maximale capecitiet van het modderboard, namelijk IntelDesktop Board DG31PR).

Een vriend van mij liet mij DDR2 gam van hem gebruiken maar die leek niet te werken.
Ook wou ik: HP 4GB PC2-5300 CL 5 ECC Reg FB (Refurbished) kopenb van salland.eu
maar de verkoper waarschuwde mij dat deze niet zo werken en dat ik beter de: Kingston 2GB DDR2 PC2-5300 667MHz Geheugen 2 keer moest kopen. deze was echter veel duurder.

Heeft iemand tips?
Ik zou ook graag weten waarom sommige DDR2 ram niet werkt en andere wel zodat ik in het vervolg geen hulp meer nodig heb.

Beste antwoord (via Verwijderd op 23-02-2016 17:52)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:32:
[...]

Echt bedankt! _/-\o_
Maar hoe kom ik daar achter? ik kon het nergens vinden :F
www.intel.com en dan in de zoekbalk bovenaan de website het typenummer van het moederbord intikken? (kortom, 'dg31pr')
Nog voor je klaar bent met intypen, komt er al een dropdown uit het zoekvak vallen waar je op kan klikken. En de eerste link van het zoekresultaat is al "System Memory for Intel Desktop Board DG31PR".
Kan gewoon niet missen... ;)
Er staat daar letterlijk een tabel met wat de maximale geheugen groottes zijn voor single sided en double sided geheugen.

En je gaat in de toekomst vast ook andere merken moederborden tegenkomen.
Dan kijk je gewoon op de Support pagina van de website van de fabrikant, geeft een zoekopdracht voor het moederbord type en gaat dan op zoek naar een zogeheten 'QVL' (aka Qualified Vendor List), 'Memory Compatibility List' of iets van die strekking.
Of je download de gebruikershandleiding, daar staan 9 van de 10 keer ook de benodigde specificaties in.

Owjah, omdat geheugenspecificaties vastgelegd zijn in de zogeheten JEDEC, kan je niet aangegeven informatie invullen met de standaarden. Dus als er bij DDR3 niet aangegeven staat hoeveel volts dat geheugen wil hebben, dan kan je gewoon er vanuit gaan dat het standaard voltage van 1,5volt werkt.
Tenzij anders vermeld, is het de standaard.
Drie hoeraatjes voor standaardisering! :)

Edit: je gaat vast ook allerlei termen tegen komen als je het wat verder uit wil pluizen.
Wikipedia is dan retehandig, want voor bijna elke computertechnische term is wel een nuttig artikel te vinden.
B.v. over DDR3 geheugen en alle bijbehorende varianten en opties: Wikipedia: DDR3 SDRAM
Gebruik vooral de engelse versie van Wikipedia, want die is gewoon veel uitgebreider dan de nederlandse.

[ Voor 60% gewijzigd door McKaamos op 22-02-2016 20:26 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Als ik die website goed bekijk is dit een geschikte ram? "Mushkin Essentials 991556"
(zoniet dan zou ik graag weten waarom)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2016 18:21 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:20:
Allereerst: Ik weet niet veel van het bouwen van computers, ik heb mijn huidige computer zelf gebouwd maar op het gebied van oude hardware weet ik redelijk weinig.

Mijn vraag
Op dit moment probeer ik een Semi oude computer te upgraden voor mijn neefje hij moet er zelf voor betalen dus ik wou het graag zo goedkoop mogelijk houden. De voorwaarde was dat de computer "minecraft moest kunnen runnen" toen ik de computer voor het eerst testte runde het minecraft goed genoeg maar de computer had maar 2 ram. hierom wou ik graag de ram vervangen door 4 ram (de maximale capecitiet van het modderboard, namelijk IntelDesktop Board DG31PR).

Een vriend van mij liet mij DDR2 gam van hem gebruiken maar die leek niet te werken.
Ook wou ik: HP 4GB PC2-5300 CL 5 ECC Reg FB (Refurbished) kopenb van salland.eu
maar de verkoper waarschuwde mij dat deze niet zo werken en dat ik beter de: Kingston 2GB DDR2 PC2-5300 667MHz Geheugen 2 keer moest kopen. deze was echter veel duurder.

Heeft iemand tips?
Ik zou ook graag weten waarom sommige DDR2 ram niet werkt en andere wel zodat ik in het vervolg geen hulp meer nodig heb.
ECC Reg FB is Server geheugen. Als het goed is past dat fysiek niet omdat het gleufje in het midden verschoven is ten opzichte van geheugen voor desktop PC's.
Als 1 van die termen of een combinatie van die termen in de titel staat, past het gewoon niet. Je krijgt het hooguit passend als je een hamer gebruikt. (nokje midden in het slot stuk slaan door het stickje RAM er in te rammen, pun intended :P )

Verder is het een kwestie van de correcte snelheid en voltage. Als het geheugen voldoet aan de minimale eis (die ook deels afhankelijk is van de processor!) is het verder prima.
Dat gaat nagenoeg altijd wel werken.
Bij twijfel, haal je gewoon het snelste wat bij de spes van het moederbord staat. Weet je altijd zeker dat het geheugen snel genoeg is. Als het board en/of processor trager gaat, is dat niet erg namelijk.

De link die gegeven wordt naar de website van Intel geeft je ook een mooi lijstje van welke merken en types geheugen zij hebben getest en dus zeker moeten werken.
Echter, de praktijk wijst uit dat het eigenlijk altijd wel werkt als de specificaties maar overeenkomen.

Het enige waar je nog even extra aandacht aan moet geven is dat het moederbord per bankje maar 1GB per 'side' ondersteunt.
Je hebt twee slots, met twee sticks die ieder een linker en een rechter kant hebben.
Om maximale grootte te kunnen benutten, moet je dus stickjes geheugen hebben die aan beide kanten bezet zijn met chips.

Aanschouw: de Pricewatch! met alle nodige filters.
http://tweakers.net/categ...d-plo3cdS7IqYabU1RSZgWZYv
Enige wat je nog even moet doen, is kijken of de sticks aan beide kanten chips hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 21-02-2016 23:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 21 februari 2016 @ 23:30:
[...]

De link die gegeven wordt naar de website van Intel geeft je ook een mooi lijstje van welke merken en types geheugen zij hebben getest en dus zeker moeten werken.
Echter, de praktijk wijst uit dat het eigenlijk altijd wel werkt als de specificaties maar overeenkomen.

Het enige waar je nog even extra aandacht aan moet geven is dat het moederbord per bankje maar 1GB per 'side' ondersteunt.
Je hebt twee slots, met twee sticks die ieder een linker en een rechter kant hebben.
Om maximale grootte te kunnen benutten, moet je dus stickjes geheugen hebben die aan beide kanten bezet zijn met chips.

Aanschouw: de Pricewatch! met alle nodige filters.
http://tweakers.net/categ...d-plo3cdS7IqYabU1RSZgWZYv
Enige wat je nog even moet doen, is kijken of de sticks aan beide kanten chips hebben.
Echt bedankt! _/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:32:
[...]

Echt bedankt! _/-\o_
www.intel.com en dan in de zoekbalk bovenaan de website het typenummer van het moederbord intikken? (kortom, 'dg31pr')
Nog voor je klaar bent met intypen, komt er al een dropdown uit het zoekvak vallen waar je op kan klikken. En de eerste link van het zoekresultaat is al "System Memory for Intel Desktop Board DG31PR".
Kan gewoon niet missen... ;)
Er staat daar letterlijk een tabel met wat de maximale geheugen groottes zijn voor single sided en double sided geheugen.

En je gaat in de toekomst vast ook andere merken moederborden tegenkomen.
Dan kijk je gewoon op de Support pagina van de website van de fabrikant, geeft een zoekopdracht voor het moederbord type en gaat dan op zoek naar een zogeheten 'QVL' (aka Qualified Vendor List), 'Memory Compatibility List' of iets van die strekking.
Of je download de gebruikershandleiding, daar staan 9 van de 10 keer ook de benodigde specificaties in.

Owjah, omdat geheugenspecificaties vastgelegd zijn in de zogeheten JEDEC, kan je niet aangegeven informatie invullen met de standaarden. Dus als er bij DDR3 niet aangegeven staat hoeveel volts dat geheugen wil hebben, dan kan je gewoon er vanuit gaan dat het standaard voltage van 1,5volt werkt.
Tenzij anders vermeld, is het de standaard.
Drie hoeraatjes voor standaardisering! :)

Edit: je gaat vast ook allerlei termen tegen komen als je het wat verder uit wil pluizen.
Wikipedia is dan retehandig, want voor bijna elke computertechnische term is wel een nuttig artikel te vinden.
B.v. over DDR3 geheugen en alle bijbehorende varianten en opties: Wikipedia: DDR3 SDRAM
Gebruik vooral de engelse versie van Wikipedia, want die is gewoon veel uitgebreider dan de nederlandse.

[ Voor 60% gewijzigd door McKaamos op 22-02-2016 20:26 ]

Pagina: 1