Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-04 18:16
Mijn vraag
Ik ben geïnteresseerd in deze processor, alleen ben ik bang dat ik tegen wat probleempjes aanloop.
Op dit moment heb ik een socket 1155 processor en DDR3 RAM geheugen sticks.
Als ik deze vervang door een socket 1151 processor, werkt mijn DDR3 RAM geheugen hier nog wel op?
Bij dergelijke moederborden staat namelijk dat ze alleen DDR4 of DD3L RAM supporten.
Zou iemand mij hierover willen informeren?

Alvast bedankt

Relevante software en hardware die ik gebruik
RAM: 2 x 8 GB Kingston DDR3 HYPER-1866 kit
MOEDERBORD: Asrock H63M-DG3/USB3
CPU: Intel Core i7-2700k
GPU: EVGA Nvidia GTX 970
PSU: HKC Silent 550W
Geheugen: 240 GB Kingston SSD, 1TB harde schijf

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dit is het huidige moederbord die ik op oog heb: Gigabyte GA-H110M-S2H ( de goedkoopste met positieve recensies :D )

Voor zover ik op de specificaties van de uitgever kan lezen, zitten er alleen DDR4 geheugen aansluitingen
Link: http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5606#sp

Op de Intel site is de volgende informatie over i5-6600k wat betreft RAM geheugen weergegeven:
DDR4-1866/2133, DDR3L-1333/1600 @ 1.35V (bron: http://ark.intel.com/nl/p...r-6M-Cache-up-to-3_90-GHz)

Mijn bedoelingen zijn om bij deze upgrade geen DDR4 of DDR3L RAM geheugen te hoeven kopen.
Dit is omdat ik al aardig wat geld in mijn huidige kit geïnvesteerd heb.

[ Voor 46% gewijzigd door Neoc98 op 21-02-2016 16:41 . Reden: Onvolledige post ]

Beste antwoord (via Neoc98 op 28-03-2016 11:52)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, je weet iig exact waar het probleem zit nu.

Een paar aftermarket opplak-heatsinks kosten natuurlijk geen drol. Of ze goed werken is een tweede, maar dat is makkelijk en snel te proberen zonder een gat in je portemonnaie te slaan.

Als dat niet afdoende werkt kun je kijken naar een ander moederbord - of een ander CPU + mobo. Mbt mobo, je wilt (mede ivm voeding) niet OC'en, dan heb je ook geen Z-series moederbord nodig, aangezien dat het enig relevante verschil is tussen de Z-series en H/Q/P-gevallen. Dat een Z-series automatisch degelijker is, is met dit moederbord toch flink ontkracht lijkt me :z Als je voor minder een H67/P67/Q67/H77/Q77 geval kunt vinden, zou je op geen enkel vlak (behalve OC) erop achteruit gaan, en vooral een H77/Q77 zou mooie upgrade zijn naar USB 3.0. Kijk daarbij naar een model met heatsinks op de VRMs, al zou ik al te idioot uitgebreide heatsinks vermijden. Een simpel geribbeld blok aluminium is al meer dan zat. Daarnaast is meer fases goed. Die grote zwarte blokken tellen zijn een simpele manier om aantal fases te bepalen. Dit bord heeft 3+1, wat gelijk minste is wat kan werken. Een beter bord doet 4+1, dus met vijf ipv vier van die blokken ('chokes'). Je hebt borden met veel, veel meer, maar dat is onzinnige overkill als je niet gaan OC'en en geen idioot slurpend apparatuur hebt.

Ik zie zat borden rond de EUR 60 in V&A die aan al deze voorwaarden voldoen (vooral P67 gevallen).

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aub

Beetje eigen inzicht/onderzoek wordt gewaardeerd; het is namelijk niet de bedoeling dat je "Wat ik al gevonden of geprobeerd heb" leeg liet met opties.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen vraag is hier te simpel, maar we verwachten altijd wel dat je enige moeite steekt in het vinden van je antwoord. Het is dus niet de bedoeling dat je op die plek "...." neerzet :).

Ook krijg je pas fatsoenlijke hulp als je exact benoemt waar het om gaat. In dit geval dus, welke reepjes RAM hebben we het over?

Tevens schopje naar CAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Buiten dat eigen inzet / onderzoek verplicht is zou het handig zijn als je even vermeld wat je nu al hebt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Ik begrijp dat deze onderzoekjes van belang zijn voor het beantwoorden, ik zal mijn systeemconfiguratie daarom wel even updaten.
Alleen zou ik niet weten hoe ik achter deze informatie kom, ik heb weinig ervaring over het opzoeken van zoiets dergelijks. Ik zal kijken wat ik kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Laat een upgrade van de cpu achterwege. Met een Skylake i5 ga je weinig verder komen dan met je huidige i7 2600k. Wat wel een zinnige upgrade is het vervangen van de huidige slechte HKC voeding voor een exemplaar van veel betere kwaliteit pricewatch: Corsair RM550x.

Antwoord op jou vraag: ddr3 op 1,5v is schadelijk voor de geheugencontroller van Skylake cpu's. Niet gebruiken dus. ddr3L kan wel gebruikt worden op moederborden die hier geschikt voor zijn. De N110M-S2H behoort daar niet toe en slikt alleen ddr4 ram.
Begrijp ik goed dat je een i5 6600k op een H110 wil prikken? Het kan natuurlijk wel maar dan heb je geen profijt van de overklokmogelijkheid van de cpu. Maar nogmaals; het is de upgrade naar Skylake niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Ja dat begrijp jij heel goed denk ik :P.
De reden voor deze 'upgrade' is het slecht presteren van mijn huidige i7, althans volgens de gegevens die RivaTuner mij biedt.
In games zoals GTA V en Witcher 3 krijg ik fps drops in dichtbevolkte gebieden zoals steden en dorpjes.
Zou deze baggere framerate door de slechte HKC voeding veoorzaakt kunnen worden, of mijn huidige moederbord? Ik gooi maar wat in het diepe.
Het is namelijk zo dat ik altijd drops krijg: of de grafische opties nou laag of hoog zijn, een stable 60fps haalt mijn setup nooit. Zo krijg ik wanneer ik in de countryside van GTA V of de wereld van Witcher 3 rijdt meestal een stabiele 60 fps, en mijn GPU en CPU usage blijven daarbij ook constant (GPU 60% op normale settings bij witcher, CPU 20 tot 30%) Maar.. zodra ik steden of zoiets dergelijks inrijdt (veel personen, gebouwen, andere dieren), krijgt mijn framerate ineens haperingen. Ik zie ook dat mijn beeld aardig wat haperingen genereert. Daarbij springt mijn GPU usage naar een volle 100%, waarbij mijn CPU usage variabele waarden van 20 tot 99% heeft.

Ik heb echt geen flauw idee waar dit aan ligt, ik heb deze post ook als engelstalig op Reddit gepost (onder GTA V PC subreddit). Wel ben ik me bewust dat mijn CPU usage gewoon vet raar aan het doen is (echt werkelijk, ik snap dat ding niet, of hij snapt mij niet) ik zet hieronder wel even een linkje daar naartoe.
https://www.reddit.com/r/..._970_fps_dropsstuttering/

[ Voor 0% gewijzigd door Neoc98 op 21-02-2016 17:33 . Reden: Onvolledigheidje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Als je toch wil upgraden naar een 6600k neem dan een z170 moederbord, kun je overclokken later als het nodig is.

Als eens wi dows opnieuw geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
@Dutcherdeveloper,

Die dingen kosten wat zeg.. Misschien dat dat inderdaad de beste keuze zou zijn, maar ik moet helaas werken met een beperkt budget. Ik had voorheen 'alleen' een nieuwe processor en moederbord in gedachten. Bovendien zou dat overclocken mij een nieuwe voeding moeten kosten door het extra wattage. (ik denk dat ik deze optie nu sowieso buiten beschouwing laat :P)

Ik heb wel een upgrade naar Windows 10 gedaan tijdens deze fase, alleen heeft dat duidelijk geen effect gehad op de prestaties ingame (wel snellere opstarttijd van os en software though). Denk je dat het de moeite waard is om een clean install van windows 10 of 7 te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Neoc98 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 17:32:
Ja dat begrijp jij heel goed denk ik :P.
De reden voor deze 'upgrade' is het slecht presteren van mijn huidige i7, althans volgens de gegevens die RivaTuner mij biedt.
In games zoals GTA V en Witcher 3 krijg ik fps drops in dichtbevolkte gebieden zoals steden en dorpjes.
Zou deze baggere framerate door de slechte HKC voeding veoorzaakt kunnen worden, of mijn huidige moederbord? Ik gooi maar wat in het diepe.
Het is namelijk zo dat ik altijd drops krijg: of de grafische opties nou laag of hoog zijn, een stable 60fps haalt mijn setup nooit. Zo krijg ik wanneer ik in de countryside van GTA V of de wereld van Witcher 3 rijdt meestal een stabiele 60 fps, en mijn GPU en CPU usage blijven daarbij ook constant (GPU 60% op normale settings bij witcher, CPU 20 tot 30%) Maar.. zodra ik steden of zoiets dergelijks inrijdt (veel personen, gebouwen, andere dieren), krijgt mijn framerate ineens haperingen. Ik zie ook dat mijn beeld aardig wat haperingen genereert. Daarbij springt mijn GPU usage naar een volle 100%, waarbij mijn CPU usage variabele waarden van 20 tot 99% heeft.

Ik heb echt geen flauw idee waar dit aan ligt, ik heb deze post ook als engelstalig op Reddit gepost (onder GTA V PC subreddit). Wel ben ik me bewust dat mijn CPU usage gewoon vet raar aan het doen is (echt werkelijk, ik snap dat ding niet, of hij snapt mij niet) ik zet hieronder wel even een linkje daar naartoe.
https://www.reddit.com/r/..._970_fps_dropsstuttering/
Heb je hier al lang last van of is het opeens te gekomen? Als het de eerste 5 minuten wel goed werkt en daarna begint te stotteren, is het aannemelijk dat iets te warm wordt. De CPU en GPU zien er goed uit qua temps, maar het zou best eens je moederbord kunnen zijn. Je hebt hier een 2700k op een cheap H61M bordje zitten. Goede kans dat de VRM's op het moederbord te warm worden en daarom je CPU terug klokt om niet door te branden. Er zijn weinig VRM's aanwezig op het moederbord, nu hoeft dat niet persé een probleem te zijn, maar als ze van slechte kwaliteit zijn dan zou dit het best wel eens kunnen zijn.

Hou de kloksnelheden van je CPU cores eens in de gaten tijdens het spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Die voeding. :X

Je zal er met de voorgestelde upgrade, zeker in games, nauwelijks op vooruit gaan. Steek dat geld in een fatsoenlijke voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is heel goed mogelijk dat de HKC het gevraagde vermogen bij volle belasting van je pc niet stabiel kan leveren en krijg je hele rare load schommelingen van de onderdelen. Die voeding is een tijdbom dus vervangen kan zeker geen kwaad om schade aan het systeem te voorkomen.

Ook is een k cpu op een H bordje een nogal vreemde combi. Misschien kan je via http://tweakers.net/categ...AUWWJOUpW0UomxpZmSrG1tbUA aan een z bord komen waarmee je ook nog eens lekker kan overklokken of in ieder geval een stabiel systeem hebt tijdens maximale belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
@JVRadeon, dat zou inderdaad best goed mogelijk kunnen zijn.
In ben het in de post vergeten te vermelden, maar ik heb een Cooler Master Hyper T4 als koeler, en geen stock cooler. Ik zal je op de hoogte houden van de moederbord temps, en de cpu kloksnelheden.
Nog een vraagje, kan ik deze gegevens monitoren via RivaTuner? Ik heb namelijk geen twee schermen, dus ik kan geen andere meetsoftware gebruiken zoals CPU-Z of HWMonitor (behalve wat actief is op het scherm tijdens het gamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neoc98 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:41:
@JVRadeon, dat zou inderdaad best goed mogelijk kunnen zijn.
In ben het in de post vergeten te vermelden, maar ik heb een Cooler Master Hyper T4 als koeler, en geen stock cooler. Ik zal je op de hoogte houden van de moederbord temps, en de cpu kloksnelheden.
Nog een vraagje, kan ik deze gegevens monitoren via RivaTuner? Ik heb namelijk geen twee schermen, dus ik kan geen andere meetsoftware gebruiken zoals CPU-Z of HWMonitor (behalve wat actief is op het scherm tijdens het gamen).
Ja volgens mij kun je de kloksnelheden daarmee ook laten zien tijdens het spelen. Een tower cooler als de T4 komt de koeling van de VRM's ook niet ten goede. In tegenstelling tot een top down blowing koeler (zoals de stock koeler) blaast een tower cooler weinig lucht over de VRM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
@ACB2401, erg bedankt voor de suggesties :D.
Je begrijpt denk ik wel dat ik niet gewoon zomaar een Z moederbord aan ga schaffen, om op een oplossing te hopen. Wat zeker is dat de voeding vervangen moet worden. Heb je een goede voeding in gedachten? Ik hoef niet perse een overclock, als ik een stabiele framerate kan behalen vind ik alles goed. Denk je dat ik voor 550 watjes kan gaan, of toch voor de 600-650W?

Voor een PSU van 550W kom ik op deze twee uit:
pricewatch: Seasonic G-series 550 watt (duur!)
pricewatch: Cooler Master GM G550M

Voor een PSU van 600-650W:
pricewatch: Cooler Master GM G650M
pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
@JVRadeon, oh, ik zal wel eerst kijken naar de temps voor de conclusies.
Ik vind een vloeistofkoeler persoonlijk over de top. Zijn er goede luchtkoelingen op de markt (en betaalbaar!, die een zogenaamde top down blowing koeler hebben? Ik heb veel positieve dingen gehoord over de 212 EVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

550w is meer dan genoeg. Goede keuzes zijn pricewatch: Antec VPF Series 550W, pricewatch: Cooler Master GM G550M, pricewatch: Fractal Design Integra M 550W, pricewatch: Aerocool Xpredator 550M en pricewatch: Corsair CX550M waarbij de laatste mooie volledig zwarte kabels heeft mocht je een behuizing met raam hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neoc98 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:56:
@JVRadeon, oh, ik zal wel eerst kijken naar de temps voor de conclusies.
Ik vind een vloeistofkoeler persoonlijk over de top. Zijn er goede luchtkoelingen op de markt (en betaalbaar!, die een zogenaamde top down blowing koeler hebben? Ik heb veel positieve dingen gehoord over de 212 EVO.
De 212 Evo is ook een tower koeler. Je zou dan moeten kijken naar zoiets:
pricewatch: Noctua NH-L9i
pricewatch: Cryorig C7
pricewatch: Noctua NH-L12

Top down blowing koelers zijn qua prijs/prestatie verhouding minder inderessant, maar koelt bij zo'n moederbord de vrm's wel wat beter. Probleem is dat het niet zeker is of het hiermee opgelost zou worden, mocht dit het probleem zijn. Dan kun je beter naar een wat redelijker moederbord kijken tweedehands ofzo. Maargoed eerst maar eens erachter komen of het wel echt hierdoor komt. Zoals al gezegd moet er sowieso ook een andere voeding komen. 450 watt is overigens ook al ruim voldoende.

pricewatch: Cooler Master GM G450M
pricewatch: Antec VPF Series 450W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Even een update plaatsen.
Ik heb zojuist een CPU stress test gedaan met Prime95, en daarbij de kloksnelheden gemonitored m.b.v HWMonitor en CPU-Z. Nu zie ik dat mijn cpu core temperatures niet of nauwelijks boven de 60 komen, en dat de mobo temps er ook prima uit zien. TMPIN3 wordt het heetst van allemaal, namelijk 65 graden. Nu lees ik net dat TMPIN 3 de sensor is nabij de GPU en de VRMs. Zou dit de reden zijn voor die onregelmatigheden? En waardoor komt dit, door slechte airflow of door mijn crappy voeding?

Het aparste is dat mijn cpu usage tijdens de stress test bij alle cores 100% blijft, terwijl mijn kloksnelheden heel instabiel lijken.
Ze springen constant van 1596,19 MHz naar 3491,67 MHz.. Heel raar. Kan dit komen door de temperatuur bij de VRMs? Trouwens merk ik ook op dat de turbo boost functie niet benut wordt door de CPU, hij haalt een limiet van 3491 MHz. En dit terwijl de CPU tot 3900MHz kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Neoc98 op 22-02-2016 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Heb je de test gedaan met die brakke HKC? Probeer ook eens met een fatsoenlijke voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Zal ik doen. Komt een update met resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
Neoc98 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:26:
Even een update plaatsen.
Ik heb zojuist een CPU stress test gedaan met Prime95, en daarbij de kloksnelheden gemonitored m.b.v HWMonitor en CPU-Z. Nu zie ik dat mijn cpu core temperatures niet of nauwelijks boven de 60 komen, en dat de mobo temps er ook prima uit zien. TMPIN3 wordt het heetst van allemaal, namelijk 65 graden. Nu lees ik net dat TMPIN 3 de sensor is nabij de GPU en de VRMs. Zou dit de reden zijn voor die onregelmatigheden? En waardoor komt dit, door slechte airflow of door mijn crappy voeding?

Het aparste is dat mijn cpu usage tijdens de stress test bij alle cores 100% blijft, terwijl mijn kloksnelheden heel instabiel lijken.
Ze springen constant van 1596,19 MHz naar 3491,67 MHz.. Heel raar. Kan dit komen door de temperatuur bij de VRMs? Trouwens merk ik ook op dat de turbo boost functie niet benut wordt door de CPU, hij haalt een limiet van 3491 MHz. En dit terwijl de CPU tot 3900MHz kan.
Dat lijkt wel heel sterk op thermal throttling. Dus terugklokken om de temperatuur niet te hoog te laten worden. Hoewel ik 60 graden ook niet hoog vind trouwens. Maar volgens mij is er ook een optie in de bios die je aan en uit kunt zetten waarmee je thermal throttling uit kan zetten. Probeer dat eens en run dan nog eens prime95. Als je dan de temperatuur hard op ziet lopen, schakel dan prime snel uit om schade te voorkomen :)

Ik denk niet dat het opgelost is met een nieuwe voeding, hoewel dat zeker geen kwaad kan. Een nieuwe goede voeding moet je meer zien als een soort verzekering dat jouw pc hoogstwaarschijnlijk nog jaren stabiel zal draaien. Ik zeg hoogstwaarschijnlijk, want garanties heb je nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
@Ossi, goed dat je het zegt. Dat heb ik niet geprobeerd, ik was eigenlijk te bang om met die optie te spelen :D. Wel heb ik software in UEFI zoals Intel Speedstep en Intel Turbo booster uit- en aangezet, zonder resultaten natuurlijk. Vandaag nog heb ik met de optie Intel Hyperthreading gespeeld, sinds mijn processor 4 fysische cores en 4 logische cores heeft als ik het goed begrijp.
Je zou inderdaad wel bijna denken dat het door een temperatuur throttle moet komen, sinds mijn systeem voor de eerste 5 tot 10 minuten prima draait, en daarna pas echte fps drops laat zien.
Je zou niet meteen denken dat een slechte voeding de oorzaak hiervan is, dan denk je meer aan crashes en screen tearing toch? Ach, in ieder geval gaat die HCK er uitgedonderd worden, hij heeft al voor meer dan genoeg tijd mijn computer van stroom kunnen voorzien :).

[ Voor 18% gewijzigd door Neoc98 op 23-02-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
@Osii, net Thermal throttling disabled via mijn mobo's UEFI, temperaturen leken niet veranderd tijdens de stresstest van Prime95. Jammer genoeg lijkt dit geen effect te hebben wanneer ik game. Alles lijkt nog precies op de oude situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Neoc98 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 18:48:
@Osii, net Thermal throttling disabled via mijn mobo's UEFI, temperaturen leken niet veranderd tijdens de stresstest van Prime95. Jammer genoeg lijkt dit geen effect te hebben wanneer ik game. Alles lijkt nog precies op de oude situatie.
Maar bleef de clocksnelheid ook nog steeds schommelen in Prime95?
Zo ja, dan zou inderdaad de voeding een issue kunnen zijn, maar zo enorm veel trekt een processor nou ook weer niet. Ook al heb je een slechte voeding, volgens mij moet zo'n voeding prima genoeg energie leveren voor de processor.

Heb je ook al eens benchmarks gedraaid? En jouw systeem vergelijken met vergelijkbare systemen? Als daar amper tot geen afwijking in zit, dan is er met je pc niets mis. Mochten daar ook grote verschillen in zitten, dan is er wel een probleem. Vergeet niet dat Witcher III en GTA V zware spellen zijn. Op welke resolutie game je?
Misschien dat je toch teveel vraagt van het systeem met te hoge in-game instellingen.

Maar dat kun je eigenlijk alleen vergelijken door benchmarks te gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramBiegstraate
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-03 20:54
Hier heb ik 2 video's die goed uitleggen hoe relevant de Sandy Bridge generatie nog is. Ze nemen in hun test de zware games die hierboven beschreven staan (Witcher 3 en GTA V).
Ook hebben ze dezelfde GPU in de test genomen die jij hebt.

YouTube: Is It Time To Upgrade Your Core i5 2500K?
YouTube: Should You Upgrade From Core i5 2500K to i7 3770K?

Veel succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Ik speel mijn games op 1920 bij 1080 pixels. Eerlijk gezegd denk ik dat ik niet te veel vraag van mijn pc als je kijkt op welke graphic settings ik speel en de daarbij gebruikte componenten. Mijn framerate blijft altijd onstabiel bij witcher of GTA, maakt geen verschil of er lage of hoge instellingen zijn gebruikt :?. In plekken waar veel personen, monsters, gebouwen, auto's, activiteiten zijn zie ik altijd frame drops, of ik nou op hoge of de laagste instellingen speel. In Dit wordt erger nadat ik 10-30 minuten speeltijd achter de rug heb, dan begin ik ook drops te krijgen op gebieden waar ik zojuist nog een stabiele 60 kreeg. Als de temperaturen er prima uitzien denk ik meteen aan mijn voeding, of zou mijn gpu of cpu defect zijn, lijkt me de minst logische optie. Waar ik naar streef is op een stabiele 60 fps kunnen spelen. Het belangrijkste bij gamen vind ik stabiliteit. Ik had met mijn aankoop van de gtx 970 verwacht hedendaagse games minimaal 60 fps op normale of hoge instellingen te kunnen spelen (misschien is dat te veel gevraagd?). Dit vindt niet bij iedere game plaats, op minder grafisch en processor intensieve spellen krijg ik wel een meer dan 60 fps.

Ik kan er wel mee leven, maar ik kan je zeggen dat ik me wel gefrustreerd voel na meer dan 1000 euro in een desktopsysteem geïnvesteerd te hebben. Ik laat het hier ff bij, hopelijk lost die voeding het probleem op, anders zien we het dan wel weer :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neoc98 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 18:48:
Die optie is volgens mij ook alleen om de CPU niet terug te klokken als deze te warm wordt. Deze kijkt niet naar de temperatuur van de VRM's van het moederbord, dus als de VRM's van het moederbord te heet worden klokt de CPU alsnog terug. Zie je na 30-45 minuten Prime95 ook geen verschil in kloksnelheden? Draai des noods Prime95 en bijvoorbeeld Unigine Valley of Heaven tegelijk ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
BramBiegstraate schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:15:
Hier heb ik 2 video's die goed uitleggen hoe relevant de Sandy Bridge generatie nog is. Ze nemen in hun test de zware games die hierboven beschreven staan (Witcher 3 en GTA V).
Ook hebben ze dezelfde GPU in de test genomen die jij hebt.

YouTube: Is It Time To Upgrade Your Core i5 2500K?
YouTube: Should You Upgrade From Core i5 2500K to i7 3770K?

Veel succes met de keuze!
Heerlijk duidelijke video's om naar te kijken, bedankt voor de moeite!
Als ik het goed begrijp is het mogelijk om ongeveer hetzelfde uit mijn syteem halen als de nieuwe Intel Skylake Generation wanneer ik mijn cpu een overclock geef? Raadt je mij aan om daarbij mijn gtx 970 te overclocken, of denk je dat mijn framerate en gpu performance 'voldoende' vooruit gaan bij een overclock van mijn 2700k? Ik moet dat namelijk weten voor de keuze van mijn voeding, of is 550W in ieder geval genoeg? In ieder geval, laat maar weten (of niet) wat je gedachtes hier over zijn :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-04 16:12
ACB2401 schreef dat je met een K cpu en H moederbord een rare combi had. Moet je voor het overklokken niet een Z moederbord hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
@M van Lent, daar hebt u helemaal gelijk in.
Mijn plan is dan ook wanneer die voeding geen effect blijkt te hebben, ik misschien over ga op een OC supported mobo (socket 1155). Dan kan ik vervolgens de CPU overklokken tot ongeveer 4 a 4,5 GHz. Omdat ik zelf die CPU niet ga overclocken vraag ik eerst om advies bij een computerspecialist in mijn woonplaats.

p.s.
Hoor jij niet te slapen :z :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Neoc98 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 23:02:
Omdat ik zelf die CPU niet ga overclocken vraag ik eerst om advies bij een computerspecialist in mijn woonplaats.
Daar gaat een computerboer je niet mee helpen. Sowieso is dat verre van moeilijk en zijn er tonnen guides online te vinden.

Maar goed, je kan wel gaan overklokken - je GPU is de bottleneck in de games die je opnoemt.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 24-02-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
Oké, dus eerst de voeding. Die had je al besteld hoorde ik, Mooi mooi.
Deel hier aub de resultaten van de nieuwe voeding ook. We zijn natuurlijk benieuwd of die het gewenste effect heeft.

• Ossi
Ik kan me echt niet voorstellen dat de voeding het probleem is, even afgezien dat een goede voeding sowieso belangrijk is, verwacht ik niet dat die de framedrops veroorzaken.

Ik vind dit nog altijd een goede verklaring:
Anoniem: 683497 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:15:
[...]

Die optie is volgens mij ook alleen om de CPU niet terug te klokken als deze te warm wordt. Deze kijkt niet naar de temperatuur van de VRM's van het moederbord, dus als de VRM's van het moederbord te heet worden klokt de CPU alsnog terug. Zie je na 30-45 minuten Prime95 ook geen verschil in kloksnelheden? Draai des noods Prime95 en bijvoorbeeld Unigine Valley of Heaven tegelijk ofzo.
Mogelijk ligt het niet aan de processor die te heet wordt, maar aan andere onderdelen. Ik denk dus dat een Z chipset moederbord een goede keus is. Ook al moet je voor beide opties (voeding en moederbord) geld uittrekken.

Ik denk dat je er beter aan doet om eens benchmarks te gaan vergelijken, dan weet je of je pc inderdaad een stuk minder presteert dan vergelijkbare pc's en dat is gratis. Mocht je pc dan inderdaad onderdoen voor andere pc's, dan pas geld uitgeven voor een nieuwe voeding en/of moederbord

• Neoc98
D4NG3R schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 23:08:
[...]

Daar gaat een computerboer je niet mee helpen. Sowieso is dat verre van moeilijk en zijn er tonnen guides online te vinden.

Maar goed, je kan wel gaan overklokken - je GPU is de bottleneck in de games die je opnoemt.
Daar kan ik je gelijk in geven, alleen kan ik niet verklaren waarom ik dan die twee genoemde games zelfs niet stabiel op de laagste graphics draaien. Dan denk je toch eerder aan een bottleneck veroorzaakt door andere componenten? Ik weet dat jij veel meer ervaring hebt op dit gebied dan ik, maar toch kan ik me hier niet helemaal in vinden :P.

Ossi schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 07:43:

Mogelijk ligt het niet aan de processor die te heet wordt, maar aan andere onderdelen.
Dat is wat ik steeds al probeer te vertellen. Hetzelfde vind je bij AMD 8 cores op cheap mobo's waarvan de VRM's te heet worden en het moederbord daarom de CPU terugklokt na een bepaalde tijd. Dit probleem lijkt daar dus precies op. Maarja een andere voeding kan sowieso geen kwaad, aangezien de huidige crap is.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 683497 op 25-02-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Ik heb vandaag mijn oude voeding door een Cooler Master G550M vervangen.
Net eenv stress test van een uur gedraaid met Prime95. Mijn CPU blijkt nog steeds niet stabiel op full load te kunnen draaien. Voltages en kloksnelheden zijn instabiel tijdens de test.
Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Neoc98 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:31:
Ik heb vandaag mijn oude voeding door een Cooler Master G550M vervangen.
Net eenv stress test van een uur gedraaid met Prime95. Mijn CPU blijkt nog steeds niet stabiel op full load te kunnen draaien. Voltages en kloksnelheden zijn instabiel tijdens de test.
Iemand suggesties?
Jammer om te horen, maar ik kon me ook niet voorstellen dat het daar aan lag. Maar toch verstandig om een degelijke voeding te gebruiken. Volgens mij is de volgende stap het moederbord. Google eens of er warmte problemen bekend zijn icm dit specifieke moederbord. Misschien dat er aftermarket koeling voor te vinden is? Maar persoonlijk denk ik dat je het beste voor een tweedehands Z chipset moederbord kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-07-2024
Toch ben ik aan het twijfelen nu of je vrm's dan niet een beetje crappy zijn geworden op dat H bordje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vrij simpele test: dikke trui en handschoenen aan. Kast open. Ramen vanavond wagenwijd open zodat temperatuur op je kamer - en dus rond de VRM's - een graad of 20 zakt. Kijk of het gedrag verandert. Zo ja heb je sterke indicatie dat temperatuur er iets mee te maken heeft. Probeer in dat geval vooral airflow in de kast (niet alleen op de CPU) te verbeteren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
dion_b schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:21:
Vrij simpele test: dikke trui en handschoenen aan. Kast open. Ramen vanavond wagenwijd open zodat temperatuur op je kamer - en dus rond de VRM's - een graad of 20 zakt. Kijk of het gedrag verandert. Zo ja heb je sterke indicatie dat temperatuur er iets mee te maken heeft. Probeer in dat geval vooral airflow in de kast (niet alleen op de CPU) te verbeteren.
Klinkt als een leuk onderzoekje :D, ik zal het testen (alleen is het eigenlijk standaard koud op de zolderkamer :) ). Helaas zijn er vrij weinig ervaringen bekend over mijn moederbord. Ik zal wel wat reviews proberen te achterhalen. In ieder geval zijn er voor zover ik weet geen Nederlandse reviews van deze mobo bekend. Volgens mij is Asrock niet ieders eerste keuze als het komt om het bouwen van een gamesysteem.

Ik heb mijn cable management gisteren zo goed als mogelijk gedaan. Ik vind het er in ieder geval een stuk beter uitzien dan in de vorige situatie het geval was :P. Er is meer dan genoeg ruimte voor airflow in mijn kast zo te zien (Fractal Design Define S). Wel valt op te merken dat de CPU cooler zijn lucht richting de videokaart blaast. Ook een probleem is het feit dat het bord een micro-ATX form factor heeft. Hierdoor zitten de componenten nogal krap op elkaar (De videokaart bij de cpu-cooler, de ram sticks bij de cpu-cooler). De USB3 aansluiting van het mobo zit ook op een erg ongelukkige plek, net boven de videokaart, de kabel raakt de chipset dan voor een deel aan.

Voor de voeding vervanging (door computerwinkel gedaan :P):
http://static.tweakers.ne...gaQ1MZ95oz342Syj/full.jpg

Na de voeding vervanging:
http://static.tweakers.ne...7qNK4yPMuhMIrs3K/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat ziet er een stuk beter uit (volgende keer gewoon zelf in elkaar steken, meerwaarde van de winkel ontgaat me als ik dit zie helemaal :) ) maar gaat niets met je VRM's doen. Die zaten al vrij, je ziet ze helemaal bovenaan het moederbord - de vier blauw-zilveren solid state condensatoren met elk twee MOSFETs en een spoeltje (in een glanzend blok) eronder.

Aangezien ze bovenin je kast zitten gaan ze de warmste lucht krijgen. De grote fan op de achterkant zuigt die hete lucht wel weg, maar dat zet alleen zoden aan de dijk als er koele lucht ter vervanging komt.

Geen idee hoe het met drives in je systeem zit, maar als het rechts allemaal beetje vrij is zou je kunnen proberen een stuk karton van de onderkant van de intakefan aan de achterkant naar de bovenkant van de CPUkoeler te plaatsen. Dat zou de koele lucht die aangezogen wordt direct bij de VRMs afleveren. Ook hier: als dat merkbaar verschil levert kun je kijken naar een esthetisch betere oplossing.

Edit:
Nu ik ernaar kijk - die kast ziet er verdacht uit als een Fractal Design Define. In dat geval weet ik wel hoe het met de drives zit. Je hebt bovenin 5.25" (gebruikt iemand die dingen nog? :+ ), daaronder een grote blok 3.5" en helemaal onderin een kleiner blok 3.5". Ervan uitgaande dat je maar een paar HDDs/SSDs hebt kun je het middelste blok gewoon weglaten. Dat geeft volop ruimte voor stuk karton die ik noemde :P

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 27-02-2016 12:31 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Ossi schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 10:26:
[...]

Jammer om te horen, maar ik kon me ook niet voorstellen dat het daar aan lag. Maar toch verstandig om een degelijke voeding te gebruiken. Volgens mij is de volgende stap het moederbord. Google eens of er warmte problemen bekend zijn icm dit specifieke moederbord. Misschien dat er aftermarket koeling voor te vinden is? Maar persoonlijk denk ik dat je het beste voor een tweedehands Z chipset moederbord kan gaan.
Ja het is wel jammer, maar de cable management ziet er al wel een stuk beter uit :).
De enige plek waar ik socket 1155 moederborden kan vinden is op de Vraag & Aanbod markt van Tweakers.
Waar moet ik op letten bij het uitzoeken van een moederbord? Ik denk in ieder geval wel aan een 'gaming' moederbord die de K-serie van de cpu ondersteunt.
Dus een Z serie lijkt me dan. En lijkt een atx bord het verstandigst? Er zijn een aantal moederborden die oc supporten, maar geen PCI-E 3.0 x16 aansluitingen hebben, aangezien deze socket alweer een aardige leeftijd bereikt heeft.

Ik heb in ieder geval de volgende moederborden gevonden via de markt:
Asus P8Z68-V/GEN3
Asus Maximus V Gene
Asus Sabertooth Z77

Allemaal Asusjes, toeval? Zijn de enigen die ik kon vinden die nog PCI-E 3.0 supporten :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

PCI-E 3.0 is gewoon backwards compatible met 2.0, en dat verschil ga je op geen enkele single-GPU kaart echt merken.

ATX vs andere formats; maakt voor de performance geen drol uit. ATX borden hebben vaak meer features en aansluitingen, waar je dan ook voor betaald, als je deze niet gebruikt kan je net zo goed voor mATX gaan.

Eigenlijk elke willekeurige Z68 of Z77 plank welke je processor ondersteunt voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) ik blijf het onverstandig vinden blind een andere mobo te kopen op basis van niet meer dan dat Asrock een mindere naam zou hebben. Straks gooi je er geld tegenaan en blijkt dat niets te veranderen. Eerst testen, dan pas conclusies trekken.
2) Mbt ATX vs uATX: ik zou anno nu als je maar een enkele slot gebruikt op je moederbord nooit voor full ATX gaan, Het is lomp, het beperkt je kastkeuze en het levert je niets op. Sterker nog, ik zou vooral kijken naar uATX vs mITX. Zeker nu de FD Define Nano S eraan komt :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
je zou de ventilator die achter in je kast zit ook linksbovenin kunnen instaleren. omhoog is al de natuurlijke luchtstroom.
want nu zit de venilator daar ook niet heel erg logisch. Je behuizing ondersteund ventilatoren in het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
dion_b schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:35:
1) ik blijf het onverstandig vinden blind een andere mobo te kopen op basis van niet meer dan dat Asrock een mindere naam zou hebben. Straks gooi je er geld tegenaan en blijkt dat niets te veranderen. Eerst testen, dan pas conclusies trekken.
2) Mbt ATX vs uATX: ik zou anno nu als je maar een enkele slot gebruikt op je moederbord nooit voor full ATX gaan, Het is lomp, het beperkt je kastkeuze en het levert je niets op. Sterker nog, ik zou vooral kijken naar uATX vs mITX. Zeker nu de FD Define Nano S eraan komt :)
Punt 1 helemaal mee eens! Volgens mij was jij dat die opperde om vanavond met de ramen open te testen. Vind ik een erg goed idee eigenlijk! Misschien ter ondersteuning een grote kamer ventilator op de open kast te richten, zodat er constant koude lucht aangevoerd wordt.
Ik voorzie alleen wel een mogelijk probleem met condens. Koude lucht op warme onderdelen kan condensvorming veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
dion_b schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:21:
Update: de onstabiele voltage en kloksnelheden van de cpu zijn zo goed als opgelost :D. Ik had niet direct gedacht dat dit onderzoekje de oplossing zou kunnen aanwijzen.
Ik heb het zojuist 15-20 graden Celsius in mijn kamer laten worden (fris briesje op de kamer), de kast open gedaan, de fan cases aan de bovenkant van mijn kast verwijderd, ventilator richting de behuizing gericht.

Wat zien we nou: met de prime95 test is de cpu usage een stuk stabieler geworden, na een paar minuten gaan de cpu usages nog steeds omlaag maar goed, de drops zijn een stuk lager geworden en de kloksnelheden stabiel. Vervolgens ben ik de games die ik huidig aan het spelen ben gaan testen: GTA V en The Witcher 3. Ook daar kreeg ik een stabielere usage percentage van de CPU te zien. Geen gigantische stijgingen of drops meer. Bij GTA V bleef het tussen de 40 en 60%, afhankelijk van de omgeving waar ik me bevond. Ik kreeg verbazingwekkend genoeg een stabiele framerate van 60 fps. Ik heb ongeveer 30 minuten door Los Santos gescheurd, normaal gesproken zou ik dan drops naar 40-30 fps krijgen. Vrijwel de gehele speelsessie is de framerate 60 fps gebleven.
Op The Witcher 3 zijn mijn gpu en cpu usage een stuk hoger dan op GTA V. Ook op dit spel zag ik dat mijn CPU usage stabieler was. Ik kreeg daar na een tijd gespeeld te hebben altijd drops, met name in de cpu intensieve gebieden. Die lijken nu zo goed als weg te zijn.

Nu weet ik niet gelijk hoe het eigenlijk verder moet, ik ga namelijk dit proces niet altijd herhalen zoals je wel begrijpt :P. Bovendien wil ik in het voorjaar en de zomer ook gewoon stabiel kunnen gamen. Dus de volgende opties komen nu in mijn hoofd naar boven:

Een top down cpu blowing fan, die de warme lucht effectiever vanaf het moederbord verplaatst
Het installeren van een paar case fans, de logische plek lijkt mij bovenin de behuizing: warme lucht stijgt namelijk naar boven. Ik heb geen zekerheid hoeveel fans en waar ik die precies aanbrengen moet. Namelijk vaak gelezen dat vanaf de 2 case fans de temperatuurverandering minder merkbaar is. Ik weet niet hoe dit zit bij een overheat van bijvoorbeeld de VRM.

Ik ben benieuwd wat jullie hierop te zeggen hebben, het is koud in de kamer, maar was de moeite zeker waard :)

[ Voor 27% gewijzigd door Neoc98 op 28-02-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb al idee geopperd om met een divider de lucht van de intakefan aan voorzijde naar de VRMs te leiden. Je zegt daar niets over. Zou dat niet wat zijn?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
dion_b schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:35:
Ik heb al idee geopperd om met een divider de lucht van de intakefan aan voorzijde naar de VRMs te leiden. Je zegt daar niets over. Zou dat niet wat zijn?
Dat is natuurlijk sowieso goed, de vraag is alleen of het genoeg is bij full load voor langere tijd. Dan zou je volgens mij ook moeten denken aan heatsinks voor de VRM's. Die volgens mij bij elk Z chipset moederbord standaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Ossi schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:52:
[...]

Dat is natuurlijk sowieso goed, de vraag is alleen of het genoeg is bij full load voor langere tijd. Dan zou je volgens mij ook moeten denken aan heatsinks voor de VRM's. Die volgens mij bij elk Z chipset moederbord standaard zijn.
Ik heb zojuist met een divider (een stuk karton dus) geprobeerd of het de vrm voldoende zou koelen.
Het stuk karton kon niet ideaal geplaatst worden, ik heb hem tussen de intake fan en de onderkant van de cpu koeler geplaatst. In game heb ik de eerste 10 minuten een stabiele framerate, maar vanaf dan beginnen de drops van 60 naar 30 fps te komen. Toen heb ik nog een keer de ventilator op het moederbord laten blazen (link: http://static.tweakers.ne...iUB3Qb7hj75lWROw/full.jpg). Als ik de ventilator dicht bij de desktop plaats heb ik geen last meer van framedrops ingame.

@Ossi, nieuwe moederborden zijn helaas niet meer beschikbaar voor mijn socket, dus ik zal het met de Vraag & Aanbod markt moeten doen. Ik weet niet wat ik moet voelen voor tweedehands moederborden, bovendien zijn ze nog aardig prijzig (meer dan 100 euro voor een Z bord). Wat ik op internet gelezen heb is dat meerdere case fans het probleem op zouden kunnen lossen. Dit lijkt me dan een goedkopere optie, al ben ik er niet 100% zeker van dat dit de framedrops helemaal weg gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Neoc98 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 23:05:
[...]

Ik heb zojuist met een divider (een stuk karton dus) geprobeerd of het de vrm voldoende zou koelen.
Het stuk karton kon niet ideaal geplaatst worden, ik heb hem tussen de intake fan en de onderkant van de cpu koeler geplaatst. In game heb ik de eerste 10 minuten een stabiele framerate, maar vanaf dan beginnen de drops van 60 naar 30 fps te komen. Toen heb ik nog een keer de ventilator op het moederbord laten blazen (link: http://static.tweakers.ne...iUB3Qb7hj75lWROw/full.jpg). Als ik de ventilator dicht bij de desktop plaats heb ik geen last meer van framedrops ingame.
Daar was ik al bang voor, het is volgens mij verrekte lastig om met 1 fan en een stuk karton een bepaalde lokatie in een kast te koelen. Misschien kun je heatsinks vinden online die voor dit bord geschikt zijn? Die zouden dan op de VRM kunnen komen.
@Ossi, nieuwe moederborden zijn helaas niet meer beschikbaar voor mijn socket, dus ik zal het met de Vraag & Aanbod markt moeten doen. Ik weet niet wat ik moet voelen voor tweedehands moederborden, bovendien zijn ze nog aardig prijzig (meer dan 100 euro voor een Z bord). Wat ik op internet gelezen heb is dat meerdere case fans het probleem op zouden kunnen lossen. Dit lijkt me dan een goedkopere optie, al ben ik er niet 100% zeker van dat dit de framedrops helemaal weg gaat halen.
Meerdere casefans zal inderdaad goedkoper zijn, of het echt voldoende gaat zijn om dat soort kleine oppervlaktes voldoende koel te kunnen houden? Durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
En dan moet de zomer nog komen, die elk jaar benauwder lijkt te worden 8)7

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een paar aftermarket opplak-heatsinks kosten natuurlijk geen drol. Of ze goed werken is een tweede, maar dat is makkelijk en snel te proberen zonder een gat in je portemonnaie te slaan.

Als dat niet afdoende werkt kun je kijken naar een ander moederbord - of een ander CPU + mobo. Mbt mobo, je wilt (mede ivm voeding) niet OC'en, dan heb je ook geen Z-series moederbord nodig, aangezien dat het enig relevante verschil is tussen de Z-series en H/Q/P-gevallen. Dat een Z-series automatisch degelijker is, is met dit moederbord toch flink ontkracht lijkt me :z Als je voor minder een H67/P67/Q67/H77/Q77 geval kunt vinden, zou je op geen enkel vlak (behalve OC) erop achteruit gaan, en vooral een H77/Q77 zou mooie upgrade zijn naar USB 3.0. Kijk daarbij naar een model met heatsinks op de VRMs, al zou ik al te idioot uitgebreide heatsinks vermijden. Een simpel geribbeld blok aluminium is al meer dan zat. Daarnaast is meer fases goed. Die grote zwarte blokken tellen zijn een simpele manier om aantal fases te bepalen. Dit bord heeft 3+1, wat gelijk minste is wat kan werken. Een beter bord doet 4+1, dus met vijf ipv vier van die blokken ('chokes'). Je hebt borden met veel, veel meer, maar dat is onzinnige overkill als je niet gaan OC'en en geen idioot slurpend apparatuur hebt.

Ik zie zat borden rond de EUR 60 in V&A die aan al deze voorwaarden voldoen (vooral P67 gevallen).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
dion_b schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:20:

In ieder geval erg vriendelijk bedankt voor het advies, ben opgelucht dat de oorzaak helder is :D. Hoe zijn je ervaringen met tweedehands moederborden? Aangezien de socket 1155 relatief oud is, wil ik wel een moederbord die nog een redelijke tijd meegaat (2-4 jaar). Ik heb begrepen dat goede processors een lange tijd meegaan, zelfs voor zwaar gebruik. Ik denk dat ik inderdaad niet ga overclocken, ook al denk ik dat met 550W vermogen en een nieuwe voeding het goed mogelijk moet zijn.

Koelblokken kan ik wel vinden op Conrad bijvoorbeeld. Al is het mij niet helemaal duidelijk hoe ik deze monteren moet, en of mijn moederbord daar ondersteuningen voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iets anders dan 2e hands is onzinnig met een zodanig oud systeem. Alle andere componenten zijn ook een jaar of 6 oud, dan is een nieuw moederbord overkill. Met een auto van 12 jaar oud ga je ook gewoon naar de sloop voor vervangende onderdelen.

Mbt heatsinks: je wilt heatsinks met plakspul eronder. Die op de MOSFETs en/of chokes (zwarte blokjes) plakken. Voel wat het heetst wordt, systeem uitzetten, laten afkoelen, even met ammoniak ontvetten, wachten tot het helemaal droog is, blokje erop, aanzetten en kijken of het geholpen heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Daar ben ik weer met een update. Ik heb via de Vraag & Aanbod markt een P67 model moederbord aangeschaft, wel zonder i/o shield maar dat zag ik niet als een groot probleem. Toen ik aan de klus begon zag ik dat er 6 mobo standoffs in de kast waren gemonteerd (micro-atx), en dat van de andere drie voor een ATX formaat geen spoor bekend was. Ook niet in de zakjes van de bijgeleverde accessoires van de behuizing. Ik had voor de installatie niet aan de standoffs gedacht omdat ik er natuurlijk van uit ging dat de overige twee in de doos aanwezig waren.

Ik heb nooit aan deze zakjes gezeten en nooit heb ik eerder een dergelijke klus gedaan met deze kast. Dus de kans dat ik ze kwijtgeraakt ben is vrij minimaal. Wel kan ik proberen bij de computerzaak die het vorige moederbord geplaatst had. Op sommige posts lees ik dat een moederbord prima zonder alle 8 stand-offs gemonteerd kan worden. Als dit geen goed idee is, zijn er plekken waar je deze standoffs (Define S) aan kan schaffen?

EDIT: het moederbord heeft 3x3 standoff aansluitingen (boven,midden,beneden), dus ik heb er eigenlijk 3 te weinig. Dus met de 8 compleet van de behuizing kom ik er nog één te kort.

[ Voor 8% gewijzigd door Neoc98 op 13-03-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Neoc98 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:12:
Daar ben ik weer met een update. Ik heb via de Vraag & Aanbod markt een P67 model moederbord aangeschaft, wel zonder i/o shield maar dat zag ik niet als een groot probleem. Toen ik aan de klus begon zag ik dat er 6 mobo standoffs in de kast waren gemonteerd (micro-atx), en dat van de andere drie voor een ATX formaat geen spoor bekend was. Ook niet in de zakjes van de bijgeleverde accessoires van de behuizing. Ik had voor de installatie niet aan de standoffs gedacht omdat ik er natuurlijk van uit ging dat de overige twee in de doos aanwezig waren.

Ik heb nooit aan deze zakjes gezeten en nooit heb ik eerder een dergelijke klus gedaan met deze kast. Dus de kans dat ik ze kwijtgeraakt ben is vrij minimaal. Wel kan ik proberen bij de computerzaak die het vorige moederbord geplaatst had. Op sommige posts lees ik dat een moederbord prima zonder alle 8 stand-offs gemonteerd kan worden. Als dit geen goed idee is, zijn er plekken waar je deze standoffs (Define S) aan kan schaffen?

EDIT: het moederbord heeft 3x3 standoff aansluitingen (boven,midden,beneden), dus ik heb er eigenlijk 3 te weinig. Dus met de 8 compleet van de behuizing kom ik er nog één te kort.
De standoffs in mijn kast voor ATX borden kwam niet overeen met mijn ATX moederbord, dus check even hoeveel je er echt nodig hebt. Waarschijnlijk zul je ze gewoon gratis meekrijgen van de computerwinkel. Denk dat ze omkomen in dat spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
gratis zou helemaal mooi zijn :D. Het moederbord heeft 9 aansluitingen voor standoffs, dus ik neem aan dat ik ook die hoeveelheid nodig heb. De kast zelf heeft 9 aansluitingen in totaal (die plekken worden aangegeven met de letter A, handig) waarvan er 8 bij de accessoires geleverd zijn (2 missen er dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Standoffs gekocht, na een hele draaisessie zaten ze er allemaal in. Heb nu ook mijn systeem werkende gekregen, maar nu is er een heel vervelend maar klein probleem ontstaan. Dit is namelijk dat op het moment dat ik de PC aanzet, mijn muis en toetsenbord niet functioneren. Op deze manier kan ik niet naar de BIOS, en ook kan ik niets in het Windows 10 startscherm.

Mijn vermoeden zijn de stuurprogrammas. Ik heb al van alles geprobeerd, andere USB poorten, een tijdje laten wachten, vaak herstarten, USB instellingen in BIOS veranderen, andere muis. Eerst wou het toetsenbord bij het opstarten nog wel werken, vandaar dat ik de USB instellingen kon wijzigen.

Geen idee hoe het nu verder moet. Als iemand ideeën heeft hoor ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Neoc98 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:24:
Standoffs gekocht, na een hele draaisessie zaten ze er allemaal in. Heb nu ook mijn systeem werkende gekregen, maar nu is er een heel vervelend maar klein probleem ontstaan. Dit is namelijk dat op het moment dat ik de PC aanzet, mijn muis en toetsenbord niet functioneren. Op deze manier kan ik niet naar de BIOS, en ook kan ik niets in het Windows 10 startscherm.

Mijn vermoeden zijn de stuurprogrammas. Ik heb al van alles geprobeerd, andere USB poorten, een tijdje laten wachten, vaak herstarten, USB instellingen in BIOS veranderen, andere muis. Eerst wou het toetsenbord bij het opstarten nog wel werken, vandaar dat ik de USB instellingen kon wijzigen.

Geen idee hoe het nu verder moet. Als iemand ideeën heeft hoor ik die graag.
Klinkt een beetje tegenstrijdig, Je kan niet naar het bios, maar je hebt in het bios wel de USB instellingen aangepast? Kun je sindsdien niet meer in het Bios?
Als dat het geval, dan zul je het bios waarschijnlijk moeten resetten met een jumpertje op het moederbord. Staat in de handleiding wel hoe dat moet.

Probeer dat eerst eens. Kom je dan wel het bios in? Wijzig dan verder niets aan de USB instellingen.
Je zou dan wel toetsenbord en muis functionaliteit moeten hebben. Heb je dat niet, dan kan het zijn dat je de muis en toetsenbord misschien in een USB3 poort hebt gestoken. Check in de handleiding welke poorten USB 2 zijn. Mocht dat het probleem niet oplossen en je hebt Windows niet opnieuw geïnstalleerd, dan zitten mogelijk drivers van je oude moederbord in de weg. Misschien eens proberen op te starten in "Veilige modus". Alle apparaten weggooien die van het oude moederbord zijn. Dan opnieuw opnieuw opstarten.

Mogelijk moet je Windows opnieuw installeren bij het plaatsen van een nieuw moederbord, maar heel zeker weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Ja klopt, eerst hadden mijn muis en toetsenbord wel functionaliteit in de BIOS, maar na de instellingen veranderd te hebben deden ze het niet meer. Ik heb alle soorten USB poorten al geprobeerd, dus daar kan het niet aan liggen. Ik zal kijken of ik de BIOS resetten kan met het jumpertje, en vanaf daar jouw advies opvolgen. Mijn laatste optie blijft Windows 10 opnieuw installeren, al kan dat natuurlijk helemaal geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Ik heb net het probleem grotendeels kunnen fixen :D.
De USB hoofdhub werkte weer nadat ik de Intel Chipset driver opnieuw geinstalleerd had.
Ik heb Windows 10 kunnen bedienen door gebruik te maken van een toetsenbord met een oude aansluiting (geen usb dus).

Nu zit ik nog met twee problemen.
1. De computer herkent maar één DRAM module, ik zal kijken of er iets niet goed vastzit. Ook al ben ik er vrij zeker van dat ik de twee modules goed aangedrukt heb. Er zit dan niets anders op dan de processorkoeler weer te verwijderen omdat die de modules blokkeert..
2. De USB poorten van mijn kast (vooraan waar ook de power button en audio zit) worden niet herkent door Windows. Als ik mijn headset inplug verschijnt er een error met: "Het USB apparaat wordt niet herkent, er is iets dat mogelijk een storing veroorzaakt heeft." Is dit ook een driver issue of zoiets dergelijks? Ik heb alle drivers opnieuw geinstalleerd, en in het apparaatbeheer naar updates gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Ossi schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:49:
[...]

Klinkt een beetje tegenstrijdig, Je kan niet naar het bios, maar je hebt in het bios wel de USB instellingen aangepast? Kun je sindsdien niet meer in het Bios?
Als dat het geval, dan zul je het bios waarschijnlijk moeten resetten met een jumpertje op het moederbord. Staat in de handleiding wel hoe dat moet.

Probeer dat eerst eens. Kom je dan wel het bios in? Wijzig dan verder niets aan de USB instellingen.
Je zou dan wel toetsenbord en muis functionaliteit moeten hebben. Heb je dat niet, dan kan het zijn dat je de muis en toetsenbord misschien in een USB3 poort hebt gestoken. Check in de handleiding welke poorten USB 2 zijn. Mocht dat het probleem niet oplossen en je hebt Windows niet opnieuw geïnstalleerd, dan zitten mogelijk drivers van je oude moederbord in de weg. Misschien eens proberen op te starten in "Veilige modus". Alle apparaten weggooien die van het oude moederbord zijn. Dan opnieuw opnieuw opstarten.

Mogelijk moet je Windows opnieuw installeren bij het plaatsen van een nieuw moederbord, maar heel zeker weet ik het niet.
Alles is gefixt, een paar pinnetjes van de usb aansluiting van de mobo waren krom. Konden zo weer rechtgetrokken worden. Het systeem werkt naar behoren nu, alleen de frame rate tijdens het gamen nog niet getest eigenlijk :). Nu is mij echter iets opgevallen: mijn DRAM geheugen werken beiden op 1333 MHz i.p.v op 1866 MHz. De RAM sticks die ik nu gebruik kunnen samen een frequentie hebben van 1866 MHz, die wordt dus bij lange na niet bereikt. In de BIOS lijken deze instellingen geen effect de hebben, de frequentie blijft gewoon 1333. Hierdoor was ik van plan om mijn BIOS versie te veranderen naar een iets oudere versie, om te kijken of dat verschil uitmaakt. Bestand op een stickie gezet, geflashed vanuit Windows zelf door een programma van MSI. Dit heeft echter het scherm "no bootable partition in table" tot gevolg, wat het onmogelijk maakt om mijn BIOS te wijzigen. Heeft iemand hier iets op te verzinnen 8)7 ?
Mijn moederbord is trouwens de: MSI P67A-GD65 die nu op versie 4.3 draait (kan deze versie nog geen eens vinden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Neoc98 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:54:
[...]

Alles is gefixt, een paar pinnetjes van de usb aansluiting van de mobo waren krom. Konden zo weer rechtgetrokken worden. Het systeem werkt naar behoren nu, alleen de frame rate tijdens het gamen nog niet getest eigenlijk :). Nu is mij echter iets opgevallen: mijn DRAM geheugen werken beiden op 1333 MHz i.p.v op 1866 MHz. De RAM sticks die ik nu gebruik kunnen samen een frequentie hebben van 1866 MHz, die wordt dus bij lange na niet bereikt. In de BIOS lijken deze instellingen geen effect de hebben, de frequentie blijft gewoon 1333. Hierdoor was ik van plan om mijn BIOS versie te veranderen naar een iets oudere versie, om te kijken of dat verschil uitmaakt. Bestand op een stickie gezet, geflashed vanuit Windows zelf door een programma van MSI. Dit heeft echter het scherm "no bootable partition in table" tot gevolg, wat het onmogelijk maakt om mijn BIOS te wijzigen. Heeft iemand hier iets op te verzinnen 8)7 ?
Mijn moederbord is trouwens de: MSI P67A-GD65 die nu op versie 4.3 draait (kan deze versie nog geen eens vinden?)
Lijkt me sterk dat de biosversie echt het probleem is. Ik kan het niet uitsluiten, maar ik acht de kans klein dat het probleem verholpen is als je een oudere versie installeert.

Ik zie het volgende in de handleiding staan:
Memory Support
4 DDR3 DIMMs support DDR3 2133*(OC)/ 1600*(OC)/ 1333/ 1066 DRAM (16GB Max)
Dat lijkt te suggereren dat 1600MHz en hoger alleen mogelijk blijkt te zijn bij een overclocken...
Beetje raar, want mijn oude pc met Sandy Bridge en goedkoper moederbord ondersteunde gewoon 1600MHz. Als het waar is wat ik zeg, dan klopt het dat het geheugen op 1333MHz werkt :P

Volgens de handleiding zou je in het overclock menu moeten kijken voor de instellingen.
Ik verwacht dat je in deze drie instellingen moet kijken:
DRAM Ratio:
This setting controls the ratio of memory frequency to enable the memory to run at different
frequency combinations.
Extreme Memory Profile(X.M.P):
This item is used to enable/disable the Intel Extreme Memory Profile (XMP). For further
information please refer to Intel’s official website.
Adjusted DRAM Frequency:
It shows the adjusted DRAM frequency. Read-only
Oh vergeet de laatste optie, dat is read-only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Van deze opties kan ik alleen De X.M.P profielen vind en.
Deze zijn twee profielen van respectievelijk 1600 MHzen 1866 MHz. Beide profielen lijken geen effect te hebben wanneer geselecteerd. De DRAM frequentie in CPU-Z blijft gewoon 663 MHz (x2).
Veel overclocking opties kan ik ook niet selecteren, het lijkt alsof ze gelocked zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Daar kan ik je helaas niet bij helpen.
Maar probeer eens of je nu hetzelfde probleem hebt in games, met framedrops. Sneller geheugen doet niet verschrikkelijk veel in de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoc98
Ossi schreef op zondag 27 maart 2016 @ 09:43:
Daar kan ik je helaas niet bij helpen.
Maar probeer eens of je nu hetzelfde probleem hebt in games, met framedrops. Sneller geheugen doet niet verschrikkelijk veel in de pc.
Het probleem is gelukkig verholpen :*) . Ik heb laatst inderdaad gelezen dat de dram frequentie niet veel uitmaakt tijdens het gamen. Processor-overclock lijkt ook niet veel effect te hebben op gameprestaties, gemiddeld 1 fps meer op games. Ik ben in ieder geval heel erg blij dat mijn processor weer gewoon zijn ding doet, ik heb dan nu ook geen probleem om de 60 fps te halen op de games die ik momenteel speel :) . Het lijkt dat de cpu een stuk koeler is geworden op load, ongeveer 40-50 graden Celsius wanneer ik game. Zeer acceptabel als ik het zelf zeg. Mijn videokaart is er niet echt koeler op geworden, maar komt niet boven de 75 graden dus dat is goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
Mooi! Ik ben blij dat we je hebben kunnen helpen :)
Pagina: 1