-
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2019 08:26 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
https://niels.nu
Als je het minimum loon krijgt voor je leeftijd heb je "eerlijk" al bereikt. Je product is nieuw en het moet zich nog bewijzen. Straks blijkt niemand er op te zitten wachten en dan is je baas al genoeg geld kwijt geraakt. Maar indien het succesvol blijkt te zijn dan kan je zeker erover gaan praten. Je baas zal dan ook vast genegen zijn om naar je te luisteren.Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:01:
Auteursrechten liggen contractueel bij bedrijf, wettelijk heb ik geen poot om op te staan. Dit is meer een verzoek tot wat "eerlijk" is.
Niets staat jou in de weg om de ontwikkeling van het produkt te "vertragen" en na je afstuderen/einde opleiding als ZZP'er een beter/sneller produkt op de markt te zetten...Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:34:
[...]
Als minimumloon eerlijk is dan wil ik meer dan eerlijk werk![]()
Dat de markt er is en de klanten er zijn dat staat al vast. Of hij genegen zal zijn om te luisteren als het succes er is betwijfel ik ten zeerste.
39
Je kan gewoon aandelen krijgen/kopen van een bestaand bedrijf.Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:01:
[...]
Auteursrechten liggen contractueel bij bedrijf, wettelijk heb ik geen poot om op te staan. Dit is meer een verzoek tot wat "eerlijk" is.
Contract is er. Ik werk er parttime voor uurloon, zonder secundaire arbeidsvoorwaarden. Als student alleraardigst, maar niet wat ik wil als ik afgestudeerd ben, ter zijner tijd zal ik dus salaris onderhandelingen gaan doen.
Bedrijf is al opgericht, aandelen zal dus idd lastig worden.
Maak er dan een 13e maand van als percentage van de jaaromzet? Gaat het goed met het bedrijf, krijg je meer; gaat het niet goed, krijg je minder. Hierdoor is dus een grote factor bij jezelf belegd want je zegt dat je de enige bent die het bedrijf naar een hoger niveau kan/wil tillen op basis van de aanwezige kennis.Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:52:
[...]
Als ik dat zeker wist zou ik de vraag niet stellen. Ikzelf zat te denken aan een paar procent (5%?) per verkochte licentie, of enkele procenten aandeel. Iets wat motiveert om extra hard er aan te blijven werken in ieder geval.
Jouw baas heeft je aangenomen voor deze opdracht, hij heeft daarmee het risico op zich genomen dat jij compleet zou falen. Dat er 'iets anders' is uitgekomen dan je baas in eerste instantie dacht is niet gek, immers voortschrijdend inzicht. Zonder vooruitgang was het inderdaad gewoon nog een 'idee op de plank', maar daarom is jouw baas dus met jou in zee gegaan.Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:23:
Kan ik meer vragen? Wat kan ik vragen? Aandelen, winstpercentage, commisie per verkocht product? Kan ik aangeven dat als het bedrijf ooit verkocht wordt (aannemelijk in onze markt) ik voor een mooi bedrag uitgekocht wil worden? Of moet ik slikken dat ik als student nou eenmaal werk ga verzetten waar andere rijk van kunnen gaan worden?
Al zou het bedrijf 1M winst maken, dan nog is dat NOOIT aan de TS toe te schrijven!MAX3400 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:44:
Voor wat betreft je laatste alinea; je roept iets zonder context. Als het bedrijf nu 50K winst maakt op jaarbasis, kan ik me voorstellen dat het lastig is om hier een aardig gedeelte van "op te eisen" als eigen vergoeding. Maar als je met niks bent begonnen en nu zelf 2K verdient en het bedrijf maakt 1M winst, dan is er wel ruimte voor een gesprek, lijkt me zo. Uitkopen is natuurlijk alleen mogelijk als je mede-directie bent of xx % van alle aandelen bevat; je kan niet worden uitgekocht van iets waar je 0 invloed op hebt.
[ Voor 26% gewijzigd door TheGhostInc op 21-02-2016 19:25 . Reden: MAX3400 ]
Ik denk niet dat je er meer uit gaat slepen dan iets wat omgerekend op die 2500 per maand uit gaat komen. Dat is een erg prima startsalaris voor een HBO informatica student en je bent nog niet afgestudeerd. Wat veel 'eerlijker' zou zijn zou gewoon een groot aandeel in het bedrijf zijn, maar daar gaat de 'eigenaar' natuurlijk niet in mee. Die heeft liever dat je opstapt en hij dan een andere sucker aan kan nemen.Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:45:
Ik wil echter aftasten wat ik hier uit "goodwill" uit kan halen. Als ik mijn baas kan overtuigen dat ik vind dat ik waardevoller ben dan de vergoeding die ik momenteel krijg is dat mooi. Lukt dat niet dan ga ik op zoek naar een andere baan, geen enkel probleem.
Volledig mee eens. Ben benieuwd naar de uitkomst!Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:55:
Dan liever wat meer mentale rust.
[ Voor 0% gewijzigd door DeveloperNL op 21-02-2016 20:29 . Reden: kleine aanpassing ]
En die inzet is beloond met een contract!Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:41:
Ik ben nou juist van mening dat mijn werkzaamheden onder extra inzet vallen. Mijn originele opdracht was anders dan hoe hij uiteindelijk uitgevoerd is omdat er gaandeweg bleek dat er een gat in de markt te vullen was. Mijn inzet heeft dat idee omgezet naar iets concreets wat klanten nu willen hebben. Alle technische beslissingen zijn door mij gemaakt en mijn baas bemoeit zich niet met welke features er geïmplementeerd worden en alle andere details die komen kijken bij software ontwikkeling. Dit vind ik meer inzet dan van een student voor een schoolopdracht te verwachten valt en ik informeer hier dus wat voor 'dealtje', zoals jij het noemt. redelijk is.
Zonder jouw baas was er geen software geweest! Zonder jou? Misschien iemand anders? Misschien een externe partij?Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:41:
Als mijn baas 1M winst maakt, dan zou dat natuurlijk deels aan mij toe te schrijven zijn. Zonder mij was er immers geen software in de huidige vorm. Hoe groot jij die bijdrage vindt en hoe waardevol dat in jouw ogen is is discutabel. Echter vind ik zeggen dat ik er niks aan toe te schrijven heb te kort door de bocht, anders had hij me immers niet aan hoeven nemen.
Winstdeling is vaak een afspraak gemaakt naar aanleiding van een resultaatverplichting. Ook deze afspraak maak je VOORAF!Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:41:
Dat er soms van winstdeling spraken is is nou net de reden dat ik hier informeer naar wat men redelijk vind om te vragen.
"Hoi! Dit is mijn voorstel. Ik heb zojuist een contract getekend bij X en ik stel voor dat jullie allemaal in de schacht storten. Toedels!"DeveloperNL schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:25:
Gesprek was voor mij wel een beetje rug tegen de muur gesprek (kiezen of delen). In plaats van een voorstel, moet ik nu zelf een voorstel uitwerken voor mijn eigen salaris en wordt er een bonus voorstel gedaan op groei van het bedrijf.
Daar heb ik al mee gedreigd en daaruit is ook dit gesprek gekomenHydra schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:14:
[...]
"Hoi! Dit is mijn voorstel. Ik heb zojuist een contract getekend bij X en ik stel voor dat jullie allemaal in de schacht storten. Toedels!"
Zo iets? Ik word gewoon boos als ik je tekst lees
Wait, what? Je hebt de rechten schriftelijk weg gegeven aan twee verschillende partijen? Wanneer ga je de schadevergoeding-eis krijgen van een van de twee?Daarnaast staat in de overeenkomst van de schoolopdracht inderdaad ook dat alles wat ik produceer van hen is. Wettelijk gezien heb ik geen poot om op te staan.
[...]
Auteursrechten liggen contractueel bij bedrijf, wettelijk heb ik geen poot om op te staan.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Developer culture staat hier nog in de kinderschoenen. Mensen hier hebben nog steeds een beetje het idee dat developers autistische zielige nerds zijn die je vooral een beetje rond moet commanderen. Typische startup heeft 3 ofzo maatjes die "de sales / marketing / public relations" doen en 1 developer die daadwerkelijk de shit bouwt. Het wordt tijd dat mensen hier eens inzien dat ideeen waardeloos zijn en dat het altijd op de executie aankomt.DeveloperNL schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:26:
Daar heb ik al mee gedreigd en daaruit is ook dit gesprek gekomenDe details zijn nog veel erger, maar ga ik hier niet neerpennen
Ik hou van mijn werk en op zich is het een super leerervaring voor me (mag zelf alles opzetten en stuur 5 man aan (2 intern medewerkers en 3 externe ontwikkelaars), maar als het over geld gaat blijft het altijd vaag in NL.
Als het goed is, tekent een stagebegeleider ook, namens de school, een stage of afstudeerovereenkomst. Verder best kans dat de stageovereenkomst een clausule bevat dat alles dat in die periode ontwikkeld wordt of waaraan meegewerkt wordt, eigendom wordt van de stagebiedende organisatie.F_J_K schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:31:
[...]
Wait, what? Je hebt de rechten schriftelijk weg gegeven aan twee verschillende partijen? Wanneer ga je de schadevergoeding-eis krijgen van een van de twee?
Heeft (volgens mij) NIKS met Developer culture of iets dergelijks te maken, maar alles met de NLse cultuur.
Ik zou toch echt even wachten tot je harde resultaten boekt voordat je een wens gaat formuleren voor je beloning. Er wordt al gespeculeerd over miljoenenwinst in dit topic, maar zal het zover komen? Je loopt mogelijk te ver vooruit op de zaken.Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:34:
Als minimumloon eerlijk is dan wil ik meer dan eerlijk werk![]()
Dat de markt er is en de klanten er zijn dat staat al vast. Of hij genegen zal zijn om te luisteren als het succes er is betwijfel ik ten zeerste.
Dus je hebt het idee van je baas, meegenomen naar het netwerk van je baas en daar samen met het netwerk van je baas aanpassingen aan het idee gedaan. Dit allemaal in opdracht van de baas en betaald door de baas.
Sorry hoor, maar als er idd een potentie van een miljoenenwinst is dan zou een opdrachtgever niet een afstudeerder gebruiken om het plan uit te werken.CMD-Snake schreef op maandag 22 februari 2016 @ 06:42:
[...]
Ik zou toch echt even wachten tot je harde resultaten boekt voordat je een wens gaat formuleren voor je beloning. Er wordt al gespeculeerd over miljoenenwinst in dit topic, maar zal het zover komen? Je loopt mogelijk te ver vooruit op de zaken.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
En dan ben je op dat moment zover dat hij een nieuw topic kan maken en wij hem kunnen vertellen dat hij dat vooraf had moeten bespreken en nu geen poot meer heeft om op te staanCMD-Snake schreef op maandag 22 februari 2016 @ 06:42:
[...]
Ik zou toch echt even wachten tot je harde resultaten boekt voordat je een wens gaat formuleren voor je beloning. Er wordt al gespeculeerd over miljoenenwinst in dit topic, maar zal het zover komen? Je loopt mogelijk te ver vooruit op de zaken.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq