Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2019 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zonder meteen een gestrekt been aan te nemen; als jij aannemelijk kan maken bij een octrooi-bureau dat jij van scratch af aan het idee, de uitwerking (praktisch en technisch) alsmede 99% van de hele opzet van het produkt hebt gedacht, dan heeft jouw baas een aardig probleem om uberhaupt nog een bedrijf te houden. Je zou dan de patenten/octrooien kunnen verhuren aan jouw baas voor een symbolisch bedrag zolang je in dienst blijft of de huurprijs aanzienlijk opschroeven op het moment dat je er niet meer werkt.

Het lastige is wel dat je alles onder schooltijd hebt gedaan; de vraag is dan ook even in hoeverre je school al hebt betrokken bij jouw vraagstuk. De meeste stages/opdrachten leiden in het algemeen niet tot een nieuw idee/produkt maar in dit geval dus wel. Ik mag toch aannemen dat ook school een bepaald contract heeft met elke ondernemer/stage waarin is vastgelegd welke zaken wel & niet mogen worden gebruikt en in hoeverre intellectueel eigendom wordt vastgelegd?

Voor wat betreft je laatste alinea; je roept iets zonder context. Als het bedrijf nu 50K winst maakt op jaarbasis, kan ik me voorstellen dat het lastig is om hier een aardig gedeelte van "op te eisen" als eigen vergoeding. Maar als je met niks bent begonnen en nu zelf 2K verdient en het bedrijf maakt 1M winst, dan is er wel ruimte voor een gesprek, lijkt me zo. Uitkopen is natuurlijk alleen mogelijk als je mede-directie bent of xx % van alle aandelen bevat; je kan niet worden uitgekocht van iets waar je 0 invloed op hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Je moet dit even met je school checken. In mijn tijd was het zo dat de auteursrechten van alles wat we in dergelijke projecten produceerden bij de school lagen. Dus dan heb je op dit moment geen poot om op te staan.

Ik zou hoe dan ook stoppen met de ontwikkeling tot je een fatsoenlijk contract hebt. En aangezien je eigenlijk al het werk doet zou dat een normaal contract moeten zijn.

Nog beter zou zijn om vooraf afgesproken te hebben dat je een groot deel van de aandelen van het bedrijf zou krijgen, maar dat is naderhand natuurlijk niet meer af te dwingen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2019 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2019 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:01:
Auteursrechten liggen contractueel bij bedrijf, wettelijk heb ik geen poot om op te staan. Dit is meer een verzoek tot wat "eerlijk" is.
Als je het minimum loon krijgt voor je leeftijd heb je "eerlijk" al bereikt. Je product is nieuw en het moet zich nog bewijzen. Straks blijkt niemand er op te zitten wachten en dan is je baas al genoeg geld kwijt geraakt. Maar indien het succesvol blijkt te zijn dan kan je zeker erover gaan praten. Je baas zal dan ook vast genegen zijn om naar je te luisteren.

Ga maar eerst bewijzen dat de markt ook echt bestaat voor wat je verzonnen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2019 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:34:
[...]

Als minimumloon eerlijk is dan wil ik meer dan eerlijk werk :9

Dat de markt er is en de klanten er zijn dat staat al vast. Of hij genegen zal zijn om te luisteren als het succes er is betwijfel ik ten zeerste.
Niets staat jou in de weg om de ontwikkeling van het produkt te "vertragen" en na je afstuderen/einde opleiding als ZZP'er een beter/sneller produkt op de markt te zetten... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat zou volgens jou "eerlijk" zijn qua vergoeding? puur als beeldvorming.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:24
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:01:
[...]

Auteursrechten liggen contractueel bij bedrijf, wettelijk heb ik geen poot om op te staan. Dit is meer een verzoek tot wat "eerlijk" is.

Contract is er. Ik werk er parttime voor uurloon, zonder secundaire arbeidsvoorwaarden. Als student alleraardigst, maar niet wat ik wil als ik afgestudeerd ben, ter zijner tijd zal ik dus salaris onderhandelingen gaan doen.

Bedrijf is al opgericht, aandelen zal dus idd lastig worden.
Je kan gewoon aandelen krijgen/kopen van een bestaand bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:52:
[...]

Als ik dat zeker wist zou ik de vraag niet stellen. Ikzelf zat te denken aan een paar procent (5%?) per verkochte licentie, of enkele procenten aandeel. Iets wat motiveert om extra hard er aan te blijven werken in ieder geval.
Maak er dan een 13e maand van als percentage van de jaaromzet? Gaat het goed met het bedrijf, krijg je meer; gaat het niet goed, krijg je minder. Hierdoor is dus een grote factor bij jezelf belegd want je zegt dat je de enige bent die het bedrijf naar een hoger niveau kan/wil tillen op basis van de aanwezige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-09 12:07
Een percentage van de omzet lijkt mij een magere vergoeding, simpelweg vanwege het feit dat jij daar geen volledige invloed op hebt, gezien je geen formele zeggenschap in het bedrijf hebt. Wat als je baas een complete salesprutser is?

Bij startups en andere onzekere bedrijven is de deal heel simpel:
  • of je zorgt dat je mede-eigenaar van het bedrijf bent, en dus zelf ondernemer bent, met de risico's en kansen die daarbij horen
  • of je zorgt dat je gewoon goed betaald krijgt, want je kan je baan tenslotte ieder moment kwijt zijn, en er wordt over het algemeen een flexibelere inzet verwacht dan in het gemiddelde 9-5 baantje. 2500 bruto is niet 'goed betaald' in dit geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:23:
Kan ik meer vragen? Wat kan ik vragen? Aandelen, winstpercentage, commisie per verkocht product? Kan ik aangeven dat als het bedrijf ooit verkocht wordt (aannemelijk in onze markt) ik voor een mooi bedrag uitgekocht wil worden? Of moet ik slikken dat ik als student nou eenmaal werk ga verzetten waar andere rijk van kunnen gaan worden?
Jouw baas heeft je aangenomen voor deze opdracht, hij heeft daarmee het risico op zich genomen dat jij compleet zou falen. Dat er 'iets anders' is uitgekomen dan je baas in eerste instantie dacht is niet gek, immers voortschrijdend inzicht. Zonder vooruitgang was het inderdaad gewoon nog een 'idee op de plank', maar daarom is jouw baas dus met jou in zee gegaan.

Maar draai het nu eens om! Stel jij had kansloos gefaald, je afstuderen was nog ok, maar daarna lukt het niet om er ook maar iets van te maken. Had je dan je salaris ingeleverd? Je afstudeervergoeding? Had je zelfs nog je spaargeld aangesproken om de kosten van het kantoor en PC te vergoeden?
Natuurlijk niet, dat was allemaal voor kosten van je baas. Jij liep nergens risico in het hele proces en krijgt daardoor ook niks van de winst.

Voor al jouw inzet heb je keurig netjes een vergoeding gehad. Tijdens je afstuderen een vergoeding, tijdens je werkzaamheden een uurloon. Misschien dat er ergens nog wat 'extra inzet' is geweest en daar zou je een 'dealtje' over kunnen sluiten.
Maar zeker als jouw baas amper moeite zou hebben om het product naar de markt te brengen (een beetje vertraging als iemand weggaat is normaal), dan is jouw 'uniekheid' dusdanig beperkt dat ik als baas mij niet verplicht zou voelen een extra vergoeding te geven. Marktconform uiteraard wel, maar winstdeling of aandelen? Dan zul je eerst eens wat moeten investeren en volgens mij staat de teller strikt genomen gewoon op 0! (Alle uren zijn al betaald/afgerekend).
MAX3400 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:44:
Voor wat betreft je laatste alinea; je roept iets zonder context. Als het bedrijf nu 50K winst maakt op jaarbasis, kan ik me voorstellen dat het lastig is om hier een aardig gedeelte van "op te eisen" als eigen vergoeding. Maar als je met niks bent begonnen en nu zelf 2K verdient en het bedrijf maakt 1M winst, dan is er wel ruimte voor een gesprek, lijkt me zo. Uitkopen is natuurlijk alleen mogelijk als je mede-directie bent of xx % van alle aandelen bevat; je kan niet worden uitgekocht van iets waar je 0 invloed op hebt.
Al zou het bedrijf 1M winst maken, dan nog is dat NOOIT aan de TS toe te schrijven!
Als zijn baas hem heeft geïntroduceerd bij die klant, dan kan het zijn dat de verkoopeffort dus gewoon al gedaan was. Dan kun je wel roepen 'dat je baas niks heeft gedaan', maar waarschijnlijk stond dit al maanden in de week of bestond de relatie al jaren. DAAR zit ook waarde. Als de TS namelijk op zijn zolderkamer dit in elkaar had geknutseld had hij dit waarschijnlijk nooit zo makkelijk verkocht!

Wil je het hebben over winst, dan moet je gaan ondernemen & risico nemen. Wil je het hebben over salaris, dan ben je arbeider en doe je x uur per week je best. Zo zit de wereld in elkaar. En tuurlijk krijg je soms een winstdeling en ook de ondernemer krijgt een salaris. Maar uiteindelijk is het wel gewoon zo simpel.

[ Voor 26% gewijzigd door TheGhostInc op 21-02-2016 19:25 . Reden: MAX3400 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Het gaat gewoon niet om wat voor je 'gevoel' eerlijk is maar wat er te halen valt. Ik gun je minmaal de helft van die 2 miljoen die er verdiend gaat worden maar juridisch sta je enorm zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:45:
Ik wil echter aftasten wat ik hier uit "goodwill" uit kan halen. Als ik mijn baas kan overtuigen dat ik vind dat ik waardevoller ben dan de vergoeding die ik momenteel krijg is dat mooi. Lukt dat niet dan ga ik op zoek naar een andere baan, geen enkel probleem.
Ik denk niet dat je er meer uit gaat slepen dan iets wat omgerekend op die 2500 per maand uit gaat komen. Dat is een erg prima startsalaris voor een HBO informatica student en je bent nog niet afgestudeerd. Wat veel 'eerlijker' zou zijn zou gewoon een groot aandeel in het bedrijf zijn, maar daar gaat de 'eigenaar' natuurlijk niet in mee. Die heeft liever dat je opstapt en hij dan een andere sucker aan kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2019 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Volledig mee eens. Ben benieuwd naar de uitkomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:01
Misschien kun je de WBSO subsidie meenemen in je onderhandeling? Levert een startende B.V. al snel 25000 euro voordeel bij 1 R&D medewerker. Voorwaarde is wel dat het alleen te verrekenen is via de loonheffing van diezelfde BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Euler ik zit in dezelfde situatie zoals jij maar dan een jaar verder en verder in mijn carriere.
Ik heb 10 jaar ervaring. Heb bij vorige werkgever (nu aandeelhouder in nieuw bedrijf) een product vanaf de grond toe opgebouwd (architectuur etc). Heb moeten knokken met aandeelhouders om het product aan te passen en nu blijkt dit idee aan te slaan en bestaan we nu ruim 1 jaar met 5 medewerkers. Ik heb in april vorig jaar opgezegd bij mijn oude werkgever en ben in nieuwe onderneming begonnen als enige ontwikkelaar (andere medewerkers zijn sales/support/ marketing). Ik verdien voor mijn leeftijd goed, maar heb bijna geen secundaire arbeidsvoorwaarden (wel een lease auto, geen pensioen, geen overuren). Mijn (nieuwe) directeur is aandeelhouder met mijn oude directeuren. Ik heb in 2014 gevraagd om mee te doen (voordat het bedrijf al bestond), maar dit was niet mogelijk. Paar weken geleden zat ik met mijn directeur bij zijn financieel adviseur om te kijken wat we kunnen doen als het bedrijf (nog meer) een succes wordt met mijn salaris. Wordt dat een bonus, kan deze bonus worden omgezet in aandelen (antwoord blijft nee) of een salarisgroei. Gesprek was voor mij wel een beetje rug tegen de muur gesprek (kiezen of delen). In plaats van een voorstel, moet ik nu zelf een voorstel uitwerken voor mijn eigen salaris en wordt er een bonus voorstel gedaan op groei van het bedrijf. Daarnaast heb ik nog 2 aanvullende voorwaarden gedaan, een ontslagvergoeding en bij verkoop van bedrijf (x% van de verkoopsom van bedrijf). Ik heb zelf ook een financieel adviseur in de arm genomen om de punten en comma's in contract goed te bekijken (met name bonus voorstel die straks komt).

DM me voor meer info.

[ Voor 0% gewijzigd door DeveloperNL op 21-02-2016 20:29 . Reden: kleine aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:41:
Ik ben nou juist van mening dat mijn werkzaamheden onder extra inzet vallen. Mijn originele opdracht was anders dan hoe hij uiteindelijk uitgevoerd is omdat er gaandeweg bleek dat er een gat in de markt te vullen was. Mijn inzet heeft dat idee omgezet naar iets concreets wat klanten nu willen hebben. Alle technische beslissingen zijn door mij gemaakt en mijn baas bemoeit zich niet met welke features er geïmplementeerd worden en alle andere details die komen kijken bij software ontwikkeling. Dit vind ik meer inzet dan van een student voor een schoolopdracht te verwachten valt en ik informeer hier dus wat voor 'dealtje', zoals jij het noemt. redelijk is.
En die inzet is beloond met een contract!

Dat jouw baas je 'carte blanche' geeft is een schitterende mogelijkheid, je hebt ook bazen die de lol uit je leven halen door je alles te laten uitzoeken en documenteren voordat je een regel mag coden (na 2 weken 'besluittijd')!

Je hele 'gat in de markt' verhaal bewijst dat jouw baas een goede ondernemer is. Hij weet zijn 'onderdanen' de goede kant op te sturen en voldoende ruimte te geven om de kansen in de markt te vinden en te benutten. Jouw 'inzet' was hoogstwaarschijnlijk onderdeel van de opdracht. Misschien ben je iets verder gegaan dan nodig (extra uren?). Maar heel eerlijk, ik zie niks in jouw verhaal dat jouw BUITENGEWOON maakt! Ik heb exact hetzelfde gedaan tijdens mijn afstuderen en ik ben dankbaar voor de mogelijkheden die ik gekregen heb.
Als 'scholier' wordt je altijd een beetje uitgebuit, maar krijg je er ook waardevolle kennis voor terug. Zolang jij je papiertje krijgt, voldoende geleerd hebt en niet absurd veel uren hebt gemaakt dan zie ik geen 'openstaande rekening'.

Wanneer zou je gaan onderhandelen? Als jij meerdere weekeinden hebt doorgewerkt aan een prototype, in je eigen tijd, dat niet meetelde voor school, waarmee jij die eerste klant hebt weten te overtuigen. Dan zitten we in het vaarwater waarbij je (VOORAF!) had kunnen onderhandelen.
Dan loop je naar je baas en zegt:"Dit is wat je wilt? Als wij volgende week bij die klant scoren wil ik meedelen in de winst!".
Als mijn baas 1M winst maakt, dan zou dat natuurlijk deels aan mij toe te schrijven zijn. Zonder mij was er immers geen software in de huidige vorm. Hoe groot jij die bijdrage vindt en hoe waardevol dat in jouw ogen is is discutabel. Echter vind ik zeggen dat ik er niks aan toe te schrijven heb te kort door de bocht, anders had hij me immers niet aan hoeven nemen.
Zonder jouw baas was er geen software geweest! Zonder jou? Misschien iemand anders? Misschien een externe partij?
Die winst zou je kunnen toeschrijven aan het kantoor, de pc en aan jou... allemaal productiemiddelen van je baas. Jouw baas maakt geen extra geld over aan HP of Dell als zijn software een succes wordt, hij maakt ook geen extra geld over aan de huurbaas. De enige reden dat hij extra geld overmaakt aan mensen is omdat ze 'klagen' en 'meer willen'. Maar dat is een afweging van jouw waarde tegenover jouw beloning. Als hij in de toekomst weinig toegevoegde waarde ziet hoeft hij het niet te doen.

Natuurlijk heb jij je bijdrage geleverd, daar mag je trots op zijn en daar krijg je je salaris voor. En daarmee is voor 95% de kous wel af. Dus misschien dat je baas aardig is en je een leuke bonus geeft of een salarisverhoging. Maar het 'idee' dat je ergens 'recht' op hebt moet je snel vergeten OF ga ondernemen.
Dat er soms van winstdeling spraken is is nou net de reden dat ik hier informeer naar wat men redelijk vind om te vragen.
Winstdeling is vaak een afspraak gemaakt naar aanleiding van een resultaatverplichting. Ook deze afspraak maak je VOORAF!
Dus een verkoper die meer dan 500k verkoopt krijgt X, of een projectmanager die binnen budget blijft krijgt Y. Meestal geld voor 'uitvoerende' rollen een soort van meetsysteem. Heb je goed je best gedaan dan krijg je Z en soms iets meer of minder.
X,Y of Z zijn vaak afhankelijk van de winst. Dus bijvoorbeeld 5% van de winst wordt verdeeld onder het personeel op basis van X,Y en Z. Als het wat minder gaat kan deze worden geschrapt.

Winstdeling op product niveau is echt een zeldzaamheid. Je krijgt enorm lastige berekeningen om kosten bij producten te plaatsen. Dus krijg je meestal een budget of target. Of dat target dan 1M of 10M is maakt eigenlijk niet uit. Halen is bonus, niet halen is geen bonus.

Maar moraal van het verhaal:
Wees trots op wat je bereikt heb. Natuurlijk mag je best een bonus vragen! Maar jouw baas geeft jou een schitterende mogelijkheid die je niet zomaar ergens anders krijgt. Al die vrijheid en leermogelijkheden gaan jou in de toekomst helpen.
Als je nog een baan zoekt waarbij je dit probleem niet hebt... er zijn er genoeg. Gewoon 40 uur per week met je koptelefoon aan je bureau zitten en dan word je beter betaald! En de belangrijkste beslissing die je dan maakt op een dag is waar je gaat lunchen....
Baas: "Hoe ver ben je met de analyse van de Coninous Delivery tools, want we hebben volgende week een boardmeeting en dan willen we je advies hebben, zodat we uiteindelijk toch een ander bedrijf kunnen inhuren die de keuze gaat maken en al het leuke werk gaat doen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DeveloperNL schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:25:
Gesprek was voor mij wel een beetje rug tegen de muur gesprek (kiezen of delen). In plaats van een voorstel, moet ik nu zelf een voorstel uitwerken voor mijn eigen salaris en wordt er een bonus voorstel gedaan op groei van het bedrijf.
"Hoi! Dit is mijn voorstel. Ik heb zojuist een contract getekend bij X en ik stel voor dat jullie allemaal in de schacht storten. Toedels!"

Zo iets? Ik word gewoon boos als ik je tekst lees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Hydra schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:14:
[...]

"Hoi! Dit is mijn voorstel. Ik heb zojuist een contract getekend bij X en ik stel voor dat jullie allemaal in de schacht storten. Toedels!"

Zo iets? Ik word gewoon boos als ik je tekst lees :)
Daar heb ik al mee gedreigd en daaruit is ook dit gesprek gekomen :) De details zijn nog veel erger, maar ga ik hier niet neerpennen ;) Ik hou van mijn werk en op zich is het een super leerervaring voor me (mag zelf alles opzetten en stuur 5 man aan (2 intern medewerkers en 3 externe ontwikkelaars), maar als het over geld gaat blijft het altijd vaag in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Daarnaast staat in de overeenkomst van de schoolopdracht inderdaad ook dat alles wat ik produceer van hen is. Wettelijk gezien heb ik geen poot om op te staan.
[...]
Auteursrechten liggen contractueel bij bedrijf, wettelijk heb ik geen poot om op te staan.
Wait, what? Je hebt de rechten schriftelijk weg gegeven aan twee verschillende partijen? Wanneer ga je de schadevergoeding-eis krijgen van een van de twee? ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DeveloperNL schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:26:
Daar heb ik al mee gedreigd en daaruit is ook dit gesprek gekomen :) De details zijn nog veel erger, maar ga ik hier niet neerpennen ;) Ik hou van mijn werk en op zich is het een super leerervaring voor me (mag zelf alles opzetten en stuur 5 man aan (2 intern medewerkers en 3 externe ontwikkelaars), maar als het over geld gaat blijft het altijd vaag in NL.
Developer culture staat hier nog in de kinderschoenen. Mensen hier hebben nog steeds een beetje het idee dat developers autistische zielige nerds zijn die je vooral een beetje rond moet commanderen. Typische startup heeft 3 ofzo maatjes die "de sales / marketing / public relations" doen en 1 developer die daadwerkelijk de shit bouwt. Het wordt tijd dat mensen hier eens inzien dat ideeen waardeloos zijn en dat het altijd op de executie aankomt.

Ik vind het altijd lastig om iemand te vertellen dat ik developer ben. Alsof dat niet gewoon fucking cool is; job of the future. Goed; einde rant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
F_J_K schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:31:
[...]

Wait, what? Je hebt de rechten schriftelijk weg gegeven aan twee verschillende partijen? Wanneer ga je de schadevergoeding-eis krijgen van een van de twee? ;)
Als het goed is, tekent een stagebegeleider ook, namens de school, een stage of afstudeerovereenkomst. Verder best kans dat de stageovereenkomst een clausule bevat dat alles dat in die periode ontwikkeld wordt of waaraan meegewerkt wordt, eigendom wordt van de stagebiedende organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Heeft (volgens mij) NIKS met Developer culture of iets dergelijks te maken, maar alles met de NLse cultuur.
Jij denkt dat jij weinig waardering krijgt? De schoonmaakster of receptionist komt er gewoon nog bekaaider vanaf!

Overigens is het 'autistische zielige nerd' plaatje ook best wel kloppend. Ik ben zelf developer, maar als ik dan weer een afdeling op kom lopen waar de ene nog onverzorgder rondloopt dan de ander, dan 'begrijp' ik ineens weer waarom dit stempel blijft.
Het verwassen shirt van de favoriete band, film of strip wordt vaak feilloos aangevuld met een stortvloed aan technische praat bij de eerste hint dat je 'weet waar je over praat'.

En ik weet niet of dat autistisch, zielig of nerdig is, maar ik weet wel dat het zwaar ongepast is, helemaal in een gezelschap waar ook mensen zitten die beslissingen moeten nemen of gewoon niet die technische achtergrond hebben.

De mooiste momenten zijn voor mij, als ik de project of marketing dame in 3 zinnen uitleg waar die stortvloed aan technische onzin vandaan kwam en waarom die (vaak ook maar zijdelings) relevant is. Dan blijkt namelijk dat zo'n dame precies weet waar het overgaat, hoe dat past 'in het groter geheel' en waarom dat belangrijk is voor de organisatie. Mijn dag is daarna helemaal goed als die developer nog een paar vragen stelt tijdens de meeting die bewijzen dat deze 'context' volstrekt onduidelijk is voor hem en dat zijn 'domein' alleen het technische is. Overigens blijkt vaak de sociale competentie ook uit het 'genoegen' dat sales eruit haalt als zij weer eens technische ondersteuning nodig hebben. Als 'de techneut' weer eens een complete sales pitch (na uitvoerige instructie dat niet te doen) sloopt met een paar onhandige opmerkingen dan 'begrijp' ik ook weer waarom sales soms maar gewoon iets verkoopt.

Maar voor de TS is dit dus ook wel een tip. Je werk is meer dan de technische inhoud. Op het moment dat je alle aspecten van een bedrijf kent zal je eerder ook als 'volwaardig' worden aangezien en kunnen delen in de winst. De besteste code schrijven is hetzelfde als de netste muur metselen... schouderklopje en op naar de volgende. Regel je echter meer werk, nieuwe klanten en zie je kansen, dan kun je daarmee gaan onderhandelen (vooraf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:34:
Als minimumloon eerlijk is dan wil ik meer dan eerlijk werk :9

Dat de markt er is en de klanten er zijn dat staat al vast. Of hij genegen zal zijn om te luisteren als het succes er is betwijfel ik ten zeerste.
Ik zou toch echt even wachten tot je harde resultaten boekt voordat je een wens gaat formuleren voor je beloning. Er wordt al gespeculeerd over miljoenenwinst in dit topic, maar zal het zover komen? Je loopt mogelijk te ver vooruit op de zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Dus je hebt het idee van je baas, meegenomen naar het netwerk van je baas en daar samen met het netwerk van je baas aanpassingen aan het idee gedaan. Dit allemaal in opdracht van de baas en betaald door de baas.

Ik zie echt niet in waarom je een aandeel in het bedrijf zou verdienen of een performance based component.

Je zit in een waanzinnig mooie positie, hebt een mooie stage gehad en kan nu bij een (wellicht) succesvolle startup beginnen. Als je het daar goed doet dan kan je prachtig mee groeien en je kan er sowieso enorme ervaring op doen.

Je zou kunnen informeren of je je kan inkopen bij het bedrijf en wat je dat zou kosten. Dat betekent dus ook dat je nu geld investeert met het risico dat het niets wordt. Of je baas daar in mee gaat is twijfelachtig maar het zou kunnen.

Wel zou je nu al een plan kunnen uitstippelen hoe de toekomstige organisatie er uit zou gaan zien en wat jouw rol daar in kan zijn. Oftewel, hoe jij mee gaat groeien met de organisatie.

Tot slot, als je niet wilt dat iemand anders rijk wordt door jouw werk dan zit er maar één ding op en dat is zélf gaan ondernemen. Echter, als geld daarbij de grootste motivator is, dan is de kans op succes niet zo heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:58
CMD-Snake schreef op maandag 22 februari 2016 @ 06:42:
[...]

Ik zou toch echt even wachten tot je harde resultaten boekt voordat je een wens gaat formuleren voor je beloning. Er wordt al gespeculeerd over miljoenenwinst in dit topic, maar zal het zover komen? Je loopt mogelijk te ver vooruit op de zaken.
Sorry hoor, maar als er idd een potentie van een miljoenenwinst is dan zou een opdrachtgever niet een afstudeerder gebruiken om het plan uit te werken.

@topicstarter; je hebt een opdracht via de school gedaan en normaal gesproken is de school/opdrachtgever eigenaar van datgene wat je ontwikkeld hebt. Als je hier een eerste baan aan overhoud dan is dat prima toch?

Ik denk dat je verwachtingspatroon simpelweg te hoog, iedereen is vervangbaar.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 22 februari 2016 @ 06:42:
[...]

En dan ben je op dat moment zover dat hij een nieuw topic kan maken en wij hem kunnen vertellen dat hij dat vooraf had moeten bespreken en nu geen poot meer heeft om op te staan ;).

Overigens @ TS wat ik nog bedacht, zelfs als je nu vraagt of je niet wat extra beloning kan krijgen voor wat je al gedaan hebt, denk ik dat je heel erg blij moet zijn als hij je zou besluiten nog 500 euro te geven. Nu is dat altijd mooi erbij, maar een schijntje als je fulltime werkt, en je ook die moeite had kunnen steken in een betere beloning voor in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

Pagina: 1