Halle Tweakers, wie van jullie kan mij wat advies geven over de samenstelling van een NT server? Ik wil er namelijk 1 bouwen maar nou weet ik niet met welke hardware ik dit het beste kan doen. Ik wil een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. BvD --5th-X
Wat voor doel heeft die server ?
Bedrijf, thuis, webserver, applicatieserver, databaseserver, kortom, wat wil je ermee doen.
Ik heb het thuis draaiende gehad op een P90 met 64 Mb intern geheugen, maar voor iets spannender werk is dat al snel errug krapjes ...
[Edit}
BTW ik heb nu W2K server draaien op een Abit BP6 mobo, 2 maal Celeron 500@566, 2 maal 128 Mb 100 Mhz Dimm, Diamond V770 ultra, draait verdomd lekker .......
[Edit]
Bedrijf, thuis, webserver, applicatieserver, databaseserver, kortom, wat wil je ermee doen.
Ik heb het thuis draaiende gehad op een P90 met 64 Mb intern geheugen, maar voor iets spannender werk is dat al snel errug krapjes ...
[Edit}
BTW ik heb nu W2K server draaien op een Abit BP6 mobo, 2 maal Celeron 500@566, 2 maal 128 Mb 100 Mhz Dimm, Diamond V770 ultra, draait verdomd lekker .......
[Edit]
Tsja wat voor functie heeft die NT server, het is de bedoeling dat ie een WAN moet gaan onderhouden met iets van 10 gebruikers. Databases worden geintegreerd enzow... nogal zwaar eigenlijk.
videokaart is zo te zien niet zo spannend.
Voor wat zwaarder werk zou een dual proc systeem wel aardig zijn, geheugen vind NT ook altijd fijn.
Je kan kiezen uit zo'n standaard A-merk syteem (Compaq, HP, IBM oid) wat aardig wat geld kost, maar over het algemeen een redelijk stabiel (en getset) systeem oplevert.
Als je iets zelf in elkaar zet, zou ik voor een dual MSI bordje gaan, 2 700 Mhz procces erop en 256 - 512 Mb intern geheugen ....
Dit is goedkoper (en waarschijnlijk sneller) dan een A-merk configuratie, maar je moet het zelf in elkaar zetten, testen etc.
Voor wat zwaarder werk zou een dual proc systeem wel aardig zijn, geheugen vind NT ook altijd fijn.
Je kan kiezen uit zo'n standaard A-merk syteem (Compaq, HP, IBM oid) wat aardig wat geld kost, maar over het algemeen een redelijk stabiel (en getset) systeem oplevert.
Als je iets zelf in elkaar zet, zou ik voor een dual MSI bordje gaan, 2 700 Mhz procces erop en 256 - 512 Mb intern geheugen ....
Dit is goedkoper (en waarschijnlijk sneller) dan een A-merk configuratie, maar je moet het zelf in elkaar zetten, testen etc.
Het is de bedoeling dat ik het zelf in elkaar zet. Ik wil de PC helemaal uit 2e hands zo goedkoop mogelijk maken en toch een krachtig systeem neerzetten.
Voor een budget server is een dual celeron een goeie optie en zelfs met 1 celeron kom je al een heel eind, als die 10 man niet de hele tijd opdrachten op de server uitvoeren heb je denk ik ook geen dual setup nodig. Videokaart boet dus geen ene ruk aangezien je die er toch alleen remote op werkt, monitor heb je dus ook helemaal niet nodig, je hebt eigenlijk geen enkele rand hardware nodig. Met een mobo, cpu, netwerkkaart, hd, geheugen en een behuizing ben je er. (ik weet niet of je nt via het netwerk kunt installen, anders gooi je ff je eigen cdrom erin).
Maar denk nou niet meteen dat je voor 10 users een dual p3-800 met ultra160 scsi hd's in raid5 nodig hebt, met budget stuff kom je al een heeel eind.
(btw al es aan een linux server gedacht? als je toch budget bezig bent, waarom dan duur microsoft stuff installen? Linux heeft ook nog meestal ietsje minder cpu kracht nodig, maar ik weet natuurlijk niet of dat een optie is voor jou.)
Maar denk nou niet meteen dat je voor 10 users een dual p3-800 met ultra160 scsi hd's in raid5 nodig hebt, met budget stuff kom je al een heeel eind.
(btw al es aan een linux server gedacht? als je toch budget bezig bent, waarom dan duur microsoft stuff installen? Linux heeft ook nog meestal ietsje minder cpu kracht nodig, maar ik weet natuurlijk niet of dat een optie is voor jou.)
Nee ik denk niet dat ik LINUX als PDC wil hebben gewoonweg omdat ik er nog te weinig verstand van heb en omdat ik een aparte LINUX bak heb als Firewall met IP-chains en IPfwd enzow. Ik denk dat ik de Asus p5a ga kopen en dan pleur ik daar eerst gewoon 128Mb RAM in. Processor weet ik nog niet eigenlijk. Suggesties?
Verwijderd
ik zou gaan voor een bijv asus p3b-f met een p3-450 dus gewoon 512kb cache 128 of 256 mb ram simpel videokaartje s3tje ofzo 3com of intel netwerkkaart hd gewoon ide en over backup devices weet ik niet veel maar neem een tapedrive zodat je makkelijk en goedkoop vaak backups kan maken.
Pagina: 1