Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met ofwel mijn netwerk thuis ofwel met telenet

Pagina: 1
Acties:

• burgler45
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-04 07:46
Ik ben een complete leek op het vlak van netwerken en internetverbindingen. Nu heb ik sinds enkele weken een probleem.
Ik ben verbonden via een telenet modem en dan een TP link over men stroomnetwerk. Tot nu toe geen problemen mee gehad, gamen ging vlot en geen disconnects.
Nu heb ik al een tijdje dat ik regelmatig via het dos scherm de IPconfig moet runnen en laten releasen en renewen gewoon om internet te hebben. ( zit dan op een onbekend netwerk om de een of andere reden )
Op EVE heb ik nu echter dat ik makkelijk 3 tot 4 keer per uur random disconnect. ( waardoor spelen practisch onmogelijk wordt )
Het is nu zelfs al op ene punt gekomen dat ik zelfs als ik op het telenet netwerk zit ik via dos de boel moet releasen en renewen om terug online te geraken.
Ik ken niets van diagnostics maar ik krijg gewoon het gevoel dat het iets met de telenet modem te maken heeft aangezien het plots begonnen is. ( hiervoor meer dan een jaar geen enkel probleem)
Iemand tips om uit te zoeken waar het probleem ligt (of weet wat het kan zijn ) want als ik een telenet technieker laat komen en het probleem ligt bij mij krijg ik de rekening gepresenteerd :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
Begrijp ik goed dat je het netwerk-over-stroom verhaal er al tussenuit gehaald hebt? Want daar komen met enige regelmaat topics langs over mensen die op het netwerk van hun buren terecht zijn gekomen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• burgler45
Nee ik heb die er niet tussen uit gehaald omdat mijn vrouw op haar laptop hetzelfde probleem heeft enze verbind draadloos

• burgler45
wel vandaag heeft het probleem een nieuw hoogtepunt bereikt 7 disconnects op een klein uur tijd, 3 daarvan legde dan ook het volledige internet verkeer op mijn pc plat.
Het vreemde was wel dat het draadloos online bleef ( het werd wel redelijk slecht 1 blokje )
Nu begin ik toch te twijfelen of het aan de powerline ligt maar deze gebruik ik al meer dan 2 jaar en heeft nog maar sinds enkele weken problemen.
Het probleem is dat ik niet kan testen of het met een rechtstreekse verbinding is opgelost want ik heb zo'n lange kabel niet ( ong 15 meter plus 2 muren waar ik door moet )

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
Als je buren bijv. recent een powerline systeem in gebruik hebben genomen kan het dus misgaan. Dus ik zou toch even proberen zonder de powerline.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 17:10
Heb je toevallig nog andere apparaten afgelopen tijd gekocht/aangesloten?

Carpe Diem

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-11 23:30
Je gaat toch alleen het probleem maar kunnen oplossen door stelselmatig dingen uit te sluiten.
je uitleg is te vaag om een goede conclusie te trekken.

Een lange netwerkkabel kost bij de gemiddelde computerwinkel met moeite 10 € voor 20 meter of 15€ voor 30 meter.

Gewoon kopen, en de pc eerst rechtstreeks op de Tp-link aansluiten. Is het probleem weg, dan is het je powerline. Is het probleem niet weg, dan de kabel rechtstreeks in de Telenet modem steken.

Probleem weg , dan zit het in je TP-Link ( stuk of foute instellingen ). Is het probleem dan nog niet weg,
dan zal het Telenet worden vrees ik.

Een kabel van een paar euro gaan halen is nog steeds goedkoper dan een Telenet technicus die xxx € per uur kost (+ verplaatsing)

• burgler45
De TP- link is de powerline en men pc is daar rechtstreeks in ingeplugged.
De enige optie is dus rechtstreeks van de modem naar men pc proberen te geraken maar netwerk kabel hier om die lengte te overbruggen zal me toch vlotjes 50 euro kosten. ( nog altijd wel goedkoper dan een technieker)
Vind het alleen vreemd dat het internet op mijn vrouw haar laptop soms ook aangeeft op een onbekend netwerk te zjin verbonden terwijl zij rechtstreeks met de telenet modem verbind.
Het enige apparaat dat recent is aangesloten is een switch voor een xbox te kunnen verbinden maar die zit op een andere poort dan mijn pc op de modem dus geen idee of dat iets doet ik zal die ook eens uit het netwerk halen en zien wat het doet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals gezegd, als de buren ook een PLC-set aangesloten hebben is het mogelijk dat daarmee jullie twee netwerken verbonden zijn, en met twee DHCP servers gaat dat niet goed. Ook niet als een laptop via WiFi verbindt. Sluit dus als eerste de PLC-adapters uit. Dat kun je eenvoudig doen zonder lange kabel door te kijken of het zonder PLC adapters wel goed gaat op de laptop van je vrouw.

Overigens, de prijs van EUR 50 die je noemt is niet zinnig, voor EUR 25 heb je al een 60-meter lange Cat6 verstevigde grondkabel voor buiten, en 20m kabel voor binnen hoeft niet meer te kosten dan EUR 15. Kijk maar eens hier: http://www.allekabels.be/

Oslik blyat! Oslik!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-11 20:35
Wat ook kan is als je een korte kabel hebt liggen is dat je de pc tijdelijk in de buurt van het modem plaatst voor het testen.

Misschien ook even navragen bij de buren of ze toevallig net een powerline setje in gebruik hebben genomen. Als dit het geval is en de tijdspanne overeenkomt met die van jouw problemen heb je waarschijnlijk het probleem gevonden.

[ Voor 48% gewijzigd door RamonK op 22-02-2016 00:00 ]

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-11 23:30
Of de laptop van je vrouw met een korte UTP kabel aan de Telenet modem hangen.

Indien de laptop geen UTP aansluiting heeft kan je altijd nog een USB to ethernet adapter gebruiken.
die kosten ook al 2x niks meer.

pricewatch: TP-Link UE300

Als je laptop geen USB3 heeft bestaan ze ook nog wel voor USB2

[ Voor 27% gewijzigd door floorcleaner op 22-02-2016 00:11 . Reden: typo ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

floorcleaner schreef op maandag 22 februari 2016 @ 00:06:
Of de laptop van je vrouw met een korte UTP kabel aan de Telenet modem hangen.
Als het probleem op layer 3 veroorzaakt wordt door een tweede DHCP server die via PLC binnenkomt maakt het niet uit hoe de laptop op de modem aangesloten is. Bedraad verwacht je dan zelfde problemen te zien als draadloos. Die PLC moet gewoon fysiek uit stopcontact, daarna is draadloos testen met laptop voldoende.

Oslik blyat! Oslik!

• burgler45
ik zal straks de PLC unit eens volledig verwijderen en zien of mijn vrouw dan geen onbekend netwerk meer krijgt.
'k zou mijn buren wel willen gaan vragen of ze zo een setje hebben geinstalleerd maar aangezien die mensen de 70 gepasseerd zijn denk ik dat enkel de zoon dan gedaan kan hebben en als die niet thuis is weten ze 9 kansen op 10 niet waar ik het over heb :p
wordt vervolgd in ieder geval

• burgler45
Wel 'k heb het PLC ding eens uitgetrokken en men vrouw haar laptop had plots geen problemen meer met het openen van websites en haar verbinding werd terug compleet stabiel.
Zal dus 9 op 10 toch aan de powerline liggen dan alleen is het daarmee natuurlijk nog niet opgelost aangezien een fysieke kabel leggen onbegonnen werk is.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Powerline units kun je vaak opnieuw pairen zodat ze een nieuw -versleuteld- netwerk opzetten.
Is meer werk dan uit-de-doos-en-gaan, maar het lijkt mij allerminst verstandig.
Je geeft je WiFi router toch ook een ander wachtwoord?

• burgler45
wel ik heb de powerline tool eventjes gebruikt en die geeft gewoon aan dat ik op 1 enkel versleuteld netwerk zit dus ik denk niet dat de buren het probleem zijn. Ik ben nu aan het kijken of ik veel packet loss heb maar kan niet onmiddelijk een testmethode vinden

ik heb ondertussen een powerplug tool gevonden die me wat meer info over de lijn kon geven. blijkbaar heb ik tot nu toe gewoon geluk gehad want de kwaliteit van men stroomnet is gewoon te laag om degelijke verbinding te krijgen. gaat nog een opgave worden om dat speelbaar te krijgen zonder breekwerken.

[ Voor 36% gewijzigd door burgler45 op 22-02-2016 22:03 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die 'kwaliteit' wordt grotendeels bepaald door waar de PLC adapters zitten en waar andere apparaten ingeplugged zijn.

Zitten/zaten beide PLC adapters direct in een stopcontact in de muur geplugged (dus niet in een losse stekkerdoos oid)? Zo nee, probeer dat eens. Waarschijnlijk scheelt dat veel.

Verder heb je nergens genoemd exact welke TP-Link PLC adapters je hebt. Zijn het adapters met een pass-through, dus een extra stopcontact bovenop de adapter? Zo ja is dat contact als het goed is volledig afgeschermd op de frequenties waar PLC mee werkt en is juist daar de beste plek om storende apparaten (PC's, andere voedingen) op aan te sluiten. Kan ook aardig wat dB schelen.

Maar UTP trekken onbegonnen werk? Is dat werkelijk zo? Bedenk dat er veel vormen UTP zijn en veel manieren/plaatsen waar je het kunt leggen. Denk bijvoorbeeld aan platte UTP dat onder vloerdelen gelegd kan worden, of UTP achter plinten leiden, door een dubbel plafond, langs onderzijde trappen etc etc. Of gewoon door een (loze) leiding die er al ligt.

Oslik blyat! Oslik!

• burgler45
De adapters zaten rechtstreeks in een muurcontact. ze hebben beide een ingebouwd stopcontact ( een 500mb set van tp link ) zowel de modem als de pc zaten in het stopcontact van de tp link.
Toen ik aan het kijken was naar een oplossing om het internet tot in de woonkamer te krijgen heb ik naar een kabeloplossing gekeken maar 3 muren van bijna 30 cm dik hebben daar roet in het eten gegooid. plus om die kabel netjes weg te leggen zou ik gootjes langs de muur moeten voorzien van aan de garage tot aan de andere muur van de woonkamer waar de draad binnenkomt. ( onder de vloer zou vloer openbreken zijn en een vals plafond is er niet)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

burgler45 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 07:14:
De adapters zaten rechtstreeks in een muurcontact. ze hebben beide een ingebouwd stopcontact ( een 500mb set van tp link ) zowel de modem als de pc zaten in het stopcontact van de tp link.
Dan kun je het niet veel beter krijgen met deze adapters.

Je zou kunnen kijken naar nieuwere adapters met MiMo (die ook signaal over aarde-nul sturen); als stopcontacten geaard zijn heb je dan twee kansen om data erdoor te krijgen. Maar meer dan kansen zijn het niet, en twee van die adapters zullen al snel EUR 90 kosten (kijk naar "1200Mbps" of "2000Mbps" sets). Ik heb redelijke ervaring met zo'n set. Gaf bij mij 70Mbps stabiel - tot we in december kerstverlichting aanzetten, vanaf dan was het niet meer stabiel. Ik heb vervolgens UTP door loze leidingen getrokken.
Toen ik aan het kijken was naar een oplossing om het internet tot in de woonkamer te krijgen heb ik naar een kabeloplossing gekeken maar 3 muren van bijna 30 cm dik hebben daar roet in het eten gegooid. plus om die kabel netjes weg te leggen zou ik gootjes langs de muur moeten voorzien van aan de garage tot aan de andere muur van de woonkamer waar de draad binnenkomt. ( onder de vloer zou vloer openbreken zijn en een vals plafond is er niet)
Lopen er telefoonkabels? Of coax? Zo ja, waar gaan die kabels doorheen? Past daar misschien meer naast?
Is er onder de vloer kruipruimte? Of boven het plafond een zolder?

Allicht handig om te kijken in termen van wat er wel is, ipv alleen maar negatief alle suggesties die wij (blind!) doen af te schieten.

Oslik blyat! Oslik!

• burgler45
Was zeker niet negatief bedoeld het is gewoon een probleem met onze oude woning.
Er lopen geen coax of telefoonkabels in de buurt van waar men pc staat en zonder leidingsschema's kan ik buiten wat er zichtbaar ligt niet zeggen of daar nog iets ligt waar een extra draadje door kan.
kruipruimte is er spijtig genoeg niet ( woning is van 1935 en is nog op de zavel gebouwd zoals ze hier zeggen) Boven het plafond wordt ook lastig aangezien daar de badkamer boven ligt. In termen van wat er wel is ligt er in die hoek van de woning enkel een stopcontact maar ik ga eens opties bekijken in de rest van de woonkamer ( als de vrouw akkoord gaat )
Pagina: 1