Op zoek naar een serieus toetsenbord en muis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Mijn Logitech G15 (de oude, blauwe versie) toetsenbord en MX518 zijn aan vervanging toe.

Het enige probleem is, een waardige vervanger vinden is lastig. (mijn mening)
Als dit toetsenbord en muis nog nieuw te krijgen zouden zijn, zou ik ze zo weer kopen. (maar dat probleem heb ik met meer dingen, zo vind ik de Nokia N8 nog de beste telefoon voor wat ik er mee doe, en de CoolerMaster Stacker STC-T01 nog steeds de mooiste kast)

Als ik mijn eisen
* Draad (ik verschuif het toetsenbord nooit)
* Numeriek gedeelte
* Mediatoetsen
* US-international (grote [shift] links) indeling
voor het toetsenbord door de filters in de Pricewatch gooi krijg ik nog steeds een berg toetsenborden waarvan ik er veel als 'duur speelgoed' beschouw, met allerlei felle kleurtjes en rare vormen. Ik zoek een simpele zwarte.

Mijn eerste ingeving was op jacht gaan naar een pricewatch: Logitech G19s Gaming Keyboard , maar na het lezen van reviews weet ik nu dat er in Europa een kleine [shift] links zit, en aangezien ik altijd mijn pink recht naar beneden beweeg (en niet opzij) gaat dat geen succes worden.

De functies van de G19s zijn wel precies wat ik zoek, ik heb op het display wat ik nu op mijn G15 heb zitten altijd de klok of informatie van de mediaspeler (WinAmp, ik ben voorspelbaar :+ ) staan, en van de G-toetsen zijn G1 t.e.m. G12 toegewezen (T.net = G1, GoT = G2, Buienradar = G3 G4 = Google enz., tot aan calc.exe toe), maar die kleine [shift] doet mij twijfelen (mijn G15 heeft dus een grote, ik heb op een andere computer wel zo'n [\] naast de [shift], en dat is gewoon irritant)
En een polsrest is wel prettig.

Ik heb wel een shortlist van toetsenborden die een beetje in de buurt komen, maar misschien dat iemand een alternatief heeft (en daarom 'discussie', en geen 'vraag')

* pricewatch: Gigabyte GK-K6800
Eerste die mij opviel. Je wil niet weten hoe vaak ik typfouten maak, dus de kleine [backspace] lijkt mij lastig. Zeker omdat ik mijn ringvinger gebruik voor de backspace in plaats van mijn pink. Prijs is wel goed, maar mijn huidige G15 is nog steeds even veel waard :+
* pricewatch: Dell KB-522
Strictly business. Mooi strak uiterlijk. Goedkoop (relatief). Maar er is meer keuze.
* pricewatch: Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000
Een ergonomisch toetsenbord. Vorm lijkt mij even wennen, maar verder lijkt mij hier niets mis mee. Er zitten wel 'extra' knoppen op, maar wat ik uit de reviews begrijp is dat die moeilijk een andere functie te geven zijn. Maar je hebt drivers nodig om het toetsenbord te kunnen gebruiken 8)7
* pricewatch: Das Keyboard 4 Professional MX Blue
Das Keyboard... Lijkt mij wel een goede, misschien dat er wel een losse polssteun te koop is. Maakt het wel erg duur.
* pricewatch: Das Keyboard 4 Professional MX Brown
Ik typ veel, dan is blue prettiger, maar brown is wat stiller. Als ik moet kiezen dus 'Das Blue' en 'Das Brown' gaat het 'Brown' worden, hoewel het iets duurder is.
* pricewatch: Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown
Blanco toetsen }) Kan ik de indeling op DVORAK zetten, schijnt nog sneller te typen.

Volgens mij zijn er wel meer toetsenborden die aan mijn eisen voldoen (eis van extra toetsen voor snelkoppelingen laat ik maar vallen, net als de polsrest, zo lang ik er maar de mediaspeler mee kan bedienen, en een numeriek gedeelte), maar ik zie ze niet. Mechanische toetsen of niet maakt mij niet veel uit, als het maar een ruim toetsenbord is, en geen laptoptoetsen. En een serieus uiterlijk, geen speelgoed.

En het geen display meer? Ik denk dat ik het wel ga missen, maar misschien dat ik een pricewatch: Faytech FT08TMB Zwart of pricewatch: Faytech FT07TMB Zwart naast mijn 'hoofd' scherm ga hangen, kan ik nog steeds zien wat mijn computer doet (Rainmeter) en welk nummer er speelt als ik fullscreen of het hoofdscherm wat anders aan het doen ben.

Muisverhaal is nog veel erger.
Ik heb op mijn MX518 de 'extra' knoppen andere functies gegeven, [maximaliseren], [F5] en [sluiten], en gebruik die regelmatig. Opvolger moet dus ook minimaal 3 extra knoppen hebben die ik zelf een andere functie kan geven. (naast de standaard knoppen + [back] en [forward]), een muis met minimaal 8 knoppen dus. En ook weer met draad, het moet gewoon 8 jaar mee kunnen gaan zonder problemen als iedere keer batterijen wisselen of versleten accu.
Ik muis rechts, dus een rechtshandige of universele maakt niet veel uit.

Even mijn eisen in de Pricewatch gooien
Holy plastic Batman :o
Zijn er dan echt geen serieuze bedrade muizen meer met meer knoppen dan de standaard 5? Ik vind mijn MX518 al op het randje qua uiterlijk, maar wat er tegenwoordig te koop is slaat alles.

Toch maar een (redelijk lange) shortlist:
* pricewatch: Fujitsu GL9000
No nonsense, no reviews. Glimt en goedkoop, volgens mij kan ik dan beter mijn huidige houden.
* pricewatch: Natec Genesis GX68 Zwart
Ook weer mooi strak uiterlijk. Geen idee of die extra knoppen makkelijk te bedienen zijn, en of ze een andere functie kunnen krijgen. Ik bedien mijn huidige extra knoppen met de wijsvinger, net als het scrollwiel.
* pricewatch: Rapoo Optische Gaming Muis V300
Het oranje zit op het randje, zelfde met het gebruiksgemak van de knoppen. Opgenomen voor prijs.
* pricewatch: Func MS-2 Gaming Mouse
De reviewer heeft het over goede software en handige knoppen. Nooit van het merk gehoord.
* pricewatch: Logitech G300s
Logitech had altijd mijn voorkeur, maar het uiterlijk is tegenwoordig niets meer.
* pricewatch: Logitech G300
Wel een mooie Logitech, maar ik heb mijn twijfels over de verkrijgbaarheid. Ik wil namelijk meer dingen kopen, en het liefste bij 1 winkel.
* pricewatch: Gamdias EREBOS Extension Optical
Ook weer zo'n onbekend merk wat er wel goed uitziet. Twijfels over betrouwbaarheid.
* pricewatch: Trust GXT 155
Trust... Geen idee, kan best goed zijn. Speakertjes die ik nog ergens heb werken nog :+
* pricewatch: Ozone Neon Zwart
Mooi uiterlijk, maar kan best te licht zijn. Ook weer merk waar ik nooit van gehoord heb.
* pricewatch: Roccat Kiro
Ook weer mooi uiterlijk, maar knoppen lijken mij lastig.
* pricewatch: CM Storm Sentinel III
Doet erg plastic aan, maar wel de knoppen op de handige plekken.
* pricewatch: CM Storm Sentinel Advance II
Hmm... Net niet. Ziet er op de plaatjes redelijk uit (op dat rooster na), maar volgens reviews goedkoop.
* pricewatch: CM Storm Gaming Mouse Havoc
Goede all-rounder lijkt mij. Eerst over het hoofd gezien, nu toch maar in de lijst.
* pricewatch: Tt eSPORTS Volos
Extra knoppen links lijken wel speelgoed, hoewel ze wel op handige plekken zitten, bij de knoppen rechts heb ik twijfels over het gebruiksgemak. Zitten op de plek waar ik nu mijn ringvinger laat rusten, kan ik misschien per ongeluk in gaan drukken.
* pricewatch: Gigabyte M8000X
Ook weer een rustig uitziende muis. Doet een beetje plastic aan, maar ik denk dat dat 'Ghost' er wel af te krabben is.
* pricewatch: Corsair Vengeance M65 Performance Zwart
Echt op het randje van 'looks', rode knopje zal wel 'schoon' gemaakt kunnen worden verwacht ik.
* pricewatch: Logitech G402 Hyperion Fury
Ik blijf Logitech een goed merk vinden, maar de reviews zeggen dat deze ook weer 'plastic' en 'goedkoop' aanvoelt. Uiterlijk is ook 'op het randje'
* pricewatch: Mionix AVIOR 7000
Hmm... Review niet al te positief over de software. Wel mooi uiterlijk, lekker sober.
* pricewatch: Roccat Kone\[+]
Knopjes op de goede plekken. Disco hoeft van mij niet.
pricewatch: Roccat Kone XTD Optical
Wat beter verkrijgbaar. Wel duurdere disco.
* pricewatch: Corsair Vengeance M95 Zwart
Begint een beetje duur te worden voor een muis :X
* pricewatch: Razer Taipan
Nog duurder, maar volgens reviews wel goed. Weinig knoppen. Gelukkig is dat licht uit te schakelen.

Een toetsenbord en muis moeten het gewoon doen, en blijven doen. Maar de keuze is lastig, vandaar dit topic. Slijtage van mijn huidige zijn dat ik ooit iets hards op mijn toetsenbord heb laten vallen wat een lelijke verkleuring geeft (net geen barst, maar het heeft niet veel gescheeld), en het te ranzig begint te worden om nog schoon te maken, en van de muis is het rubber versleten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Aangezien je zelf al veel hebt gelezen en bekeken denk ik eerder dat dit echt een keuze van jezelf moet zijn.

- Streep de duurste producten weg die eigenlijk buiten budget vallen. Of maak een bewuste keuze hierin, een goede ramplank kan jaren en jaren meegaan. Mechanische toetsen hebben een veel langere levensduur dan de dome (rubber) toetsen. Ertussen zitten nog de fijne (laptop) scissor toetsen(borden), zoals het apple en cherry straight keyboard. Weet je zeker dat die G19 een kleine linker shift heeft? Hij is korter dan de rechter, maar lang niet zo kort als de echt kleine shift-keys die je vaak ziet. Ah ik zie ook dat ze er zijn met echt korte shift. Probeer gewoon dit keyboard te krijgen met grote shift en je zit gebakken.
- Streep de allergoedkoopste producten weg, die toch wel vaak echt budget kwaliteit zijn.
- Neem 100% een toetsenbord met een grote shift en backspace, anders ga je je daar toch weer aan ergeren.
- Neem alles inderdaad bedraad. De 2.4Ghz ontvangers willen nog wel eens storen op dezelfde WI-FI band en dus stottert je muis of komen toetsaanslagen niet of dubbel door.
- Begin niet aan een compleet andere vorm toetsenbord (gebogen), als je geen last hebt van 'rechte' toetsenborden. Dat gaat vaak ergeren.

[ Voor 12% gewijzigd door ToFast op 21-02-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
ToFast schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:27:
Aangezien je zelf al veel hebt gelezen en bekeken denk ik eerder dat dit echt een keuze van jezelf moet zijn.

- Streep de duurste producten weg die eigenlijk buiten budget vallen. Of maak een bewuste keuze hierin, een goede ramplank kan jaren en jaren meegaan. Mechanische toetsen hebben een veel langere levensduur dan de dome (rubber) toetsen. Ertussen zitten nog de fijne (laptop) scissor toetsen(borden), zoals het apple en cherry straight keyboard. Weet je zeker dat die G19 een kleine linker shift heeft? Hij is korter dan de rechter, maar lang niet zo kort als de echt kleine shift-keys die je vaak ziet. Ah ik zie ook dat ze er zijn met echt korte shift. Probeer gewoon dit keyboard te krijgen met grote shift en je zit gebakken.
- Streep de allergoedkoopste producten weg, die toch wel vaak echt budget kwaliteit zijn.
- Neem 100% een toetsenbord met een grote shift en backspace, anders ga je je daar toch weer aan ergeren.
- Neem alles inderdaad bedraad. De 2.4Ghz ontvangers willen nog wel eens storen op dezelfde WI-FI band en dus stottert je muis of komen toetsaanslagen niet of dubbel door.
- Begin niet aan een compleet andere vorm toetsenbord (gebogen), als je geen last hebt van 'rechte' toetsenborden. Dat gaat vaak ergeren.
Prijzen boeien niet zo veel, ik zat al langer over een 'Das' te denken, dat lijkt mij een toetsenbord wat wel minimaal 10 jaar mee kan gaan. Ik ben iemand die lang over dingen twijfelt, en dan 1x iets goeds koopt.
Aan de andere kant is de Dell ook praktisch. En niet zo erg als ik er wat op laat vallen.
Maar ik wilde wat meer alternatieven zodat ik nog langer kan twijfelen :+

Zo alle (mechanische, MX brown) toetsenborden nalopend zie ik ook pricewatch: CM Storm QuickFire XT - Brown Switch , maar ik heb mijn twijfels over de media-bediening (ik wil gewoon 1 knop indrukken voor 'pauze', en niet eerst de [Fn] indrukken). En qua uiterlijk is pricewatch: Feenix Autore ook weer mooi strak (maar beperkt, ik zie geen media-knoppen)

Vooral de muizen zijn lastig, ik heb het geld wel over voor een pricewatch: Roccat Kone XTD Optical , maar de pricewatch: CM Storm Gaming Mouse Havoc is ook mooi, maar aan de andere kant is de pricewatch: Logitech G300s weer praktisch (hoewel ik liever had gehad dat de 'gewone' G300 beter te krijgen was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Indrukwekkend uitgebreide topicstart. Maar op verkeerde plek...

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move OH -> CAA

Edit:
Inhoudelijk mbt toetsenbord - als je DAS keyboards overweegt maar ze te duur vindt, kijk eens naar Leopold gevallen. Ook mechanisch, ook MX Brown. Zelfs ook volledig zwart zonder opschrift verkrijgbaar >:)

Kan even niet 1-2-3 een link ervoor vinden, maar de mijne (volledig zwart, 104-key, MX Brown) kocht ik ruim drie jaar geleden bij een Duitse leverancier voor iets van EUR 120. Ding typt nog perfect uiteraard, enige waaraan je kunt zien dat het goed gebruikt is, is dat een aantal keycaps ondertussen glazend zijn verweerd >:)

[ Voor 56% gewijzigd door dion_b op 21-02-2016 23:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:18

AzzKickah

06-CENSORED

Interessant topic om ff te volgen.

De Dell kun je overigens wel meteen schrappen. Dat is gewoon een standaard goedkoop toetsenbord met rubber dome toetsen. Binnen 2 maanden voel je het verschil al tussen de toetsen die je vaak aanslaat en de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Sorry voor de verkeerde plek, lang geleden dat ik buiten mijn vaste fora gekomen ben met een vraag :P

Die Leopold voldoet niet aan mijn wensen, ik wil ook mediatoetsen op het toetsenbord, zodat ik met 1 vinger de muziek op pauze kan zetten, en ik zie geen versie die dat kan (de FC900 heeft alleen het keypad)
En ik wil het bij een winkel kopen die ik ken, niet in het buitenland. In Nederland zijn die Leopold toetsenborden lastig te vinden. (heel snel gezocht, en alleen een Duitse winkel, http://tweakers.net/shopreview/9532/get-digital/overzicht/ gevonden, maar die heeft hem niet op voorraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qua technische eisen: OK. Maar alleen in NL kopen? Waarom in vredesnaam? We leven in een Europa. Dat je niet direct bij een Chinese site waar je de voorwaarden niet eens van kan lezen wilt bestellen, OK, maar gewoon in DE of UK is echt niet anders dan in NL. Zeker gezien je eisen enigszins afwijkend zijn beperk je jezelf heel erg door per se in een erg klein landje te willen kopen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Qua toetsenbord heb ik zelf jaaaaaren ook de Logitech G15 gebruikt en dan ook de blauwe variant met inklapbaar schermpje en volume wheel. Deze is ooit kapot gegaan en vervangen voor de oranje versie van de G15 die ik ook weer jaaaaaren gebruikt heb naar de volle tevredenheid.

Ik ben een jaar geleden zelf ook maar eens naar een opvolger gaan zoeken en na veel testen + lang wikken & wegen is het de Corsair K70 geworden met Cherry MX red switches. Zeer stevig toetsenbord, perfecte dedicated media keys en zeer goede toetsaanslag. Ik wil persoonlijk nooit meer een ander toetsenbord, heb zelfs alvast een tweede exemplaar gekocht just in case :+ Dit is voor mij in ieder geval 'de ultieme vervanger' die op alle fronten beter is dan de G15. Mechanische toetsen is wel even wennen trouwens, maar hierna wil je nooit meer wat anders.

Op het gebied van muizen kan ik geen advies geven, daar ben ik zelf veel te kritisch in. Ik had 7 jaar lang een Steelseries Ikari Laser muis maar die was echt versleten en op. Ben nu overgestapt op de Mionix Naos 8200 (veel, veel te duur voor een muisje.. maarja) en de ergonomie hiervan is fantastisch. Vind het ook wel prettig dat de muis een beetje normaal eruit ziet, tegenwoordig heb je modulaire battleships zoals deze: pricewatch: Cyborg R.A.T. 9 Dit ziet er gewoon echt niet uit, ja misschien leuk als je 12 bent :+

Ik heb ook nog even de Corsair M45 of iets dergelijks gehad maar deze was zo ini-mini dat hij direct terug ging. Je moet vooral even checken hoe je een muis vasthoudt; palm grip, claw grip of fingertip grip. Dit is bepalend voor de grootte en vorm van de muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik heb hier nog een IBM model M ramplank liggen, en die typt wel lekker. Dat zou nu dus een Cherry Blue zijn. Echter, het is een lawaaiplank, en dat gaat iets te ver. Maar je kan er wel klagers mee doodslaan zonder schade :+ (maar helaas geen mediatoetsen)

Ik ga mijn keuze nu dus beperken tot de Cherry Brown. Feedback, maar niet te veel, en niet te veel herrie.
Die K-serie van Corsair ziet er wel goed uit, maar is die alleen met verlichting 'hoerenkeet' (rood) en 'kinderdisco' (RGB, veel slechte dingen over gelezen) te krijgen? Ik vond de blauwe verlichting van mijn G15 al ver gaan, maar nu staat het op standje 'medium' om het display te kunnen lezen.

En die Mionix Naos 8200? Ziet er wel goed uit, misschien toch wat meer reviews lezen, eerste die ik opende was http://www.tomsguide.com/...aos-8200,review-2189.html , die was niet zo te spreken over de software die er bij zit :+ (maar dat kan nu anders zijn)

En waarom beperken tot kopen in Nederland? Ik heb geen creditcard of Paypal account. Scheelt ook veel met wat je waar kan kopen. Ideal is ideaal :P

[ Voor 6% gewijzigd door Resistor op 22-02-2016 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Resistor schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:49:
Die K-serie van Corsair ziet er wel goed uit, maar is die alleen met verlichting 'hoerenkeet' (rood) en 'kinderdisco' (RGB, veel slechte dingen over gelezen) te krijgen? Ik vond de blauwe verlichting van mijn G15 al ver gaan, maar nu staat het op standje 'medium' om het display te kunnen lezen.

En die Mionix Naos 8200? Ziet er wel goed uit, misschien toch wat meer reviews lezen, eerste die ik opende was http://www.tomsguide.com/...aos-8200,review-2189.html , die was niet zo te spreken over de software die er bij zit :+ (maar dat kan nu anders zijn)
Ik ben, net als jij, niet zo'n fan van teveel toeters en bellen op een muis + toetsenbord.
Gelukkig heeft de Corsair K70 een knopje voor de verlichting met helderheid laag - middel - hoog - uit.
Ik heb hem zelf dan ook vaak op standje 1 of 2 staan zodat de verlichting niet eruit knalt.

De Mionix Naos 8200 vind ik een moeilijk om aan/af te raden. Hij is gewoon rete duur voor een muisje..
De software werkt hier verder prima trouwens al gebruik ik deze nauwelijks. Ik heb eenmalig de RGB verlichting op rood ingesteld zodat deze in ieder geval matcht met de K70. Verder eenmalig de 3 DPI standen ingesteld op waarden die ik zelf fijn vind. Oh en de firmware geüpdatet. Maar ik kan dus weinig ervaringen delen op het gebied van de software :)
Pagina: 1