bewerken van 2GB text / SQL file op OSX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
Ik heb een database export gemaakt van 1 van mijn wordpress websites, die belachelijk groot uitvalt: 2GB.
De boosdoener? Een ping_plugin log tabel die meeste overhead veroorzaakt, en totaal niet relevant is voor de import naar de nieuwe site (het is een migratie dus).

'Vroegah' op Windows opende ik een dergelijke file met https://notepad-plus-plus.org ... bewerken en klaar. Maar draai nu OSX. En krijg het niet voor elkaar.

Mijn vraag: met welke editor kan ik snel eenvoudig grote textfiles bewerken?

...

Mac OSX El Capitan
16GB RAM

...
  • Helaas is de site zelf al ontoegankelijk anders had ik de betreffende tabel al verwijderd. En nieuwe mysql dump gemaakt.
  • vi is niet erg efficient met regex verwijder operaties.
  • Mijn favoriete text editor op Mac TextWrangler krijgt de file niet eens ingeladen
  • Ja ik zou met XAMPP een locale kopie van de site kunnen opzetten. Maar is me teveel gedoe
  • Ik zou Windows kunnen visualiseren en alsnog met notepad++ aan de gang kunnen gaan
Maar er moet toch (bij voorkeur open-source / free) editor zijn die grote files kan bewerken? suggesties anyone?
...

Beste antwoord (via Rhy op 06-09-2016 15:48)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt ook Emerald Editor pakken. Open source kloon van Ultraedit. Snapt ook alle UltraEdit plugins voor syntax highlighting als ik me goed herinner.

Heette vroeger Crimson Editor trouwens.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

UltraEdit wellicht? De Windows versie kan met hele grote bestanden omgaan en ik verwacht dat dat voor de Mac versie niet anders zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
downtime schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:03:
UltraEdit wellicht? De Windows versie kan met hele grote bestanden omgaan en ik verwacht dat dat voor de Mac versie niet anders zal zijn.
Oh die bestaat ook voor Mac?

Verhipt ja :) http://www.ultraedit.com/downloads/uex.html ... vrijwel ieder OS tegenwoordig; Sweet! _/-\o_ Dan zal het wel opgelost zijn. Ga het direct proberen!

Ik kom nog uit UE 1.0 tijdperk dat het alleen Windows was. Aannames; oops. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gewoon in je mysql laden en een drop table doen? Daarna mysql weer verwijderen? :P Totaal geen xamp voor nodig.
Of eventueel op je nieuwe host dat doen na migratie van DB.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 21-02-2016 13:08 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

2GB DB export is een kleintje hoor. Maar snap je probleem. Wat je even kunt doen is op de command line met grep experimenteren. Die kan de hele file naar een nieuwe file parsen en gewoon hele regels weglaten enzo. Doet ie ook nog eens vrij rap, want platte text :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:08:
Gewoon in je mysql laden en een drop table doen? Daarna mysql weer verwijderen? :P Totaal geen xamp voor nodig.
Zie openingspost ;) kan dus niet meer. M.b.t. je andere suggestie: de server waar 't op stond was 'dedicated' TransIP VPS. Nieuwe site is weer shared hosting. Moet nog wel meer bewerkt worden aan dat SQL bestaand ;) Maar dank voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja je kunt prima op je eigen machine mysql installeren, scheelt je die hele xamp stack. Zo gepiept.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:08:
2GB DB export is een kleintje hoor. Maar snap je probleem. Wat je even kunt doen is op de command line met grep experimenteren. Die kan de hele file naar een nieuwe file parsen en gewoon hele regels weglaten enzo. Doet ie ook nog eens vrij rap, want platte text :)
true het is niet wereld bijzonder vergeleken met enterprise websites. :) Maar het verbaaste me dat vi er niet zoveel mee kon. Grep! Hmm niet aan gedacht. Als ultraedit niet werkt ga ik daarmee even aan de slag.

Ik meld me weer met duimpjes :) Dank voor de snelle hulp tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:12:
Nou ja je kunt prima op je eigen machine mysql installeren, scheelt je die hele xamp stack. Zo gepiept.
Daar heb je een punt. Ook niet aan gedacht. :) Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Sublime werkt er wellicht goed mee, fijne editor vind ik. Vooralsnog gratis te gebruiken volgens mij, af en toe krijg je een 'buy' venster die je kan escapen bij het sluiten.

[ Voor 50% gewijzigd door ToFast op 21-02-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
ToFast schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:15:
Sublime werkt er wellicht goed mee, fijne editor vind ik. Vooralsnog gratis te gebruiken volgens mij, af en toe krijg je een 'buy' venster die je kan escapen bij het sluiten.
zie het inderdaad. Commercieel kost die $70USD. UltraEdit (buiten de 30 dagen trial) kost $80. Welke is "beter" naar jouw mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Rhy schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:29:
[...]

zie het inderdaad. Commercieel kost die $70USD. UltraEdit (buiten de 30 dagen trial) kost $80. Welke is "beter" naar jouw mening?
Geen idee, nooit met UltraEdit gewerkt. Echter kan je sublime gewoon proberen en naar mijn mening wordt je echt niet gepushed om deze aan te schaffen en mis je geen functionaliteit. Zoals gezegd krijg je alleen af en toe bij het sluiten / opslaan een pop-up die je kan escapen en verder (gebeurt er) niks of zijn er geen andere handelingen nodig. Dus het kost 0.1 extra seconde om te gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Net even snel gespeeld met Sublime 3 (beta). En op basis van de tijd die het kost om de file in te laden in RAM -- zonder eerst even te vragen of ik dat uberhaupt wel wil; zoals UltraEdit dat wel deed -- kies ik voor ... beide :)

UltraEdit kost weliswaar geld na de proefperiode. Wat destijds in Windows de reden was dat ik overstapte naar notepad++ ... maar ach goede software is een kleine investering waard. ;) En kan ik TextWrangler en Filezilla dan ook in de hoek gooien.

Sublime is de ideale gratis tussenoplossing, want zodra het bestand dan is ingeladen in Sublime (kost paar minuutjes). Dan is navigatie en zoeken ubersnel! Sublime maakt dus de verwachting waar, waar vi faalt zonder tweaking van configfiles. En misschien dat ik tzt overstap naar Sublime, maar ben dus al bekend met UltraEdit.

Nogmaals bedankt iedereen; case closed / uitdaging opgelost!

edit2: trouwens boosdoener gevonden waarom het bestand zo groot was, iedere ping bij bewerkte / nieuwe wordpress posts resulteerde in xmlrpc error (stond iets te strak afgesteld :+ ).

[ Voor 16% gewijzigd door Rhy op 21-02-2016 14:02 . Reden: fixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
maar wat ik niet snap is waarom teksteditor hier niet genoemd wordt? Ja het is nou niet echt een editor met code highlighting en alles, maar 2GB moet ie makkelijk aankunnen. Ik werk hier met tekstdata (7GB aan nummertjes in een CSV achtige structuur), en dat gaat ook goed. Zit wel dik in mn swap dan, maar geen crashes oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
supersnathan94 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:46:
maar wat ik niet snap is waarom teksteditor hier niet genoemd wordt? Ja het is nou niet echt een editor met code highlighting en alles, maar 2GB moet ie makkelijk aankunnen. Ik werk hier met tekstdata (7GB aan nummertjes in een CSV achtige structuur), en dat gaat ook goed. Zit wel dik in mn swap dan, maar geen crashes oid.
Oh niet eens geprobeerd. Net even snel, maar is netzo brak als vi. Traag met laden, traag met scrollen, traag met bewerken. Mogelijkerwijs met SSD dat het sneller zou kunnen gaan, maar mijn SSHD trekt het slecht. En syntax highlighting is toch wel fijn om te hebben.

Ben nu trouwens eigenlijk al meer bezig met Sublime3 dan UltraEdit. Het ziet er niet zo gelikt uit, maar een aantal features zijn extreem prettig in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Is sed hiervoor niet de uitgesproken kandidaat in plaats van een editor?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Sed of grep idd. Maar dan moet je wel goed met regexp enzo om kunnen gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
om even terug te komen op mijn eigen topic. Sublime is handig maar is toch moeilijk wennen. Met name dat iedere nieuwe edit in een nieuwe tab in een nieuw window wordt geopend. Weliswaar is dat wel recht te zetten in de configuratie opties, maar kon ik geen "samenvoeg" knop vinden. UltraEdit staat nogsteeds op de verlanglijst. Maar tot die tijd heb ik mijn Windows notepad++ vervanger gevonden in http://brackets.io

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Rhy schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:08:
om even terug te komen op mijn eigen topic. Sublime is handig maar is toch moeilijk wennen. Met name dat iedere nieuwe edit in een nieuwe tab in een nieuw window wordt geopend. Weliswaar is dat wel recht te zetten in de configuratie opties, maar kon ik geen "samenvoeg" knop vinden. UltraEdit staat nogsteeds op de verlanglijst. Maar tot die tijd heb ik mijn Windows notepad++ vervanger gevonden in http://brackets.io
Brackets gebruik ik voor het html en css werk ook. Erg fijn, maar ik merk nog wel wat bugs hier en daar, spontaan vergeten van eerder werk, "vergeten" te vragen om saven bij afsluiten enzovoort..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je kunt ook Emerald Editor pakken. Open source kloon van Ultraedit. Snapt ook alle UltraEdit plugins voor syntax highlighting als ik me goed herinner.

Heette vroeger Crimson Editor trouwens.

Pagina: 1