Kant en klare vloeistof vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 12:27
Beste medetweakers

Ik heb een vraag over me rijaintek Triton 240mm kant en klare set

Deze heb ik nu in me build zitten

Alleen nu heb ik per ongeluk de kleur blauw toegevoegd

Nu baal ik ontzettend dat ik geen rood gedaan heb dit past beter bij me build

Nu weet ik dat ik al het vloeistof moet gaan vervangen naar blanco koelvloeistof

Alleen mijn eigen vloeistof is onderhoudsvrij
Welke vloeistof moet ik hebben ? Welke het zelfde is als de Triton ? Oftewel onderhoudsvrij waar ik (nooit) naar om hoef te kijken.

Beste antwoord (via marcelmaria op 21-02-2016 21:42)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
loki504 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:38:
Oke dan zat ik er dus helemaal naast 8)7. bedankt voor de opheldering. _/-\o_
Haha geen probleem hoor :D

De bottomline: je hoeft je bij een kant en klaar waterkoelsetje verder geen zorgen te maken om onderhoud, de fabrikanten (corsair, NZXT etc.) geven niet voor niets dik 5 jaar garantie op hun waterkoelers. De kans op lekkage is nihil (ze worden in de fabriek onder druk getest) en ze weten precies welke verhoudingen de koelvloeistof moet hebben om jaren te kunnen draaien zonder problemen.

Edit: Om nog even terug te komen op de vraag uit het topic... Ik zou inderdaad eerst even Rijaintek mailen/bellen om te checken wat je het beste kan doen qua koelvloeistof. Ik verwacht echter dat het gewoon een bepaald merk destilleert water is met anti-algen en anti corrosie toevoegingen. Dit kan je eventueel ook zelf in elkaar flansen, al zijn er ook genoeg kant-en-klare mixjes te koop :)

Dit zal er wel in zitten: http://www.highflow.nl/ko...ua-t1-500ml-0r400016.html

[ Voor 29% gewijzigd door stin00 op 21-02-2016 20:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Zover ik weet is er geen onderhoudsvrije koelvloeistof. Alleen AIO setjes zijn onderhouds vrij. Wat ik altijd deed was met een aftap kraantje beetje bij beetje demi water toevoegen tot hij 100% blanco was. En dan de juiste kleur toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even kijken: http://www.raijintek.com/en/raijintek_contact-us.php & http://www.raijintek.com/en/reseller_netherlands.php -> daar lijkt toch de uitgelezen mogelijkheid om te vragen of je je AIO kan open maken, hervullen en wat daarvoor nodig is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
Deze kan gewoon open

Hier zit gewoon een schroefdop op de pomp/reservaat

Dit is gewoon mogelijk alleen dat was de vraag ook niet
Welke koelvloeistof is onderhoudend vrij waarbij je (nooit) na om hoeft te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
http://www.highflow.nl/ko...ect-ultra-red-1000ml.html

Ik zou zoiets kopen ben je in een keer klaar.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
Is deze ook onderhouds vrij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

marcelmaria schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:27:
[...]

Is deze ook onderhouds vrij ?
Lezen? "We recommend an annual exchange of the coolant".

Tja, sommige mensen nemen het risico en laten een vloeistof 10 jaar in een device zitten; anderen vervangen het preventief elke 6 maanden. Dit kan zowel voor een AIO cooler, motorolie of airco zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
Meeste AIO koelers zijn gesloten en onmogelijk om te reinigen / hervullen
Vandaar mijn vraag ook welke vloeistof ik moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40

D4NG3R

kiwi

:)

Neem eerst eens contact op met de fabrikant van de koeler via de eerder gegeven links.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
D4NG3R schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:38:
Neem eerst eens contact op met de fabrikant van de koeler via de eerder gegeven links.
Dat heb ik al gedaan

Alleen mijn vraag is of er ook onderhoudsvrije koelvloeistof is
Wat in AIO koelers zit

Sommige hiervan zijn gesloten moet je deze dan na een jaar weggooien ? 🤓🤓🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:56
doe het nu al zo 13 jaar en ik vul het alleen maar bij
verdampen doet het altijd

en elke new/rebuild ouwe zooi er er uit en nieuwe vloeistof er in
dus dat is rond de 2 a 3 jaar of zo
heb nu flessen staan van Feser one

niet te moeilijk doen
maar als ik jouw was zou ik dit nog kopen
1 T stuken - voor leegloop
2 Fillports - bijvul en leegloop
1 fitting - voor cpu voor bijvul /res
1 stukje tube - lengte moet je maar kijken wat je nodig heb extra is altijd handig

1 - voor het bij vullen en beter te gebruiken als res
dus tube van je cpu block naar top van je case met een fillport

2 - voor het makkelijk leeg laten lopen van je set
dus vanaf je cpu of rad tstuk met tube naar laagste punt van je case en dan ook met een fillport zo dat het mooi dicht is

je kan het ook gewoon zo laten is maar net wat je wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
Dit is idd wel de bedoeling om er custom loop van te gaan maken

Zit er al aan te denken om deze er tussen te zetten RAI-R20 reservaar er tussen te zetten

En dan zo langzaam uit te gaan bereiden

Maar zit nu nog met een probleem dat ik graag de zelfde vloeistof wil hebben die er ook in zat met de kleur rood er in

Hoe zit het eigenlijk met de kant en klare waterkoelingsets ?

Sommige zijn helemaal gesloten kan je deze dan na 2 jaar weg gooien ?

Raijantek geeft je 5 jaar garantie zonder dat je hier naar om hoeft te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
marcelmaria schreef op zondag 21 februari 2016 @ 17:45:
Dit is idd wel de bedoeling om er custom loop van te gaan maken

Zit er al aan te denken om deze er tussen te zetten RAI-R20 reservaar er tussen te zetten

En dan zo langzaam uit te gaan bereiden

Maar zit nu nog met een probleem dat ik graag de zelfde vloeistof wil hebben die er ook in zat met de kleur rood er in

Hoe zit het eigenlijk met de kant en klare waterkoelingsets ?

Sommige zijn helemaal gesloten kan je deze dan na 2 jaar weg gooien ?

Raijantek geeft je 5 jaar garantie zonder dat je hier naar om hoeft te kijken
ik vermoed(ben zelf ook nog beginnende). omdat ze de zelfde metalen gebruiken er geen corrosie zal optreden. en genoeg silver gebruiken om algen tegen te gaan voor 5 jaar. iets wat je in een custom loop niet voor elkaar kan krijgen. en om die reden uit voorzorg na 6-18m vervangen aanhouden. tevens is natuurlijk in een de vloeistof niet heel erg prijzig,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
loki504 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:40:
[...]

ik vermoed(ben zelf ook nog beginnende). omdat ze de zelfde metalen gebruiken er geen corrosie zal optreden. en genoeg silver gebruiken om algen tegen te gaan voor 5 jaar. iets wat je in een custom loop niet voor elkaar kan krijgen. en om die reden uit voorzorg na 6-18m vervangen aanhouden. tevens is natuurlijk in een de vloeistof niet heel erg prijzig,
Wat is het verschil van custom loop en normale ?

Ten alertijden heb je toch geen stilstaand water ? Wat moet dan het verschil zijn tussen de vloeistof van kant en klare en custom ?

Ben idd zelf ook een noop kwa waterkoeling
Vandaar dat het me zelf ook vrij onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Closed AIO waterkoelsetjes gebruiken niet dezelfde metalen en al helemaal geen zilver - veel te duur. De blokjes worden doorgaans deels uit koper vervaardigd terwijl de radiator altijd van aluminium zal zijn, in ieder geval onder de niet uitbreidbare setjes (NZXT X61, Corsair H110i GT etc.).

Zoals we weten gaan de edelmetalen aluminium en koper niet lekker samen; sterker nog het aluminium zal mits onbewerkt langzaam afbrokkelen. Het is echter een stuk lichter en goedkoper dan koper, dus daarom wordt het aluminium uiteraard wel wat bewerkt door de fabrikant omdat het anders om te huilen wordt.

Gelukkig zijn closed waterkoeling setjes zo goed als luchtvrij en zitten ze vol met biocide killers etc; algen en dergelijken krijgen geen kans om erin te groeien. Luchtbellen zorgen immers ook voor corrosie en aantasting helaas, dit is bij een custom loop een wat groter issue. In de fabriek worden closed AIO setjes al zo goed als luchtvrij gemaakt, ze zijn dan ook gesloten en er kan überhaupt nooit zuurstof bij komen.

Enfin je krijgt er vaak gelukkig 5 jaar garantie op, de levensverwachting zal ook voornamelijk afhangen van de pomp. Een radiator en de slangen gaan immers eeuwig mee, maar de pomp zal op een gegeven moment het loodje leggen. Vaak is de levensverwachting 5-7 jaar, maar veel langer moet je ook niet willen.. Het aluminium van de radiator zal over tijd echt wel worden aangetast vanwege de mate van conductivity van de vloeistof, anders vindt er 'galvanic corrosion' plaats. De toevoegingen van anti-algen en anti-corrosie meuk komt het koelvermogen helaas niet ten goede, maar is gewoon noodzakelijk bij closed AIO koelertjes met alu-koper mixen zodat de boel in takt blijft. Puur gedestilleerd water heeft een betere koelcapaciteit dan koelvloeistof met allerlei toevoegingen.

Mensen met een custom loop, waaronder ik zelf, nemen een radiator van koper en een CPU waterkoelblokje van koper/nickel zodat je gedestilleerd water kan gebruiken met slechts een mini drupje anti algen toevoeging. Hiermee kan je in principe jaren vooruit en vergt nauwelijks onderhoud, mits het gewoon transparante en kleurloze vloeistof is; kleurtjes zijn mooi maar zorgen tzt voor wat aanslag in blokjes en radiatoren. Maar hier hoef je bij een standaard waterkoel setje niet zo bang voor te zijn, je hebt toch 5 jaar garantie :+

Maargoed dit verhaal begint wat lang te worden, er is genoeg leesvoer te vinden op het internet!

Edit: veel spelfouten ;(

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 21-02-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Custom loop koop je zelf onderdelen van verschillende merken. Maar dus ook een copper cpu blok. met een aluminium radiator. en ga je die mixen dan krijg je corrosie(lees ook dat lucht in het water ook corrosie kan veroorzaken). en als je een AIO koeler koopt. gebruiken ze het zelfde metaal en zal er geen lucht in zitten.

Maar op het moment dat je het zelf gaat vullen zoals de raijintek. zal er altijd lucht in je vloeistof zitten. en zal er sneller corrosie op treden. en dat is funest voor je onderdelen.

En je heb altijd stilstaand water op het moment dat je pc uitstaat. maar als je bv http://www.highflow.nl/ko...ect-ultra-red-1000ml.html
neemt daar zit kleurstof maar ook anti corrosie. en soms ook anti algen. Maar je kan ook http://www.highflow.nl/ko...fb-corrosion-blocker.html
toevoegen om corrosie tegen te gaan. en je kan ph-nuke of silver coil gebruiken tegen algen. en dan gewoon gedestilleerd water kopen. http://www.drogistplein.n...wi68rwn-0Mi08GxoC53_w_wcB

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 21-02-2016 20:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
loki504 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:38:
Haha geen probleem hoor :D

De bottomline: je hoeft je bij een kant en klaar waterkoelsetje verder geen zorgen te maken om onderhoud, de fabrikanten (corsair, NZXT etc.) geven niet voor niets dik 5 jaar garantie op hun waterkoelers. De kans op lekkage is nihil (ze worden in de fabriek onder druk getest) en ze weten precies welke verhoudingen de koelvloeistof moet hebben om jaren te kunnen draaien zonder problemen.

Edit: Om nog even terug te komen op de vraag uit het topic... Ik zou inderdaad eerst even Rijaintek mailen/bellen om te checken wat je het beste kan doen qua koelvloeistof. Ik verwacht echter dat het gewoon een bepaald merk destilleert water is met anti-algen en anti corrosie toevoegingen. Dit kan je eventueel ook zelf in elkaar flansen, al zijn er ook genoeg kant-en-klare mixjes te koop :)

Dit zal er wel in zitten: http://www.highflow.nl/ko...ua-t1-500ml-0r400016.html

[ Voor 29% gewijzigd door stin00 op 21-02-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
Bedankt jongens :)

Er is me heel wat leesvoer voorgeschoteld
Hierdoor is waterkoeling voor mij een stuk duidelijker geworden.

Zoals stin00 al aangeeft zal inderdaad raijintek zijn vloeistof er wel inzitten (afwachtend op nog even de reactie van Raijintek zelf) zal ik deze gaan bestellen.

Heel toevallig zitten daar ook de 3 wel bekende flesjes met de kleuren ook weer bij (Waarmee de triton ook geleverd wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
marcelmaria schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:43:
Bedankt jongens :)

Er is me heel wat leesvoer voorgeschoteld
Hierdoor is waterkoeling voor mij een stuk duidelijker geworden.

Zoals stin00 al aangeeft zal inderdaad raijintek zijn vloeistof er wel inzitten (afwachtend op nog even de reactie van Raijintek zelf) zal ik deze gaan bestellen.

Heel toevallig zitten daar ook de 3 wel bekende flesjes met de kleuren ook weer bij (Waarmee de triton ook geleverd wordt)
Mocht je nog meer vragen hebben dan kan je me ook altijd een PM sturen.
Nou ben ik nog geen expert maar heb ik inmiddels wel wát kennis in huis :)

Je kan trouwens ook prima die van bijv. EKWB kopen: http://www.highflow.nl/ko...-evo-clear-premix-1l.html
Of deze: http://www.highflow.nl/ko...ase-actie-combo-pack.html

Fabrikanten doen vaak alsof hun vloeistof rocket science is, maar het is toch vaak gewoon 'super' gedestilleerd water met een corrosieblocker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
stin00 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:00:
[...]

Mocht je nog meer vragen hebben dan kan je me ook altijd een PM sturen.
Nou ben ik nog geen expert maar heb ik inmiddels wel wát kennis in huis :)

Je kan trouwens ook prima die van bijv. EKWB kopen: http://www.highflow.nl/ko...-evo-clear-premix-1l.html
Of deze: http://www.highflow.nl/ko...ase-actie-combo-pack.html

Fabrikanten doen vaak alsof hun vloeistof rocket science is, maar het is toch vaak gewoon 'super' gedestilleerd water met een corrosieblocker ;)
Dankje wel :)

Zodra ik echt een custom loop ga nemen
Kom ik zeker even bij je terug nogmaals bedankt:)

Ik ben kwa bouwen van een custom loop zelf een complete noop hulp is altijd welkom.
Pagina: 1