Nieuw systeem Xeon of i7?

Pagina: 1
Acties:

• WoLFjuh
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:56
Mijn huidige systeem is alweer wat oud aan het worden, tijd voor wat nieuws! Het is zeker niet dat mijn huidige systeem mij in de steek laat en zelfs bepaalde onderdelen zouden het zomaar kunnen redden in mijn nieuw systeem.

Het primaire werk op mijn systeem bestaat uit ontwikkeling en het testen van devops achtige zaken. Het draaien van een aantal virtual machines hoort bij de dagelijkse taken, en die blijven ook gewoon door draaien als ik 's avonds een spelletje speel (meer cpu bound dan grafisch zwaar, denk aan: Civilization, Anno, Cities: Skylines). Gezien ik van een fijn, betrouwbaar en stabiel systeem hou zal ik niet gaan overclocken, echter hoef ik niet per see ECC geheugen.

Mijn huidige dilemma is de keuze tussen een Xeon Skylake aan de ene kant, of een late generatie i7 Haswell of vroege generatie i7 Skylake. Qua prijs/prestatie liggen deze CPU's naar mij inzien niet ver uit elkaar. Een Haswell systeem zou ik alleen overwegen als het significant goedkoper zou uitpakken dan een Skylake.

Ik neig nu meer richting de Xeon wegens de volgende redenen.
  • Een aantal E3-12xx modellen heeft geen geintegreerde GPU, als ik deze toch niet zou gebruiken scheelt mij dat in de kosten.
  • Het upgrade path voor een Xeon is wat goedkoper. De snelste modellen zijn nog nog wat hoog geprijst, maar over een paar jaar een vrij economische upgrade.
Een aantal redenen om toch voor een Skylake systeem te gaan:
  • Moederborden zijn iets goedkoper.
  • Waarschijnlijk later meer tweedehands aanbod voor upgrades.
Wat heb ik nu:

#Product
1Intel Core i7 870 Boxed
1MSI P55-GD65
1Club 3D Radeon HD 5750 Noiseless Edition
3OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
1Fractal Design Define R3 (Grijs)
1Cooler Master Hyper TX3
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart
1Cooler Master Silent Pro M500

Wat wil ik gaan aanschaffen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed€ 276,50€ 276,50
1Gigabyte GA-X150-PLUS WS€ 118,80€ 118,80
1Gigabyte GV-R736OC-2GD€ 108,95€ 108,95
1Cryorig C7€ 37,60€ 37,60
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2133C13€ 161,50€ 161,50
1Samsung 950 Pro 256GB€ 177,-€ 177,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 880,35

Een paar keuzes hebben nog wat extra uitleg nodig:

Ik heb altijd heel veel plezier gehad van mijn SSD's in RAID0. Dit spreekt mijn wens voor betrouwbaarheid een beetje tegen maar ik sla zelden data op mijn desktop op en alles backup ik netjes naar mijn NAS. Bij een disk failure een paar uurtjes een OS restoren of installeren maakt mij niet veel uit. Daarom heb ik nu ook weer gekozen voor één van de snelste oplossingen: een M.2 NVMe drive. Ik verwacht dat nu de eerste driver bugjes er wel uit zijn en ik denk ook dat als ik thermal issues er mee heb er wel een heatsinkje op kan plaatsen. Slow storage kan ik overnemen uit mijn oude kast.

Mijn videokaart hoeft geen hoogvlieger te zijn. Een R7 360 lijkt me een redelijke middenmoot met een goede prijs/prestatie verhouding.

De CPU koeler zit me nog een beetje dwars. Een Intel stock koeler zou voor mij genoeg zijn omdat ik toch niet van plan ben over te overclocken, echter wordt deze niet meegeleverd bij Xeon's. Verder heb ik ook geen fancy koeling nodig omdat ik ook geen kleine behuizig heb/wil en er voldoende airflow is. Dit was de meest redelijke koeler die voor een schappelijke prijs en een wat stille fan in de buurt van mijn wensen kwam. Verder kleurt hij ook wel redelijk bij de stock fans in de kast en bij het moederboard. Geheel technisch onderschikt en ook maar een heeel klein beetje belangrijk ;)

Qua kosten zit ik liever op een sweetspot qua prijs/prestatie dan op een fixed budget. Dit setje is nu rond de 900 euro. Als ik ook de kast, PSU en/of slow storage zou vervangen zou het wat meer zijn.

Mijn monitoren zijn ook dingend aan vervanging toe, maar dat doe ik wel na mijn systeem upgrade. Hier in kan ik mijn drie monitoren setup vooral verbeteren door wat extra verticale resolutie toe te voegen. Vooral bij ontwikkel werk is minder scrollen toch wel fijn. Ik hoef niet op drie schermen te gamen, maar vloeiend desktop gebruik is voor mij noodzakelijk. Qua kosten denk ik dat ik eerder drie schermen met een 2560x1440 of 1920x1200 resolutie zal aanschaffen dan de nog wat dure 4k. Maar dat is een onderzoek voor de volgende keer ;)

Mijn concrete vragen:
  • Is het verstandig/onverstandig om te gaan voor een Xeon setup?
  • Ben ik een -te- early adopter voor de Samsung 950 (M.2, NVMe)?
  • Loop ik te cheap-ass'en op mijn videokaart, trekt hij later de hogere resolutie van mijn drie monitoren?
  • Moet ik toch maar zo'n bulky koeler van een genenomeerd merk plaatsen of zou ik af kunnen met deze koeler in mijn wensenlijst?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even een paar concrete antwoorden (en complimenten voor je startpost)

- nee
- nee
- nee & nee
- nee & ja

:)

Ik denk dat je voor een latere upgrade van je monitoren (en zeker eventueel meerdere 4K-schermen) niet uit de voeten gaat komen met deze videokaart. Je zal dan even goed moeten bedenken of je dan niet een extra GPU moet gaan aanschaffen of dat je je bestaande GPU wil vervangen door een zwaardere. Toevallig was er recent een mooi artikel op nieuws: Matrox C900-videokaart kan negen beeldschermen aansturen Ik denk dat je met meerdere GPU's (mits je voldoende PCIe-sloten hebt) beter uit de voeten gaat komen over een tijdje.

De overige vragen/antwoorden; ik vind dat je meer dan voldoende hebt uitgezocht en een net systeem hebt neergezet. Ik weet alleen niet of de hype van de Samsung op NVME echt een goede aankoop is. Niet dat ik Samsung niet interessant vindt als SSD-leverancier maar als je naar prijs/GB gaat kijken, zijn er tientallen anderen die goedkoper zijn en een handjevol zal "net zo snel" zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 20-02-2016 23:43 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
je zou eventueel ook kunnen gaan voor een 280x van volgend jaar van v&a. er zijn zat leuke advertenties die tussen de 100-150 euro zitten waarbij je heel veel waar voor je geld krijgt en met een beetje geluk zelfs nog een beetje garantie. dit is bijvoorbeeld een leuke optie

• WoLFjuh
MAX3400 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:42:
Even een paar concrete antwoorden (en complimenten voor je startpost)
Thanks, ik heb zo'n nare eigenschap dat uitzoekwerk en calculaties vaak overmoeten omdat ik te lang wacht (en dus twijfel) met aanschaffen omdat er dan alweer nieuwe generaties hardware zijn uitgebracht ;)
- nee
- nee
- nee & nee
- nee & ja

:)
De eerste 'nee' past niet in het lijstje antwoorden: dit had kunnen zijn 'verstandig' of 'onverstandig' :P De tweede 'nee' geef je aan dat ik dus niet een 'te early adopter' ben, maar je noemt de Samsung wel een hype. De derde 'nee & nee', dus ik loop niet te 'cheap-ass'en', maar ik kom wel te kort voor drie schermen. De laatste 'nee & ja' is geheel duidelijk!
Ik denk dat je voor een latere upgrade van je monitoren (en zeker eventueel meerdere 4K-schermen) niet uit de voeten gaat komen met deze videokaart. Je zal dan even goed moeten bedenken of je dan niet een extra GPU moet gaan aanschaffen of dat je je bestaande GPU wil vervangen door een zwaardere. Toevallig was er recent een mooi artikel op nieuws: Matrox C900-videokaart kan negen beeldschermen aansturen Ik denk dat je met meerdere GPU's (mits je voldoende PCIe-sloten hebt) beter uit de voeten gaat komen over een tijdje.
Duidelijk verhaal: drie schermen op hogere resolutie heeft meer power nodig. Een tweede GPU lijkt me een goede optie. Dat zou zomaar een betere kunnen zijn dan ik nu kies voor wat extra power over een jaartje of wat, dan schuift deze een slotje op en hangt dan aan de secundaire monitoren.
De overige vragen/antwoorden; ik vind dat je meer dan voldoende hebt uitgezocht en een net systeem hebt neergezet. Ik weet alleen niet of de hype van de Samsung op NVME echt een goede aankoop is. Niet dat ik Samsung niet interessant vindt als SSD-leverancier maar als je naar prijs/GB gaat kijken, zijn er tientallen anderen die goedkoper zijn en een handjevol zal "net zo snel" zijn.
Het lijkt me dat een vergelijkbare snelheid alleen te halen is als ik weer SSD's in RAID0 ga plaatsen. Dan trekt de prijs/GB toch weer heel dicht tegen elkaar aan. Welke SSD's zijn in jouw mening net zo snel als de Samsung NVMe drives?

• WoLFjuh
Nate-Senpai schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:57:
je zou eventueel ook kunnen gaan voor een 280x van volgend jaar van v&a. er zijn zat leuke advertenties die tussen de 100-150 euro zitten waarbij je heel veel waar voor je geld krijgt en met een beetje geluk zelfs nog een beetje garantie. dit is bijvoorbeeld een leuke optie
Meer power voor minder geld is natuurlijk altijd leuk. Het nadeel van zulke grote kaarten voor mij is dat ze vaak wat minder stil zijn en wat meer energie trekken. Als ik dat dan toch niet gebruik dan lijkt me het ook niet echt nodig.

Maar ik heb me inderdaad het minst verdiept in de GPU, meer omdat deze voor mij wat minder belangrijk was.

Bedankt voor de tip, ik zal ook de V&A in de gaten houden!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

WoLFjuh schreef op zondag 21 februari 2016 @ 00:15:
[...]

De eerste 'nee' past niet in het lijstje antwoorden: dit had kunnen zijn 'verstandig' of 'onverstandig'
Sorry, je doet er niet onverstandig aan een Xeon in huis te halen. Voor een aantal setups is de prijs en prestatie van een Xeon minstens zo goed als de "vergelijkbare" i5/i7 uit dezelfde familie.
[...]

Het lijkt me dat een vergelijkbare snelheid alleen te halen is als ik weer SSD's in RAID0 ga plaatsen. Dan trekt de prijs/GB toch weer heel dicht tegen elkaar aan. Welke SSD's zijn in jouw mening net zo snel als de Samsung NVMe drives?
2 oude SSD's in RAID0 komen op 1300MB/s lezen op SATA-600; simpele rekensom. Als dat mijn eerste ondergrens is qua zoeken, kom ik op deze selectie waarbij opvalt dat de Samsung 951 net iets goedkoper is.

Persoonlijk ben ik een grote fan van Intel; ondanks dat deze een stukje prijziger is per GB, is de pricewatch: Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB wel koeler te houden onder zware (langdurige) belasting. De gewone "insteek-SSD's" ter grootte van een RAM-stickje, lijken soms warmer te worden door hun plaatsing op het moederbord en tekort aan heatsinks.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• WoLFjuh
MAX3400 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 10:49:
[...]

Sorry, je doet er niet onverstandig aan een Xeon in huis te halen.
Super... zeker na de switch van Intel om het lage echelon Xeon processoren niet meer te ondersteunen met 'consumenten' chipsets begon ik toch te twijfelen. Nu zijn er ongeveer 6 niet-server moederborden om uit te kiezen.
[...]

2 oude SSD's in RAID0 komen op 1300MB/s lezen op SATA-600; simpele rekensom. Als dat mijn eerste ondergrens is qua zoeken, kom ik op deze selectie waarbij opvalt dat de Samsung 951 net iets goedkoper is.

Persoonlijk ben ik een grote fan van Intel; ondanks dat deze een stukje prijziger is per GB, is de pricewatch: Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB wel koeler te houden onder zware (langdurige) belasting. De gewone "insteek-SSD's" ter grootte van een RAM-stickje, lijken soms warmer te worden door hun plaatsing op het moederbord en tekort aan heatsinks.
De 950 gebruikt een nieuwere technologie: 3D V-NAND en lijkt iets minder te performen door thermal throttling. Verder is de 950 een retail product en dat is iets makkelijker met garantie (wat mogelijk handig is omdat er nog weinig ervaring is met uitval). Een redelijke (maar wat oudere) review geeft wat meer inzicht. Vooral het Youtube filmpje spreekt boekdelen. Als ik zorg dat ik er wat heatsinks op de chips plak geloof ik dat het een snellere en maar iets duurdere (2x SSD == 2 * ~0.30 v.s. 1 * 0,615 euro/gb) oplossing is dan RAID.

De Intel PCIe is een zeer elegante oplossing, maar met de prijs van 1eur per gb nog iets aan de dure kant...

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Over dat thermal throttling wordt en het verschil tussen de intel en de samsung wordt in dit artikel (hwi+tweakers.net onderzoekjes) wel een aardige uitleg gegeven. Misschien helpt het om een keuze te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 21-02-2016 13:00 ]

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 14:05
Wat is precies het doel van al die ssd snelheid. Wil je daarmee vaak grote bestanden gaan overzetten en kopieren of is het alleen om programmas snel op te starten en bestanden te openen?

Als het gaat om het tweede bieden de nieuwe supersnelle ssd's weinig meerwaarde over goede budget varianten. Waar de samsung sm951 enkel tienden van seconden verschil laat zien ten opzichte van de prijsvechters en soms zelf wat langzamer is.

http://techreport.com/rev...ial-bx200-ssds-reviewed/5

Theoretische benchmarks zijn leuk maar het gaat uiteindelijk om realworld performance.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zonder ECC heeft de xeon setup op zich 0 meerwaarde tov de i7 qua stabiliteit etc, maar je hebt wel betaalbaarder een quadcore met HT met goede snelheid.

Maar vooral als je niet overclocked zou ik toch gewoon de 6700k op een goedkoop mobo prikken, als het budget het toe laat.

(of heeft de xeon nog virtualisatie features die de 6700k niet heeft?)

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 21-02-2016 15:03 ]

specs

Pagina: 1