Willekeurig herstarten PC bij gebruik grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• glowman
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-01 10:26
Mijn vraag
Ik heb sinds enige tijd problemen met mijn computer, waarbij de pc zich op een willekeurig tijdpunt herstart (zonder een blue screen). Dit gebeurt alleen bij het gebruik van mijn grafische kaart in specifieke gevallen: Bij de game The Talos Principle en bij het bruik van een programma genaamd MPC-HC in combinatie met madvr (verbetert video). Heeft iemand enig idee wat dit veroorzaakt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI x99s Gaming 7
MSI gtx 970 Gaming 4G
Cooler Master G750M
I7-5820k (OC'd naar 4.4 GHZ)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb nog geen concreet antwoord gevonden, maar wel hints naar een mogelijke probleem met of de grafische kaart of met mijn voeding. Slechts vage hints waarmee ik bij een rma weinig kan lijkt me, aangezien die bij het meeste gebruik wel werkt.

Alle reacties

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Temperaturen?

• glowman
Binnen de perken. Laatste keer na een serie van willekeurig herstarten een uurtje furmark laten draaien (hij herstarte sneller) 68 graden grafische kaart. Terwijl talos of mpc-hc geen 100% gebruikten

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Ik zou eens beginnen met de OC van je CPU af te halen. Misschien dat de load net je CPU naar belast ipv je GPU.

• glowman
Kan ik me eigenlijk niet voorstellen aangezien beide applicaties grafische een stuk zwaarder zijn dan het de processor belast. En het alleen optreedt onder relatief zwaar gebruik van de grafische kaart. Maar om dingen uit te sluiten zal ik het later vanavond even uit testen.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Het feit dat er onder furmark geen problemen zijn, maar onder omstandigheden dat de GPU niet 100% belast wordt is ofc ook al vreemd. Al memtest geprobeerd? (het liefste 24 uur of langer laten draaien)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
The Talos Principle en bij het bruik van een programma genaamd MPC-HC in combinatie met madvr (verbetert video). Heeft iemand enig idee wat dit veroorzaakt?

Edit:gpu intensief dus

Is dit juist ook niet cpu intensief?
zou ook eerst alles naar standaard settings zetten

Echter wat voor meldingen staan er in Eventviewer,kijk dar ook eens naar.
Als je dus zo'n restart hebt gehad even daarin kijken wat er op die tijd van gebeurtenissen in het logboek staan

[ Voor 41% gewijzigd door freaky35 op 20-02-2016 22:01 ]

Verwijderd

Back to basics: drivers van de videokaart up to date?

• glowman
@freaky35
Het is overwegend grafisch intensief. Wat betreft de instellingen van mpc-hc en madvr komt het neer op een grafische load van tussen de 50 en 95% (afhankelijk van hoe "zwaar" je het instelt). Wat betreft de event log heb ik alleen dit:
Event 41, Kernel-Power:
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Wat volgens mij alleen aanduid dat het systeem niet op de juiste manier is afgesloten (en mogelijk ook hint op een probleem met de psu?).

@E65:
Ik heb in de tussentijd mijn drivers al twee keer helemaal verwijderd en geherinstalleerd (gebruikte er bij de eerste poging een tool in safe mode zodat het ook echt weg was), crash kwam voor bij verschillende driver versies.

Wat betreft de cpu oc wil ik dat nu gaan testen en daarna mem test.
al zijn beide applicaties nou niet bepaald heel intensief zoals te zien is in mijn volgende screenshot:
http://puu.sh/nflvZ/5930b9c69e.png
dit is van mpc-hc onder de huidige instellingen.

Verwijderd

glowman schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:37:
Wat betreft de cpu oc wil ik dat nu gaan testen en daarna mem test.
al zijn beide applicaties nou niet bepaald heel intensief zoals te zien is in mijn volgende screenshot:
http://puu.sh/nflvZ/5930b9c69e.png
dit is van mpc-hc onder de huidige instellingen.
Ook bij een lage load van de CPU kun je symptomen krijgen van een instabiele overclock.

• glowman
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 09:40:
[...]

Ook bij een lage load van de CPU kun je symptomen krijgen van een instabiele overclock.
natuurlijk, maar het lijkt erop dat het niet mijn overclock was, ik heb mijn bios instellingen gereset naar hun orginele settings, maar zojuist toch een willekeurige restart gekregen.

Verwijderd

glowman schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:20:
[...]

natuurlijk, maar het lijkt erop dat het niet mijn overclock was, ik heb mijn bios instellingen gereset naar hun orginele settings, maar zojuist toch een willekeurige restart gekregen.
Als dat het niet is en de temperaturen zijn ook in orde, dan lijkt het me eerder een probleem met de voeding. Je hebt alles gewoon goed aangesloten, dus niet met verloopjes en dergelijke gewerkt? Welk geheugen heb je precies en hoe lang heeft de pc wel goed gewerkt?

• glowman
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:27:
[...]

Als dat het niet is en de temperaturen zijn ook in orde, dan lijkt het me eerder een probleem met de voeding. Je hebt alles gewoon goed aangesloten, dus niet met verloopjes en dergelijke gewerkt? Welk geheugen heb je precies en hoe lang heeft de pc wel goed gewerkt?
Nee geen verloopstukken gebruikt. Ik heb een setje crucial Ballistix Sport 16gb op 2400 mhz (4x4gb). Ik zal vanavond een mem test aanzetten en die eens een tijd laten lopen, kijken of hier nog errors naar voren komen. Ik heb mijn pc op 31 december 2014 in elkaar gezet en hij heeft eigenlijk probleemloos gelopen tot ongeveer een anderhalve maand geleden.

• Manke
  • Niet online
Ik blijf denken dat je voeding niet genoeg stroom kan leveren, en dus misschien kapot is.

• glowman
Manke schreef op zondag 21 februari 2016 @ 16:57:
Ik blijf denken dat je voeding niet genoeg stroom kan leveren, en dus misschien kapot is.
zou kunnen, maar goed die mem test zou ik ook puur doen om dingen uit te sluiten. Nu is de vraag hoe stel ik vast wat daadwerkelijk kapot is aangezien ik het in dat geval voor een rma moet opsturen.

• Manke
  • Niet online
glowman schreef op zondag 21 februari 2016 @ 17:39:
[...]

zou kunnen, maar goed die mem test zou ik ook puur doen om dingen uit te sluiten. Nu is de vraag hoe stel ik vast wat daadwerkelijk kapot is aangezien ik het in dat geval voor een rma moet opsturen.
Je kan een nieuwe voeding kopen en testen en terugsturen. Of misschien kan je er 1 lenen van een locale computer winkel.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
door al die herstarts,zal je windows/besturingssysteem ook niet meer helemaal ok meer zijn,misschien een idee om deze opnieuw te instaleren.

of in ieder geval via CMD en dan sfc/ scannow de windows bestanden te checken op corruptie

• glowman
Ik heb in ieder geval de test van passmark's MemTest86, die geen errors liet zien. Wat betreft het sfc /scannow commando, dat liet zoals te verwachten valt wat corruptie zien. Al kan ik nu even niet mijn pc van een nieuwe windows voorzien, goed om dat toch even gecheckt te hebben.

• glowman
Ik heb inmiddels de voeding vervangen en de problemen hebben zich niet meer voor gedaan.
Pagina: 1