Downloads blijven traag op Tweak 1000/1000 verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolon88
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09-2024
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem. Ik ben recent verhuisd en heb daarbij een verbinding van Tweak genomen, de beruchte 1gbps glasvezel verbinding. In mijn oude woning haalde ik downloadsnelheden tussen de 6 en 10 mb/s op een ziggo 120/12 verbinding. Nu, met de nieuwe verbinding ervaar ik dat de downloadsnelheden onveranderd zijn, vooral in Steam, Origin en soortgelijke programma's irriteert dat natuurlijk mateloos. Origin komt op het moment zelfs niet boven de 3 mb/s uit. Maar ook downloads in Chrome e.d. pakken niet door.

Ik heb me al enkele maanden rot gezocht op Internet naar oorzaken hiervoor, maar helaas nog zonder resultaat. Ik heb dan ook al een heel scala (port forwarding, DNS flush, gekloot met settings in software zelf) geprobeerd.

Ik ben altijd al bekabeld aangesloten, direct op de gigabitswitch in router/modem. Tegenwoordig is dat de http://tweakers.net/price...2/zyxel-vmg8324-b10a.html, voorheen was dat een http://tweakers.net/price...1043nd-(duits-model).html, met destijds daarvoor het standaard bedraad modem van Ziggo.
Ik heb een ASUS ROG Maximus 8 Ranger mobo in mijn behoorlijk nieuwe PC hangen, dus ook daar qua netwerkkaart geen vuiltje aan de lucht.

Verder in de huidige (tijdelijke!) opstelling ook weinig bijzonders, modem/router heb ik een eindje uit de meterkast (kabel van 7,5m van glasvezelmodem naar modem/router) met daar op aangesloten mijn PC, Sparql box en telefoon. Weinig bijzonders dus.
Speedtest.net levert op het moment de volgende resultaten: http://www.speedtest.net/my-result/5103052844. Die lijken me ook prima.

Ik vraag me zelf sterk af of het aan het netwerk en de hardware daarin ligt of dat het een softwarematig probleem is. Het voelt alsof ik in een prachtig glanzende sportwagen met een beest van een motor rijd, maar die is dan wel gelimiteerd tot 15 km p/u...
Ik weet bij god niet meer waar ik moet beginnen met zoeken, vandaar mijn post hier. Van één ding ben ik wel overtuigd, die snelheid moet toch zeker omhoog kunnen! Zeker wanneer vrienden met mindere verbindingen snellere downloadsnelheden neerzetten begint mijn bloed toch enigszins te koken. Ik hoop dat jullie wat kunnen met mijn beschrijving. Als ik nog meer informatie moet geven voor een compleet beeld hoor ik het graag.

Alvast hartelijk dank voor je reactie!

Groet, Dolon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afgezien dat mb/s wel hele lage snelheid is en jouw Speedtest-linkje bij mij niet werkt, even wat vragen.

Ziggo 120/10 zou een theoretische snelheid van 15MB/s moeten opleveren. Je kwam niet verder dan 10MB/s oftewel maximaal 66% van de aangeboden snelheid. Dit lijkt dan "even" meer te liggen aan jouw machine zoals de snelheid van jouw netwerkkaart en niet ergens anders ondanks dat je ervan overtuigd bent dat jouw ROG de issue niet kan zijn.

Even een aantal tests die ik niet teruglees maar mogelijk door deductie wel tot een oplossing kunnen komen:
- werken andere machines wel sneller dan 20MB/s op jouw huidige netwerk?
- heb je 10x alles gecontroleerd aan drivers/updates op jouw PC?
- heb je alles alweer losgetrokken en PC "zo dicht mogelijk" aangesloten op modem en verder niets?
- geeft het modem zelf geen info over op welke snelheid er gedetecteerd wordt naar WAN-lijn?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:21
Zou het kunnen dat het niet aan jouw setup ligt maar bv aan de max die een server jou wil/kan geven?

m.a.w. loop je niet tegen limieten van servers aan de andere kant aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

nachtnet schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:28:
Zou het kunnen dat het niet aan jouw setup ligt maar bv aan de max die een server jou wil/kan geven?

m.a.w. loop je niet tegen limieten van servers aan de andere kant aan?
Dit. Je download is zo snel als de traagste schakel in de keten. Je kan nog zo veel glasvezels aan elkaar teamen en 10000000000Mbit hebben, maar als de server aan de andere kant die snelheid niet kan geven, of 1 van de vele tussenliggende stations die snelheid niet aan kan, krijg je het alsnog niet.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Heb je een VPN ingeschakeld en/of een proxy ingeschakeld? Dit laatste kun je eenvoudig in de instellingen van Chrome controleren. Zet dan ook automatische detectie uit.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Als je in je router inlogt kan je toch zien wat je snelheden zijn?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 22:44
McKaamos schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:32:
[...]

Dit. Je download is zo snel als de traagste schakel in de keten. Je kan nog zo veel glasvezels aan elkaar teamen en 10000000000Mbit hebben, maar als de server aan de andere kant die snelheid niet kan geven, of 1 van de vele tussenliggende stations die snelheid niet aan kan, krijg je het alsnog niet.
TS claimt echter ook 3 MB/s op Origin & Steam te halen. Die hebben een prima CDN dat zeker honderden megabits per seconde bij jou thuis kan afleveren. Tenzij je country settings geheel verkeerd staan.

Heeft TS software van ASUS geinstalleerd (denk aan van die magische optimalisatiepakketten), of iets anders dat iets met netwerkverkeer doet (AV)? Deinstalleer het eens en kijk of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:58
Kijk anders even in je connection list waar steam vandaan download. Is dat wel in Europa?
Gebruik desnoods even netlimiter om die statistieken te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Mandrake466 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:58:
Als je in je router inlogt kan je toch zien wat je snelheden zijn?
Volgensmij niet. Bij DSL (en Coax?) kan dit maar bij glasvezel zie alleen op welke snelheid de Router verbonden is, wat nog niet hoeft te betekenen dat je die snelheid haalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:23
Thralas schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 20:47:
[...]

TS claimt echter ook 3 MB/s op Origin & Steam te halen. Die hebben een prima CDN dat zeker honderden megabits per seconde bij jou thuis kan afleveren. Tenzij je country settings geheel verkeerd staan.

Heeft TS software van ASUS geinstalleerd (denk aan van die magische optimalisatiepakketten), of iets anders dat iets met netwerkverkeer doet (AV)? Deinstalleer het eens en kijk of het helpt.
Ik vermoed gewoon dat inderdaad het probleem server, de download op de speedtest zit op 700. Doordat die gewoon te hoog is, piekt hij boven de aanvoer van de download aan. En bij ziggo had je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:59
Toch blijft het vreemd dat je met Ziggo een snelheid haalde van 10-12 MB/s met downloads (MB/s geen mb/s) terwijl je met deze veel snellere verbinding maar 3 MB/s haalt. Wat is de snelheid bij zoiets: http://mirror.nl.leaseweb.net/speedtest/10000mb.bin ? Wel even 10 sec laten stabiliseren voordat je hem stopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 21-02-2016 12:56 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin eens zonder tussenkomst van routers en switches je pc/laptop direct aan het glasvezelmodem te hangen.

Wat voor snelheden haal je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:59:
Begin eens zonder tussenkomst van routers en switches je pc/laptop direct aan het glasvezelmodem te hangen.

Wat voor snelheden haal je dan.
Bij Tweak krijg je router/switch erbij geleverd die hij er tussen heeft hangen en uit ervaring weet ik dat je gewoon vol gas over deze gebruik kan maken van de 1Gbit/s.

Gooi eens je netwerkkaart uit device manager en laat Windows dat eens regelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vorkie op 21-02-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorkie schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:06:
[...]

Bij Tweak krijg je router/switch erbij geleverd die hij er tussen heeft hangen en uit ervaring weet ik dat je gewoon vol gas over deze gebruik kan maken van de 1Gbit/s.

Gooi eens je netwerkkaart uit device manager en laat Windows dat eens regelen.
Dat snap ik maar op deze manier sluit je ook andere factoren uit. De pc kan inderdaad gewoon brak zijn. Zo sluit je uit dat bijvoorbeeld de switches het probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:59
Hij zegt al dat er geen (externe losse) switch tussen zit. Waaruit maak je op dat deze er wel tussen zit?

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 21-02-2016 15:12 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jim423 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:11:
Hij zegt al dat er geen (externe losse) switch tussen zit. Waaruit maak je op dat deze er wel tussen zit?
Volgens TS zit dit ding ertussen.

pricewatch: ZyXEL VMG8324-B10A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dat is het bijgeleverde modem/router-ding van TweakDSL zelf; dat het kan routeren/switchen, wil niet meteen zeggen dat het een bottleneck kan zijn.

Iets zegt me gewoon dat er contact moet worden gezocht met de ISP om te kijken of er bepaalde tests mogelijk zijn zodat in ieder geval de lijnsnelheid tot het modem in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, dat wist ik niet. Word er serieus zo'n dingetje geleverd bij die verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 16:00:
Ah, dat wist ik niet. Word er serieus zo'n dingetje geleverd bij die verbinding?
https://www.tweak.nl/glasvezel/internet.html ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:49
Ik denk dat het zoals eerder gesuggereerd een van die optimalisatie van het netwerk is van Asus. Toen ik die geinstalleerd had stortte mijn netwerk snelheden in zowel intern als extern. Na het verwijderen van de asus software probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik had zo'n zelfde probleem. Juist bij origin/steam had ik een lage downloadsnelheid van 2,5 MB p/s. Dit terwijl andere downloads wel met 10MB p/s gingen. Bij mij was het een oude firmware voor mijn GS108Ev3 switch. Ik adviseer dan ook alle firmwares te controleren van je netwerkapparatuur en eventueel fabrieksinstellingen te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolon88
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09-2024
Bedankt voor de reacties tot zover! Even antwoord op een aantal vragen van mijn kant:
Heb ik nog niet (kunnen testen) zal op een later moment deze week even een test draaien met de laptop van mijn vriendin via Wifi.

- heb je 10x alles gecontroleerd aan drivers/updates op jouw PC?
Ja, drivers etc. zijn volledig up to date.

- heb je alles alweer losgetrokken en PC "zo dicht mogelijk" aangesloten op modem en verder niets?
Dit is in de huidige setup het geval. Zonder de ZyXel kan ik helemaal het net niet op.

- geeft het modem zelf geen info over op welke snelheid er gedetecteerd wordt naar WAN-lijn?
Ik kon het helaas niet terugvinden in de modem/router.

VPN/Proxy is geen sprake van.

Ik ga morgen eens proberen wat er gebeurt als ik de software van Asus er tussenuit haal, die optie is inderdaad nieuw, bedankt voor de suggestie Thralas! Zelfde geld voor netwerkkaart uit devicemanager halen, doe ik ook a.s. dinsdag even.

PC direct op glasvezelkastje pluggen is geen optie, zoals hierboven gezegd heb ik de ZyXel nodig om überhaupt verbinding te kunnen maken.

Firmware van de ZyXel is helemaal bij.

Tot zover mijn reactie op het merendeel van jullie vragen. Ik houd jullie op de hoogte van de status na het verwijderen van de software van Asus e.d.
Bedankt voor de hulp en suggesties tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dolon88 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:00:
Bedankt voor de reacties tot zover! Even antwoord op een aantal vragen van mijn kant:
Heb ik nog niet (kunnen testen) zal op een later moment deze week even een test draaien met de laptop van mijn vriendin via Wifi.
Vergeet even niet dat jouw Zyxel maar 300Mbps / 802.11n WiFi heeft dus je zal in een optimale situatie rond de 37MB/s komen maar ik denk dat je in je handen mag knijpen als je uberhaupt in de buurt komt van 15MB/s.
Ik ga morgen eens proberen wat er gebeurt als ik de software van Asus er tussenuit haal, die optie is inderdaad nieuw, bedankt voor de suggestie Thralas! Zelfde geld voor netwerkkaart uit devicemanager halen, doe ik ook a.s. dinsdag even.
Vraag desnoods even in de buurt/vrienden of iemand een gewone simpele Intel PCI / PCIe Gbit-kaart te leen heeft. Is over het algemeen Plug & Play maar hierdoor hoef je niet alle Asus software eraf te mikken (en mogelijk bepaalde zaken van je moederbord minder goed te laten werken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Om de Zyxel uit te sluiten kan je ook de computer direct op de Genexis aansluiten. Bij de eigenschappen van de netwerkadapter vlan 34 invullen (zal nu 0 staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Wat haal je bekabeld aan snelheid op
speedtest.ziggo.nl en speedtest.operator.nl

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Pagina: 1