Welke van de drie ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoof
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-03 13:25
Ik wil een upgrade van mijn huidige videokaart door voeren en heb een budget tot € 200,-
...

De video kaart die ik nu heb is een AMD Radeon HD 5670 en ik gebruik de PC voornamelijk voor Gaming.
De spellen die ik momenteel speel momenteel zijn FallOut 4, X-Com 2, WoT , en ik heb ook nog Accecsins Creed liggen maar die draait hij bijna niet

Processor AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor
Manufacturer AMD
Speed 3.2 GHz
Number of Cores 4

Video Card AMD Radeon HD 5670
Manufacturer ATI
Chipset AMD Radeon HD 5670
Dedicated Memory 1010.8 MB
Total Memory 4.0 GB
Pixel Shader Version 5.0
Vertex Shader Version 5.0
...

Ik heb zelf al wel wat rond gesnuffeld en ben zelf bijn deze 3 uit gekomen:

Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X

MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING

Xpertvision GeForce GTX 750 Ti StormX Dual

Graag wat hulp en eventueel andere ( betere ) suggesties

Sebastian
...

Beste antwoord (via Schoof op 23-02-2016 21:07)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-07 10:35
Als je er lang mee wil doen zou ik gaan voor een nieuwe kaart.. Momenteel staan er zeer weinig kaarten met ruime garantie in V&A.

Dat moederbordje laat met een top down koeler een lichte overklok toe.. Eventueel nog iets om naar te kijken mochten de prestaties met een nieuwe videokaart tegen gaan vallen.

Ik denk dat een GTX 960 of r9 380 wel de max is voor deze processor (zeker wanneer ie niet overklokt is).

Daar zou je naar kunnen kijken. Voorkeur zou uitgaan naar een gtx 960 omdat deze wat minder overhead heeft dan de r9 380 en het is tevens de zuinigste kaart voor je voeding..

Een pricewatch: Gigabyte GV-N960OC-4GD zit erg dicht bij je max budget.

Ik zie trouwens dat je maar 4GB RAM hebt. Das voor fatsoenlijk gamen te weinig. Je doet er verstandig aan om dat te upgraden naar 8GB!

Mocht je trouwens cheap willen switchen naar een processor die je veel betere FPS gaat geven in bv een spel als WOT dan verkoopt dit mannetje heel goedkoop een i5 2400 :

http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr

Al vaker aangeraden en schijnt prima werkende processoren te verkopen.

Een H61 mobotje erbij : pricewatch: ASRock H61M-DG3/USB3

Of een bordje nog goedkoper scoren op V&A :)

Ben je voor 100 of minder klaar. Indien je je eigen setup weet te verkopen (10tje of 4) dan worden de kosten minder natuurlijk..

Laatste is puur een optie natuurlijk :)

[ Voor 38% gewijzigd door Baloes op 23-02-2016 13:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) gemist? Schopje naar CAA.

Een 280X is natuurlijk in niks te vergelijken met een 750ti. Niet qua prijs, verbruik, maar ook niet qua prestaties...

[ Voor 35% gewijzigd door br00ky op 20-02-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoof
ja ... gemist .... sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoof
br00ky schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:18:
[mbr]Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) gemist? Schopje naar CAA.[/]

Een 280X is natuurlijk in niks te vergelijken met een 750ti. Niet qua prijs, verbruik, maar ook niet qua prestaties...
Deze zitten alle drie rond de € 130,- ( de twee 750ti zijn nieuw de 280x wordt aangeboden hier op Tweakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Let wel dat die 280x kaarten over het algemeen nauwelijks of meestal geen garantie meer hebben.
Verder is het belangrijk, zeker in het geval van de 280x, om te weten wat je voor een voeding je hebt en welke behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
maar als je een budget hebt van € 200 kan je ook kijken naar een gebruikte 290, die veegt de vloer aan met alle drie de genoemde gpu's
Maar dan wordt het alleen nog belangerijker wat voor voeding en kast je hebt.
Hij zal wel waarschijnlijk je cpu bottlenecken maar als je die volgend jaar upgrade (je huidige is nu eigenlijk al verouderd) heb je in ieder geval al een beest van een gpu liggen.

[ Voor 29% gewijzigd door Elmo_b op 20-02-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:21

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Elmo_b schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 20:21:
maar als je een budget hebt van € 200 kan je ook kijken naar een gebruikte 290, die veegt de vloer aan met alle drie de genoemde gpu's
Maar dan wordt het alleen nog belangerijker wat voor voeding en kast je hebt.
Hij zal wel waarschijnlijk je cpu bottlenecken maar als je die volgend jaar upgrade (je huidige is nu eigenlijk al verouderd) heb je in ieder geval al een beest van een gpu liggen.
en dan gaat bij FallOut en WOT in ieder geval de CPU een probleem worden. Hier draait WoT prima op een 280x/7970, veel hoger heeft bij deze CPU geen zin

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
en dan gaat bij FallOut en WOT in ieder geval de CPU een probleem worden. Hier draait WoT prima op een 280x/7970, veel hoger heeft bij deze CPU geen zin
[/quote]

Ik edite mijn bericht op hetzelfde moment dat jij hem schreef >:) >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoof
Baloes schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:55:
Let wel dat die 280x kaarten over het algemeen nauwelijks of meestal geen garantie meer hebben.
Verder is het belangrijk, zeker in het geval van de 280x, om te weten wat je voor een voeding je hebt en welke behuizing.
Wat betreft voeding zit ik op 550 watt en de behuizing is een toren ... "Tzunami Dream" al een oude toren maar ( ik denk) plek zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Weet je ook het merk en typenr. van je voeding? Want er zijn natuurlijke goede en minder goede 550watt voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoof
Baloes schreef op zondag 21 februari 2016 @ 00:06:
Weet je ook het merk en typenr. van je voeding? Want er zijn natuurlijke goede en minder goede 550watt voedingen.
Cooler Master Real Power

RS-550-ACLY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Is op zich geen slechte voeding en je hebt hem gezien je config niet te zwaar belast de afgelopen jaren. Als je hem goed onderhouden hebt (stofvrij) dan zou ie nog wel een paar jaartjes meekunnen maar binnen een jaartje of 2 vervangen lijkt me toch wel verstandig.

een r9 290 zou ik er iig niet aanhangen. Ik zou eerder een vrij zuinig kaartje kopen.

Wat zijn verder je plannen. Nu een goede videokaart kopen en nog een aantal jaar met deze setup doen. Of ben je van plan binnen afzienbare tijd ook de CPU en moederbord te vervangen en kun je daarbij het geld dat je nu eventueel overhoud erg goed gebruiken.
Ik zou je wel aan willen raden om wanneer je 2e hands koopt, kaartjes te nemen die nog ruim in de garantie zitten (of een nieuwe) om teleurstellingen te voorkomen.

Wat voor een moederbord heb je nu? Dit ivm met eventueel overklokken van je CPU. Daar kun je nog een behoorlijke prestatiewinst mee boeken en eventuele bottlenecks verwijderen/verminderen namelijk.

Veel vragen maar helpt weer bij mogelijk advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoof
Mijn huidige MB is: Asus M5A78L-M/USB3

die heb ik samen met de processor een jaar of 4-5 geleden gekocht toen ik mn hele systeem ge-upgrade heb.

En ik wil nu eigenlijk een videokaart hebben waar ik weer even mee vooruit kan om dan over een jaar of 2-3 weer een grote upgrade door te voeren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Als je er lang mee wil doen zou ik gaan voor een nieuwe kaart.. Momenteel staan er zeer weinig kaarten met ruime garantie in V&A.

Dat moederbordje laat met een top down koeler een lichte overklok toe.. Eventueel nog iets om naar te kijken mochten de prestaties met een nieuwe videokaart tegen gaan vallen.

Ik denk dat een GTX 960 of r9 380 wel de max is voor deze processor (zeker wanneer ie niet overklokt is).

Daar zou je naar kunnen kijken. Voorkeur zou uitgaan naar een gtx 960 omdat deze wat minder overhead heeft dan de r9 380 en het is tevens de zuinigste kaart voor je voeding..

Een pricewatch: Gigabyte GV-N960OC-4GD zit erg dicht bij je max budget.

Ik zie trouwens dat je maar 4GB RAM hebt. Das voor fatsoenlijk gamen te weinig. Je doet er verstandig aan om dat te upgraden naar 8GB!

Mocht je trouwens cheap willen switchen naar een processor die je veel betere FPS gaat geven in bv een spel als WOT dan verkoopt dit mannetje heel goedkoop een i5 2400 :

http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr

Al vaker aangeraden en schijnt prima werkende processoren te verkopen.

Een H61 mobotje erbij : pricewatch: ASRock H61M-DG3/USB3

Of een bordje nog goedkoper scoren op V&A :)

Ben je voor 100 of minder klaar. Indien je je eigen setup weet te verkopen (10tje of 4) dan worden de kosten minder natuurlijk..

Laatste is puur een optie natuurlijk :)

[ Voor 38% gewijzigd door Baloes op 23-02-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoof
ik zit inmiddels op 12 gb ram dus dat is geen probleem.

Stel nou dat ik voor de nieuwe chip en mobo zou gaan plus een nieuwe videokaart dan blijft eigenlijk alleen de Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X..

Is die kaart dan voldoende om een jaar of 2-3 mee te gaan ??
Of zou ik die Chip ook in mn huidige mobo kunnen plaatsen ??

en als ik de foto`s van bovengenoemd mobo bekijk moet ik daar ook nieuwe RAM bij kopen

[ Voor 11% gewijzigd door Schoof op 23-02-2016 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
De r9 280x is een kaartje dat in een aantal games krachtiger is dan de gtx 960 en soms weer niet. Ik was van de 280x afgestapt omdat je nog lang met je kaartje wil doen en de 280x alleen 2e hands betaalbaar te verkrijgen is maar er dan eigenlijk 0 garantie op zit. Verder verbruikt de 280x meer power terwijl ik je voeding, die nu al aardig op leeftijd is, juist wat wilde ontlasten door er een zuinig kaartje aan te hangen waar iig 2 jaar garantie op zit zodat je je daar de komende 2 jaar geen zorgen over hoeft te maken. In de meeste games zal je phenom nog best goed presteren en de verbetering tov een hd 5670 is natuurlijk gigantisch.

Hij kan wel 2-3 jaar mee maar de kans is groot dat je over een jaar of 2 de settings voor een aantal games aardig terug moeten zetten. Maar ik verwacht dat je over een jaar of 2 games eggies nog wel op medium kunt draaien. Denk dat eerder je CPU het wat zwaarder gaat krijgen.

De i5 raadde ik eigenlijk aan als een soort van upgrade wanneer je weer iets meer budget hebt. Die i5jes van die man uit nijmegen komen regelmatig terug dus je kunt dit altijd later nog doen.

Je kunt gewoon eerst kijken hoe de nieuwe kaart icm deze CPU presteert en als dat naar tevredenheid is dan is het toch ook prima :)

Dit is bv fallout met de phenom en gtx 960 : YouTube: Fallout 4 gameplay AMD 955 GTX 960

Wat heb je nu voor een RAM dan? DDR3 toch? 2x4 +2x2GB?

[ Voor 7% gewijzigd door Baloes op 23-02-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoof
Ah op die manier ...

Op de R9 zit nu nog 2 maanden garantie en ik heb tot nu toe ( afkloppen) nog nooit problemen gehad met mn PC en die heb ik nu zo`n 5 jaar geleden in elkaar gezet dus daar maak ik me niet zo druk om.

Na alles te hebben overwogen denk ik dat ik dan toch voor de R9 ga, en dan die €90 euro aan de kant zet en de voeding vervang, en dan volgend jaar weer naar een nieuwe cpu en mobo ga uitkijken !

Bedankt voor alle info !!

Ja 2x4 Gb en 2x 2 Gb Ram

En Fallout 4 draait bij mij ook wel maar met moeite..... vandaar dat ik op het moment vooral naar de Gpu kijk ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Schoof op 23-02-2016 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Dat is zeker ook een mogelijkheid :) Ik hoop dat ie goed uitpakt voor je. Ik ben zelf niet zo kapot van de kwaliteit van die sapphires en de 280x is een kaartje dat wel ff wat harder werkt/belast wordt qua warmte en fans dan een superzuinig kaartje als de hd 5670 dat niet bepaald warm wordt :).
Verder zal je CPU een stuk harder bottlenecken omdat de 280x de CPU zeker meer zal belasten.

Ik zou er zelf toch vrolijk de 960 insteken...

De RAM vroeg ik trouwens omdat je dan 2x4 GB in dat intel bordje kan steken. Hoef je dus niet nieuw te kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Baloes op 23-02-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoof
De HD 5670 wordt idd niet warm ....

nou begin ik toch weer te twijfelen om dan toch maar voor de Gigabyte GV-N960OC-4GD te gaan aangezien ik mn systeem ook niet te erg wil belasten , dan misschien maar toch meer uitgeven en even wat langer mee doen dan......?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Het is altijd lastig dit soort keuzes. Maar ik zou wanneer je van plan bent er lang mee te doen er zeker een kaart met ruime garantie insteken. Een 280x met 2 mnd garantie blijft toch een gok. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken maar wanneer je kaart over een jaar kapot gaat zit je in het geval van zo'n 280x toch mooi met de gebakken peren. Dat heb je dan niet bij een kaart met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoof
ja maar ik kijk eigenlijk niet zozeer naar de garantie maar meer naar de belasting van mn cpu en voeding .... dan idd misschien maar wat meer uitgeven en op zeker spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Nou, het is niet zo dat je CPU kapot gaat van de 280x, daar kan ie heus wel tegen :) Hij gaat gewoon harder moeten werken en ik weet niet of je last gaat krijgen van die bottleneck. Maar de voeding zou ik dan zeker vervangen. En je moet zorgen voor een goede airflow omdat die 280x'jes meer warmte afgeven.
Maar ik blijf er wel bij dat de kwaliteit van die sapphires niet de beste is..

[ Voor 11% gewijzigd door Baloes op 23-02-2016 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoof
ik heb nu voor, achter en in de zijkant grote vans zitten dus qua airflow zou het goed moeten zitten. en ik had eigenlijk gehoopt dat de CPU het wel aan zou kunnen omdat het een quad-core is maar dat valt wel wat tegen ... :( maarja alles wordt oud natuurlijk

Als je nou de 280x en de 960 tegenover elkaar zou zetten , welke is dan de sterkste van de twee ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Dat verschilt nogal per spel. De 280x is in veel games ietsje krachtiger maar je pc zal dan in pittige games wel weer 100-150 watt meer stroom trekken dan met een gtx 960.
Denk dat met jouw CPU iig de GTX 960 beter zal presteren vanwege de mindere overhead.

[ Voor 19% gewijzigd door Baloes op 23-02-2016 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoof
Wat ik het meest speel op het moment zijn WoT, WoWS, Xcom 2 , Fallout 4 Armoured warfare en ik heb Tom Clansies "The Division" .... daar vanuit gaande en dat ik iig een nieuwe voeding ga halen....( waarschijnlijk ook een met 600W )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Op xcom lijken de r9 280x en de gtx 960 vergelijkbaar te presteren :

http://gamegpu.com/rts-/-strategii/xcom-2-test-gpu.html

Op WoT en WoW presteren NVIDIA kaarten weer wat beter.

In de beta van the division presteerde de r9 280x wel een stuk beter maar ik durf niet te zeggen wat het nu is omdat het spel net uit is in de final version.

Fallout 4 draait met jouw processor dan weer beter op de gtx 960.

De voeding hoeft geen 600 watt te zijn. Een goede 450 watter zou de r9 280x en de phenom kunnen draaien maar dan valt er niks te overklokken. Een goede 550 watt voeding geeft die ruimte wel. Een goede 550 watt voeding kost 6 10tjes.

Edit : Strakke timing Mitsumark :)

Verbruik hangt echt heul erg af van de game.. en de kaart natuurlijk :

https://www.techpowerup.c...SI/GTX_960_Gaming/27.html
https://www.techpowerup.c...gabyte/R9_280X_OC/24.html

En het is natuurlijk niet alleen de kaart die stroom trekt. Daarom gaf ik ook aan dat de pc in z'n totaal meer stroom zal trekken :)

[ Voor 21% gewijzigd door Baloes op 24-02-2016 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:28
Dit zeg ik met pijn in mn hart: Voor de games die je noemt kun je beter een Nvidia kaart halen, dus de 960.
(niet de 750ti want die is echt fors minder snel)
Alleen tom clancy lijkt bij de beta benchmarks beter te draaien op AMD kaarten, maar dat kan bij de release anders zijn.
Echt een slechte kaart is de 960 sowieso niet, hij wordt alleen veronderstelt iets minder future proof te zijn.

600 watt is zwaar overkill, zelfs met een phenom OC en 280X zou je ruim voldoende hebben aan 450W.
Met de 960 verbruikt je pc niet meer dan 300W tijdens het gamen. Met een toekomstige nieuwe processor gaat het verbruik nog meer omlaag.
Denk liever aan de kwaliteit dan aan het aantal Watt dat op het stickertje staat, welke voedingen goed zijn kun je in het voedingen topic vinden.

Edit: great minds think alike Baloes :)

PS: een 280X verbruikt gemiddeld met gamen 'maar' 75W meer dan een 960.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 23-02-2016 23:41 ]

Pagina: 1