computer ombouwen tot itx

Pagina: 1
Acties:

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
gaming op full hd, games zoals bf4 gta 5 en andere nieuwe games. waarschijnlijk editing, photoshop, muziek maken, en upgraden in de toekomst

Wat mag het systeem gaan kosten?
de upgrade mag max 200 euro gaan kosten minder is beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al 2 computers wegens gescheide ouders. dit zijn die computers
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 121,90€ 121,90
1Gigabyte GA-B75M-D3H€ 0,-€ 0,-
1WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon VG4-W Groen€ 30,95€ 30,95
1Corsair CML4GX3M1A1600C9€ 22,99€ 22,99
1Crucial CT102464BA160B€ 31,-€ 31,-
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,79

en
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4130 Boxed€ 114,50€ 114,50
1ASRock B85M Pro4€ 60,95€ 60,95
1MSI GTX960-4GD5T OC€ 207,50€ 207,50
1WD Black SATA 6Gb/s WD2500LPLX, 250GB€ 53,95€ 53,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Zalman ZM-T3€ 23,99€ 23,99
1Corsair CML4GX3M1A1600C9€ 22,99€ 22,99
1Crucial CT102464BA160B€ 31,-€ 31,-
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 711,68

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H81M-ITX€ 61,-€ 61,-
1Cooler Master Elite 130€ 44,-€ 44,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 105,-

Maar ik weet dus niet of dit een geode combi is en of er iemand nog verbeteringen/waarschuwingen heeft.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet compact zijn. compact genoeg om in een rugzak te passen. niet meer dan 25 liter en maximaal 30*30*40cm exc kabels.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
dat ik een advies krijg over wat het beste zal zijn voor mijn situatie.

en dan uitleg over mijn situatie en vragen
Mijn situatie is vrij ingewikkeld momenteel.
Ik heb gescheide ouders en heb bij beide ouders een computer. iedere week wissel ik van plek en dan heb ik bij de ene geen goede computer. wat ik wil doen is een mitx systeem bouwen van componenten die ik al heb om zo een goedkope gaming computer te regelen bij beide ouders. wat wel heel belangrijk is is dat het in een rugzak past. de computer mag maximaal 40*30*30cm zijn met als het kan een maximale volume van 25 liter. wat fijn zal zijn is dat het vrij makelijk upgradebaar is, wat ik in de toekomst zal upgraden zal zijn: zo snel mogelijk als ik het geld heb een i5, een sterkere gpu, betere opslag (grotere ssd grotere/meerdere hdd`s). het zal fijn zijn als dit mogelijk is, niet nodig! Wat ik zelf aan zit te denken is om dit te doen:
deze onderdelen kopen
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H81M-ITX€ 61,-€ 61,-
1Cooler Master Elite 130€ 44,-€ 44,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 105,-

en dan mijn oude cpu i3 4130 uit mijn computer halen en op dat plankje te zetten. uit beide computers een deel van de ram er uit halen, 8+8gb. ik weet dat 16gb veel is maar dat lijkt mij fijn aangezien ik wel wat ga kloten met vm`s en mischein editing ga doen. kwa gpu zet ik er een gtx 960 in. voeding word de CM g550m (gaat dit passen kwa lengte en kabels?) kwa opslag komt er 1 ssd van 250gb in, 1tb hdd 3,5 inch, 250gb hdd 2,5 inch als backupschijf. als het mogelijk is zal ik er nog een 320gb hdd van 3,5 inch er in willen hebben. ik verbruik namelijk nog al wat opslag.
dus mijn vraagen zijn:
zal dit passen?
als het past is het aanteraden?
is het niet beter om NOG een gtx960 te kopen en in mijn andere pc te doen? neem dan wel mijn ssd mee tussen twee computers. weet wel dat als ik dan moet upgraden ik er maar op een locatie voordelen er voor heb dat is ook de redenen voor de itx ombouw.
Hoe zwaar zal dit ongeveer wegen?
hebben jullie ervaringen met een ongeveer de zelfde situatie?
hoe zit het met temparaturen? gebruik stock intel cooler.
en dit is een beetje oftopic vraagje: is het aan te raden om cpu`s vanaf ebay te bestellen? wel binnnen de eu om importskosten te vermijden. het scheelt wel veel, een cpu intel i5 4460 op ebay voor ongeveer 120 euro
Alvast bedankt voor jullie feedback.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:32

Tribits

Onkruid vergaat niet

Belangrijkste probleem lijkt me dat het toch een vrij fors systeem wordt, als je een stevige rugzak van dat formaat hebt maakt dat het vervoer al wat gemakkelijker, maar het blijft een systeem met een vrij forse afmeting en een redelijk hoog gewicht. Of dat een probleem is hangt er vooral vanaf hoever dat je er mee moet lopen.

Naast het aanschaffen van een andere behuizing zou je ook nog een kast als de pricewatch: Silverstone SST-SG11B kunnen overwegen, nog iets groter dan de CM Elite 130 maar omdat het een microATX kast is zou je wel een van je huidige moederborden kunnen gebruiken.

Die optie om een tweede GTX90 te kopen is relatief duur en je blijft er mee zitten dat je data op twee verschillende plaatsen staat. Kan je deels oplossen door een extern schijfje erbij te kopen maar dat lost het probleem niet op dat je iedere applicatie of game twee keer zal moeten installeren. Bovendien heb je nu twee i3 processoren en zal je in de toekomst denk ik wel naar een i5 willen. Dan zit je weer met het probleem dat je een goede en een mindere computer hebt.

Mooiste oplossing zou waarschijnlijk een gaming laptop zijn, maar dan praat je wel over een heel ander budget/prijsklasse. Een kleiner miniITX systeem zou ook nog wel een goede optie zijn maar dan kom je weer in de problemen met je GTX960 die te lang is voor bijvoorbeeld een kast als de CM Elite 110. Zou je kunnen oplossen door bijvoorbeeld een korte GTX970 te kopen maar dat gaat je dan wel weer behoorlijk wat geld kosten.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Ik zou ook als je een nieuw moederbord gaat gelijk upgraden naar eentje met een 1151 socket. Is ook fijn voor later als je gaat upgraden want dan kan je gelijk ddr 4 geheugen in gooien :).

Weet trouwens niet of sockets backwards compatible zijn, nooit echt naar gekeken misschien dat iemand anders weer weet

• 123lodewijk
  • Niet online
Eeen gaming lpatop zit er niet in met mijn budget maar dat is inderdaad wel een goede oplossing. Maar wat zijn de nadelen van een mitx bord en die van een matx want als ik 30$ meer moet betalen maar dan een itx bordje heb en dus een kleinere pc lijkt mij opzich wel fijner. Over het gewicht is opzich geen probleem aangezien het maar 1km fietsen is.
Nate-Senpai schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 20:58:
Ik zou ook als je een nieuw moederbord gaat gelijk upgraden naar eentje met een 1151 socket. Is ook fijn voor later als je gaat upgraden want dan kan je gelijk ddr 4 geheugen in gooien :).

Weet trouwens niet of sockets backwards compatible zijn, nooit echt naar gekeken misschien dat iemand anders weer weet
dat is voor skylake cpu`s ik zelf heb geen skylake en ga ook de investering nu er niet in doen omdat ik het geld niet beschikbaar heb daarvoor.

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Nee tuurlijk niet... socket 1150 (Hashwell) is niet compatible met socket 1151 (Skylake) :o

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
KappaRoss schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 21:01:
[...]

Nee tuurlijk niet... socket 1150 (Hashwell) is niet compatible met socket 1151 (Skylake) :o
Haha daar ging ik al vanuit maar omdat ik hier nooit naar gekeken heb durfde ik het niet met zekerheid te zeggen. Beter dat iemand met zekerheid antwoord die het 100% zeker weet ipv ik met 90%

• 123lodewijk
  • Niet online
maar heeft iemand hier ervaringen met Mitx systemen?

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

123lodewijk schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 20:59:
Eeen gaming lpatop zit er niet in met mijn budget maar dat is inderdaad wel een goede oplossing. Maar wat zijn de nadelen van een mitx bord en die van een matx want als ik 30$ meer moet betalen maar dan een itx bordje heb en dus een kleinere pc lijkt mij opzich wel fijner. Over het gewicht is opzich geen probleem aangezien het maar 1km fietsen is.
Belangrijkste nadeel van miniITX bordjes is dat ze maar 2 RAM slots hebben en 1 PCIe slot. Hoeft geen probleem te zijn, maar het zijn wel beperkingen. Daarnaast zitten de componenten wat dichter op elkaar, maar of dat echt nadelig is hangt van het type miniITX bord af. Het verschil in afmeting tussen de CM Elite 130 (21x24x40) en de Silverstone SST-SG11B (21x27x40) is overigens vrij minimaal. Nadeel van de Silverstone is vooral dat er alleen ruimte is voor een lage koeler.

• 123lodewijk
  • Niet online
Tribits schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 21:09:
[...]

Belangrijkste nadeel van miniITX bordjes is dat ze maar 2 RAM slots hebben en 1 PCIe slot. Hoeft geen probleem te zijn, maar het zijn wel beperkingen. Daarnaast zitten de componenten wat dichter op elkaar, maar of dat echt nadelig is hangt van het type miniITX bord af. Het verschil in afmeting tussen de CM Elite 130 (21x24x40) en de Silverstone SST-SG11B (21x27x40) is overigens vrij minimaal. Nadeel van de Silverstone is vooral dat er alleen ruimte is voor een lage koeler.
ik gebruik gewoon stock cooler als dat geen problemen veroorzaakt.
ram sloten is geen nadeel voor mij heb dan toch 16gb 1pci slot ook niet kan alle andere randaparatuur wel via usb doen. de afmeting verscheelt niet veel maar de behuizing is wel 1 kg zwaarder, veder zal de prijs zelfs duurder zijn want ik kan dit moederbord behuizing 4gb ram wel verkopen voor 50 euro (intresse? stuur een pm)
dan is de upgrade bij de cm 130, 60 euro en de silverstone 70 euro die is niet op voorraad en duurt langer. maar zijn er verschillen met fouten/risico`s/moeilijkheden tussen de behuizing en mobo?

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Op zich zijn het beide goede behuizingen, zie daarvoor de reviews van Foritain bij de betreffende systemen. De CM Elite 130 is een stuk populairder en heeft dus nog wat meer reviews. Vooral (zeer) kleine miniITX systemen zijn wat lastiger in elkaar te zetten door de beperkte ruimte, maar bij een miniITX kast van rond de 20 liter valt dat wel mee.

• 123lodewijk
  • Niet online
dan lijkt mij het niet zo veel uit te maken want het is allebei een kleine kast dus is en blijft moeilijk om in te werken. Maar heeft iemand hier ervaringen met het bouwen/gebruiken/verplaatsen van mitx systemen? maar wel bedankt voor de tip!

[ Voor 6% gewijzigd door 123lodewijk op 20-02-2016 21:35 ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Simpelste oplossing:
Koop een pricewatch: Apevia X-QPACK Aluminum Case w/ 3 Window Zilver (of deze in een andere kleur) en zet daar je 2e systeem in met de 2x8GB geheugen.
2x4GB in je andere systeem en dat in de verkoop.
Zo heb je ook nog budget voor een nieuwe (externe?) harddisk over.

• 123lodewijk
  • Niet online
KifArU schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 21:41:
Simpelste oplossing:
Koop een pricewatch: Apevia X-QPACK Aluminum Case w/ 3 Window Zilver (of deze in een andere kleur) en zet daar je 2e systeem in met de 2x8GB geheugen.
2x4GB in je andere systeem en dat in de verkoop.
Zo heb je ook nog budget voor een nieuwe (externe?) harddisk over.
Bedankt voor die case! ziet er wel heel handig uit. en extra geld voor een i5. maar hij ziet er niet uit!!! dus denk dat ik maar voor die silverstone of coolermaster 130 ga.

Dan heb ik nog een vraag: hoe kan een computer tegen kleine schokken

[ Voor 13% gewijzigd door 123lodewijk op 20-02-2016 22:31 ]

• WillemJWZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-10 18:05
123lodewijk schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 21:45:
[...]

Bedankt voor die case! ziet er wel heel handig uit. en extra geld voor een i5. maar hij ziet er niet uit!!! dus denk dat ik maar voor die silverstone of coolermaster 130 ga.

Dan heb ik nog een vraag: hoe kan een computer tegen kleine schokken
Alles schroeven goed vastdraaien. Elk component wordt vastgeschroefd aan de behuizing. Muv van cpu die zit in de socket vastgeklemd.

Hi !!

• 123lodewijk
  • Niet online
WillemJWZ schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:05:
[...]

Alles schroeven goed vastdraaien. Elk component wordt vastgeschroefd aan de behuizing. Muv van cpu die zit in de socket vastgeklemd.
Oke bedankt!

ik was nog even aan het kijken en kwam wel een mischien goede behuizing tegen gekomen sharkoon qb one (heb geen idee hoe je een privewatch linkje moet maken) maar die behuizing is nog compacter alleen bij de reviews staat dat er geen modulaire psu in kan en dat er maximaal een 145mm psu in kan. ik zlef hbe een half modulaire voeding, zal die dan passen?

• WillemJWZ
Je hoeft alleen rekening houden met de maten, modulair gaat over de kabels, modulair is dat je de kabels kan kiezen die je alleen nodig hebt om in de voeding te doen. En bij een non modulaire voeding zitten de kabels vast aan de voeding

Hi !!

• 123lodewijk
  • Niet online
WillemJWZ schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:56:
Je hoeft alleen rekening houden met de maten, modulair gaat over de kabels, modulair is dat je de kabels kan kiezen die je alleen nodig hebt om in de voeding te doen. En bij een non modulaire voeding zitten de kabels vast aan de voeding
maar bij de product specificaties staat dat er geen modulaire psu`s in passen

• WillemJWZ
123lodewijk schreef op zondag 21 februari 2016 @ 16:10:
[...]

maar bij de product specificaties staat dat er geen modulaire psu`s in passen
Dat zeggen ze omdat je dan waarschijnlijk weinig/geen plek hebt om de kabels die je niet gebruikt weg te werken... het zal naar mijn idee wel kunnen, maar het is ff prutsen

Hi !!

• 123lodewijk
  • Niet online
WillemJWZ schreef op zondag 21 februari 2016 @ 16:12:
[...]

Dat zeggen ze omdat je dan waarschijnlijk weinig/geen plek hebt om de kabels die je niet gebruikt weg te werken... het zal naar mijn idee wel kunnen, maar het is ff prutsen
Oke bedankt
Pagina: 1