Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 14:20
Ik heb een S0PCM van smartmeterdashboard.nl waarmee ik 3 tussen meters wil monitoren die een S0 uitgang hebben. Het gaat om 2 PV systemen en een warmtepomp. Domoticz draait op een raspi mod 2b. Op zich herkent Domoticz de S0PCM. Alleen krijg ik geen nauwkeurige metingen en ik weet niet meer wat ik nog kan doen.

Ik las op het domoticz forum dat het geheel nogal gevoelig zou zijn voor interferentie en te hoge weerstand. Ik heb dus nogal geëxperimenteerd met de bekabeling van het geheel. De eerste keer heb ik het aangesloten door tv-coaxkabel (3x 30cm) te gebruiken voor de bedrading. De mantel gebruikte ik voor de aarde. Ik vond de bekabeling niet heel goed geslaagd, een beetje krakkemikkig. Ik heb toen alle kabels vervangen door eenvoudige 0.14mm2 tweelingkabel. Gewoon recht, maar wel kort (weer 30 cm). Dit gaf geen verbetering. Ik had de WP aan (3000W) en de 2 PV's leverden 200 en 100 Watt ofzo. Maar dit kwam er niet uit... Tot slot vond ik nog een stuk afgeschermde signaal kabel van goede kwaliteit, zeker beter dan de coax, hiermee heb ik een nettere versie van mijn eerste kabel gemaakt, met afscherming dus. De shielding bestaat uit koperdraadjes en die heb ik gebruikt van de grond. Geen verbetering echter.

De PV komt als een belasting van 2600 watt binnen terwijl hij volgens enelogic (slimme meter) eigenlijk altijd rond de 3000 W schommelt. De PV werd juist steeds te hoog weergegeven. Bijvoorbeeld 140 w terwijl de omvormer 30 w op het display aangaf, of 20 W terwijl de omvormer 10 W weergeeft.

Kan het zijn dat de USB poort van de Raspi te weinig stroom geeft? Ik dacht dat dit wel zou kunnen, het is een 2A expemplaar, standaard bij de Raspi van sossolutions. Ik heb helaas geen powered usb-hub om dit mee te testen.

Kan ik misschien met een condensator eventuele stoorsignalen compenseren?
Met een mulimeter valt niet te zien of er stoorsignalen optreden, een osciloscoop heb ik niet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wie kan me helpen met suggesties om uit deze impasse te komen? Als het zoblijft kan het ding bij het afval. Maar 3 x een youless heb ik ook geen zin in... (duur).