Vraag

• Roesplace
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-07-2022
Mijn vraag
Voor een onderzoek moet ik redelijk wat data in Excel krijgen. Het gaat om een toegediende dosering die per patiënt, per maand kan verschillen, maar waar door zorgverzekering een maximum aan gesteld is.
Als voorbeeld:
Patient, januari, februari, maart, april, mei, enz. totaal
Pat.1 , 500, 600, 250, 0

Wat ik graag zou willen is dat in de cel na december, de totaal-cel een optelling gebeurt van wat er tot die tijd is toegediend. Extrapoleren van de data dus, ik kom hier niet uit. In mijn idee moet het zoiets worden, maar ik heb nauwelijks ervaring met Excel. De uitkomst zou in de totaal-cel moeten komen.
B1*12; B1+B2*2/12; B1+B2+B3/3*12 enz.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 met Excel 2016 en op de laptop Windows 7 met Excel 2010

Kan iemand mij (opweg) helpen?

Alvast bedankt,
Rob

Beste antwoord (via Roesplace op 20-02-2016 17:39)

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik denk dat je dit wilt: (in de total cel)
=(SUM(B2:M2)/COUNT(B2:M2))*12

Als je per maand steeds aanvult wat je toe hebt gediend past de total cel zich steeds aan.

N.B. Dit is wel de formule voor de engelse versie van Excel in het Nederlands is het:
=(SOM(B2:M2)/AANTAL(B2:M2))*12

[Voor 42% gewijzigd door Whatson op 20-02-2016 17:36]

Alle reacties

• Whatson
  • Niet online
https://support.office.com/en-us/article/SUM-function-043E1C7D-7726-4E80-8F32-07B23E057F89

maar dat had je ook gewoon via google kunnen vinden.

[Voor 26% gewijzigd door Whatson op 20-02-2016 17:09]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het gemiddelde van alle 12, keer 12. Al is dat m.i. een slechte schatting voor een daadwerkelijk jaar-gebruik. Als zeer grove schatting kan het wel.

Edit: als de vraag inderdaad is hoe een =SUM() of =SOM() functie te gebruiken, dan zou ik adviseren eerst een boekje of een paar dozijn online tutorials te lezen, dan te oefenen in een dummy-sheet die niets te maken heeft met het onderwerp, en dan pas te beginnen aan een echte invulling.

[Voor 49% gewijzigd door F_J_K op 20-02-2016 17:11]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:02
extrapoleren is wat anders dan een totaal cel vullen. Verder noem je zelf ook een optelling.
Wat je precies wilt is (voormij althans) nog onduidelijk.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:06
Het is inderdaad nog redelijk onduidelijk wat er nou moet gebeuren?
Klinkt wel alsof het met een SOM()functie of een Gemiddelde() functie het zo opgelost kan zijn

don't mind me

• Roesplace
Tazzios schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:10:
extrapoleren is wat anders dan een totaal cel vullen. Verder noem je zelf ook een optelling.
Wat je precies wilt is (voormij althans) nog onduidelijk.
Ik zal het proberen uit te leggen, voor patient A krijg ik een maximale dosering per jaar van, laten we zeggen 5000 eenheden. Om deze patient op te starten beginnen we met 700 eenheden in januari. Dat vul ik in en dan wil ik aan het einde zien dat als wij zo doorgaan ik op 12*700=8400 eenheden kom. Dan kunnen we bijsturen. Dan komt maand 2 erbij, het gaat goed met onze patient en hij kan met 350 eenheden toe. Dan krijg ik 700+350=1050 eenheden, als ik dit deel door 2 maanden en vermenigvuldig maal 12 heb ik een geschat jaargebruik van 6300 eenheden. En zo kunnen we inschatten of we uitkomen op of rond het maximum vergoedde eenheden.

Deze berekening maken we nu per patient per maand opnieuw en dat kost enorm veel tijd en er worden veel fouten gemaakt waar de patient aan het einde dan de rekening voor gepresenteerd krijgt.
Wordt het zo duidelijker wat ik wil?

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-03 16:47
Het lijkt geen extrapoleren inderdaad. Vreemde reeks ook B1 vermenigvuldig je met 12. B2 deel je door 6 en B3 vermenigvuldig je weer met 4 ;)

• Roesplace
pacificocean schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:22:
Het lijkt geen extrapoleren inderdaad. Vreemde reeks ook B1 vermenigvuldig je met 12. B2 deel je door 6 en B3 vermenigvuldig je weer met 4 ;)
Mijn fout! Gelukkig ben ik beter in verpleegkundige zijn. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online

Als je per maand steeds aanvult wat je toe hebt gediend past de total cel zich steeds aan.

N.B. Dit is wel de formule voor de engelse versie van Excel in het Nederlands is het:

[Voor 42% gewijzigd door Whatson op 20-02-2016 17:36]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:22

Harrie

NederVlaming

Whatson schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:25:
=((SUM(B2:B13)/COUNT(B2:B13))*12

Dat lijkt mij inderdaad precies wat TS bedoelt. :-)

• Roesplace
=(SUM(B2:B13)/COUNT(B2:B13))*12

N.B. Dit is wel de formule voor de engelse versie van Excel, moet je even opzoeken wat count is in de NL versie.
Dit ga ik gelijk even proberen. Alvast bedankt! Ik kom er snel op terug.

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 17:28

N.B. Dit is wel de formule voor de engelse versie van Excel, moet je even opzoeken wat count is in de NL versie.
Het nadeel van zo'n methode is dat je geen rekening houdt met de trend, het is slechts een 0e orde benadering. Stel je voor, een patient heeft zo'n verbruik:

janfebjmrt
123

Dan krijg je een jaargemiddelde van 24 eenheden, terwijl, als de trend zich doorzet, je 78 eenheden gaat gebruiken! Zit er een logisch verloop in de dosering? Stijgt dit altijd, of daalt het? Is het dan lineair, of juist exponentieel?

• pacificocean

=(SOM(B2:B13)/AANTAL(B2:B13))*12
Ik zie in het voorbeeld 2 rijen en 13 kolommen. B2:B13 is 1 kolom van 12 rijen.

Ik zou bij de toekomstige maanden gewoon de waarde van de vorige maand invullen dus voor mei =april. etc. Dan kan je die later overschrijven met de werkelijke waarde. Bij totaal kan je dan de som van de rij invullen.

Dus in veld B2 invullen =B1 en in veld B3 =B2. etc.

[Voor 21% gewijzigd door pacificocean op 20-02-2016 17:39]

• Whatson
  • Niet online
pacificocean schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:33:
[...]

My bad.

T_knoop schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:33:
[...]

Het nadeel van zo'n methode is dat je geen rekening houdt met de trend, het is slechts een 0e orde benadering. Stel je voor, een patient heeft zo'n verbruik:

janfebjmrt
123

Dan krijg je een jaargemiddelde van 24 eenheden, terwijl, als de trend zich doorzet, je 78 eenheden gaat gebruiken! Zit er een logisch verloop in de dosering? Stijgt dit altijd, of daalt het? Is het dan lineair, of juist exponentieel?
Maar dit is niet waar TS om vraagt. :)

[Voor 57% gewijzigd door Whatson op 20-02-2016 17:38]

• Roesplace
pacificocean schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:33:
[...]

Dat heb ik zelf aangepast, maar de formule is precies wat ik zoek!!! Super bedankt allemaal, dit scheelt erg veel werk. Jullie zijn helden _/-\o_

De doseringen zijn puur afhankelijk van de conditie van de patient en kunnen dus per maand verschillen. Nog sterker, er kunnen maanden tussen zitten waar de patient geen medicatie-eenheden krijgt. Door dit model kunnen we nu beter inschatten of en hoeveel de patient meer nodig heeft dan vergoed wordt en grofweg in 1 oogopslag zien hoe 'goed' het gaat met betreffende patient.

Thanks!!

• pacificocean
Roesplace schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:39:
[...]

Dat heb ik zelf aangepast, maar de formule is precies wat ik zoek!!! Super bedankt allemaal, dit scheelt erg veel werk. Jullie zijn helden _/-\o_

De doseringen zijn puur afhankelijk van de conditie van de patient en kunnen dus per maand verschillen. Nog sterker, er kunnen maanden tussen zitten waar de patient geen medicatie-eenheden krijgt. Door dit model kunnen we nu beter inschatten of en hoeveel de patient meer nodig heeft dan vergoed wordt en grofweg in 1 oogopslag zien hoe 'goed' het gaat met betreffende patient.

Thanks!!
Toch vind ik het vreemd. Nu maak je een schatting op basis van het gemiddelde van het voorgaande kalender jaar. Als een patient in het begin van het jaar structureel veel eenheden heeft verbruikt en later op het jaar minder is je schatting aan het eind van het jaar dus te hoog.

Dus wat T_knoop zegt.

• Roesplace
pacificocean schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:49:
[...]

Toch vind ik het vreemd. Nu maak je een schatting op basis van het gemiddelde van het voorgaande kalender jaar. Als een patient in het begin van het jaar structureel veel eenheden heeft verbruikt en later op het jaar minder is je schatting aan het eind van het jaar dus te hoog.

Dus wat T_knoop zegt.
Er wordt niet teruggekeken, dit gaat om nieuwe patienten waar door middel van een berekening (oa geslacht, leeftijd, diverse functies) een maximale dosering voor berekend wordt. Wij moeten dit als sturing gebruiken. Uiteindelijk bepaalt de arts of dit goed is of dat het halverwege overboord kan (zij moeten dat ook met de zorgverzekeraar uitvechten), maar voor ons was dit een manier om te onderzoeken of we met deze data beter uit de voeten kunnen. Daar hadden we deze formule voor nodig en nu kunnen we dus gaan kijken of het werkt.

Onder aan de streep is het mensenwerk wat ik doe en dit zou kunnen helpen het makkelijker te maken. Minder tijd aan de rekenmachine en papierwerk is meer tijd aan het bed!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:06
Whatson schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:35:
[...]

My bad.

=gemiddelde(B2:M2)*12

kan overigens net zo makkelijk, maar het is al opgelost zie ik.

don't mind me

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee