Ergonomische stoel - rsi werkplek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
Foto van huidige plek vanwaar ik computer www.imagebam.com/image/d4e568466397498
Gaat een nieuwe stoel in mijn geval veel uitmaken?
Kan iemand mij een goede stoel aanbevellen, die het liefst max 200-300 euro kost?
Ik heb geen inzicht qua welke stoel nou echt goed is. Liefst uit ervaring hoor ik het.
Het enige vervelende wat ik heb met deze stoel is dat de elleboog kussens opgeven moment niet zo best zijn en ik last krijg van me ellenbogen.
Ook als ik mijn armen erop laat rusten heb ik vaak dat ze er niet helemaal goed op zitten, met andere woorden de leuning lijkt te small en een stuk van mijn elleboog gaat van de leuning, nu kan ik dat met me houding aanpassen maar dit voelt niet echt relaxt over lange periode.

Ter info:
Hoogte tafel 73 cm
Hoogste stand stoel 52 cm zitgedeelte leuningen circa 75 cm. meestal zet ik hem een klein stukje lager.
Ik ben 184 en op deze manier zit ik bijna op een 90 graden manier, maar lichtjes aflopend naar beneden..(lichtjes te hoog dus)
Scherm laagste kijkpunt 29,5 cm van het bureau af hoogste kijkpunt is +25,5 cm
Kijkafstand tot scherm:72 cm

Algemeen advies omtrent rsi ben ik van bewust, pauzes, nemen, minderen, goed drinken warmte. En doe ook oefeningen.+ goede houding. Dit topic vraag ik meer om de hardware kant ervan om mij te supporten.

Voel me overladen aan info als ik al die stoelen zie en kan niet kiezen of een goed gevoel erbij krijgen..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Reconhell schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 16:13:
Foto van huidige plek vanwaar ik computer www.imagebam.com/image/d4e568466397498
Gaat een nieuwe stoel in mijn geval veel uitmaken?
Gezien de rest van je post wel redelijk uitgebreid is neem ik aan dat het geen troll is, maar echt, dat is een interessante werkplek om het zo maar te noemen.
Kan iemand mij een goede stoel aanbevellen, die het liefst max 200-300 euro kost?
Er komt gegarandeerd iemand die je gaat zeggen dat je een tweedehands Ahrend stoel moet kopen. Zelf zou ik gewoon naar een stoelen zaak in de buurt gaan en daar wat uitproberen. Voor dat bedrag zijn prima verstelbare stoelen te koop. Als ik zo kijk op je foto heb je hier het geluk dat de armleuningen redelijk op dezelfde hoogte als je bureau zitten, maar in principe wil je dat ook verstelbaar in hoogte zodat dit ook het geval is bij je nieuwe stoel. Andere zaken aan verstelbaarheid zal je wel bij de winkel merken. Verstelbare onderrug ondersteuning is bijvoorbeeld handig, maar als je er eentje koopt waarbij dit al prima is voor je dan maakt het natuurlijk weinig uit dat het verstelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:05
Dit moet toch haast wel een troll zijn...

Denk je écht dat je stoel het probleem is in deze set-up? Man man man, kijk eens naar dat zielige tafeltje met die absurde stapel boeken erop!

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Bij deze werkplek zou de stoel eigenlijk het laatste zijn waaraan ik denk om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 21:30

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zou die 200-300 euro inderdaad liever besteden aan een fatsoenlijk bureau en een toetsenbord, muis en monitor die je in hoogte kan verstellen. Als je dan nog wat geld over hebt kun je dat in de stoel steken, maar die is hier niet het grootste onderdeel van je RSI-probleem.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
Ik ben doodserieus en ja stoel lijkt me het meest van belang, wat anders? tafel? Meh
Alle andere tafels zullen ook een plat ondervlak zijn dus wat zou ik daar op kunnen winnen.
Allen de hoogte kan anders zijn en verstelbaar. Leuk en handig natuurlijk.
Maar als ik een stoel heb die verstelbaar is, is dat een non issue lijkt me.

Ergo toetsenbord(micrsoft 4000) heb ik al. Muis is wat lastiger, anders kan ik niet meer goed gamen, ga niet lekker met een trackball of een pen of wat dan ook kunnen werken.. Maar ik ga er misschien wel voor kijken voor normaal computergebruik als ik wat meer geld weer heb.

Ten 2de ik wil geen groot duur en afzichtelijk bureau in mijn woonkamer. Hou al helemaal niet van dat modern "kantoor". Dan maar een "gaar" hout tafeltje. Vind ik veel meer naturel.

En wat maakt het uit dat ik het opstapel op boeken, het gaat om de kijkafstand, hoek en kijkhoogte als dat in orde is, kun je het van mij apart op piepschuim stapellen?

[ Voor 5% gewijzigd door Reconhell op 20-02-2016 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk niet dat de hoogte hier het primaire probleem is van het tafeltje. Eerder dus de diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13

Onbekend

...

Zorg eerst eens voor ruimte.

Als je aan het typen bent, moeten je armen tot bijna aan de ellebogen op tafel kunnen liggen. Dat betekent dat de voorkant van het toetsenbord minimaal 20 cm vanaf de rand de tafel moet komen te liggen.

Ditzelfde geldt ook voor de muis, maar dan nog meer. Je complete onderarm moet op het bureau kunnen liggen als je de muis bedient.

Als je de bovenstaande twee punten heb bereikt, merk je vanzelf wel wat er nog mist met aan jouw zithouding en schermafstand.
Succes. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:23

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik zie nauwelijks een manier om dit tot een goede setup om te toveren. In eerste instantie dacht ik om je laptop op de tafel erachter te zetten, maar ik vermoed dat je dan weer nét te ver bij je monitor vandaan zit.

Ten tweede, een in hoogte verstelbare stoel zonder in hoogte verstelbaar bureau heeft alleen nut als je ook een in hoogte verstelbare voetensteun hebt. Dat is wat ik gedaan heb: ik ben behoorlijk klein, en heb een gasgeveerde voetensteun gekocht, zodat m'n benen de juiste hoek kunnen maken.

Tevens zit je muis vrijwel náast je laptop, ipv naast je toetsenbord, en idd, je toetensbord moet minstens een cm of 10-20 naar voren.

Je zou kunnen kijken naar een fatsoenlijke laptopstandaard, zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.laptopverpakking.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/800x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/1/6/160201.3.jpg
Dan hou je meer ruimte over voor je toetsenbord, maar, gezien de hoogte waarop je laptop nu staat, verwacht ik dat deze te laag voor je is. Dan kun je beter gaan voor een laptopstandaard-arm:
Afbeeldingslocatie: http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/60040960328/spring_portable_laptop_stand_arm.jpg

Je bureautafel heeft, naast dat hij te weinig ruimte biedt, als nadeel dat hij heel dik is: er zit een plank onder de rand, waardoor je snel in een houden gedrukt wordt die niet goed voor je is.

De dingen die ik gedaan heb om mijn (behoorlijke) RSI aan te pakken:
* oefeningen en pauzes
* groot bureau kopen zodat ik de ruimte had om alles op de juiste plek te kunnen zetten
* links muizen bij niet-game-zaken
* tijdelijk met een Marble-mouse werken
* ergonomisch toetsenbord
* bureaustoel met draaibare armleuningen (vrijwel niemand is zo smal dat hij op mijn stoel kan zitten zonder de armleuningen naar buiten te draaien) Zitting kan hoger/lager, naar voren/naar achteren en schuin, rugleuning kan vast op een gewenst punt of flexibel. Leuningen kunnen draaien en schuiven, en hoger/lager. Meer heb je niet echt nodig m.i.
* in hoogte verstelbare monitor (en later een laptopstandaard op de juiste hoogte)
* een gasgeveerde voetensteun.

Zoals gezegd: de plaatsing van de monitor en toetsenbord zou ik als eerste aanpakken. Tevens kunnen we niet zien hoe hoog je zit, dus welke hoek je heupen en knieën maken. Die moeten beiden net iets meer dan 90 graden zijn als je voeten op de grond staan.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
Dankje voor reacties. Oh wow draaibare armleuningen dat klinkt ideaal om wat ik zeg dus mijn armen er over liggen en dus te small. Welke stoel heb jij?
Maar ik moet zeggen nu dat ik de setup een beetje veranderd heb kijk hieronder:

http://www.imagebam.com/image/5c816a466590345

Beter dan? De kijk afstand zit het het hoogste deel van laptopscherm zit op ooghoogte. En het zit net iets meer dan een gestrekt arm van me af. Dat is dus genoeg. en naar mijn ervaring ook niet te ver.

Mijn armen komen nu geheel met ellebogen op de tafel als ik typ, daar is echt net genoeg ruimte voor.
Ik ga stoppen met de polssteun gebruiken van mijn muismat, een groter muismat zal handiger zijn.

Dat klinkt als wat ik hier heb, wat je zegt over hoek heupen knieen.op hoogste stand stoel voelt het te hoog/niet relaxt qua dat(maar wel beste voor bureau opzich). dus doe ik hem net ff een klein stukje omlaag dat doe hoek iets minder afloopt maar nog steeds meer dan 90 graden.

Ik zat te denken aan USB voetpendalen en die te programmeren op linker/rechtermuisknop.. maar zal dat weer anders zijn dan jou gasgeveerde voetensteun?

Misschien dat ik ooit zo'n laptopsteun koop dat kan inderdaad. maar op dit moment heb ik geen geld de laptop heeft me al 2200 gekost omdat erook bij te doen op dit moment. En hoogte van een laptop is makkelijker op te lossen dan een goede stoel..

(HAHA sorry hoor 150 euro voor een voetensteun ik lach me rot hier. naja oke je hebt er ook 1 van 30 euro dat is nog wel te doen) Zie er alleen niet bij of het gasverend is

Ik dacht eigenlijk dat je je armen altijd zo dicht mogelijk bij je lichaam moest hebben eigenlijk? Om strekken te voorkomen? Ik merk wel dat het het een stuk relaxter is zo op de tafel met me armen, maar ik merk ook denk ik dat me nekspieren anders of meer worden aangespannen dan gewoon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit ziet er al 100x comfortabeler uit.

Hoeveel uur per dag werk je hier eigenlijk achter? Voor een paar uurtjes lijkt me dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
Ik heb geen dagelijks baan op het moment, en zit hier wel vaak tot 12 uur per dag achter soms korter soms langer.
Nu minder ik dat door meer te gaan mediteren en ik doe nu ook 2x per week fitness sinds een maand. Maar frequent gebruik blijft toch wel. De rsi klachten zijn wel afgenomen met enige mate, en veranderd door toetsenbord en de oefeningen die ik erbij doe.
Misschien ben ik verslaafd geworden
Pagina: 1