Wat moet ik upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-08-2023
Hallo,

mijn gaming pc is bij de pc boer aangezien ik problemen had met me moederbord. Moederbord is naar Duitsland verzonden, was er vanaf gisteren al. Normaal zou ik hem dus volgende week moeten hebben. Mijn vraag is nu hebben jullie enig advies wat ik kan upgraden? Misschien naar LGA 2011-3 of naar Skylake? Of nieuwe SSD of misschien nieuwe RAM? Nieuw moederbord? Aan jullie de keuze, weet niet echt wat ik moet of kan upgraden..

Specs:
CPU
Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 28 °C
Haswell 22nm Technologie
CPU Cooler
Scythe Mugen 4 PCGH
RAM
16GB DDR3 Corsair Vengeance Black 1600MHz
Motherboard
Gigabyte Technology Co., Ltd. Z97X-Gaming 3 (SOCKET 0) 25 °C
Storage
55GB INTEL SSDSC2CT060A3 (SSD)
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-60M2NA0 (SATA) 22 °C
PSU
Antec NeoPower 650W Click here for the PSU

Alvast bedankt,
Tony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-07 10:19
Wat doe je precies met je computer? Daar hangt het van af of upgraden zin heeft en zo ja, welke upgrade.

Voor puur gaming heb je qua processor geen upgrade nodig. Wellicht je videokaart, maar daar geef je geen info over.

En wat voldoet er op dit moment niet waar je met een upgrade een oplossing voor denkt te vinden?

Heb je puur last van het upgradevirus zou ik naar een grotere ssd kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Philpend op 20-02-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Ik wil vooral gaan gamen.

Ik heb twee videokaarten, namelijk de twee R9 270X's 2GB GDDR5 van Sapphire. Ze werken beide in crossfire.

Uhm, ja ik weet niet word het niet tijd voor een upgrade voor me PSU of SSD? Die beginnen te verouderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
Dan sowieso een gpu upgrade. Cross fire wordt steeds minder en minder goed ondersteunt door games. Met een enkele 390/970 zul je in veel games betere resultaten halen. Je PSU heeft daar voldoende wattage voor. En hoe oud is je PSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Geen idee. Deze is het: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16817371011

Heb gehoord dat hij andere componenten kan beschadigen aangezien hij ouder is en verschillende rails gebruikt ofzo..

Dit zei iemand op tomshardware:

it dose have enough W to be able to power your system but its not a good power supply by any means, you should look to upgrade this ASAP as the PSU can cause damage to the rest of your system, look at getting the EVGA 650W G2 this is one of the best quality PSU's on the market.
most PSU comes with a 12v Rail within the PSU itself, but its mainly the captors within the PSU that can fail and cause a surge of electricity that can fry other computer components. and for PSU idea's check

[ Voor 55% gewijzigd door TonyJ. op 20-02-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:39
Philpend schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 14:29:
Dan sowieso een gpu upgrade. Cross fire wordt steeds minder en minder goed ondersteunt door games. Met een enkele 390/970 zul je in veel games betere resultaten halen. Je PSU heeft daar voldoende wattage voor. En hoe oud is je PSU?
ik zou die PSU niet vertrouwen. een 6pin en 6+2pin op een 650W PSU? 8)7

En zoals de OP al aangaf lekker vervangen. Moet je nu upgraden? Of kan/wil je wachten tot pascal/polaris. In q2/q3.

[ Voor 12% gewijzigd door loki504 op 20-02-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Dus nieuwe PC + GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
Als je je PSU zelf niet meer vertrouwd zou ik hem vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Ja ik vertrouw hem wel heb alleen gelezen dat het me componenten kan beschadigen. Ik wil niet dat me i7 van bijna 400 euro stuk gaat... En de GPU.. die pascal reeks hoe duur worden die GPU's dan? Als het minimum 600 euro is ofzo, ja laat dan maar ik wil sterk GPU'tje rond de 400. Het moet wel sterker zijn dan me 2x R9 270x's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
TonyJ. schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 14:43:
Ja ik vertrouw hem wel heb alleen gelezen dat het me componenten kan beschadigen. Ik wil niet dat me i7 van bijna 400 euro stuk gaat... En de GPU.. die pascal reeks hoe duur worden die GPU's dan? Als het minimum 600 euro is ofzo, ja laat dan maar ik wil sterk GPU'tje rond de 400. Het moet wel sterker zijn dan me 2x R9 270x's.
hoe duur en sterk ze zullen is altijd afwachten. maar ook hier komt weer een hele reeks in. als in gtx-1080/1070/1060. en zullen ook redelijk de prijs van de 9xx reeks behouden.

en ja wil je sneller/meer fps als een 2x r9 270x dan zal je toch echt richting de 980ti nu moeten gaan. een r9 290 zoals hier te zien is is nog langzamer dus is wachten op pascal/polaris de enige optie. een nieuwe PSU en grotere ssd kan natuurlijk nooit kwaad. de overstap naar skylake/2011-3 gaat je niet heel veel extra's opleveren voor gamen. en kost een hoop extra geld.

pricewatch: Corsair RM550x is een mooie PSU de 550w versie als je 1 enkele high end GPU wil. en een 750W als je eventueel in cf/sli wil draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 20-02-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Oke dan hou ik mijn componenten dan maar. Nog 2 vraagjes.
Is me moederbord nog prima en genoeg om te overclocken? En qua RAM, gaat Dual Channel 16GB mij meer performance geven dan 4x4GB?

[ Voor 20% gewijzigd door TonyJ. op 20-02-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
TonyJ. schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 14:55:
Oke dan hou ik mijn componenten dan maar. Nog 2 vraagjes.
Is me moederbord nog prima en genoeg om te overclocken? En qua RAM, gaat Dual Channel 16GB mij meer performance geven dan 4x4GB?
ja hoor. je zal er geen wereld records mee breken. Maar voor je 4.4/4.5 ghz OC moet het wel lukken. Al is de muggen 4 PCGH weer niet echt geschikt voor OCing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Wat zou dan de eerdere upgrade zijn volgens jullie? PSU, RAM ( Dual Channel 16GB ) of Corsair H60?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het lijkt me handig als je eerst even jezelf inleest over gaming PCs en performance.
Je hebt al 16 GB ram en dat is al méér dan genoeg om mee te gamen, 16 GB dual channel gaat misschien voor 0 of 1 extra FPS zorgen. Dit is echt te verwaarlozen en complete geld verspilling.

Kijkend naar je systeem vallen er eigenlijk een aantal dingen op:

+ Je processor is behoorlijk overkill, een dikke i7 4790K. Deze hoef je de komende jaren echt niet te upgraden.
+ 16 GB RAM: Perfect, niks meer aan doen.
+ Mugen 4: Zeer stille en prima koeler
+ Prima Gigabyte Z97 moederbord

- De SSD is vrij mager. Deze kan je eventueel vervangen voor de pricewatch: Crucial BX200 240GB . Zeer scherp geprijsde SSD waar je ook nog wat games op kan zetten. Eventueel kan je ook een 500 GB model nemen als je veel programma's/games hebt geïnstalleerd. Een andere optie is 2 SSDs nemen; eentje voor je Windows + programma's en de andere voor alleen Games.

- Je voeding is is van oké kwaliteit, maar daar is alles ook mee gezegd. Als deze 5+ jaar in gebruik is kan het wel tijd worden om hem te vervangen, het is geen hoogvlieger. Zie bijvoorbeeld deze review van Guru: http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story4&reid=117

Aangezien je momenteel nog Crossfire draait heb je (helaas) een wat dikke voeding nodig. Niet perse qua wattage, maar wel 4 PCI-E PEG connectors op de voeding.

Budget oplossing: pricewatch: Cooler Master GM G650M
Hoge kwaliteit oplossing: pricewatch: Corsair RM650x

- Je twee videokaarten zijn voor nu nog prima, het gaat je helaas weinig opleveren als je upgrade naar een R9 290/390 of een GTX 970. Ik zou daarom persoonlijk nog even overbruggen totdat de nieuwe generatie videokaarten uitkomt met een half jaartje +-. Dat lijkt mij qua investering de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Oke bedankt voor het advies. By the way.. wat bedoel je met qua 4PCI PEG connectors? Ik kan crossfire draaien met die voeding hoor. Ik gebruik 2 PCI-E connectors van me voeding rechtstreeks en 2x van Molex. Heb wel is gelezen van dat ik moet kijken dat me kabels wel op juiste rails staan ofzo.. bedoel je dat?

Heb ook rond gekeken voor de SSD, ik zie dat er 2 verschillende groepen zijn bij Crucial. De MX serie en BX serie, is daar verschil in dan?

[ Voor 18% gewijzigd door TonyJ. op 20-02-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
TonyJ. schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 16:50:
Oke bedankt voor het advies. By the way.. wat bedoel je met qua 4PCI PEG connectors? Ik kan crossfire draaien met die voeding hoor. Ik gebruik 2 PCI-E connectors van me voeding rechtstreeks en 2x van Molex. Heb wel is gelezen van dat ik moet kijken dat me kabels wel op juiste rails staan ofzo.. bedoel je dat?

Heb ook rond gekeken voor de SSD, ik zie dat er 2 verschillende groepen zijn bij Crucial. De MX serie en BX serie, is daar verschil in dan?
Ben zelf geen fan van die molex connectors.
En met 4PCI PEG connectors?
bedoeld hij de pci-e connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Crossfire draaien met 2 Molex connectors is echt funest voor je voeding; door die ini-mini draadjes zoveel stroom trekken staat garant voor problemen. Met PEG connectors bedoel ik inderdaad de PCI-E (dus videokaart) kabels die uit je voeding komen. Deze 6 of 6+2 PCIE kabels zijn gemaakt om respectievelijk 75 en 150 watt aan te kunnen. De molex naar PCI-E adapterkabels zijn in mijn ogen gevaarlijk voor langdurig gebruik.

De BX en MX series verschillen een klein beetje van elkaar. De MX heeft beveiliging tegen dataverlies door stroomuitval (bijv. door bliksem inslag) en een iets snellere controller erop zitten. De BX is goedkoper; de B is dan ook het 'Budget' geval. Het zijn allebei gewoon prima SSDs die behoorlijk rap zijn, het onderlinge verschil ga je in de praktijk niet merken :) De Samsung EVO 850 is eventueel ook een (iets duurder) alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Philpend schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 14:29:
Het is natuurlijk onzin dat crossfire steeds slechter wordt ondersteunt, waar haal je dat vandaan???

PS: de BX200 is wel 'merkbaar' slechter dan de BX100 en MX200.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 20-02-2016 18:33 ]

Pagina: 1