Op afstand rebooten van meerdere system (WIN/LINUX)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-07 22:56
Goede dag, ik loop tegen iets relatief simpels aan zou je zeggen.
Situatie is als volgt. Voor mijn opdrachtgever ben ik een server aan het inrichten die zich bezighoudt met beheer en aansturen van billboard systemen gespreid over Nederland.
Tot zover werkt vrijwel alles vlekkeloos.
Maar nu, men wil de gemak hebben om per locatie een aan/uit/reboot schedule te hebben.
Lokaal per systeem is dit gemakkelijk uit te voeren maar ze willen vanaf één centraal punt dynamisch het schema kunnen wijzigen zonder dat iemand op locatie aan de gang hoeft.

Zo dacht ik, geen probleem daar is SSH voor. Gemakkelijk en simpel
Echter wanneer er pak en beet 30 systemen op afstand beheert worden dan word dit nogal een arbeidsintensieve taak en onoverzichtelijk. immers elke locatie heeft een eigen schedule.

Wat ik zoek is een simpele GUI waarbij ik op IP adres systemen een naam kan geven.
Tevens een 7 daags schema kan in richten en de ssh commando's kan triggeren zonder dat het keer op keer ingevoerd hoeft te worden.

De master-server draait op Windows
De slaves op locatie draaien Ubuntu.

Enige stuk software wat doetwat ik zoek. CFengine en Puppet.
Maar dat is eigenlijk een beetje teveel van het goede.
Wil enkel maar een power schedule on the fly kunnen aanpassen aan behoeftes per locatie.

Samenvattend. Ik zoek een programma waarbij ik in GUI een naam kan koppelen aan IP adres en een SSH commando kan uitvoeren zonder dat ik per systeem de commando's in shell hoef te typen.
Tevens met een timetable.

Ik google me suf de afgelopen dagen. zonder succes

Vergeten: Helaas zijn de slaves niet uitgerust met Intel vPro had het één en ander gemakkelijker gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door osmosis op 20-02-2016 13:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik heb er zelf niet mee gewerkt, maar van horen zeggen schijnt een pakket als Nagios prima te zijn voor remote monitoring en beheer van Windows en Linux hosts.

https://www.nagios.org/projects/

Werkt met plugins, dus er zal vast ook iets aan scheduling te regelen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 20-02-2016 13:15 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Bedankt voor de reactie!

Nagios heb ik overwogen en geprobeerd maar geeft teveel vrijheid aan de eindgebruiker.
Echt enkel een GUI (liefst webbased maar niet perse) die enkel de gebruiker in staat stelt om voor locatie X de power schedule aan te passen.

Ook heb ik gekeken naar Spiceworks. Wat ik sowieso al gebruik voor managen van alle systemen.
Echter ook geen optie voor een power scheduler per locatie met timetable
(tenzij ik het over het hoofd heb gezien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Vroegah. toen de wereld nog zwartwit was, gebruikte ik nog wel eens Radmin. Da's helaas Windows-only, maar had wel een remote reboot knopje en de mogelijkheid om remote machines een goed omschreven naam te geven in een lijst.
Geen scheduling voor taken, maar ik meen dat het wel een commandline interface had, zodat je dus b.v. met Windows Task Scheduler gewoon een machine uit je lijst een reboot trigger kan sturen.

Afbeeldingslocatie: http://support.radmin.com/images/screenshots/rad/radmin_viewer_win7_main_window.gif

Misschien is dat een betere optie om naar te kijken. Maar dan multiplatform ofcourse.
Iets als een smaakje van VNC of alternatief op Teamviewer.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je ook naar Ansible gekeken?
Je kan dan verschillende crontab's aanmaken met deze module:
http://docs.ansible.com/ansible/cron_module.html
Alleen moet je dan iets van een GUI regelen, of zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Soldaatje schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:39:
Heb je ook naar Ansible gekeken?
Je kan dan verschillende crontab's aanmaken met deze module:
http://docs.ansible.com/ansible/cron_module.html
Alleen moet je dan iets van een GUI regelen, of zelf bouwen.
Dit is bijna perfect!
Echter.. Anisble is nogal prijzig. voor wat ik enkel maar wil een reboot schedule via tel/ssh/cron

Up to 100 nodes
$5,000/year
:X

Jammer, dit is praktisch wat ik zocht.
zucht.. The search continues :+
Er moet toch wel iets zijn op de deze aardbol een stukje software wat doet wat ik zoek.

[ Voor 7% gewijzigd door osmosis op 20-02-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
osmosis schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:45:
[...]

Dit is bijna perfect!
Echter.. Anisble is nogal prijzig. voor wat ik enkel maar wil een reboot schedule via tel/ssh/cron

Up to 100 nodes
$5,000/year
:X

Jammer, dit is praktisch wat ik zocht.
zucht.. The search continues :+
Dat is voor Ansible Tower, de gui, er is ook een simpele opensource gui, ziet er wel basic uit:
https://github.com/ansible-semaphore/semaphore
De cli-versie is gewoon open/gratis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Soldaatje schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:50:
[...]

Dat is voor Ansible Tower, de gui, er is ook een simpele opensource gui, ziet er wel basic uit:
https://github.com/ansible-semaphore/semaphore
De cli-versie is gewoon open/gratis. :)
Bedankt! enige ervaring met deze open source variant?
Want de omschrijving brengt me wat in de war.
Onder het kopje:

"Vision and goals for v1"
Schedule jobs

Bedoelen ze nou dat het aanwezig is in de huidige versie? Of pas in een toekomstige release(s).
Dit pakket heeft me interesse al gewekt. morgen maar even stoeien weer met m'n favoriete rot server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Denk dat ik het antwoord heb op al mijn ellende.
Voor als iemand ook eens hier tegenaan loopt

http://rundeck.org/

Morgen maar even uitproberen Rundeck vs Semaphore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:56

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Vergeet de GUI, dat maakt het nodeloos gecompliceerd.
Linux systemen beheer je via de CLI. Als je een GUI wil dan is de gebruikelijke oplossing dat je het eerst oplost zonder GUI en pas als laatste een GUI maakt om voor de knopjes te zorgen.
GUI's zijn handig voor dingen die je één keer wil doen. Als je het wil automatiseren dan zitten ze alleen maar in de weg.

Ik denk niet dat je software gaat vinden die precies doet wat je wil. Je kan beter een paar applicaties combineren. Ieder modern OS heeft een ingebouwde scheduler. Onder Linux heet dat "cron" en onder Windows is er ook zo iets. Dat stukje is dus al opgelost. Op afstand inloggen op systemen doe je met ssh, dat wist je al.
De makkelijke oplossing is dus voor ieder systeem een cronjobje aanmaken dat ssh start en de juiste commando's uitvoert. Als het slechts enkele commando's zijn dan kun je het rechstreeks doen. Als het veel commando's zijn kun je ze beter in een file zetten en die als script laten uitvoeren.

Als je nog meer wil dan is het voornoemde Ansible een uitstekende oplossing. Dat is helemaal gemaakt op grote groepen systemen in te loggen en een paar commando's uitvoeren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Samenvattend. Ik zoek een programma waarbij ik in GUI een naam kan koppelen aan IP adres en een SSH commando kan uitvoeren zonder dat ik per systeem de commando's in shell hoef te typen.
Tevens met een timetable.
Task Scheduler + Powershell + PuTTY/XShell

Denk dat je het je ongelooflijk moeilijk maakt door te verwachten dat er 1 pakket is wat "even" precies voldoet aan al jouw vraagstellingen en dat binnen 3 minuten zonder enige input van jezelf voor elkaar bokst.

Zoals CAPSLOCK2000 in "Op afstand rebooten van meerdere system (WIN/LINUX)" ook aangeeft; er zijn ook andere manieren om e.e.a. te regelen maar vergeet je ook niet dat een reboot vaak vergezeld moet worden van, jawel, een controle of de machine is teruggekomen en weer werkt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
MAX3400 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 14:33:
[...]

Task Scheduler + Powershell + PuTTY/XShell

Denk dat je het je ongelooflijk moeilijk maakt door te verwachten dat er 1 pakket is wat "even" precies voldoet aan al jouw vraagstellingen en dat binnen 3 minuten zonder enige input van jezelf voor elkaar bokst.

Zoals CAPSLOCK2000 in "Op afstand rebooten van meerdere system (WIN/LINUX)" ook aangeeft; er zijn ook andere manieren om e.e.a. te regelen maar vergeet je ook niet dat een reboot vaak vergezeld moet worden van, jawel, een controle of de machine is teruggekomen en weer werkt?
Bedankt nog een oplossing waar ik naar zal kijken.
Betreft me pakket eisen die even "precies voldoet" en zonder enige input voor elkaar bokst.
Nee mijn uitgangspunt is dat iemand anders het ook moet kunnen wijzigen zonder dat ik die gene door allemaal systemen hoef te loodsen. Snap dat er initiaal natuurlijk het één en ander gedaan moet worden voordat dit vlekkeloos werkt.

Of de machine(s) terug online komen dat laat ik over aan SpiceWorks. Als één van de clienten dienst weigert na reboot krijg ik melding op me mobiel/mail acc
Waarmee ik ook meteen weet welke locatie dienst weigert.

Edit:
Waarom dit allemaal zo "moeilijk" moet is omdat het individuele winkelvestigen zijn
waarbij de ondernemer zelf regie heeft over diensttijden van de interactieve billboardschermen
Echter in het verleden liepen we tegenaan dat bepaalde ondernemers al moeite hadden om handmatig de beamers uit te schakelen. zelfs één die gewoon de stekker eruit trok einde van de dag. Gevolg een paar lampen doorgebrand.

Ook moet ik heel snel kunnen opschalen met wat eindgebruiker gemak.
Monitoren en provisionen werkt. Enkel dit nog een gebruikersvriendelijke manier van schedule aanpassen.

[ Voor 18% gewijzigd door osmosis op 20-02-2016 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Collega van mij heeft hier een mooi tooltje voor gemaakt. Is CLI only, maar je kan er natuurlijk makkelijk een webpagina aan knopen. Tooltje heet synctool. Hiermee geef je in 1 config bestand alle nodes weer, maak je groepen aan en via 'dsh' kan je commando's naar een node of groep sturen over SSH. Je moet uiteraard wel key-based inloggen zodat er niet om een wachtwoord wordt gevraagd.

Je maakt een interface voor Cron, en Cron stuurt dan 'dsh' aan. De tool kan ook eenvoudig bestanden naar nodes sturen vanaf een master locatie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Hero of Time schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 16:16:
Collega van mij heeft hier een mooi tooltje voor gemaakt. Is CLI only, maar je kan er natuurlijk makkelijk een webpagina aan knopen. Tooltje heet synctool. Hiermee geef je in 1 config bestand alle nodes weer, maak je groepen aan en via 'dsh' kan je commando's naar een node of groep sturen over SSH. Je moet uiteraard wel key-based inloggen zodat er niet om een wachtwoord wordt gevraagd.

Je maakt een interface voor Cron, en Cron stuurt dan 'dsh' aan. De tool kan ook eenvoudig bestanden naar nodes sturen vanaf een master locatie.
Dat klinkt goed!
Tevens goed gedocumenteerd en vrij logisch.

Zal me opties overwegen neig naar eerst Rundeck een poging geven (snel opzetten weinig eigen brouwsel nodig)
En ondertussen met dit tooltje knutselen!

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 20:47
Ik gebruik Rundeck bij ons op de zaak en is uitermate
geschikt om gestandaardiseerden taken uit te voeren.
Pagina: 1