mac mini 2x

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacLeo
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-08-2023
Een goedemorgen allemaal.

Mijn windows computer loopt naar zijn einde

Daarom ben ik me gaan oriënteren in een Apple [Mac Mini].
Ik wil deze gebruiken voor Lightroom5 en Photoshop.
Op de website kan ik kiezen tussen 2 Mac Mini's nml:

2.6 Ghz dual core i5
8 GB intern geheugen
Intel Iris grafische processor
5400 harde schijf van 1 TB

2,8 Ghz dual core i5
8 GB intern geheugen
Intel Iris grafische geheugen
Fusion Drive van 1 TB.

Ik kan [nog niet] op internet vinden wat het verschil tussen deze 2 macs
EN welke geschikt is voor de fotoprogramma's.

Een IMac is [nog] te duur voor me.

Ik heb gekozen voor een Apple omdat ik zeer tevreden ben met mijn Ipad en Iphone.

Het prijsverschil tussen deze 2 macs is ongeveer €200.

Heeft iemand toevallig ervaring met deze configuratie's??

Alvast bedankt voor het mee denken.

Leo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:45
Beide Mac Mini's kunnen Lightroom en Photoshop makkelijk aan. Belangrijkste verschil tussen bovenstaande modellen is de Fusion Drive ipv de 5400RPM schijf. In de fusion drive zit een stukje SSD wat ervoor zorgt dat je Mac véél sneller aan voelt in vrijwel alle taken die je ermee doet. Ik zou absoluut geen Mac meer met een 5400RPM schijf aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacLeo
Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie

Leo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:53
SquareOne schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 12:48:
Beide Mac Mini's kunnen Lightroom en Photoshop makkelijk aan. Belangrijkste verschil tussen bovenstaande modellen is de Fusion Drive ipv de 5400RPM schijf. In de fusion drive zit een stukje SSD wat ervoor zorgt dat je Mac véél sneller aan voelt in vrijwel alle taken die je ermee doet. Ik zou absoluut geen Mac meer met een 5400RPM schijf aanraden.
Ik zou juist wel de 5400 RPM hardeschijf aanraden, gezien het prijs verschil van 200 euro en het minimale verschil tussen de 2.6 en 2.6 Ghz, hou je ruimte in je budget over om een SSD in te bouwen.

Dit zal namelijk uiteindelijk nog sneller aanvoelen dan de Fusion Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:45
tritimee schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:43:
[...]

Ik zou juist wel de 5400 RPM hardeschijf aanraden, gezien het prijs verschil van 200 euro en het minimale verschil tussen de 2.6 en 2.6 Ghz, hou je ruimte in je budget over om een SSD in te bouwen.

Dit zal namelijk uiteindelijk nog sneller aanvoelen dan de Fusion Drive
Als ik me niet vergis is dat niet meer mogelijk bij de nieuwe Mac Mini's?

Edit: wel nog mogelijk. Alleen geheugen upgraden niet meer mogelijk.
Kijk dit filmpje even en kijk of je het zelf aan durft :).

Als je het zelf aan durft zou ik idd het basismodel kopen en voor dat geld een SSD aanschaffen en inbouwen, dat voelt nog vele malen sneller aan.

[ Voor 22% gewijzigd door SquareOne op 20-02-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacLeo
...........en de garantie vervalt toch als ik een SSD inbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:41
Het basismodel van 1,4ghz zou ik sowieso niet aan beginnen.
De 2,6 en 2,8 modellen zijn op zich prima maar betaal je relatief veel voor als je bedenkt dat er geen SSD in zit. Bovendien kun je de nieuwe modellen qua RAM niet upgraden en SSD is volgens mij ook moeilijk.

Ik weet niet of je ook overwogen hebt er een uit de Vraag&Aanbod te halen? Hier heb je bijvoorbeeld een iMac voor 800 euro uit 2013. Ten opzichte van de mac mini is dit ook een quad core. De nieuwe Mini's zijn allemaal dual core.

Edit: een SSD in een Mac Mini 2014 plaatsen is geen pretje zie ik al. Het is wel te doen maar bekijk even of je het aandurft. iFixit heeft een mooie handleiding hiervoor.

Houd er ook rekening mee dat de Mac Mini's geleverd worden zonder muis en toetsenbord.

Ik heb vorig jaar in het zelfde schuitje gezeten als jij. Ik heb mijn Windows pc verkocht en via Marktplaats een Mac Mini 2011 gekocht. Deze heb ik twee maanden gebruikt en zelf een SSD in gezet. Uiteindelijk verkocht ik de Mac Mini 2011 met winst en heb ik er via Tweakers een tweedehands iMac voor terug gekocht. Ik heb totaal geen spijt gehad van de overstap naar Apple, alles werkt als een trein.
Het enige nadeel wat ik tot nu toe ondervonden heb ik dat het niet zo heel eenvoudig is om te upgraden. Helemaal met de iMac en Mac mini vanaf 2014 is het een drama, je kan niet eens het geheugen upgraden. Ik heb daarom bewust een 2013 model gekocht omdat deze nog quad core's zijn, een Intel Iris videokaart bevat en zowel de harde schijf als geheugen nog te upgraden is. Bovendien bevatten de iMacs echt schitterende schermen.
MacLeo schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:49:
...........en de garantie vervalt toch als ik een SSD inbouw?
Ja, tenzij je het laat doen door een Apple certified repair center. Maar dat is best een dure grap.

[ Voor 67% gewijzigd door yorroy op 20-02-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacLeo
De Imac van €800 ziet er goed uit. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:03
Let wel , er is geen garantie meer aanwezig .En ook hier zit een 5400RPM 2,5" laptopschijfje in.
Ok, het is wel eenvoudig te verhelpen met een externe ssd als bootdrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:41
Ja een SSD is wel een gemis. Ik heb nu een zelfde iMac en deze is best snel maar ik wil er ook een SSD in gaan zetten binnenkort. Het is wel redelijk te doen schijnt het, maar je moet het wel aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
Als je de €1129 optie pakt kan je gratis switchen naar een PCIe SSD (ipv de fusion drive). De performance van dat ding is enorm.

Anders zou ik dit bedrag investeren in een 2e hands model 2011 of 2012. Voor dat geld heb je namelijk de Quadcore i7-3615QM met hyperthreading en dus niet een dualcore i5. Prestatie verschil is aanzienlijk. Ook heb je dan een losse dGPU erbij en vaak komen deze modellen (zeker in deze prijsrange), met grote SSD en losse HDD. Dit is mijns inziens een veel betere deal als je geen thunderbolt accesoires gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
geinig, dezelfde vraag op 2 fora stellen...

http://www.macfreak.nl/forums/topic/12/1546/mac-mini-2x/

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
boeiend, wie weet heeft hij het zijn buurman of collega ook precies zo gevraagd,...

en door....
Pagina: 1