Vraag ivm items verzenden en betalen na ontvangst.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738849

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik ben hier vandaag terecht gekomen via FB ivm het verkopen van een aantal pc onderdelen.
Nu heb ik een potentieel koper gevonden maar die stelde voor de betaling pas te doen zodra hij de items ontvangen heeft omdat ik nieuw ben op de site.

Is dit iets gebruikelijks?
Raden jullie het aan of af zoiets te doen?

Graag wat input over wat jullie ervan denken.

Mvg
Kristof.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-07 01:13

Koenvh

Hier tekenen: ______

Lijkt me onverstandig, want dan heeft hij én het geld én de spullen. Je kunt het onder rembours verzenden, maar dat kost wat.

Het feit dat je nieuw bent maakt het natuurlijk wat lastiger (geen reputatie), maar dat zou in principe geen probleem moeten zijn.

Uiteindelijk moet je gewoon kiezen waar je je goed bij voelt, en aangezien je de vraag hier stelt krijg ik de indruk dat je d'r niet echt voor voelt.

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-07 22:53
Het is in ieder geval hoogst ongebruikelijk spullen te versturen voordat er betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738849

Topicstarter
Hij heeft wel goede reacties maar ik voel mij er inderdaad niet 100% gerust bij aangezien het toch over een redelijk bedrag gaat.

Je tip van rembours ga ik eens uitzoeken of dit een mogelijkheid is aangezien het verzonden wordt van BE naar NL

Bedankt voor je reactie Koenvh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essox Lucius
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 09:51
Geen feedback=geen vooruitbetaling!
Ligt eraan of de koper voldoende karma score heeft en +30 feedbacks op zijn profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:40
Ik heb onlangs nog wat gestuurd met iemand die goede feedback had, bedrag was op de dag van ontvangst direct overgemaakt. Het kan dus wel, hoewel het niet heel gebruikelijk is. Het niveau ligt op Tweakers vaak wel wat hoger, maar geheel veilig is het natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:16
Het feit dat hij het hier vraagt spreekt al voor hem. Ik zou in ieder geval nooit iets opsturen voordat er betaald is. En dan geen printscreen van een betaling ofzo, het moet echt eerst op m'n rekening staan.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
OK... Dus jij koopt niks (op afstand) via V&A :P 30+ feedbacks 8)7 Ik zit bijna 16 jaar op deze site, ik verkoop regelmatig wat, en ik wel helemaal 5 beoordelingen...

Om terug te komen op de vraag van de TS: Als er wordt verzonden (en er geen escrow gebruikt wordt) dan zijn er eigenlijk maar 2 scenario's: De koper heeft op een gegeven moment zowel het geld als de goederen, of de verkoper heeft op een gegeven moment zowel het geld als de goederen. Zoals sig69 het speelt wil hij geen enkel risico nemen en eist hij van de koper dat deze alle risico op zich neemt, dit is ook het meest-gebruikte model.

Bij iemand die net nieuw is snap ik best dat de koper die rollen om wil draaien, het is aan de koper of hij of zij dat accepteert. Uit het feit dat je het hier komt vragen zou ik zeggen: Doe het niet :) Je voelt je er niet prettig bij...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:32
Haha ik vind 30+ feedbacks ook wel heel "handels preuts". Punt is uiteraard duidelijk; geen feedback is meer onzekerheid. Wat je redelijk vindt moet je zelf bepalen. Als de koper wel goede feedback heeft en het gaat om niet te veel geld is het misschien geen probleem, maar als het om meer dan 100 euro gaat zou ik nooit verzenden voordat ik geld heb, ook al zou hij een positieve review van de Paus hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij is het hier op GoT niet heel anders dan op andere plaatsen: Je probeert op basis van vertrouwen een overeenkomst te sluiten, en als je er niet goed bij voelt loop je weg. Wil jij niet opsturen voordat er betaald is, en de ander wil niet betalen voordat er ontvangen is? Prima, op zoek naar de volgende koper / verkoper :)

Afhalen (of brengen als je er heel graag vanaf wilt) is imho altijd nog de beste optie als je het niet helemaal vertrouwt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
WWAS schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 01:43:
als het om meer dan 100 euro gaat zou ik nooit verzenden voordat ik geld heb, ook al zou hij een positieve review van de Paus hebben..
...maar je vraagt exact datzelfde wel van de koper :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -drikus-
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Hallo,
Vind het wel kortzichtig hier van sommige tweakers die amper een beoordeling hebben hier om te zeggen dat het niet kan om zo te handelen van eerst opsturen en dan betalen.
Heb het meerdere malen zo gedaan en kijk maar op mijn profiel dat het wel zo kan.
Als je op marktplaats (oplichtersplaats) zo reageer duidelijk.
Maar om iemand met +50 beoordelingen niet te vertrouwen is natuurlijk grote onzin.
En wat paul zo treffend zegt dat je wel de koper het risico moet laten dragen terwijl hij +50 heeft en de verkoper geen beoordelingen is natuurlijk zo waar als wat.
En ben met jullie eens dat brengen meestal het beste is maar is via mp ook al achterhaald want dan kan je soms met ophalen ook je geld inleveren onder druk.
Dus vind zelf dat het systeem van tweakers het beste werkt en dat heb ik ook al eens geopperd naar mp om zon systeem in te voeren maar zonder succes.
Maar laten we vooral zo doorgaan hier op tweakers want het vertrouwen bouw je toch wel op hier via de beoordelingen.
Vr gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ondanks dat het ook wel vaak wordt gebruikt voor rare scam-akties; een Escrow-payment is toch best een handige manier als antwoord op de topicstarter.

De constructie voor hoe de betaling moet plaatsvinden en welke eisen/wensen er aan het vrijgeven van de betaling zit, is misschien wat omslachtig maar het is niet veel anders dan bepaalde normale betalingen zoals een hypotheek (xx dagen voor overdracht van een huis).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-07 13:17
Ik snap het best vanuit de koper's posititie. Iemand die nieuw is zonder reviews is wat moeilijker te vertrouwen dan iemand met (veel) goede reviews.

Maar je kan hem ook alvast de helft laten betalen en de ander helft na ontvangst.

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPU Killroy
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-06 12:41
Zijn geheugen is verkocht !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPU Killroy
Ben benieuwd, heb nog niets weer gehoord na betaling zaterdag.....
Nog maar ff wachten op een pakketje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -drikus-
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Hoi,
Al wat gehoord?
Ben benieuwd,
Vr gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPU Killroy
Nee, nog steeds niets gehoord.
Heb gister een melding naar Tweakers gestuurd over deze "verkoper", met de vraag of er meer personen hebben gereageerd op zijn advertenties, hij had er 4 namelijk.
Nadat ik zaterdag het geld heb overgemaakt en hem gevraagd had om "gereserveerd"bij de ad. te zetten, zag ik maandag dat de andere 3 advertenties verdwenen waren en alleen de gereserveerde er nog was.
Heb nu verschillende sms berichten en mailberichten gestuurd, maar krijg niets terug, dus heb ik heb gistermiddag maar gemaild dat hij tot maandag de tijd heeft om iets op te sturen / geld terug te storten of ik ga aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-07 20:23

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik ben er helaas bang voor dat jullie aangifte moeten gaan doen. Hij had al een overeenkomst met Acropulos voor alle onderdelen en verkoopt vervolgens dan nog eens het geheugen aan BPU Killroy en is dan ook nog aan het onderhandelen met nog wat andere gebruikers. :/

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPU Killroy
Ik was er al bang voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dat is een zuur eind van het topic...
TS vraagt om advies en luist de klandizie erin. Bad karma :(

om er dan toch nog nuttig op in te gaan.

Bij een verkoper met 0 of weinig beoordelingen betaal ik ook niet eerst. of ik moet al een hoop gegevens krijgen en dan check ik ze ook.

Ik heb zelf toch wat beoordelingen opgespaard en dat moet maar wat vertrouwen wekken.
trouwens wel erg veel verkopers met 0 beoordelingen hier tegenwoordig. Misschien toch een iets beter anti oplichtingssysteem bedenken?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Powrskin schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 19:51:
Misschien toch een iets beter anti oplichtingssysteem bedenken?
Zoals wat? Mensen die geen feedback hebben niets laten aanbieden is ook geen optie, want zo kom je nooit aan feedback. Het enige waterdichte anti-oplichtingssysteem zou zijn om niks online te kopen of om zelf je spullen altijd op te gaan halen. En zelfs in dat laatste geval kun je nog opgelicht of beroofd worden...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
NMe schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:04:
[...]

Zoals wat? Mensen die geen feedback hebben niets laten aanbieden is ook geen optie, want zo kom je nooit aan feedback. Het enige waterdichte anti-oplichtingssysteem zou zijn om niks online te kopen of om zelf je spullen altijd op te gaan halen. En zelfs in dat laatste geval kun je nog opgelicht of beroofd worden...
nu moet ik het systeem bedenken? ik werk niet bij Tweakers :p
maar goed.

zoiets als 0 of 2 beoordelingen een melding in de advertentie dat de verkoper nieuw en niet geverifieerd is en de standaard manier is om eerst te verzenden en dan betaling te verwachten, bij mensen die het product kopen en meer dan 20 positieve beoordelingen hebben oid. Dat zal potentiele oplichters in elk geval een beetje afschrikken en het werkt het geven van beoordelingen ook in de hand.

Sowieso zou er gewoon een automatisch berichtje gestuurd kunnen worden aan de koper nadat de verkoper het product op verkocht heeft gezet (met daarbij vermeld aan welke tweaker).

uiteraard ook niet perfect en kan de verkoper opgelicht worden. Mijn ervaring is dat de oplichters toch nog gewoon vaak een nieuw account hebben en geen forumposts ed.
tov MP is het al veel beter door de beoordelingen, vaak zat bij MP aangegeven, maar die vinden het wel best zo schijnbaar.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Powrskin schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:25:
[...]
zoiets als 0 of 2 beoordelingen een melding in de advertentie dat de verkoper nieuw en niet geverifieerd is
Dat wekt de suggestie dat 3+ beoordelingen betekent dat je altijd veilig aan het kopen bent, alsof oplichters niet met meerdere accounts zelf scores kunnen ophogen.
en de standaard manier is om eerst te verzenden en dan betaling te verwachten,
Dat geeft mogelijkheden voor oplichting de andere kant op.
[quoteDat zal potentiele oplichters in elk geval een beetje afschrikken en het werkt het geven van beoordelingen ook in de hand. [/]
Nee, oplichters zouden juist heel vrolijk worden van die wijziging omdat het een vals gevoel van veiligheid geeft. ;)
Sowieso zou er gewoon een automatisch berichtje gestuurd kunnen worden aan de koper nadat de verkoper het product op verkocht heeft gezet (met daarbij vermeld aan welke tweaker).
Dat laatste is privacyschending, en dat eerste is in zijn geheel niet te zien als het afgehandeld wordt per e-mail of DM.
uiteraard ook niet perfect en kan de verkoper opgelicht worden. Mijn ervaring is dat de oplichters toch nog gewoon vaak een nieuw account hebben en geen forumposts ed.
Dat geldt lang niet voor alle oplichters. Sterker nog, dit topic is een heel mooi voorbeeld van het soort social engineering dat die lutsers toepassen. ;)

De reden dat ik je vroeg hoe dit probleem opgelost moest worden was voornamelijk dit: het is helemaal niet zo simpel. Elke potentiële oplossing heeft weer ergens een bijwerking die het systeem aan de andere kant onveilig maakt of die V&A dermate onbruikbaar maakt dat niemand er wat aan heeft. Als de gouden oplossing bestaat dan is 'ie in elk geval niet heel voor de hand liggend, want er wordt hier al jaren over nagedacht, zowel door de crew als door users. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Powrskin schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:25:
[...]

Aangezien er geen koppeling is tussen user-id & enige vorm van transactie (T.net heeft geen "koop nu" knop), lijkt me dit dus al een onbegonnen exercitie. Daarnaast zijn er helaas ook teveel mensen die wel deals sluiten, eentje komt zijn/haar deel van de deal niet na en dan krijg je weer/andere topics in V&A Feedback

T.net is niet anders dan Marktplaats, Speurders, eBay, whathaveya... Je gaat zaken doen met iemand waar verder (bijna) geen enkele verantwoording bij de eigenaar van de site ligt en het betaalsysteem in bijna alle gevallen je enige fallback is. Het is dat je al particulier nog steeds geen "incasso" op creditcard kan boeken (zoals een booking.com wel kan doen) als soort van reservering; het zou mij echt enorm helpen om zaken te doen voor een goede prijs met sommige mensen.

Het enige wat ik me kan voorstellen voor verbetering (maar mogelijk ook weer te faken is): laat Tweakers elkaar onderling extra beoordelen. Maak "bewijsbaar" dat je iemand kent of als je een deal in real life hebt, maak ff samen een foto. En dan krijgt elke verkoper/koper in de loop der tijd een gave gallery van foto's met wie hij/zij allemaal deals heeft gedaan etc. Het voegt waarschijnlijk geen klap toe maar je komt wel iets meer in de richting van "ons kent ons" en "constante positieve reviews".

Just my 2 cents :)
NMe schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:47:
[...]
Dat laatste is privacyschending, en dat eerste is in zijn geheel niet te zien als het afgehandeld wordt per e-mail of DM.
Dit dus... Ik heb zelf ook zat deals afgehandeld via de mail, telefoon (bellen) of Whatsapp. Veel makkelijker en dan krijg je ook een sixth sense voor bepaalde mensen. Daarnaast, maar dat is een luxe, wil ik gewoon graag alles tot in de puntjes geregeld hebben; hiervoor kan ik relatief makkelijk het hele land door rijden in een auto waar misschien wel 10 fulltower systemen in kunnen. Ja, dat kost benzine enzo maar hierdoor voel ik me fijner (zowel als koper en als verkoper). En het levert soms directer resultaat op; ik hoef niet te wachten op een (vertraagde) TPG of een beschadigd iets; rijden, zien, betalen en blij zijn.

/edit: nu ik erover nadenk; misschien dat Tweakers zijn die elkaar willen helpen? Je maakt een deal tussen Amersfoort en Middelburg (als voorbeeld) en er is dan een "third party" Tweaker uit Hilversum die wel wil bemiddelen en hierdoor het produkt kan zien/ophalen?

[ Voor 25% gewijzigd door MAX3400 op 27-02-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPU Killroy
Misschien zijn er meer gegevens nodig van de gebruikers van de site, niet alleen een mailadres, maar ook adres gegevens.?!
Zit me af te vragen hoe je zoiets kunt checken of die persoon daar ook daadwerkelijk woont.....
Dan heb je van 1 kant iets meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
BPU Killroy schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 21:57:
Misschien zijn er meer gegevens nodig van de gebruikers van de site, niet alleen een mailadres, maar ook adres gegevens.?!
Zit me af te vragen hoe je zoiets kunt checken of die persoon daar ook daadwerkelijk woont.....
Dan heb je van 1 kant iets meer zekerheid.
zal wel weer privacy ding zijn? al lijkt me dat je daar ook gewoon met gebruiksvoorwaarden mee kan instemmen net zoals beoordelingsbericht bij een koop/verkoop.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPU Killroy
Mag ik vragen wat voor mailadres Kristof gebruikt voor Tweakers?
Wat hij zelf aangeeft is:

Email: Jacobs.Kristof@outlook.com

Is dit hetzelfde als wat hij gebruikt voor de site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acropulos
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-01-2020
Nou lekker dan ben me geld kwijt en kan niet eens meer verder had alles al zaterdag betaald voor alle vier de spullen 210 euro me laatste geld ook nog grrrrrrrrrrrrrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPU Killroy
Ik heb net aangifte gedaan:

Het nummer van deze aangifte is: 160228-165923369

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
BPU Killroy schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:07:
Ik heb net aangifte gedaan:

Het nummer van deze aangifte is: 160228-165923369
Is 25 euro voor 16GB ram niet erg goedkoop (2x set van 2x4Gb dus 16gb?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dutchdeveloper schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:13:
[...]

Is 25 euro voor 16GB ram niet erg goedkoop (2x set van 2x4Gb dus 16gb?)
Want? Ik heb laatst mijn auto verkocht en deze was (om verschillende redenen) 1500 Euro goedkoper dan elke andere van hetzelfde merk/model op het Europese vasteland. Ben ik dan ook meteen een oplichter of wil ik graag iets kwijt?

Needless to say; de auto was inderdaad binnen 5 dagen verkocht & opgehaald & geinspecteerd door iemand van buiten NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPU Killroy
Ff goed lezen, het was 25 euro voor 8 Gb, met de mogelijkheid om 2 sets te kopen.
( dan komen de verzendkosten er nog bij...) er is alleen niets verzonden he' 8)7

Met andere woorden, als iets goedkoop is, mag je er van uit gaan dat je opgelicht wordt?

En 25 euro voor 8 Gb is redelijk normaal hier op Tweakers, het zit veel tussen de 25 a 30 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door BPU Killroy op 28-02-2016 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
BPU Killroy schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:17:
Ff goed lezen, het was 25 euro voor 8 Gb, met de mogelijkheid om 2 sets te kopen.
( dan komen de verzendkosten er nog bij...) er is alleen niets verzonden he' 8)7

Met andere woorden, als iets goedkoop is, mag je er van uit gaan dat je opgelicht wordt?

En 25 euro voor 8 Gb is redelijk normaal hier op Tweakers, het zit veel tussen de 25 a 30 euro.
Nee dat zeg ik niet, maar bij een nieuwe user met een lage prijs en geen reviews gaat er bij mij wel een elletje rinkelen.
Heb alles nogmaals nagelezen maar staat nergens duidelijk dat het om 25 euro per set gaat.
Vroeg het mij alleen af, maar laat maar:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPU Killroy
Ach, je komt wel vaker nieuwe gebruikers voorbij die iets goedkoop verkopen.
Natuurlijk gaat er dan een belletje rinkelen, dat zo'n nieuwe gebruiker dan vragen steld op het forum hoe het in zijn werk gaat, op een voor hem onbekende site, geeft wat meer vertrouwen.
En dat dachten waarschijnlijk meer mensen, jammer dat het dan helemaal verkeerd loopt.
Het is nu de derde maal dat ik zoiets meemaak op Tweakers, eerste keer was N van Bers.
Tweede keer hadden 2 kopers dezelfde videokaart gekocht en heb ik na aangifte te hebben gedaan, dat geld terug ontvangen door bemiddeling van een kennis van die verkoper.
Zij had via Opgelet op Internet gezien dat het een bekende van haar was, die wel vaker vreemde dingen uitspookte op deze manier.
En dit is dus de derde maal, ben benieuwd of er deze keer de Politie iets kan betekenen.
Vooral voor Acropulos, die is veel meer gedupeerd!

Ik neem trouwens aan dat de advertentie met het geheugen nu wel verwijderd kan worden?! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door BPU Killroy op 28-02-2016 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:54
Laten we paypal ook niet vergeten, als verkoper is het niet heel geweldig maar om mee aan te kopen bij een nieuwe verkoper geeft het wel de aankoopbescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPU Killroy
Heb hier ook de oplichting maar gemeld:

https://www.opgeletopinte...x.php?topic=32246.new#new

Ik hoop dat Acropulos zich daar ook meld als gedupeerde.
Via deze site heb ik vorige keer mijn geld terug ontvangen, zoals te lezen is hier boven.

[ Voor 41% gewijzigd door BPU Killroy op 06-03-2016 15:10 ]

Pagina: 1