Nas opslag wat word er opgeslagen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.174 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...mijn man heeft sinds kort een NAS opslagdinges aangeschaft. Maar ik ben benieuwd wat een NAS precies allemaal opslaat.. zou het ook gegevens van mijn telefoon opslaan zonder dat ik dat weet?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Heb je al aan je man gevraagd wat de NAS opslaat?

NAS = Netwerk Aangesloten Opslag

Dus niets anders dan een hardeschijf die aan het netwerk hangt en dingen kan opslaan. Als je het niet instelt slaat hij niet zomaar gegevens op.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 20-02-2016 00:06 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar doet n beetje vaag. Ben het zelf maar aan t uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus alles wat op dit netwerk zit word opgeslagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Nee. Alles waarvan jij zegt dat je het wilt opslaan wordt opgeslagen. Moet je natuurlijk wel toegang hebben tot die gegevens.

Doordat de NAS op het netwerk zit kan je met meerdere apparaten tegelijk gegevens opslaan. Het is niet alsof een NAS als een stofzuiger direct alles van computers en telefoons haalt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Uit je vraag proef ik dat je niet wil dat je man zaken uit jouw telefoon ergens opslaat.
Dat zou kunnen duiden op een niet helemaal gezonde relatie, maar goed dat zijn mijn zaken verder niet.

Modbreak:Begin er dan ook niet over..

En het is een techforum, al zou je soms wel eens anders denken... :)

Anyway...

Vanuit de NAS kun je niet zeggen: Sla maar van alle apparaten alles op.

Het is meer andersom, dus op je telefoon stel je in dat, bijv. je foto's, op de NAS worden opgeslagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2016 10:37 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok thx. Weet voldoende. Maar je noemt niet gezonde relatie?. Misschien ben ik wel een bridezilla die een planning maakt voor onze bruiloft en ik niet wil dat ie dat ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik hield wel een slag om de arm he, dus voel je niet aangevallen...

Hopelijk ben je gerustgesteld dat je phone veilig is voor de NAS.

edit: Trouwens, als het een iPhone is, moet je oppassen met het lekken van foto's. Er zijn nogal wat niet preutse foto's van celebs in omloop. Die dachten ook dat het veilig was.... :+

[ Voor 41% gewijzigd door albino71 op 20-02-2016 00:35 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03
Als je geen gebruik maakt van de Wi-Fi in huis en je man geen toegang heeft tot je telefoon en telefoon instellingen, dan wordt er niets opgeslagen op de NAS.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 21:31

Zeeuw

5.6

In je eerste post noem je je partner al man, dus getrouwd zijn jullie al.

Je kunt in ieder geval je bruidsfilm/foto's vanaf je NAS op elk apparaat afspelen. Met een beetje geluk kan hij zelfs in de kroeg op je NAS inloggen en de bruidsfilm op een beamer projecteren!

Vraag aan je man of de schijven in RAID01 staan, zodat je altijd een backup hebt van je film mocht er 1 HDD kapot gaan.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Jumpman schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 00:27:
Als je geen gebruik maakt van de Wi-Fi in huis en je man geen toegang heeft tot je telefoon en telefoon instellingen, dan wordt er niets opgeslagen op de NAS.
En als ze wel gebruik maakt van WiFi?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03
albino71 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 00:36:
[...]

En als ze wel gebruik maakt van WiFi?
Dan zou theoretisch het telefoonverkeer en dataverkeer afgetapt kunnen worden en op de NAS opgeslagen kunnen worden. Bijvoorbeeld met een 'man in the middle' methode.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:10
Een Nas slaat alleen op wat je er zelf op zet, dus wees gerust. Tenzij hij ook op GoT zit natuurlijk...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 20:09
Jumpman schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 00:40:
Dan zou theoretisch het telefoonverkeer en dataverkeer afgetapt kunnen worden en op de NAS opgeslagen kunnen worden. Bijvoorbeeld met een 'man in the middle' methode.
Dat is wel héél erg theoretisch, het voegt helemaal niets toe om allemaal theoretische situaties uit de doeken te doen tegen iemand die al aangeeft er niet zo veel van te snappen en al (voor mensen die wel weten wat een NAS is) een redelijk paranoïde vraag stelt.

Als je relatie gewoon goed is is er geen enkele reden om aan te nemen dat manlief allemaal moeilijke software installeert in de hoop wat gegevens tussen de telefoon en het internet op te vangen, nog los van dat meer en meer sites / apps (Facebook, Whatsapp, iCloud etc) tegenwoordig gewoon een beveiligde verbinding gebruiken die hier tegen bestand is. Overigens moet die software dan niet eens op de NAS staan, maar ergens anders (zoals op de router).

Tas1984: Zoals je op je computer dingen op kunt slaan onder "Mijn Documenten" / "Documents" of op het "Bureaublad" / "Desktop", zo kun je ook bestanden op een NAS opslaan. In de basis is het gewoon dat, niet meer en niet minder, een plek om dingen op te slaan.
Dit moet je echter zelf doen, het apparaat kan niet zomaar je laptop of je telefoon "afluisteren". Wat wel kan is dat je op je laptop (en in mindere mate op je telefoon) (backup-)software zet die _wel_ alle bestanden (ook) naar de NAS kopieert, maar dat is dan als backup voor het geval je laptop stuk gaat. Ook dit zul je zelf in moeten (laten) stellen, dat doet het apparaat ook niet vanzelf.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 00:05:
Heb je al aan je man gevraagd wat de NAS opslaat?

NAS = Netwerk Aangesloten Opslag

Dus niets anders dan een hardeschijf die aan het netwerk hangt en dingen kan opslaan. Als je het niet instelt slaat hij niet zomaar gegevens op.
Ik dacht altijd dat het stond voor Netwerk Aangesloten Spionage. Een kennis van van mij gebruikt een dergelijk apparaat om alle telefoongesprekken in huis op te nemen, en Whatsapp en SMS berichten en dergelijke te loggen van alle telefoons in de buurt. Maar dat zal dan wel een ander soort apparaat zijn. Weer iets geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:15

SpamLame

niks

Zeeuw schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 00:29:

Vraag aan je man of de schijven in RAID01 staan, zodat je altijd een backup hebt van je film mocht er 1 HDD kapot gaan.
Het is niet gezegd of er meer dan 1 schijf in zit en dan nog, RAID =! Backup. Wikipedia: Redundant array of independent disks
Het beschermt alleen tegen disk failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:09
Nu is het misverstand duidelijk. Verwarring over de afkorting. Als mijn vriendin een moeilijk kledingstuk heeft gekocht dat ik niet helemaal snap, vraag ik meestal om een uitleg zodat ik de keuze en werking begrijp.

Ik weet zeker dat als jij je man vraagt uit te leggen wat een nas is en of die ook zaken zou 'opslaan' waar jij niet van gediend bent, dan zou hij dat vast ook kunnen uitleggen.

Vwb de wantrouwige reacties hierboven: dat je een relatie hebt/getrouwd bent, betekent toch niet dat je alles zou hoeven delen. Dat heeft niets te maken met een probleem in de relatie. Als een NAS daadwerkelijk zou staan voor NA Spionage, zou ik me ook achter me oren gaan krabben en willen weten wat dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 00:07:
Ja maar doet n beetje vaag. Ben het zelf maar aan t uitvogelen.
Misschien dat hij het zelf ook niet precies weet en het ook zelf nog aan het uitvinden is wat het kan en moet gaan doen bij jullie. Het is geen magisch zwart gat dat alles aantrekt wat er in en om huis gebeurt ieder geval.

Als voorbeeld van wat een NAS oa kan: De NAS hier is gekoppeld aan onze Windows profielen en slaat automatisch alle downloads, de desktop en documents op van mijn vrouw en mij. Daarnaast bewaren we alle foto's/video's/administratie ook op de NAS en wordt dit wekelijks gebackupt naar een externe clouddienst (AWS S3 en Glacier in ons geval).

[ Voor 6% gewijzigd door Cartman! op 20-02-2016 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tas1984,

Zoals je inmiddels begrepen hebt is een NAS enkel een via het netwerp aangesloten opslagapparaat wat opslaat datgene wat het wordt opgedragen. Het zal niet uit zichzelf zomaar informatie verzamelen van je telefoon of andere apparaten, tenzij die apparaten zo zijn ingesteld.

Ik moet je topic sluiten omdat het niveau wel heel erg laag is en ik niet denk dat je voldoende eigen onderzoek hebt gepleegd. Ik merk ook dat de reacties niet altijd behulpzaam zijn en het onderwerp al snel op relatievlak ligt, wat niet de bedoeling is voor een techforum.

Mocht je echt technische vragen hebben, kun je altijd een nieuw topic openen, maar bedenk dat eigen inzet een vereiste is op dit forum. Lees bijvoorbeeld dit stuk eens door om te begrijpen wat et concreet van je wordt verwacht: Policy: Alle regels die op het forum gelden.

Vriendelijke groet,
CiPHER
Moderator OT
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.