• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-01 08:58
Onlangs op MP een Intel DH67CF 1155 ITX bordje gekocht. Tevens een i5-3470S van een tweaker overgenomen. Samen met 2x2gb Kingston 1600 VR leek het me een leuk setje. Het geheel kwam wat moeizaam op gang, een beetje een idee in de trend van een auto die 20 jaar heeft stil gestaan en weer aan de praat wordt gebracht. Wat freezes e.d. maar uiteindelijk draaide het allemaal voor een aantal dagen. Toen bevroor het beeld weer. Uit en aan gezet maar vanaf dat moment sloeg de pc telkens vrij snel weer vast. Soms kwam ik in windows maar vaker haalde ik dat niet eens. Toen dit wel lukte startte ik Speedfan even snel op. Daar zag ik dat de PCH een temperatuur had van dik 80gr. en oplopend. En een voltage van 1.46. Dit leek mij een beetje veel dus in het bios gekeken. Zelfde uitgelezen hoge temperatuur en ook voltage. Nergens kon ik iets vinden waar ik dit voltage lager kon zetten. Wat ik wel vond was het voltage van het geheugen. Deze had ik teruggezet naar 1.200 (minimum) om te kijken wat er gebeurde. En verdomd; zowel het bios als speedfan gaf nu dat de PCH een voltage van 1.21 had, het uitgelezen geheugenvoltage bleef gewoon op 1.46 staan. Het heatsinkje werd ook voelbaar minder snel heet (was eerst echt snel loeiheet) en de temperatuur ging ook veel langzamer omhoog, bleef echter wel stijgen. Ook het moment van vastlopen kwam minder snel voor. Zet ik echter het voltage van het geheugen in het bios op 1.800 (maximum) dan blijft de aangegeven voltage voor de PCH op 1.46. Ik heb al uiteraard tig keer het bios gereset en het is zelfs gelukt om opnieuw de firmware te flashen. Niks helpt echter om het voltage van de PCH lager te krijgen. Ik weet niet 100% welk voltage dit hoort te zijn maar dacht ergens gelezen te hebben dat dat rond de 1.05 hoort te zijn. Iemand ervaring met iets dergelijks? P.s let niet op de cpu temp hieronder, koelblok ligt los op de cpu.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0hPt3ogX0kmFnMXKVuDsm2q1/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N2NGAOMohsVSKgPEGtb99mtw/thumb.jpg