• Nyltje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-12-2025
Voor een behuizing neem ik een Fractal Design Define R5, deze case heeft 2 fans en een fan controller. Ik weet iets even niet zeker en ik kan het niet vinden op internet. Daarom vraag ik het even hier. :)

De fans die in de case zitten (en eventueel fans die je er later in doet) moet je aansluiten op sys fan? (system fan header)
En de fan controller via de voeding op een sata kabel?
Om alles aan te sluiten heb ik dus 2x sys fan op het moederboord nodig en een sata kabel op de voeding?

Nyltje

Verwijderd

Er is ook geen manual op de site van de behuizing?

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:29
De fan's sluit je aan op 1 van de (uit m'n hoofd) 5 3 polige stekkers. (als je de afplaat van de behuizing afhaalt zie je een kabelbos, daar zitten die 3 polige stekkers tussen)
De fancontroller sluit je aan op een ide/sata voedingskabel die van je voeding afkomt.

Op het moederboord word NIKS aangesloten:)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 17:31
Klopt, alleen geen 5 maar 3 3 polige stekkers.

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 21:27:
Er is ook geen manual op de site van de behuizing?
In de manual staat het niet maar http://support.fractal-de...es-on-the-fan-controller- geeft wel iets meer info over de fancontrollers die in de Fractals kunnen zitten.

Verder had topicstarter ook Fractal zelf kunnen mailen; hun klantenservice vind ik erg goed en op een doordeweekse dag krijg je vaak dezelfde dag nog antwoord.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Nyltje
Ik had inderdaad al op internet gekeken in de manual, maar daar stond het niet duidelijk aangegeven. De link van MAX3400 heeft me geholpen met de fan controller. Die 3pin kabels, zitten die bij de psu of de case, ik kan het niet vinden bij de psu die ik ga bestellen (S12II 620w). Maar de fans hoeven dus niet aangesloten te worden op sys fan op je moederboord?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nyltje schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 12:43:
Maar de fans hoeven dus niet aangesloten te worden op sys fan op je moederboord?
Dat hoeft inderdaad niet nee. Persoonlijk vind ik het wel fijner om fans om mijn moederbord te prikken (en ze in de gaten te houden met de vaak meegeleverde software). Ik denk dat het ook een stukje logica is; welke fans moeten harder werken als het systeem zwaarder wordt belast? Die fans prik ik op mijn moederbord omdat veel boards meerdere sensoren hebben voor de temperaturen.

Misschien overbodig maar je CPU-cooler natuurlijk wel op je moederbord prikken ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Nyltje
Ow okay, duidelijk. Door deze video kan ik het even goed voor me zien: YouTube: How to Install Case Fans into a Desktop PC

Psu -> Molex -> converter (geleverd bij??) -> 2x 3pin.
En die fan controller gewoon op een sata.

Ik weet dus alleen nog niet waar die connector dan bij zit. Ik kan zoals iemand hier zei wel even een bericht sturen naar Fractal Design.
Pagina: 1