Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDeFreeze
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 12:34
Na 20 jaar bij dezelfde werkgever met oude techniek zitten programmeren ben ik toe aan wat anders, voordat het te laat is (als het al niet te laat is).

Mijn huidige werkgever heeft nooit geinvesteerd in cursussen of opleidingen, dus ik heb geen diploma's of certificaten. Daarnaast is de gebruikte techniek ook veelal verouderd of niet populair (Delphi, antieke VB) waardoor het nog lastig zal worden een overstap te maken naar iets moderners. In ieder geval zal ik niet 'hot' zijn voor recruiters.
Met mijn 38 levensjaren en 20 jaar ervaring als programmeur verdien ik momenteel 3150 euro per maand en dat zou ik graag veranderen. Nu hoef ik niet perse ergens anders aan de slag als allround software engineer, maar ik zou graag een specifiek kunstje kunnen waardoor je meer waard wordt. Zo vind ik Microsoft Dynamics of Sharepoint erg interessant klinken, als Consultant of als Developer.

Ik heb alleen geen idee hoe ik dit aan moet pakken, en of dit uberhaupt zou kunnen. Als ik zoek op relevante vacatures en functies dan wordt er of een senior gevraagd met minimaal 3-5 jaar ervaring met een van genoemde pakketten, of een absolute junior functie voor iemand die net van school komt met 0 ervaring en waarschijnlijk ook bijbehorende loonstrook zal krijgen. Aangezien ik mijn hypotheek ook moet betalen zou ik wel iets aan salaris in kunnen leveren voor het goede doel, maar niet veel. Het volgen van officiele certificering op eigen kosten behoort helaas niet tot de mogelijkheden gezien de prijskaartjes van dit soort trajecten.

Kortom, als iemand tips heeft hoe je op middelbare leeftijd een totale carriereswitch kan maken naar iets waar je helemaal geen ervaring in hebt.. graag!
Ook specifieke Dynamics of Sharepoint tips zijn welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40
Ik zou beginnen met gewoon ervaring opdoen met het spul. Downloaden en installeren thuis :-). Overigens zijn veel van de trainingen van Microsoft ook prima als zelfstudie te doen met een boek. Dan kun je alvast wat certificaten halen en jezelf iets optillen van het junior niveau.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
*niet constructieve op de man gespeelde reactie*

[ Voor 86% gewijzigd door Rukapul op 20-02-2016 18:46 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:14
Op youtube is van alles te vinden op ICT gebied (en heel veel andere gebieden).. Zoeken op Dynamics en Sharepoint geeft je een hele waslijst en ook daar er zal best rommel bij zitten maar om je op gang te helpen in een bepaald gebied is het best aardig.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Henk, ik zou het nooit afschuiven op je werkgever. Cursussen zijn kostbaar, maar certificaten zijn prima te doen. Ik zat 5 jaar geleden in dezelfde positie zoals jij (bij een werkgever die niets in cursussen zag en met een verouderde vb.net versie bleef klooien). Ik heb mezelf asp.net geleerd en ben toen SharePoint developer geworden bij een andere organisatie. Het voordeel voor mij was dat ik 27 was en met hetzelfde salaris verder kon (2850 euro zonder lease auto). 4 en half jaar verder verdien ik nu 4k per maand plus lease auto.

Mocht je echt bij je huidige werkgever willen blijven, zou ik aansturen of vernieuwing (stilstaan is achteruitgang!). Stip bijvoorbeeld aan dat de concurrentie ook niet stil zit en dat klanten vaak vernieuwing eisen! Probeer een proof on concept te bouwen met nieuwe technieken en zo kan leren op je werk. Dingen zoals WPF zijn vrij eenvoudig te leren. Neem bijvoorbeeld een pluralsight account en je kunt alles zelf leren met videos.

Als ik eerlijk ben zou ik me niet meer focussen op SharePoint developer (Microsoft heeft SharePoint custom development ongeveer dood verklaard met office 365)., maar meer op asp.net mvc (azure) en app ontwikkeling (xamarin, windows 10 universal apps). Dit wordt momenteel veel gevraagd bij de grote detacheerders en werkgevers.

Ben je te laat? Nee, ik denk het niet. Het is denk ik nooit te laat om te switchen. Je zal waarschijnlijk wel harder moeten werken en waarschijnlijk meer moeten reizen voor je werk als je een switch gaat doen. Ik ben van een kleine product organisatie naar een grotere project organisatie en nu werk ik bij een startup. Bij productorganisatie hoefde ik maar 1 minuut te lopen en ging ik met tegenzin naar mijn werk en nu zit ik soms een uur in de auto en kom ik met een glimlach thuis.

Ik denk dat je zou kunnen zij instromen met hetzelfde salaris bij een grote detacheerder. Leer jezelf goed c# en asp.net mvc en je kan zo aan de slag. Ik weet niet of je een beetje vlotte babbel hebt of een represenatief voorkomen hebt, maar dan weet ik zeker dat het gaat lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDeFreeze
@MagicTempest
@mekkieboek
Ben inmiddels met Dynamics thuis aan de slag, met Youtube vids en tutorials, maar een hele zelfstudie doen met afsluitend een certificaatje had ik nog niet bedacht. Thanks :)

@Breezers
Klopt helaas helemaal van die comfortzone, zoals zoveel binnen mijn team daar ook in zijn blijven hangen en nooit echt serieus over iets van een carriere nadachten. Daar komt nu dus (zij het wat laat) verandering in. De rest van je zure verhaal zit zo vol aannames die niet kloppen dat ik dat maar laat voor wat het is.

@DeveloperNL
Dat is dus precies wat ik ook zou willen he. Weer met plezier naar het werk gaan iedere dag en ook eens wat nieuws ontdekken. Van Sharepoint had ik al het idee dat dat op zijn retour was, maar Dynamics leeft wel enorm. Hobbymatig heb ik al ervaring met C# en dat ga ik toch maar verder uitbouwen met zelfstudie en evt ook wat certificaten.
Aansturing op vernieuwing hebben we gedaan met het team, maar dat zit er niet in. Het product in Delphi is enorm en het ombouwen naar iets wat voor ontwikkelaars interessanter is en voor de klant weinig verschil is voor de zaak niet interessant. Een nieuw product wordt wel met nieuwe techniek gedaan, maar daar is slechts een handjevol devvers voor en de rest moet aan de ouwe meuk blijven werken, waaronder ik.
Ik snap dat het harder werken wordt en er meer moeite voor zal moeten doen, maar dat is juist goed. Ben eigenlijk al veel en veel te lang met hetzelfde bezig waardoor je je op een gegeven moment toch een soort datatypist voelt worden ipv ontwikkelaar. Ben er echt aan toe wat nieuws te gaan doen.
Bedankt voor je motiverende betoog, ik zie nog hoop :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Huh, 38 "latere leeftijd" ?
Je bent net op de helft van wat straks je pensioengerechtigde leeftijd is. Net over een derde van je carrière...
Als je nu al de handdoek in de ring gooit, gaat het nog héél lang duren voordat je met pensioen mag hoor.

In de kern geeft @Breezers vooral aan dat je het heft in eigen hand moet nemen, en jezelf verantwoordelijk te voelen voor je eigen ontwikkeling. Dat is denk ik wel de instelling die je nodig zal hebben om vooruit te komen. Een ander gaat het echt niet voor je regelen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDeFreeze
Ok, bijna middelbare leeftijd dan.. "Latere" klinkt idd tegen het bejaarde aan.

Natuurlijk is er niemand meer verantwoordelijk voor mijn ontwikkeling dan ikzelf en dat ik daar zelf niet serieus genoeg in ben geweest is me inmiddels ook pijnlijk duidelijk. Het topic teruglezend zoals ik het geformuleerd heb lijkt het idd alsof ik de volledige verantwoordelijkheid hiervoor bij mijn werkgever leg.. dat is niet helemaal correct natuurlijk.
Ik snap ook wel dat de droombanen je met een beperkt CV niet komen aanwaaien en dat je daar echt moeite voor zal moeten doen, maar de situatie nu is zoals die is. Het is niet zo dat ik er geen geld in WIL stoppen.. dat gaat gewoon niet. De tips om zelfstudie te gaan doen en dan zelf de examens voor een certificaat te bekostigen zijn dan ook wel waardevol.
Verder hoopte ik met dit topic wat succesverhalen te lezen van mensen die in een zelfde situatie zaten en dat volledig omgegooid hebben, zoals DeveloperNL. Daar doe je toch ideeën mee op en het motiveert :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

Onbekend

...

Het voordeel van wat je al hebt is de kennis en ervaring van programmeren zelf.

Voor jezelf moet je wel een beetje weten in welke richting je op wilt gaan met programmeren. Bijvoorbeeld richting consumentensoftware, software voor grote bedrijven, aansturing voor machines e.d. of iets anders. Houdt hiermee ook rekening dat over 15 jaar de markt weer flink anders kan zijn, en dat je iets uitkiest dat er na 15 jaar waarschijnlijk nog steeds nodig is.

En daarna moet je eigenlijk voor zelfstudie zorgen. Probeer dan eerst een ontwikkelomgeving thuis op de pc te krijgen en probeer daarin eenvoudige programma's te schrijven zodat je snel de taal zelf onder de knie krijgt. Op internet zijn op fora veel vragen en antwoorden te vinden.
Daarna zijn het behalen van cursussen zeker de moeite waard, maar je moet eerst de basiskennis opdoen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je bent hobbymatig met C# bezig, bevalt dat? Vooral mee doorgaan dan. Misschien daar een paar certificaatjes in halen. Niet dat die heel veel zeggen, maar je komt in ieder zo'n beetje alles in het Framework wel tegen zodat je in ieder geval van bepaalde dingen van het bestaan afweet. Mocht je een keer de kans krijgen om een sideproject te doen kijk dan of dat eventueel in C# zou kunnen. Ervaren .Net developers kunnen zo'n beetje overal aan de slag waar ze maar willen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
HenkDeFreeze schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:36:
Mijn huidige werkgever heeft nooit geinvesteerd in cursussen of opleidingen, dus ik heb geen diploma's of certificaten. Daarnaast is de gebruikte techniek ook veelal verouderd of niet populair (Delphi, antieke VB) waardoor het nog lastig zal worden een overstap te maken naar iets moderners. In ieder geval zal ik niet 'hot' zijn voor recruiters.
HenkDeFreeze schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 21:56:
Een nieuw product wordt wel met nieuwe techniek gedaan, maar daar is slechts een handjevol devvers voor en de rest moet aan de ouwe meuk blijven werken, waaronder ik.
Je zou als alternatief ook nog kunnen kijken hoe goed Delphi in de markt ligt, vaak is het aantal beschikbare developers voor legacy talen beperkt, wat je onderhandelingspositie kan vergroten. Een punt wat je dan bij een nieuwe werkgever kan uitonderhandelen is de persoonlijke ontwikkeling richting nieuwe talen/technieken met cursussen en projecten (contractueel vastleggen). Op deze manier maak je geen harde overgang, maar ben je meteen ook van waarde voor nieuwe werkgever wat je eigen positie ten goede komt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Omscholing op latere leeftijd met beperkte financien"

Er is een studielening voor 30+'ers in de maak, Google maar eens op levenlanglerenkrediet. Deze gaat echter pas in het schooljaar 2017-2018 in omdat DUO de boel niet snel genoeg rond kan krijgen...

Ik wordt volgend jaar 30, dus ik zit daar ook op te wachten. Op dit moment ben ik nog met vavo bezig voor een havo (en misschien later vwo) diploma.

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 20-02-2016 00:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDeFreeze
Raven schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 00:07:
"Omscholing op latere leeftijd met beperkte financien"

Er is een studielening voor 30+'ers in de maak, Google maar eens op levenlanglerenkrediet. Deze gaat echter pas in het schooljaar 2017-2018 in omdat DUO de boel niet snel genoeg rond kan krijgen...
Yes, daar had ik al over gelezen. Jammer dat ie pas volgend jaar ingaat. Thanks voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDeFreeze
defiant schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 23:58:
[...]

[...]

Je zou als alternatief ook nog kunnen kijken hoe goed Delphi in de markt ligt, vaak is het aantal beschikbare developers voor legacy talen beperkt, wat je onderhandelingspositie kan vergroten. Een punt wat je dan bij een nieuwe werkgever kan uitonderhandelen is de persoonlijke ontwikkeling richting nieuwe talen/technieken met cursussen en projecten (contractueel vastleggen). Op deze manier maak je geen harde overgang, maar ben je meteen ook van waarde voor nieuwe werkgever wat je eigen positie ten goede komt.
Uiteindelijk loop ik dan toch het risico dat er op een gegeven moment helemaal geen alternatieven meer zijn. Men zegt wel vaker het principe van programmeren snap je en in welke taal dat gebeurt maakt niet uit, maar voor een .NET functie zullen ze van de 10 sollicitanten nooit die ene Delphi ontwikkelaar kiezen als de overige 9 veel .NET ervaring hebben. En ben er eigenlijk ook wel klaar mee.. kan die hele Delphi interface wel dromen. Daarnaast is het leuk als je de keuze hebt uit verschillende plekken om te gaan werken natuurlijk. Last time i checked waren er maar 4 Delphi vacatures in heel Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDeFreeze
Onbekend schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 23:50:
Het voordeel van wat je al hebt is de kennis en ervaring van programmeren zelf.

Voor jezelf moet je wel een beetje weten in welke richting je op wilt gaan met programmeren. Bijvoorbeeld richting consumentensoftware, software voor grote bedrijven, aansturing voor machines e.d. of iets anders. Houdt hiermee ook rekening dat over 15 jaar de markt weer flink anders kan zijn, en dat je iets uitkiest dat er na 15 jaar waarschijnlijk nog steeds nodig is.

En daarna moet je eigenlijk voor zelfstudie zorgen. Probeer dan eerst een ontwikkelomgeving thuis op de pc te krijgen en probeer daarin eenvoudige programma's te schrijven zodat je snel de taal zelf onder de knie krijgt. Op internet zijn op fora veel vragen en antwoorden te vinden.
Daarna zijn het behalen van cursussen zeker de moeite waard, maar je moet eerst de basiskennis opdoen.
Op dit moment maken we software voor bedrijven en consumenten en dat is wel wat ik wil blijven doen, ben ik het meest ervaren in en dat gaat me goed af. Over 15 jaar wordt C# nog wel gebruikt gok ik zo, maar van Azure vraag ik me dat wel eens af. Zou het voor de lange termijn zin hebben om je daar op te richten?
sig69 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 23:55:
Je bent hobbymatig met C# bezig, bevalt dat? Vooral mee doorgaan dan. Misschien daar een paar certificaatjes in halen. Niet dat die heel veel zeggen, maar je komt in ieder zo'n beetje alles in het Framework wel tegen zodat je in ieder geval van bepaalde dingen van het bestaan afweet. Mocht je een keer de kans krijgen om een sideproject te doen kijk dan of dat eventueel in C# zou kunnen. Ervaren .Net developers kunnen zo'n beetje overal aan de slag waar ze maar willen.
Bevalt me uitstekend zelfs, vind het heerlijk werken. Heb wel 2 kleinere projecten in C# kunnen doen al, naast wat hobbyprojectjes, maar die vind ik niet echt CV waardig. Dan zijn wat certificaten die je kan overleggen toch ook wel prettig bij een gesprek denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ach het siert je dan in ieder geval dat je het examen hebt gehaald en dus (waarschijnlijk) het boek hebt gelezen (want de antwoorden staan gewoon online). Maar doe het vooral voor jezelf, omdat je dan echt alle kanten van het Framework wel even raakt. Dan weet je in ieder van het bestaan van sommige functionaliteit af en zoek je het later gewoon lekker terug.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:14
Als onderdeel van je zelfstudie zou je naast certificaten zelf een projectje kunnen opzetten, uitbouwen en plaatsen op github/sourceforge en wel onder je eigen naam. Al is het een yet-another-product-x (beter nog iets waar veel vraag naar is). Mss veel werk (en ervaring) maar datamining met google naar je naam levert zo relevante info op voor zij die zoeken naar personeel en je geeft inzicht in wat je kunt. Staat ook goed op je CV.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
"als het al niet te laat is"

What? Je bent 38 ... Omscholing kan altijd!

"Mijn huidige werkgever heeft nooit geinvesteerd in cursussen of opleidingen, dus ik heb geen diploma's of certificaten"

"Zo vind ik Microsoft Dynamics of Sharepoint erg interessant klinken, als Consultant of als Developer."

"en of dit überhaupt zou kunnen"

Je merkt dat je niet heel ambitieus bent. Misschien wat direct, maar 20 jaar als programmeur en Delphi wat al een tijd minder aan het worden is zie ik niet dat je zelf erg actief bent geweest. Ook mis ik enthousiasme. Dit klinkt voor mij als iemand die een hamburger aan het eten is terwijl diegene aan het klagen is dat diegene dik is.

Wil je van baan veranderen? Wees actief en sta op. Doe je studie, ga sparen voor een examen (150 euro), ga solliciteren en wees enthousiast. Ga op een gesprek goed voorbereid het gesprek in, wees representatief en laat zien dat je wil. Wordt je afgewezen, geef dan aan dat je nog beter je best zal doen en dat je zal terugkomen met de juiste ervaring.

Binnen ons bedrijf (bedrijf ken je onwaarschijnlijk want het is al een paar keer genoemd in het topic) moet je je borst vooruit zetten, elke dag! Laten zien dat je in jezelf wel investeren, examens doen, visibility, contact houden met klanten en dan ook nog eens hard werken. Echter krijg je er heel veel voor terug.

"Over 15 jaar wordt C# nog wel gebruikt gok ik zo, maar van Azure vraag ik me dat wel eens af."

Hier ga je weer de fout in. Het is blijven leren. Azure is nu hot, over 3 jaar kan het helemaal anders zijn, maar ga dan mee met de flow.

Wil je dat niet, blijf dan gewoon zitten en zeur niet :)

Dit gezegd te hebben weet ik dat het lastig kan zijn. Echter zou je elk minuut je tijd en energie erin moeten steken. Al ga je naar de WC, neem een boek mee en ga lezen. Geen TV, geen games, maar alle tijd zou je moeten steken in informatie waar je wat aan hebt voor je carrière switch. Het zal lastig zijn, maar te laat is het zeker niet.

Ik wens je heel veel succes en dit is een mooi moment om op te staan en te laten zien wat je kan _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:08
In de Dynamics wereld zijn er scheepsladingen aan vacatures. Misschien is er wel een werkgever die zo met je aan de slag wilt. Ik ben zelf NAV ontwikkelaar, en er is echt genoeg te doen. Ook mijn werkgever is permanent op zoek naar ontwikkelaars en consultants.

Ik kan je wel aanraden om het certificaat MB7-702 te halen. Kost inderdaad €150.
Misschien valt je op dat het voor een iets oudere versie is (2013). Dit komt omdat het certificeringstraject voor MS Dynamics producten "op de schop" gaat.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

3150 per maand en beperkte financien?

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JH66
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01-2024
Zelf heb ik op mijn 30e een omscholing gedaan, ok ietsje jonger.

Na +/- 9 jaar in de hypotheek advies te hebben gezeten (en helemaal gehad daarmee ;) ) de stap genomen om een omscholing te gaan doen (wilde "iets"in de IT gaan doen maar helemaal geen ervaring).

Eerst ben ik gaan oriënteren welke kant ik op wilde en het gesprek aangegaan zowel thuis als bij de bestaande werkgever. Privé heb ik heel veel steun gekregen om hier verder mee te gaan en ook mijn werkgever stond er niet negatief tegen over (omscholing). Maar na wat verschillende gesprekken bleek dat zij niet de mogelijkheden konden bieden die ik zocht.

Vervolgens "extern"verder gaan zoeken.

Contact opgenomen met recruitement bureaus etc. Daar kwam ik niet echt verder, behalve baantjes als helpdesk medewerker etc (niets mis mee, maar een te grote terugval in inkomen en te weinig perspectief naar mijn idee). Daarnaast met verschillende Hogescholen en onderwijs instellingen contact opgenomen, Daar kwam ik wel een stuk verder en waren er verschillende opties.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een duale HBO opleiding (binnengekomen dmv de 21+ toets). Deze heb ik in 3 jaar kunnen afronden en veel medewerking gehad van zowel de HBO opleiding als mijn duale werkgever. Financieel gezien hield het wel in dat ik 3 jaar een stuk minder verdiende en mijn vrouw en ik wel wat moesten inleveren, maar de hypotheek etc kon worden betaald :).

Nu werk ik +/- 9 jaar in de IT, met heel veel plezier, als consultant en ben ik daarnaast mezelf verder aan het ontwikkelen als functionele acceptatie test manager en advies mbt (acceptatie) testen.

Mijn Advies
- Bepaal voor jezelf goed waar je interesses liggen. Hoe wil je je omscholen en waar je over een aantal jaar zou willen staan.
- Ga het gesprek aan met je huidige werkgever voor mogelijkheden, rondbellen naar opleiding instanties, netwerk gebruiken etc. Hierbij is steun vanuit je privé situatie ook heel belangrijk, mijn vrouw is bijvoorbeeld in die periode extra gaan werken.
- Focus je niet te veel op je huidige salaris maar wees bereid om een periode minder te verdienen.
- Laat je niet weerhouden door je leeftijd. Juist het feit dat ik al 9 jaar werkervaring en iets ouder was, werd als positief ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkDeFreeze
Squ1zZy schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 09:28:
"als het al niet te laat is"

What? Je bent 38 ... Omscholing kan altijd!
<knip>

Ik wens je heel veel succes en dit is een mooi moment om op te staan en te laten zien wat je kan _/-\o_ _/-\o_
Had niet gedacht dat even een vraagje stellen op een forum zo confronterend zou zijn haha. Natuurlijk is dit niet leuk om te horen maar je hebt wel helemaal gelijk wat betreft gebrek aan ambitie en enthousiasme de afgelopen jaren. Je gaat ergens aan de slag als jonge jongen en in het begin leer je er een hoop bij, maar op een gegeven moment raak je in een sleur. Gezapig ben je bezig met de taken van die dag en aan het eind van die dag vind je het wel goed zo. Omringd zijn door collega's die er precies zo instaan, en verder weinig vrienden/bekenden met hetzelfde soort werk die je een spiegel voorhouden helpt ook niet echt. Voor je het weet ben je dus 20 jaar verder waarin je alles een beetje op zijn beloop hebt gelaten. Het is te makkelijk dat alleen op de werkgever af te schuiven zoals ik dat min of meer deed, ook al hebben ze daar wel een beleid om personeel op papier zo dom mogelijk houden zodat ze niet zo snel zullen vertrekken.
Het moet uit mezelf komen, en dat besef is er nu en daar ga ik ook alles aan doen om dat te realiseren :)
fonsoy schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 10:37:
In de Dynamics wereld zijn er scheepsladingen aan vacatures. Misschien is er wel een werkgever die zo met je aan de slag wilt. Ik ben zelf NAV ontwikkelaar, en er is echt genoeg te doen. Ook mijn werkgever is permanent op zoek naar ontwikkelaars en consultants.

Ik kan je wel aanraden om het certificaat MB7-702 te halen. Kost inderdaad €150.
Misschien valt je op dat het voor een iets oudere versie is (2013). Dit komt omdat het certificeringstraject voor MS Dynamics producten "op de schop" gaat.
Thanks voor de tip. Zie alleen op de MS site dat je daar geen examen meer in kan doen. Wat voor certificaten/trajecten zou je nog meer aanraden voor specifiek het ontwikkelen voor Dynamics?
En hoe ben jij in de NAV hoek gerold? Had je daar al ervaring mee of ben je er blanco opgezet? En mag ik vragen wie je werkgever is (al dan niet per PM). Dan zou ik daar eens kunnen informeren zodra ik mijn kennis bijgespijkerd heb :)
technomania schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 10:51:
Helaas wel met een hypotheek onder water, werkloze partner, af te betalen leningen en geen spaargeld. Financieel is het een beetje een rommeltje momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

technomania schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 10:51:
offtopic:
Ligt helemaal aan je leefomstandigheden; als je in de randstad woont en een gezin moet onderhouden is dat niet bepaald een vetpot, nee, in ieder geval niet ruim genoeg om even een jaartje niet te werken en duizenden aan een opleiding uit te geven :)
HenkDeFreeze schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 11:43:
Helaas wel met een hypotheek onder water, werkloze partner, af te betalen leningen en geen spaargeld. Financieel is het een beetje een rommeltje momenteel.
Voordeel is wel dat je opleidingskosten aftrekbaar zijn van de belasting. Moet je er wel inkomen naast hebben :) Mijn vrouw doet nu na haar 30ste HBO om lerares te worden en was hiervoor psychologe. totale switch kan wel, maar inderdaad is het een stuk makkelijker als je iemand hebt om de rekeningen te betalen :P

[ Voor 41% gewijzigd door Zoijar op 20-02-2016 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Offtopic:
Krijg eerst je financien op orde voor je aan een opleiding/cursus begint. Kijk waar je kunt besparen, verzekeringen etc zodat je hier minder druk om hoeft te maken. Dat helpt het leren en het focussen op andere zaken ook beter.

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
[...]
[KNIP]

Wat voor certificaten/trajecten zou je nog meer aanraden voor specifiek het ontwikkelen voor Dynamics?
https://www.microsoft.com...namics-certification.aspx

[ Voor 27% gewijzigd door Squ1zZy op 20-02-2016 11:52 . Reden: Wat dingen geknipt uit quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDeFreeze
JH66 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 11:25:
Zelf heb ik op mijn 30e een omscholing gedaan, ok ietsje jonger.

Na +/- 9 jaar in de hypotheek advies te hebben gezeten (en helemaal gehad daarmee ;) ) de stap genomen om een omscholing te gaan doen (wilde "iets"in de IT gaan doen maar helemaal geen ervaring).

Eerst ben ik gaan oriënteren welke kant ik op wilde en het gesprek aangegaan zowel thuis als bij de bestaande werkgever. Privé heb ik heel veel steun gekregen om hier verder mee te gaan en ook mijn werkgever stond er niet negatief tegen over (omscholing). Maar na wat verschillende gesprekken bleek dat zij niet de mogelijkheden konden bieden die ik zocht.

Vervolgens "extern"verder gaan zoeken.

Contact opgenomen met recruitement bureaus etc. Daar kwam ik niet echt verder, behalve baantjes als helpdesk medewerker etc (niets mis mee, maar een te grote terugval in inkomen en te weinig perspectief naar mijn idee). Daarnaast met verschillende Hogescholen en onderwijs instellingen contact opgenomen, Daar kwam ik wel een stuk verder en waren er verschillende opties.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een duale HBO opleiding (binnengekomen dmv de 21+ toets). Deze heb ik in 3 jaar kunnen afronden en veel medewerking gehad van zowel de HBO opleiding als mijn duale werkgever. Financieel gezien hield het wel in dat ik 3 jaar een stuk minder verdiende en mijn vrouw en ik wel wat moesten inleveren, maar de hypotheek etc kon worden betaald :).

Nu werk ik +/- 9 jaar in de IT, met heel veel plezier, als consultant en ben ik daarnaast mezelf verder aan het ontwikkelen als functionele acceptatie test manager en advies mbt (acceptatie) testen.

Mijn Advies
- Bepaal voor jezelf goed waar je interesses liggen. Hoe wil je je omscholen en waar je over een aantal jaar zou willen staan.
- Ga het gesprek aan met je huidige werkgever voor mogelijkheden, rondbellen naar opleiding instanties, netwerk gebruiken etc. Hierbij is steun vanuit je privé situatie ook heel belangrijk, mijn vrouw is bijvoorbeeld in die periode extra gaan werken.
- Focus je niet te veel op je huidige salaris maar wees bereid om een periode minder te verdienen.
- Laat je niet weerhouden door je leeftijd. Juist het feit dat ik al 9 jaar werkervaring en iets ouder was, werd als positief ervaren.
Mooi om te lezen hoe je dit voor elkaar hebt gebokst! Ook ik heb overwogen alsnog een HBO informatica te gaan doen, waarbij het duale traject eigenlijk al niet mogelijk is gezien de financiën. Om het dan in deeltijd te gaan doen zou me 4 jaar kosten, wat waarschijnlijk wel de moeite is al vraag ik me af of ik die tijd niet beter kan besteden aan het behalen van certificaten die een toekomstig werkgever wellicht meer aanspreken op een CV icm mijn ervaring.
De keuze voor een Bachelor deeltijd zou ik altijd nog kunnen maken aangezien die opleidingen na de zomer pas starten. De huidige werkgever heeft aangegeven dat ik daar wel de ruimte (qua tijd) voor krijg. Ik ga me eerst eens verdiepen welke richting ik nu precies op wil en welke examens daarbij voor mij evt. interessant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
@TS : goed dat je uit je passieviteit komt. De goede punten op een rijtje:

1. je bent onder de 40
2. je hebt relevante ervaring in software development (niet de meest sexy ervaring, maar het telt wel!)
3. je salaris is betrekkelijk laag. 3150 ga je zelfs bij een detacheerder wel halen.

Wat dacht je van hobby projecten en coursera cursussen om cv wat fitter te maken?

Ik heb eigenlijk één grote zorg: 39-20=19 jaar. Je hebt toch wel een opleiding? Zo niet dan wordt de spoeling aan werkgevers heel wat dunner. veel goede bedrijven vallen af als je geen HBO diploma hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door t_captain op 20-02-2016 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDeFreeze
@t_captain
Dankjewel, Coursera kende ik nog niet. Ziet er interessant uit!
Ik heb inmiddels besloten eerst het certificaat voor Programming C# te gaan halen (zelfstudie). De punten die je noemt zijn idd plusjes, maar over de opleiding heb je ook gelijk. Mijn laatst voltooide opleiding is op MBO niveau en vervolgens kwam ik hier terecht. Net als de rest van mijn team trouwens, want vrijwel iedereen is er ooit een keer blijven plakken tijdens of na een stage. De meesten zelfs ook zonder papiertje voor de opleiding waar ze mee bezig waren.
Gelukkig zie ik nog wel zat vacatures waarin HBO niveau ook volstaat en ik geloof dat dat met mijn (niet sexy) ervaring ook wel aangetoond wordt :)

Edit: dat is trouwens wel de reden waarom ik voor de langere termijn nog steeds overweeg om alsnog een hbo informatica te gaan volgen

[ Voor 8% gewijzigd door HenkDeFreeze op 20-02-2016 18:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
C# is een prima start, komende vanuit legacy MS omgeving. Van daaruit verder (coursera, udacity, edX) met nog een stuk of drie papiertjes en je CV komt in de keyword scans aardig bovendrijven.

Tipje: bouw eens een Android app voor de lol. Coursera heeft daar ook een leuke cursus voor, de tools zijn gratis en er is gigantisch veel vraag naar app developers. Als je C# snapt, mag Java ook geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDeFreeze
Idd, mobile is ook leuk, maar de professionele ervaring die ik al heb is vooral voor zakelijke dekstop omgevingen, dus qua snel resultaat en interessanter worden voor werkgevers kan ik me daar op dit moment het best op focussen denk ik.
Heb wel al eerder native Android en iOS appjes gemaakt voor de hobby. Jaren terug een Android marktplaats app gemaakt toen er nog geen mobiele site/app was en ik de site toch op mijn foon wilde gebruiken. En voor iOS op verzoek van iemand een trojan gemaakt die op jailbroken iPhones als daemon draait waarmee je op afstand geluidsfragmenten, foto's en video's kon maken. Vind dat soort hobbyprojectjes niet echt dingen die je op je CV zet, maar beleefde aan het bouwen best wel lol. Mocht het C# traject te weinig opleveren dan is het wel een idee me daar verder in te verdiepen ja :)

Ik heb de online cursus plekjes gebookmarked iig, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* doe eens niet.

[ Voor 98% gewijzigd door gambieter op 20-02-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat je in je CV zeker een plekje moet inruimen voor de vaardigheden die je met hobbyprojectjes eigen hebt gemaakt.

Ik denk dan aan een skill matrix, een tabel met op de verticale as de technologie en voor iedere regel de ervaring in aantal jaren en aantal projecten. Voor deze tabel telt je hobby ervaring gewoon mee. Krijg je in een sollicitatiegesprek vragen over je Android skills, je hebt een goed antwoord klaar.

Serieus, je probleem is dat je CV wat "smal" en wat gedateerd is; dit is precies wat je nodig hebt om beide punten te verbeteren.

Ik denk dat je binnen enkele maanden een nieuwe baan kan hebben, en ik denk dat die nieuwe baan qua beloning helemaal geen stap terug hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDeFreeze
Je wil in principe geen verwachtingen wekken die je niet waar kan maken, dus de skills waar ik niet veel ervaring mee hebt zet ik er liever niet op, maar met zo'n matrix kan dat idd zonder problemen en ziet het er al meteen wat interessanter uit. Een heel goeie tip, thanks :)

Inmiddels heb ik ook het gevoel dat het allemaal goed kan komen op de niet al te lange termijn. Ik ga alle zeilen bijzetten de komende tijd om de kennis bij te spijkeren, daar ben ik inmiddels mee begonnen en dat voelt goed.

Dank allen voor de tips en inspirerende woorden! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dat je huis onderwater staat heb je weinig last van als je niet van plan bent om eerdaags te verkopen.

Je werkloze partner is ook eenvoudig te verhelpen, pak de vacaturekrant erbij en ga zoeken. ;) Zodra er een tweede inkomen is kan je die leningen ook sneller afbetalen. Dan drukken die ook minder op je maandinkomen en zal de situatie zich snel verbeteren.

Let wel dat er tussen consultant en ontwikkelaar verschil zit, ook bij iets als Microsoft NAV. De consultant hoeft niet altijd technisch bezig te zijn. Deze kan ook als verkoper werken of puur het product functioneel in te richten. Je hebt ook technisch consultants die helpen bij de installatie van het pakket.

NAV ontwikkelaars heb je ook, die houden zich voornamelijk bezig met het bouwen van maatwerk voor klanten.

Als ik zo Google op vacatures voor junior Dynamics consultants zijn de eisen niet heel hoog. Enkel een HBO opleiding en het is een pré als je al wat kennis van het pakket hebt. Als je die Microsoft certificering haalt ervoor maak je dus een hele goede kans denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie twee issues in de consultancy:

1. de grotere softwarehuizen hanteren een HBO/WO eis (kan iemand dit bevestigen? Cap en CGI in ieder geval wel).
2. met een instroomleeftijd van 39 ben je aan de oude kant. Dit zijn werkgevers die steeds meer focussen op de 1e 10 jaar van je loopbaan.

Ad. 2: het salaris van TS past nog prima in de bandbreedte, maar na een jaar of wat loop je toch in die "te duur, te oud" val en dan kun je weer wat anders zoeken. Tegen die tijd ben is TS echter richting de 45 jaar. Ik zou proberen om de kaarten niet zo te schudden dat je op die leeftijd voor loondienst moet solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDeFreeze
Die issues zie ik ook. Daarom lijkt het me voor nu iig verstandiger om me op ontwikkeling te richten en niet op consultancy. Dan kan ik iig verder met de ervaring die ik al heb en wie weet opent dat later ook wel deuren naar eventueel technisch consultancy mocht ik dat willen.
Lijkt me een realistischere route dan in een juniorfunctie op 0 beginnen tussen de jonkies, als ik er uberhaupt al terecht zou kunnen.
Pagina: 1