rare blokjes in scherm tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timo381
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-02-2021
Mijn vraag
Tijdens het spelen van bijvoorbeeld battlefield 4 of de beta van the division krijg is rare geleurde blokjes in het scherm. honderden van enkele millimeters groot. Na dit 2 minuten lang in mijn scherm te hebben sluit het spel vanzelf af. Heeft dit te maken met te weinig koeling, of een videokaart die niet goed meer werkt ofzo?

Mijn video kaart is een MSI radeon R9 280X 3072MB gaming. en heb een Coolermaster hyper 412S

Ik heb mijn computer ongeveer een jaar, dus de onderdelen zijn wel redelijk tot goed lijkt mij.

Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vaak zijn artifacts inderdaad een aanwijzing dat jouw GPU niet goed werkt. Dit kan soms een driver-issue zijn en in andere gevallen inderdaad een hardware-issue zoals te hoge temperaturen.

Neem aan dat je al hebt gemeten hoe warm alles wordt? Wil je die temperaturen dan ook even vermelden in je startpost? En, misschien net zo belangrijk; wat vond de leverancier van de computer van jouw vraag, gezien de lage leeftijd/garantie?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Lijkt het op 1 van deze plaatjes:
https://www.google.nl/sea...biw=1920&bih=1043#imgrc=_

Zoja, dan is je videokaart geheugen zeer waarschijnlijk stuk...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Klinkt ernaar alsof je gpu OF overhit, of stervende is.

Zou je met GPU-Z kunnen kijken wat de temperaturen zijn tijdens gamen wanneer dit optreedt? (je kan via een optie in GPU-Z een logbestand laten aanmaken zodat je kan teruglezen wat de max temperaturen waren)

Verwijderd

Dit is 99,9% zeker je videokaart geheugen en niet de GPU zelf (of oververhitting). RMA gevalletje.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:01
Jongens komop heh. Niet direct in paniek. Clock je kaart eens 50mhz terug met MSI afterburner je bent niet de eerste hier die het probleem zoo kon oplossen. Veel r9 280x zijn standaard te hoog en onstabiel geclockt vandaar.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ze zijn niet te hoog geklokt, maar gewoon niet goed in zo'n geval.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het een jaar goed gewerkt heeft kan het ook zijn dat er een hoop stof in je computer zit en dat het daarom te warm wordt. Je zou eens kunnen kijken of het niet gebeurd met de kast open (dan zie je meteen of er wel of niet een hoop stof op de kaart ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 20-02-2016 10:09 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Puddi Puddin schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 08:47:
Jongens komop heh. Niet direct in paniek. Clock je kaart eens 50mhz terug met MSI afterburner je bent niet de eerste hier die het probleem zoo kon oplossen. Veel r9 280x zijn standaard te hoog en onstabiel geclockt vandaar.
Dit is vrijwel zeker geen core probleem maar een geheugen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2016 13:22 ]

• timo381
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-02-2021
Bedankt voor de reacties.

Ik heb GPU-Z gebruikt:
GPU is max 74 graden Celsius
maar GPU load komt in sommige gevallen op 99%. dat lijkt mij niet goed haha

Mijn Fanspeed is 36% met 1520 RPM, wat mij ook wel aan de lage kant lijkt.

Verwijderd

timo381 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:27:
Bedankt voor de reacties.

Ik heb GPU-Z gebruikt:
GPU is max 74 graden Celsius
maar GPU load komt in sommige gevallen op 99%. dat lijkt mij niet goed haha

Mijn Fanspeed is 36% met 1520 RPM, wat mij ook wel aan de lage kant lijkt.
De GPU-load mag prima 100% zijn. Dat is geen enkel probleem :) De temperaturen zijn ook niet excessief.

Zo op het eerste oog lijkt het sterk op geheugenproblemen van je videokaart. Als het mogelijk is om de kaart in een ander systeem te testen, dan zou dat de snelste manier zijn om vast te stellen of het een hardwareprobleem is of niet.
Pagina: 1