Badkamer verbouwen, tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-04 21:38
Hi!

Over een maandje betrekken wij onze nieuwe woning. We willen het e.a. gaan verbouwen aan deze woning, waaronder de badkamer. De huidige badkamer is ietwat 'basic' en we zouden graag een luxere badkamer willen.
We zijn redelijk handig, maar met verbouwingen hebben we geen ervaring, dus ik vroeg me af of jullie wat tips hebben die ons kunnen kunnen helpen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/c0FWBbT.jpg

De huidige badkamer beschikt over een douche. In de toekomstige badkamer willen we graag een inloopdouche en bad. Aangezien we daarvoor op dit moment de ruimte waarschijnlijk niet hebben willen we de onderste muur verplaatsen om zo meer ruimte te creëren.

Ons plan is om de nieuwe spullen zelf in te kopen, o.a.:
- Nieuwe wastafel (met meubel)
- Ligbad
- Hangtoilet
- Tegels voor vloer en wanden
- Kranen .e.d

Dingen als tegellijm, leidingwerk e.d. mag de vakman voor zorgen.
Waar kan ik bovenstaande spullen het beste kopen? Online staat een hoop, maar ook bij de gemiddelde bouwmarkt is veel te koop.

Waar moeten we op letten bij het kiezen van de juiste vakman? En waar vind ik die? Tegenwoordig hoor je veel over Werkspot.nl Is dat de juiste plek om een goede vakman te vinden?

Het leidingwerk (en het verleggen) daarvan hebben we nog niet goed in beeld en wil ik graag overlaten aan de vakman.

Zie ik verder nog dingen over het hoofd?
Tips zijn erg welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Toevallig net klaar met iemand die herstelwerkzaamheden kwam doen in onze badkamer, die helaas door de vorige bewoner op vergelijkbare wijze is aangepakt als jij hierboven beschrijft. Wat wij daardoor nu hebben moeten doen:
- Verwarming laten plaatsen (hadden beunhaas + bewoner niet over nagedacht)
- Bad was verkeerd gesteld door de beunhaas, daardoor zakte hij zodra er iemand in ging zitten, nu hersteld maar wel een gat in de muur van de aangrenzende slaapkamer.

En dan blijft nog over door gebrek aan nadenken/inzicht:
- Er zitten geen stopcontacten in de badkamer, wederom niet over nagedacht
- De ventilator 'aansluiting' die hij had gemaakt (lees 3 draden uit het plafond naast een gat in de muur met een plaatje ervoor omdat het niet afgemaakt was) kan alleen aan/uit er is geen constante + voor nalooptijd oid
- Douchedrain was door de bewoner zelf geregeld via sani-website, maar heeft bij lange na niet voldoende capaciteit voor de regendouche die hij erbij gekozen heeft.
- Toiletpot + bril passen niet bij elkaar, erg incourant model pot en dus geen brillen met juiste maatvoering te krijgen.

Kortom, het ziet er op het oog netjes en leuk uit, maar met bovenstaande lijst heb ik meneers 'bezuinigingen' toch ruimschoots betaald als nieuwe bewoner. Ik zou daarom in het vervolg ook absoluut aanraden om naar een badkamerzaak te gaan en het goed te laten doen. Werk je wel met een vakman, zorg dan dat het ook echt een vakman is en koop de spullen in overleg. Er is veel kwaliteitsverschil en bepaalde zaken moeten uiteraard wel bij elkaar passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 23:24
Als je het bad nu op de plaats van het toilet zet en toilet ernaast, dan kun je misschien de doucheruimte plaatsen in de ruimte van de grotere slaapkamer. Het is jammer als je de kleine slaapkamer nog meer verkleint.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:34
Bad kwartslag draaien en richting toilet mikken met daarnaast een inloopdouche oid lijkt me ook nieteens zo verkeerd... evt kan je een badwand erop zetten als douchescherm. Je hebt dan wel flinke open doucheruimte.
Wil je een duobad of is gewoon in bad liggen al goed? In laatste geval kan je een afgeschuind bad nemen, die in de ruimte wat compacter is.

Dan moet er nog een goot of putje in. Goot is wat mooier. Voordeel is dat dit renovatie is, dus een wat minder diep waterslot mag gewoon geplaatst worden. Beste is niet strak tegen de muur te leggen.

Douche, wat voor iets wil je, simpele kop of regendouche? Momenteel zijn er erg veel combinatiesets/douchesystemen te koop, thermostaatkraan, regendouche van 18/21cm met losse handdouche.
Ivm deze vraag, wat voor ketel heb je, hoeveel gemengd water trek je nu per minuut uit de kraan?

Toiletinbouwreservoir Geberit UP320 Duofix of Grohe Rapid-sl pakken. 1e is wat beter, iedere monteur vraagt er om, maar iets duurder.
Leuk trucje is dat je een toiletblokje rechtstreeks in het reservoir kan kieperen, spoel je met blauw water en hoef je geen vies ding in je toilet te hangen.

Trend bij toiletpotten momenteel is een open spoelrand of gebrek aan spoelrand. Bij de ene zit er totaal geen rand meer (oa bij Sphinx) maar kan het water over de rand komen (kleine kans). Bij de andere (oa V&B, Duravit) zit er nog een klein randje, dus water kan er niet overheen.
Voordeel van deze dingen is dat het een stuk makkelijker schoonmaken is, kan gewoon met doekje onder die rand, ipv met wc-eend achtige halzen proberen eronder te spuiten.

Radiator ergens op een plek hangen waar deze niet direct in contact komt met je douchewater, kunnen ze niet tegen.

Heb hier ook een kleine badkamer in het midden van het huis, zorg dat deze erg goed geventileerd is! Anders krijg je erg snel last van schimmelvorming.

Niet iedere badkamerverkoper weet ook echt iets van badkamers... Zijn er zat die je gewoon een standaard lijstje (huismerk) sanitair meegeven wat ze eigenlijk aan alle klanten verkopen. Je hebt ook echt wel vakmensen, wat minder vaak bij grotere ketens en met een iets ander prijskaartje.

Kan je zat vertellen over (vooral los) sanitair, creativiteit in indeling wat minder :P

Naar mijn idee kan je ook makkelijk alles online kopen... maar das 'wij van wc-eend' :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:29
Wij hebben voor vloerverwarming gekozen om het geheel wat strakker te laten lijken.
Materialen zou ik via internet regelen, dat is een heel stuk goedkoper dan een fysieke winkel, maar raadpleeg wel een vakman vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:44
Ga eerst op zoek naar een aannemer/klusbedrijf en ga daar eens mee praten voor je definitief materialen koopt.
Kans is groot dat men voorkeur heeft voor bepaalde merken (kranen, toiletframe/mechaniek) en zelfs weigert om bepaalde merken te installeren. Daarnaast hebben die vaak contacten bij sanitair winkels en krijgen daar een betere prijs. Bestel je dan via hun in plaats van rechtstreeks hebben ze net wat meer marge wat voor jou gunstig kan uitpakken.

Klusbedrijf dat hier vorig jaar het toilet heeft gedaan weigert bijvoorbeeld om toiletframes te plaatsen van de bouwmarkt maar plaatst wel Geberit. Nu zou je denken dat je die ook ziet bij de bouwmarkt maar dan blijkt ineens alleen het mechanisme van Geberit te zijn en het frame heel ergens anders vandaan te komen (een Geberit frame is blauw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
En.s je echt wat wil ivm bepaald design en klusbedrijf wil het niet plaatsen.... Ander klusbedrijf.

Bij geberit wil je idd een up320, up100 is 'bouwmarkt' ding, al verkoopt bv de hornbach wel beide. Een merk als Grohe heeft ook wat bouwmarkt series, zelfde binnenwerk, net ander knopje bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
Bedankt voor de verhelderende reacties!
Het meest ideal zou natuurlijk zijn om alles direct bij een sanitairzaak te kopen, maar wat betreft montage door die zaken lees ik er veel wisselende ervaringen. Baderie schijnt bijvoorbeeld rommel af te leveren.

Het klopt dat de badkamer geen raam heeft. Gelukkig is er ventilatie aanwezig.

Het liefst koop ik het overgrote deel zelf. Wastafel + meubel bij Ikea. Ligbad en toilet + frame bij een bouwmarkt. Maar als ik jullie reacties lees hebben sommige vakmannen een grote voorkeur voor bepaalde merken....
Op dit moment hangt er al een hangtoilet. Kan ik het frame wat in de muur zit hergebruiken denken jullie?
In de inloopdouche wil ik spotjes plaatsen. Bij voorkeur LED. Toevallig iemand ervaring met bepaalde spotjes en hoeveel ik er zou moeten plaatsen? Ik zat zelf te denken aan 3 stuks over de gehele lengte van de inloopdouche.

We hebben een ruwe opzet gemaakt van hetgeen wat we graag zouden willen. Opmerkingen of tips over de indeling zijn erg welkom.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6DesQt2.png

Jullie zeggen dus:
- Laat een paar vakmannen komen en leg uit wat ik graag wil
- Peilen of de vakman voorkeur heeft voor bepaalde materialen en of ze eventueel via hem ingekocht kunnen worden
- 'Offerte laten uitbrengen
- Offertes vergelijken en een keuze maken
- Afhankelijk wat afgesproken is met de vakmen bepaalde sloopwerkzaamheden alvast uitvoeren vooraleer ze beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik heb over bestaande tegels heen gelijmt. Zag het werk van alles eruit niet zitten. En die 7mm minder ruimte in de badkamer merk ik niks van. Uiteraard geen zin als je leidingen moet verleggen of douchevloer ipv bak krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Muur als inloopdouche creëert wel een erg donker hoekje en maakt de badkamer en doucheruimte ook een stuk kleiner. Je kan alleen geen kast aan een glaswand hangen ;p

Of een inbouwreservoir te verplaatsen is na deze uitgebroken te hebben durf ik niet te zeggen, eea zal ook te maken hebben met type reservoir en hoe deze ingebouwd is. Maar voor ongeveer 200 euro heb je een nieuw Geberit reservoir met bedieningspaneel. (online dan wel), is het het dat waard...

Hoe groot is je bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 11:50
Hoe vaak denk je in bad te gaan :? Bad lijkt heel mooi, maar vreet ruimte en de keren dat je er in gaat, blijkt in de praktijk vaak erg tegen te vallen. Eerste maanden paar keer, jaar erna ook een paar keer en dan 1 á 2 keer per jaar (er zijn natuurlijk uitzonderingen).
Bedenk goed of je daar het geld, maar vooral vracht ruimte voor over hebt!

(en mijn grote angst: stop eruit trekken en afvoer breekt af door ouderdom, heeft mn pa gehad, vergelijkbaar met dweilen met de kraan open, maar wel een verdieping lager :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ybos schreef op zondag 21 februari 2016 @ 17:37:
Hoe vaak denk je in bad te gaan :? Bad lijkt heel mooi, maar vreet ruimte en de keren dat je er in gaat, blijkt in de praktijk vaak erg tegen te vallen. Eerste maanden paar keer, jaar erna ook een paar keer en dan 1 á 2 keer per jaar (er zijn natuurlijk uitzonderingen).
Spreek voor jezelf! :)
Wij hebben een bad, en zowel ik als mijn vriendin liggen daar minimaal 1x per week in. Uitzonderingen? Nee, ik ken er meer. Is gewoon simepele kwestie van voorkeur.
(en mijn grote angst: stop eruit trekken en afvoer breekt af door ouderdom, heeft mn pa gehad, vergelijkbaar met dweilen met de kraan open, maar wel een verdieping lager :X )
kan met een douche ook gebeuren, met je wasmachine, je droogtrommel, je vaatwasser... Kortom: angst als raadgever? Niet doen! Gewoon realistisch blijven en de zaken goed aan laten leggen!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Weinig baden nog met een stop die je eruit moet trekken ;p Alleen met bediening via een draaiknop bij de overloop.

Bad is idd persoonlijk. Bij mn ouders hadden we ook een bad... denk dat ik daar in 10 jaar tijd 2x in gelegen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-04 17:21
Controleer wel even of de muur die je wil verplaatsen een dragende functie heeft of niet.
Want als ik zo de bouwtekening zie lijkt het wel een van de dikkere muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 21 februari 2016 @ 17:54:
Weinig baden nog met een stop die je eruit moet trekken ;p Alleen met bediening via een draaiknop bij de overloop.

Bad is idd persoonlijk. Bij mn ouders hadden we ook een bad... denk dat ik daar in 10 jaar tijd 2x in gelegen heb.
Ik alleen als ik terug kwam van festivals als dynamo of wacken. Verder ook nooit. Na bad moet ik altijd nog douchen want voel me dan totaal niet schoon.

En vroeger nam de hele familie hetzelfde water, wat een luxe hebben we toch tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:47
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:33:
Bad kwartslag draaien en richting toilet mikken met daarnaast een inloopdouche oid lijkt me ook nieteens zo verkeerd... evt kan je een badwand erop zetten als douchescherm. Je hebt dan wel flinke open doucheruimte.
Wil je een duobad of is gewoon in bad liggen al goed? In laatste geval kan je een afgeschuind bad nemen, die in de ruimte wat compacter is.
Bad kwartslag draaien en dan inloopdouche ernaast (met evt een glazen wand voor het licht) lijkt mij meest praktisch. Dan kan je eigenlijk de huidige grootte van de badkamer goed benutten zonder muren te moeten verplaatsen.

of eventueel bad kwartslag draaien richting toilet, toilet naast het bad plaatsen en op de plaats van het huidige toilet een inloopdouche plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:32
Je schetsje van de nieuwe situatie klopt qua maten niet met de oude situatie. De kant/breedte waar de wastafel zit wordt ineens 26 cm korter.

En je wilt dus 265 min 187 is 78 cm van de kleine kamer afhalen. Buiten dat je dan met de verplaatste wand ergens midden in de deuropening komt, waardoor die ook verplaatst moet, hou je een hondehok over. Alleen geschikt als bergruimte. En niet meer als kinderkamer of kantoor. Ook al hebben jullie die plannen wellicht niet, de mensen die het huis ooit van je gaan kopen allicht wel. Je maakt je huis een stuk incouranter.

Ik zou gaan schuiven binnen de huidige muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-04 15:35
Even volledig out-of-the-boxdenkend: Uitgaande van de bestaande plattegrond: Toilet verplaatsen naar plaats van wasmachine, inloopdouche op plaats van toilet in de hoek, en wasmachine tussen bad en douche? Geen idee of dit qua maten past, of je met de afvoer van het toilet uitkomt, en of je bergruimte een ventilatie-afvoer heeft. Maar misschien even het bekijken waard? Het blijft wel krap; ik zou zelf kiezen voor bad of douche, of heel eventueel het toilet weglaten.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 21 februari 2016 @ 17:06:
Muur als inloopdouche creëert wel een erg donker hoekje en maakt de badkamer en doucheruimte ook een stuk kleiner. Je kan alleen geen kast aan een glaswand hangen ;p

Of een inbouwreservoir te verplaatsen is na deze uitgebroken te hebben durf ik niet te zeggen, eea zal ook te maken hebben met type reservoir en hoe deze ingebouwd is. Maar voor ongeveer 200 euro heb je een nieuw Geberit reservoir met bedieningspaneel. (online dan wel), is het het dat waard...

Hoe groot is je bad?
Vandaar ook de verlichting in de inloopdouche. Een aantal LED spotjes zouden het al een stuk aangenamer maken.
Zo'n inbouwreservoir zijn inderdaad ook de kosten niet. Zal t.z.t kijken wat er nu in de muur is.
Het bad wat we op het oog hebben is 190x75.
ybos schreef op zondag 21 februari 2016 @ 17:37:

Op dit moment gaan we meerdere malen per week in bad. En dat al een aantal jaren. Ligbad is de nieuwe badkamer is dus een harde eis.
Booster. schreef op zondag 21 februari 2016 @ 18:48:
Controleer wel even of de muur die je wil verplaatsen een dragende functie heeft of niet.
Want als ik zo de bouwtekening zie lijkt het wel een van de dikkere muren.
Dat is reeds uitgezocht. Die muur van de badkamer heeft geen dragende functie. kan dus zonder problemen verplaatst worden.
noppus schreef op zondag 21 februari 2016 @ 21:05:
Je schetsje van de nieuwe situatie klopt qua maten niet met de oude situatie. De kant/breedte waar de wastafel zit wordt ineens 26 cm korter.

En je wilt dus 265 min 187 is 78 cm van de kleine kamer afhalen. Buiten dat je dan met de verplaatste wand ergens midden in de deuropening komt, waardoor die ook verplaatst moet, hou je een hondehok over. Alleen geschikt als bergruimte. En niet meer als kinderkamer of kantoor. Ook al hebben jullie die plannen wellicht niet, de mensen die het huis ooit van je gaan kopen allicht wel. Je maakt je huis een stuk incouranter.

Ik zou gaan schuiven binnen de huidige muren.
Ik moet erbij zeggen dat de tekening in de startpost niet de juiste tekening is. Blijkbaar hebben we de verkeerde tekening van de makelaar gekregen.

Hier alsnog de juiste tekening:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RFteEKA.png

En de aanpassing van de tussenmuur.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/O7O3WzW.jpg

Ik denk dat het kleiner worden van die kamer wel meevalt. Hij wordt 480cm x 2,49cm. Een prima kamer denk ik zo.
Wat betreft verkoopbaarheid hoeven we ons geen zorgen te maken. Deze woning betreft een slimmerkopen woning. Wanneer we weg willen verkopen we de woning terug aan de woningcoöperatie.

We hebben geprobeerd om binnen de huidige muren een inloopdouche, ligbad, toilet en wastafel te plaatsen, maar dat gaat gewoonweg niet lukken. De huidige badkamer is daar te klein voor.
Coffeemonster schreef op zondag 21 februari 2016 @ 21:43:
Even volledig out-of-the-boxdenkend: Uitgaande van de bestaande plattegrond: Toilet verplaatsen naar plaats van wasmachine, inloopdouche op plaats van toilet in de hoek, en wasmachine tussen bad en douche? Geen idee of dit qua maten past, of je met de afvoer van het toilet uitkomt, en of je bergruimte een ventilatie-afvoer heeft. Maar misschien even het bekijken waard? Het blijft wel krap; ik zou zelf kiezen voor bad of douche, of heel eventueel het toilet weglaten.
Nieuwe inzichten zijn nooit verkeerd! Toilet verplaatsen naar de plaats van de wasmachine is helaas geen optie. Deze is op het moment gerealiseerd op de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
endless90 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:58:
Bedankt voor de verhelderende reacties!
Het meest ideal zou natuurlijk zijn om alles direct bij een sanitairzaak te kopen, maar wat betreft montage door die zaken lees ik er veel wisselende ervaringen. Baderie schijnt bijvoorbeeld rommel af te leveren.
Baderie is volgens mij een landelijke keten. Als je een loodgieter met gouden handjes hebt is het perfect, maar heb de omgeschoolde garnalenpeller dan is het een drama. Maar dat is bij elke firma. Gewoon zorgen dat je 10% van het bedrag pas overmaakt als het laatste schroefje perfect zit... dan komen ze maar 10x terug!
Het liefst koop ik het overgrote deel zelf. Wastafel + meubel bij Ikea. Ligbad en toilet + frame bij een bouwmarkt. Maar als ik jullie reacties lees hebben sommige vakmannen een grote voorkeur voor bepaalde merken....
Waar vakmannen een hekel aan hebben is troep! Dat hij 4 uur op z'n kop hangt om een ding te monteren dat 2 tientjes voordeliger was er bagger uitziet en waar hij nog met de klant in discussie moet over de extra uren of een beschadiging omdat er iets niet lukte....
Op dit moment hangt er al een hangtoilet. Kan ik het frame wat in de muur zit hergebruiken denken jullie?
Een inbouwframe kost... 200 euro? Een halve dag extra breekwerk (hij mag niet stuk!) kost 150 euro? Een pissige loodgieter die 2 uur extra bezig is kost 100 euro? Na 2 weken alsnog het inbouwframe moeten vervangen omdat het stuk is? Priceless!
STOP!
Ga alsjeblieft gewoon naar de baderie of andere sanitair zaak, laat hun (kosteloos!) een mooi ontwerp maken en alle creativiteit loslaten. Kom daarna terug hier en dan kunnen we tips geven.
Absorbeer alle verkooppraatjes en marketinggeneuzel. Laat ze maar vertellen waarom de IKEA bagger is en ga daarna naar de IKEA en kijk of je het ermee eens bent. Maar al die dingen helpen je om daarna die 'vakmensen' te helpen. En vergis je niet in de hoeveelheid 'organisatie'. De loodgieter/elektricien praat niet met de tegelzetter. Dus als je niet oplet tegelt de tegelzetter gewoon overal overheen! Weg stopcontacten en kranen... En je tegelzetter, die antwoord met: "Naprawdę nie wiedziałem" (Pools)

Ps. Je WC verplaatsen kan niet zomaar, waarschijnlijk zit de buis naar beneden er onder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-04 09:59
Kleine tip voor je wilde plannen gaat maken:
pluis uit waar alle afvoeren aanvoeren en elec naar toe lopen zodat je weet hoe je het moet omleggen naar de nieuwe plekken.
meestal loopt het in de vloer naar 1 gezamelijke afvoer
heb je toevallig tekening van de beganegrond daar kan je het meestal wel op terug vinden.

laat gewoon een tekening door een lokale vakman maken een offerte is altijd gratis.
of stap een badkamerzaak binnen maar let op dat je niet te snel een handtekening zet bv voor gemaakt ontwerp wat achteraf een opdracht blijkt te zijn (tip vraag bedenk tijd en een extra bak koffie maak dan even foto van het ontwerp ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij ons zit de nieuwe badkamer er al een tijdje in.
Heb verder niet echte tips maar ben met een ding wel heel erg blij en dat is de verwarmde spiegel.
Nooit meer een beslagen spiegel! Bij ons is hij geschakeld met het licht, dus licht aan "spiegel" aan.
De spiegel zelf is 80x80 en de verwarmde mat er achter (wordt gewoon geplakt) is 60x60 en dat is meer dan genoeg spiegel om in te kijken.
Succes met je verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 692591

Een badkamer zou ik proberen zo praktisch mogelijk in te richten. Dus met de losse douchekop moet je de hele badkamer kunnen besproeien om het geheel goed te kunnen schoonmaken.
Ook geen douchedeuren maar gewoon een inloop douche eventueel met gordijnen die je kunt uit wassen etc.

Dus lekker snel schoon kunnen maken dit scheelt een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
endless90 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:24:
[...]

Vandaar ook de verlichting in de inloopdouche. Een aantal LED spotjes zouden het al een stuk aangenamer maken.
Zo'n inbouwreservoir zijn inderdaad ook de kosten niet. Zal t.z.t kijken wat er nu in de muur is.

[...]
190... +10cm muur... heb je ongeveer 65cm breedte over voor je douche? zet eens 2 wanden 65cm uit elkaar en kijk eens of je je nog handig kan rondbewegen ;-)

Wat dingen in winkels gaan bekijken (opstellingen kijken, tekening laten maken) is best een goede. Let wel op dat er een groot verschil is tussen badkamerverkopers, je hebt er die vooral uit zijn op eigen winst, werken met hun standaard lijstje sanitair en 0 praktische kennis hebben, anderen denken echt mee en komen met leuke en handige oplossingen. Ik weet dat beide types makkelijk in dezelfde winkel kunnen rondlopen.

[ Voor 27% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 21-02-2016 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:32
endless90 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:24:
[...]

[...]

Op dit moment gaan we meerdere malen per week in bad. En dat al een aantal jaren. Ligbad is de nieuwe badkamer is dus een harde eis.

[...]

Dat is reeds uitgezocht. Die muur van de badkamer heeft geen dragende functie. kan dus zonder problemen verplaatst worden.

[...]

Ik moet erbij zeggen dat de tekening in de startpost niet de juiste tekening is. Blijkbaar hebben we de verkeerde tekening van de makelaar gekregen.

Hier alsnog de juiste tekening:
[afbeelding]

En de aanpassing van de tussenmuur.
[afbeelding]

Ik denk dat het kleiner worden van die kamer wel meevalt. Hij wordt 480cm x 2,49cm. Een prima kamer denk ik zo.
Wat betreft verkoopbaarheid hoeven we ons geen zorgen te maken. Deze woning betreft een slimmerkopen woning. Wanneer we weg willen verkopen we de woning terug aan de woningcoöperatie.

We hebben geprobeerd om binnen de huidige muren een inloopdouche, ligbad, toilet en wastafel te plaatsen, maar dat gaat gewoonweg niet lukken. De huidige badkamer is daar te klein voor.

[...]

Nieuwe inzichten zijn nooit verkeerd! Toilet verplaatsen naar de plaats van de wasmachine is helaas geen optie. Deze is op het moment gerealiseerd op de zolder.
Zucht. Advies vragen op basis van een plattegrond en dan in werkelijkheid een totaal andere plattegrond hebben 8)7. Met de trap op een andere plek, andere breedte, geen wasmachinehok, geen klein kamertje...

In werkelijkheid is er dus een nis in een grote slaapkamer die je makkelijk bij je badkamer kunt trekken, door de wand recht te laten lopen.

Met een bad van 190 gaat je toilet niet passen, na de lengte, als je het dwars plaatst.
Maar toilet op de plaats waar je de douche getekend hebt, of aan de andere kant van het bad, als je dat opschuift, misschien wel. En dan je douche op de plaats van het toilet.

Zit je wastafel op een fijne plaats, ten opzichte van de deur? Of wil je die ook nog wel verplaatsen, naar de binnenwand naar de overloop? Dan zou je je bad tegen de wastafelwand kunnen plaatsen. Een bad met een smaller voeteneind geeft dan veel inloopruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johncheese002
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

Sander schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:49:
- Bad was verkeerd gesteld door de beunhaas, daardoor zakte hij zodra er iemand in ging zitten, nu hersteld maar wel een gat in de muur van de aangrenzende slaapkamer.
OMG :')

OT: -vergeet je kimband niet+pasta (bijv. Eurocol 685) om waterdichte aansluitingen met de vloer en hoeken te maken, alvorens te gaan tegelen. Ook deze pasta gebruiken op een gipswand (als je eerst met gips egaliseert) ipv kalkstucmortel, voordat je hier tegellijm overheen smeert. Bespaar niet op de juiste tegellijm.

Dit is echt de dikste tip EVER d:)b die ik ooit van iemand kreeg, die ook aan iedereen doorgeef:

-Wikkel om je badkuip (voordat je hem definitief op de ondergrond en in de ombouw plaatst) 1 a 2 lagen (afhankelijk van de ruimte beschikbaar) glaswol of steenwol (geef zelf de voorkeur aan glaswol), het water in je bad blijft 2-3x zo lang warm. Dus een 'uur' in een warm bad is geen illusie meer. Daarna afwikkelen met alu of duct-tape (maakt niet uit wat, als de isolatie maar blijft zitten) en desnoods je ombouw verder opvullen met het restant van je rol (ook de onderzijde zo vol mogelijk trappen.)

-Denk aan je fundering als je op houten balken+vloer werkt (Lewis/zwaluw-platen)
-Denk aan je aarding
-Slangetjes van de kranen niet te scherpe bochten inleggen, gaan zij eerder stuk
-Maak alles zo, dat je er nog goed bij kunt, indien nodig.
-Denk aan de ondergrond waarover je heen gaat tegelen
-In de hoeken geen voegmiddel, maar acrylaatkit (hoeknaad gaat werken/bewegen)
-Denk bij kunstof douchebakken etc. aan de juiste kit (zonder azijnzuur > tast het kunstof aan)
-Denk aan waterslag, contact-geluiden via massieve muren etc. (mantelbuis gebruiken en evt. rubberen beugels.)
-Denk aan de juiste afstanden in relatie tot de IP-standaard (zones) voor het plaatsen van je elektra/verlichting boven je badkuip/douchecabine/wastafel etc. (natte zones.)
-Schimmelwerende verf gebruiken voor de gedeelten die je niet afwerkt met tegels, zoals je plafond bijv.
-Zoveel mogelijk alle leidingen met SOLDEER-koppelingen afwerken, knelkoppelingen alleen als er geen soldeerkoppeling voor bestaat. Knelkoppelingen verzwakken je leiding, iedere knel die je toepast, is een punt waar je de leiding zwak maakt. Zachtsolderen volstaat.
-Neutrale kleuren ogen vaak strak en maken de verkoop van je woning een stuk makkelijker- dan een bonte look.
-Onder je wc-pot ook wat siliconen-kit aanbrengen (voordat je hem vastschroeft op de vloer), dat scheelt kraken en knars-geluiden als je vloer beweeglijk is. Als je een pot niet goed vastschroeft, kunnen de aansluitingen van de afvoer in je pot loswrikken, met lekkage tot gevolg.

Zo snel een paar dingen die mij te binnen schieten...ook als je de core-werkzaamheden door een derde laat doen, kun je het goed instrueren en enigszins controleren...(vragen stellen bij de offerte-aanvraag tijdens het bezoek; bij het doorspreken vd werkzaamheden vragen hoe hij/zij deze uitvoert.)

Als er termen zoals "stelpost" of "in het werk" voorbij komen, dan op je hoede zijn...soms is dit idd noodzakelijk, maar ook vaak en truc om de rekening leuk op te hogen, zonder dat jij daar wat aan kunt doen.
Dus altijd zorgen, dat je meerdere (min. drie stuks) offertes hebt liggen, met vaste prijzen (moet mogelijk zijn voor een badkamer!), zodat je weet wat de uiteindelijke kosten zullen zijn. Als er zaken ontdekt worden tijdens het werk (surprise eieren), altijd eisen dat de aannemer dit eerst goed laat keuren door jou, als opdrachtgever.

En een beetje onderhandelen natuurlijk! ;) Niet gelijk de duurste afwijzen, als dit bedrijf beter bekend staat, of beter overkomt, gewoon vragen waarom het zoveel moet kosten en of er nog wat rek in zit, dan de prijs van de lagere offerte noemen, kijken of daarin tegemoet kan komen etc.

Sanitair op inet is way veel goedkoper (meestal!) dan in de shop- maar je moet wel exact weten wat je koopt, anders past het niet, is het net anders dan je eigenlijk dacht etc. Soms is goedkoop duurkoop in deze. Voor fittingen en (kunstof-)leidingmateriaal maakt het vaak niet zoveel uit of het er glimmend uitziet, maar voor zaken in het zicht die er anders uit zien- retouren kost voor grotere obecten meer geld dan dat je bespaart.

[ Voor 116% gewijzigd door johncheese002 op 23-02-2016 02:22 ]

Terrified, mortified, petrified, stupified....by you! J. Nash "A Beautiful Mind."

Pagina: 1