Win10, hoe de beschikbare schijven gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Hoi!

Het werd eens tijd dat ik mijn Lenovo y500 upgrade van Windows 7 naar Windows 10. Ik ben van plan een schone installatie te doen, ik vraag mij af of er nog wat slims te doen is met mijn HDD setup.

De laptop heeft een 16GB mSata SSD, en ik heb er zelf een 500GB Samsung Evo PRO schijf ingedaan. De mSata schrijf lijkt me te klein om Windows op te installeren, ookal zijn de minimale eisen 16gb komen hier natuurlijk nog updates bovenop. Is het mogelijk deze ruimte samen te voegen, of windows op meerdere schijven te installeren?

Bvd,
Tijmen

Freelance Unity3D developer

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gewoon je Windows op je Evo zetten en bijvoorbeeld je pagefile op je mSata SSD zetten als je die per se wil gebruiken.

Samenvoegen zal niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Dank voor de reactie, die 16gb schijf klinkt eigenlijk vrij nutteloos.

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:44

DarkSide

theres no place like ::1

daar heb je idd vrij weinig aan.
Samenvoegen gaat niet echt, Je zou hem kunnen gebruiken als pagefile.
Of voor wat fotoshop bestanden oid.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzbuzz68
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-10 15:06
Als je nog wat langer met de laptop wilt werken zou ik er een nieuwe mSATA SSD in stoppen. 32GB wil al prima en 64GB is iets duurder, vanaf zo'n €30,-. Instructies zijn hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou die 16GB schijf eruit laten. Die is niet echt nuttig meer. Pagfile erop plaatsen is zinloos als de hoofddisk toch een Samsung EVO is. De EVO die je hebt is ruim genoeg en vermoedelijk ook sneller dan de mSata SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 22:27

Croga

The Unreasonable Man

Hoewel ik het met mijn voorgangers eens ben dat je wellicht die 16GB SSD door iets groters wilt vervangen, kun je natuurlijk altijd nog gewoon Windows op de HDD zetten en de SSD configureren als ReadyBoost drive. Daarmee gebruikt Windows hem automatisch als een soort cache om je werk te versnellen.

Verwacht er geen wonderen van maar als je hem wilt gebruiken denk ik dat dat je beste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Windows installeren op de HD. Na installatie de Intel RST software gebruiken om de 16 GB SSD als cache toe te wijzen op de HD. Dan maak je een soort van hybride HD. Werkt best goed! (Heb het eerst zo met een 32 GB m2 SSD gedaan in een laptop, later de SSD vervangen door een 256 GB exemplaar en daar Windows op gezet).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maarja, die heeft hij niet (gelukkig maar).

Ik zou de msata er gewoon uithalen. Is alleen maar ballast dat de boel vertraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Reepje schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:43:
[...]

Ik zou de msata er gewoon uithalen. Is alleen maar ballast dat de boel vertraagt.
Las erover heen dat het een Samsung SSD was. Dacht een HD. Dan heeft mijn oplossing inderdaad geen zin en zou ik hem (de 16 GB SSD) ook lekker uit de laptop halen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Is dat ding niet voor caching te gebruiken ? Ik weet alleen niet hoe je dat in windows zou moeten configureren, in Linux zou je dat met bijv. flashcache kunnen doen

Edit: Oh, ajhaverkamp riep dat ook al.
Edit2. En ik maakte dezelfde fout, waarom heeft de TS het over zijn HDD setup , beschikbare schijven, als er geen HDD of schijven inzitten :X :P

[ Voor 38% gewijzigd door u_nix_we_all op 19-02-2016 16:56 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 22:27

Croga

The Unreasonable Man

Reepje schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:43:

Heh.... Daar had ik dus ook overheen gelezen..... Nee, dan heeft die 16GB SSD geen enkele toegevoegde waarde meer.... Gewoon er uit halen.
Pagina: 1