Barcode scanner gebruiken om voorraad te beheren in excel!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriss
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-10-2021
Goedemorgen,

Ik heb een vraag en die luidt:

Voor mijn stagebedrijf moet ik een voorraadbeheer systeem bedenken/leveren/implementeren.
Nu heb ik al weken onderzoek gedaan en geanalyseerd wat nu de beste oplossing is voor dit bedrijf, wie bestaat uit ongeveer 15 werknemers. Het bedrijf heeft als dienstverlening voor klanten dat er tegen een bepaalde marge hardware besteld kan worden en die dan ook uitgeleverd worden naar de klanten.

Dit wetende dat het magazijn wat ze hier hebben redelijk klein is en dus een ERP systeem als Odoo of Dolibarr overbodig en niet handig is. En het echt puur om voorraadbeheer gaat en niet de dingen eromheen.

Nu heb ik natuurlijk ook overlegd met mijn mede collega's wat zei ook het liefst zagen en wat het meest potentieel en reëel voor dit bedrijf is en daar kwam uit dat voorraadbeheer in excel met behulp van een barcode scanner het makkelijkst en het meest logische is.

Dus wil ik dit graag in excel doen, ik zal hetgeen ik wil hieronder beschrijven:

Ik wil graag dat ik een product(voornamelijk is dat hardware) kan scannen op de barcode, dat excel deze herkent als het desbetreffende product en dan met de barcode scanner het ook nog kan op boeken en of afboeken, zodat dat automatisch wordt geregistreerd in excel!

Graag hoor ik jullie suggesties en als het kan ook nog hulp zou kunnen krijgen met het programmeren ervan in VBA,

Groeten Eriss

Beste antwoord (via Eriss op 19-02-2016 16:22)

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:27
En om je een begin te geven:
Maak een Dashboard met:
Blad 1 = "Dashboard"
A1 = "Barcode afboeken:"
A2 = "Barcode bijboeken:"
B1 = Te selecteren veld voor afboeken
B2 = Te selecteren veld voor bijboeken

Knop die Macro Mutatie() aanstuurt.

2e blad: "Data"
Lijst met barcodes in rij A, naam in rij B en voorraad in rij C

Macro:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Sub Mutatie()
Dim AF As String, BIJ As String, voorraadaf As Integer, voorraadbij As Integer, row As Integer
AF = Range("B1").Value
BIJ = Range("B2").Value
If AF = "" And BIJ = "" Then
MsgBox ("Scan eerst een product")
ElseIf Not (AF = "") And BIJ = "" Then
voorraadaf = Evaluate("=INDEX(Data!C:C,MATCH(B1,Data!A:A,FALSE))-1")
row = Evaluate("MATCH(B1,Data!A:A,0)")
Sheets("Data").Cells(row, 3).Value = voorraadaf
MsgBox ("Nieuwe voorraad: " & voorraadaf)
ElseIf AF = "" And Not (BIJ = "") Then
voorraadbij = Evaluate("=INDEX(Data!C:C,MATCH(B2,Data!A:A,FALSE))+1")
row = Evaluate("MATCH(B2,Data!A:A,0)")
Sheets("Data").Cells(row, 3).Value = voorraadbij
MsgBox ("Nieuwe voorraad: " & voorraadbij)
Else
MsgBox ("Scan slechts 1 product tegelijkertijd")
End If
End Sub

Mag je zelf nog even de foutmelding eruit halen als je barcode niet in je Data-blad staat.
Let wel op hoe ontzettend foutgevoelig dit is, m.b.t. het aanpassen van het datablad. Ieder product moet per stuk gescand worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Heb je al naar deze resultaten gekeken?
http://gathering.tweakers...ord=barcode+scanner+excel

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Geen excel maar Access gebruiken

Als je op google zoekt dan vind je gratis templates waar je waarschijnlijk een beginnetje mee kan maken en met VBA aanpassingen kan doen

[ Voor 95% gewijzigd door donderdraak op 19-02-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

waarom niet een android app ?

Er zal vast wel een app zijn die het scant en in een google sheets kan mikken .. Kost misschien iets meer tijd/moeite maar het is wat robuuster en daarnaast heb je een geschiedenis wie wat gewijzigd heeft..

Voordeel is dat je geen losse scanner nodig hebt een simpel android toetsel met camera voldoet al.

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 19-02-2016 12:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Kun je je vraag specifieker maken? Nu is het eigenlijk niet meer dan dat je om suggesties vraagt voor de realisatie van een voorraadbeheer applicatie in Excel en hulp bij VBA. Daar kunnen we niks mee.

Hoever ben je precies? Op welk punten loop je vast? De indruk die je nu wekt is dat je geen idee hebt hoe je het aan moet gaan pakken. Daarvoor moet je bij je stagebegeleider / docent zijn.

Welkom op Got, btw. Lees je ook even de quick-quide: Het algemeen beleid #topicplaatsen
Eriss schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:07:
Voor mijn stagebedrijf moet ik een voorraadbeheer systeem bedenken/leveren/implementeren.
Nu heb ik al weken onderzoek gedaan en geanalyseerd wat nu de beste oplossing is voor dit bedrijf, [...]en daar kwam uit dat voorraadbeheer in excel met behulp van een barcode scanner het makkelijkst en het meest logische is.
Nu ben ik wel heel erg benieuw geworden naar dat onderzoek. Welke alternatieven heb je bekeken en op grond van welke argumenten ben je tot deze conclusie gekomen? Als je wilt dat we serieus meedenken moet je dat onderzoek maar met ons delen.

[ Voor 39% gewijzigd door Lustucru op 19-02-2016 12:16 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriss
Het volgende heb ik onderzocht:

Ik ben na onderzoek uitgekomen op het open source programma Dolibarr.
Met deze software kan je aan de hand van een barcode module barcode scannen.
Echter heb ik het zover weten te krijgen dat als ik het product scan dat die dan daadwerkelijk ook het product laat zien, alleen is het zo dat bij dolibarr je nog 4-5 andere stappen moet ondernemen om de voorraad aan te kunnen passen en als er een grote hoeveel producten binnen komen, gaat daar teveel tijd in zitten en is dus geen goede oplossing.

Ook heb ik het proberen uit te zoeken met een Trial versie van Odoo.
Odoo ondersteund ook een barcode module maar daar kreeg ik niks werkende uit, na contact te hebben gehad met de support van Odoo werd ik er helemaal niks wijzer van, waar het gesprek eigenlijk op neer kwam is dat ik maar veel geld moest gaan dokken zodat ze er diep naar gingen kijken! Maar één van de randvoorwaarden is dat het zo goedkoop mogelijk moet blijven, omtrent de kleinheid van het bedrijf waar ik stage loop.

Daarnaast heb ik Davilex software geprobeerd, maar deze ondersteund geen barcode module
ABC inventory heb ik ook uitgetest maar ondersteund helaas ook geen barcode module.
ERPnext, exact online precies hetzelfde als hierboven.

Je hebt ERP systemen die inderdaad barcode modules ondersteunen en ook op maat leveren, maar dat is dus veel te duur, en niet bedoeld voor bedrijven als waar ik stage loop, maar meer voor de grote spelers in de markt die daar budget voor hebben.

Met behulp van ERP pakketten ga je de hele bedrijfsstructuur in één software plaatsen en regelen, dat is hier niet nodig. Het gaat er hier specifiek om dat de voorraad op een gemakkelijke manier bijgehouden kan worden, maar wel met behulp van een barcode scanner. Ik moet het (proberen te) implementeren, echter zijn de gebruikers het belangrijkste, omdat zij behoefte hebben aan zoiets en dat doe je dan dus ook in overleg met de gebruikers van het voorraadsysteem. Zoals ik in mijn vraag heb gezet is het zo dat ze het unaniem eens zijn dat het het makkelijkst zou zijn als het in een programma als excel zou werken!
Ik moet een advies rapport schrijven voor dit bedrijf ( nog niet aan begonnen, zoveel mogelijk eerst analyseren) dat kan ik dan wel doen, en daar is uitgekomen dat een ERP pakket geen zin hoeft door de omvang van het bedrijf en een voldoende halen voor me stage en denken nou die punten heb ik voor school in de pocket, maar dat wil ik niet en zo zit ik zelf niet in elkaar! ik heb vroeger voor school wat moeten doen in de programmeer talen, java en python maar dat is wel het basic van het basic om het zo maar te verwoorden.

Ik wil gewoon iets werkende neerzetten voor het bedrijf en voor mijn eigen gevoel dat ik toch iets positiefs heb bijgedragen in het bedrijf!

Nu heb ik dus geen ervaring met VBA en programmeren is ook niet mijn ding, wel ben ik bereid om het te leren, maar daarvoor heb ik dus wel een opstapje nodig om het te leren! een klein begin waar ik dan zelf verder op uit moet bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriss
donderdraak schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:07:
Geen excel maar Access gebruiken

Als je op google zoekt dan vind je gratis templates waar je waarschijnlijk een beginnetje mee kan maken en met VBA aanpassingen kan doen
Ik zal is research naar jou suggestie gaan doen. Je hoort nog wel van me!

Wel bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriss
vso schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:11:
waarom niet een android app ?

Er zal vast wel een app zijn die het scant en in een google sheets kan mikken .. Kost misschien iets meer tijd/moeite maar het is wat robuuster en daarnaast heb je een geschiedenis wie wat gewijzigd heeft..

Voordeel is dat je geen losse scanner nodig hebt een simpel android toetsel met camera voldoet al.
Bedankt ik zal er is naar kijken!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Paultje3181
Maak een Dashboard met:
Blad 1 = "Dashboard"

Macro:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Sub Mutatie()
Dim AF As String, BIJ As String, voorraadaf As Integer, voorraadbij As Integer, row As Integer
AF = Range("B1").Value
BIJ = Range("B2").Value
Else
End If
End Sub

Mag je zelf nog even de foutmelding eruit halen als je barcode niet in je Data-blad staat.
Let wel op hoe ontzettend foutgevoelig dit is, m.b.t. het aanpassen van het datablad. Ieder product moet per stuk gescand worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriss
Paultje3181 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:38:
Maak een Dashboard met:
Blad 1 = "Dashboard"

Macro:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Sub Mutatie()
AF = Range("B1").Value
BIJ = Range("B2").Value
Else
End If
End Sub

Heel erg bedankt voor het meedenken! ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Er resten nog een paar vragen, zodat ik daarmee verder kan:
- Is het mogelijk als het product gescand is dat die gelijk op of afgeboekt wordt zonder te hoeven klikken?
- Mijn scanner geeft standaard een enter als er gescand wordt, kan het bijvoorbeeld als ik 3-4 het product scan dat de barcodes in B2 tot B5 komen en dan op de knop drukt dat hij die informatie tergelijkertijd verwerkt?
Even een quote uit een PM die Eriss gestuurd heeft.

Mijn eerste idee zou zijn, ja dit kan, bijvoorbeeld door niet met een veld te werken, maar met een msgbox waar je de barcode scant. Dus klik op afboeken -> msgbox -> scan product -> verwerken -> nieuwe msgbox en loop. Ditzelfde kan uiteraard ook voor bijboeken. Door elkaar natuurlijk niet.

En vraag 2 tuurlijk kan dit, je schrijft dan een loop voor b2 tot en met b5. Of b1024000 voor mijn part.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Paultje3181 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:21:
[...]

Even een quote uit een PM die Eriss gestuurd heeft.
Inderdaad. Goed om het gesprek in de openbaarheid te voeren: het forum zou snel zijn waarde verliezen als topics voortgezet worden per DM.
Mijn eerste idee zou zijn, ja dit kan, bijvoorbeeld door niet met een veld te werken, maar met een msgbox waar je de barcode scant. Dus klik op afboeken -> msgbox -> scan product -> verwerken -> nieuwe msgbox en loop. Ditzelfde kan uiteraard ook voor bijboeken. Door elkaar natuurlijk niet.

En vraag 2 tuurlijk kan dit, je schrijft dan een loop voor b2 tot en met b5. Of b1024000 voor mijn part.
Een inputbox in een loopje werkt natuurlijk, maar mooier is imho een userform bestaande uit radiobuttons bij/af, een textbox, een listbox en wat labels voor de feedback. De code verwerkt dan het beforeUpdate event van de textbox en geeft dmv de labels en eventueel beepjes feedback over de aktie. Door steeds de laatste scanaktie in een buffer weg te schrijven kun die ook nog x keer herhalen met toetsenbordinvoer.

In de listbox schrijf je weg wat veranderd is, zodat je per scansessie precies kunt volgen wat er ingescand is, en met de geluidjes geven je auditief informatie (bij, af, niet herkend bv).

Tot slot nog een opmerking over de code: je gebruikt nu evaluate om werkbladfuncties te gebruiken. De code zal stabieler werken als je de VBA-functies en objectmethoden gebruikt.

Bijvoorbeeld:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Sub WijzigVoorraad(artikelnummer,aantal)
       Dim artikel as range
       Set artikel = sheets("Data").Range("A:A").Find(artikelnummer, , , xlWhole)
       If Not artikel Is Nothing Then
            artikel.offset(0,2)=artikel.offset(0,2)+aantal
            'doe hier andere dingen, als labels wijzigen, messageboxjes, beepjes, list bijwerken
            'en inputbox leegmaken
        else
             'laat hier een ander geluidje horen
        end if
end sub

[ Voor 17% gewijzigd door Lustucru op 22-02-2016 23:59 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriss
Bedankt heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Ik denk dat je eerst het logistieke proces moet schetsen, en wellicht hier en daar op papier veranderingen in het proces moet aanbrengen.

Vragen waar je eerst een antwoord op moet krijgen zijn o.a.
- Wat is precies de routing van een product (van aankoop tot verkoop). Hoe ga je om met leveringen die niet compleet zijn.
- Wat gebeurt er als voorraden worden geteld en er ontbreken exemplaren of er zijn er te veel? Hoe wordt deze voorraad dan gecorrigeerd en tegen welke (inventaris)waarde
- Stel er worden producten gekocht tegen aankoopprijs x, en later dezelfde producten tegen aankoopprijs y, wat gebeurt er dan met de inventariswaarde. Middel je die uit, of neem je de laatste aankoopprijs
- Moeten er rapportages gemaakt kunnen worden om inzicht te geven in de magazijnbewegingen
- Zijn er reservaties mogelijk

Excel gaat hier enorm tekort schieten.
Vergeet barcodes, bedenk eerst een robuust systeem.

Houdoe

Pagina: 1