HDMI 2.0 voor video en Displayport voor audio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-07 08:35
Sinds kort heb ik een MSI GTX970 Gaming 4G, voorzien van 1 HDMI 2.0 uitgang. Nu wil ik zowel geluid (bitstreaming) als beeld (4K/60p) doorsturen naar mijn receiver en vervolgens beeld naar een 4K Sony projector. Helaas heeft mijn receiver (Denon AVR4520) geen HDMI 2.0, dus ook geen passthrough van 4K op 60hz. Hierdoor is het maximale wat mijn projector via deze route kan ontvangen 4K op 30hz (HDMI1.4 max).

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om de HDMI 2.0 uitgang rechtstreeks aan te sluiten op de projector (waardoor ik dus wel 4K/60p signaal kan krijgen) en bitstreamen van HD audio via een DisplayPort -> HDMI adapter richting mijn receiver kan sturen.

Weet iemand of dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik verwacht dat dit prima mogelijk is. Je moet daarvoor een HDMI splitter hebben met HDMI 2.0 poorten. Bijvoorbeeld deze. (Alleen heeft deze maximaal 4k@30Hz, dus HDMI 1.4a)

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.io/products/397686?width=1024&height=768

Edit: Ik zie nu dat je op zoek bent naar een Display-port naar HDMI, zulke kabels bestaan in ieder geval.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 19-02-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

Hebben je receiver en moederbord niet toevallig een S/PDIF aansluiting?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

D4NG3R schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:17:
Hebben je receiver en moederbord niet toevallig een S/PDIF aansluiting?
De receiver heeft in ieder geval S/PDIF in. Wat voor moederbord heb je Invad3r?

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 19-02-2016 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
Dank voor de reacties.

@rens-br: Voor mij is een HDMI splitter niet echt een optie, aangezien voor mij de beeldkwaliteit absoluut cruciaal is en een splitter lijkt mij hier afbreuk aan doen.

@D4NG3R: via S/PDIF kan ik geen HD-audio bitstreamen en dit is ook cruciaal. Gaat slechts tot DTS of DD, geen HD audio, zoals DTS-HD MA of TrueHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Invad3r schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:22:
@rens-br: Voor mij is een HDMI splitter niet echt een optie, aangezien voor mij de beeldkwaliteit absoluut cruciaal is en een splitter lijkt mij hier afbreuk aan doen.
Ik verwacht dat een actieve splitter weinig afbreuk zal hebben aan de beeldkwaliteit.

Je kan ook een DisplayPort -> HDMI kabel kopen kijken of het werkt. Werkt het niet, dan stuur je de kabel eenvoudig weer terug.

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 19-02-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
rens-br schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:24:
[...]

Ik verwacht dat een actieve splitter weinig afbreuk zal hebben aan de beeldkwaliteit.
Ok, ik ga dit eens onderzoeken. Op zich loopt normaal gesproken namelijk het signaal ook eerst via de receiver en dan naar de projector. Dat kun je natuurlijk ook zien als een soort splitter. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

Afbreuk op de kwaliteit? Op een digitaal signaal? :')

Zorg er wel voor dat je een powered splitter gebruikt, met unpowered splitters loop je snel tegen problemen aan met het signaal wat niet fatsoenlijk overkomt en daardoor voor problemen zorgt. Dingen als ruis zoals bij een ouderwetse analoge kabel hoef je niet bang voor te zien. Het werkt of het werkt niet, er is geen tussenstap.

[ Voor 75% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2016 11:27 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Er even vanuit gaan dat je Windows als OS gebruikt, kan je bij de geluidsinstellingen je standaard afspeelapparaat instellen:

Afbeeldingslocatie: http://upload.luppie.net/images/2016/02/19/geluid.jpg

Als zowel de beamer als je receiver zijn aangesloten, zou je je receiver op standaard kunnen zetten.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De vraag is alleen of de DisplayPort en de HDMI aansluiting daar als aparte apparaten worden gezien. Best kans dat je die twee poorten niet eens tegelijk kan gebruiken.

Als alternatief zou je eens kunnen zoeken of er USB geluidskaarten zijn met ondersteuning voor de HD audioformaten die je wilt afspelen en met een geschikte aansluiting om dat naar je receiver te sturen. Geen idee of dat bestaat.

[ Voor 40% gewijzigd door Orion84 op 19-02-2016 11:29 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
Luppie schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:26:
Er even vanuit gaan dat je Windows als OS gebruikt, kan je bij de geluidsinstellingen je standaard afspeelapparaat instellen:

[afbeelding]

Als zowel de beamer als je receiver zijn aangesloten, zou je je receiver op standaard kunnen zetten.
Ik gebruik idd Windows 10 en heb HDMI als standaard ingesteld. Ik zie alleen niet hoe ik hiermee 4K/60p (HDMI2.0) via mijn receiver naar de projector krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Invad3r schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:25:
[...]
Ok, ik ga dit eens onderzoeken. Op zich loopt normaal gesproken namelijk het signaal ook eerst via de receiver en dan naar de projector. Dat kun je natuurlijk ook zien als een soort splitter. Dank.
Een DisplayPort -> HDMI adapter is wel de goedkoopste oplossing. De HDMI splitters die HDMI 2.0 ondersteunen kosten allemaal 100+ euro, zo snel ik ze kon vinden online.
Invad3r schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:28:
[...]
Ik gebruik idd Windows 10 en heb HDMI als standaard ingesteld. Ik zie alleen niet hoe ik hiermee 4K/60p (HDMI2.0) via mijn receiver naar de projector krijg.
Ik geloof dat Luppie bedoeld dat je via 'Geluid' kan instellen via welke kabel het geluid moet lopen, wanneer je dus Display-Port en HDMI hebt verbonden kan je vervolgens kiezen waar het geluid overheen gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door rens-br op 19-02-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Invad3r schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:28:
[...]

Je vraag was toch dat je de projector rechtstreeks aansluit en het geluid via de receiver ?
Wat ik aangeef is hoe je het geluid kan routeren naar je receiver, zodat je de projector rechtstreeks kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
Orion84 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:28:
De vraag is alleen of de DisplayPort en de HDMI aansluiting daar als aparte apparaten worden gezien. Best kans dat je die twee poorten niet eens tegelijk kan gebruiken.
Juist, exact dat is mijn oorspronkelijke vraag. Ik heb dus al een DP -> HDMI convertor gespot. Alleen, kan ik dan synchroon zowel beeld naar de projector als via deze convertor HD-audio (bitstream) naar de receiver sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Invad3r schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:30:
[...]
Juist, exact dat is mijn oorspronkelijke vraag. Ik heb dus al een DP -> HDMI convertor gespot. Alleen, kan ik dan synchroon zowel beeld naar de projector als via deze convertor HD-audio (bitstream) naar de receiver sturen?
Dat is denk ik een kwestie van uitproberen. Kabeltje kost 25 euro, dus dat is het geld ook niet. Wat is het typenummer van je projector?

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 19-02-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
Luppie schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:30:
[...]

Je vraag was toch dat je de projector rechtstreeks aansluit en het geluid via de receiver ?
Wat ik aangeef is hoe je het geluid kan routeren naar je receiver, zodat je de projector rechtstreeks kan aansluiten.
Maar hoe ga ik dan HD-audio via bitstream routeren naar de receiver als mijn enige HDMI poort rechtstreeks op de projector is aangesloten? Ik heb op de videokaart dan alleen nog 1 x Displayport en 2 x DVI beschikbaar. DVI doet niets voor geluid en SP/DIF op MOBO doet geen HD-audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
rens-br schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:32:
[...]

Dat is denk ik een kwestie van uitproberen. Kabeltje kost 25 euro, dus dat is het geld ook niet. Wat is het typenummer van je projector?
Mee eens, ik denk dat ik dit gewoon maar moet proberen. Maar hoopte eigenlijk dat iemand mij direct het antwoord kon geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Via de displayport.
Mijn screenshot is ook van een Displayport die via een verloop op HDMI is aangesloten.

(bij nowthatsit, heb ik het betreffende kabeltje voor 13,99 gekocht ;) )

[ Voor 26% gewijzigd door Luppie op 19-02-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
Luppie schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:33:
Via de displayport.
Mijn screenshot is ook van een Displayport die via een verloop op HDMI is aangesloten.

(bij nowthatsit, heb ik het betreffende kabeltje voor 13,99 gekocht ;) )
Ah, ok, zo had ik 'm niet begrepen. Maar ik heb nog geen DP->HDMI verloopstekker, dus kan het nu nog niet testen. Weet jij of via DP->HDMI HD bitstreaming werkt?

Ok, bedankt voor de tip. Ga dit dan maar eens bestellen en bekijken of het werkt. dank.

[ Voor 8% gewijzigd door Invad3r op 19-02-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Volgens mij als jij je projector via HDMI aansluit en je receiver via een Displayport-HDMI verloopkabel aansluit, dan zal je 3 audio output devices hebben bij de geluidsinstellingen.
  • HDMI (projector)
  • HDMI (receiver)
  • Speakers/Headphones
Kwestie van de Displayport-HDMI als standaard output instellen
Of bitstreaming werkt, dat weet ik niet.
Mocht je in de omgeving Rotterdam/Den Haag wonen, mag je mijn kabel wel komen lenen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
Luppie schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:39:
Volgens mij als jij je projector via HDMI aansluit en je receiver via een Displayport-HDMI verloopkabel aansluit, dan zal je 3 audio output devices hebben bij de geluidsinstellingen.
  • HDMI (projector)
  • HDMI (receiver)
  • Speakers/Headphones
Kwestie van de Displayport-HDMI als standaard output instellen
Of bitstreaming werkt, dat weet ik niet.
Mocht je in de omgeving Rotterdam/Den Haag wonen, mag je mijn kabel wel komen lenen O-)
Ja, zoiets verwacht ik eigenlijk ook. Zou mooi zijn als dit dan ook werkt, dus zowel synchroon DP en HDMI output vanuit GTX970 als HD audio via deze kabel. Ga gewoon de kabel bestellen en het uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Even een grove aanname, dat ze met advanced audio features ook bitstreaming bedoelen ;) heb ik wel het volgende gevonden.
Q. Does DisplayPort also support audio?
A. Yes, DisplayPort supports multi-channel audio and many advanced audio features. DisplayPort to HDMI adapters also include the ability to support HDMI audio.
Bron : http://www.displayport.org/faq/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Invad3r schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:42:
[...]
Ja, zoiets verwacht ik eigenlijk ook. Zou mooi zijn als dit dan ook werkt, dus zowel synchroon DP en HDMI output vanuit GTX970 als HD audio via deze kabel. Ga gewoon de kabel bestellen en het uitproberen.
Wat voor projector heb je? Misschien zitten er op je projector ook een 'audio' uit kanaal en kan je het geluid vanuit daar doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
rens-br schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:15:
[...]

Wat voor projector heb je? Misschien zitten er op je projector ook een 'audio' uit kanaal en kan je het geluid vanuit daar doorlussen.
Ik heb een Sony VW500 4K projector, maar deze heeft geen audio uitgang voor zover ik weet.
Pagina: 1