Synolgy iscsi lun disconnect op hetzelfde moment elk uur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Voor een backupoplossing heb ik een Synology RS815 aangeschaft en een groot iscsi lun aangemaakt met dito volume (4x4TB in SHR). Deze synology staat op een remote locatie met een gigabit-verbinding.

Het grote probleem is dat elk uur op exact hetzelfde moment om 7 minuten over elk uur ik deze melding krijg in eventviewer. De ping valt weg naar dat IP-adres en m'n volume verdwijnt. Logischerwijs faalt m'n backup dan.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/oVH8q5degjyGBgApD8JeRReP/full.png

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Ja5GNRiNqOKlSS4iz64SyBRR/full.png

Wat heb ik al o.a geprobeerd?
  • Server draaide onder vmware, dit ook onder hyper-v gestest met andere hardware, geen succes
  • Windows Server 2008 R2 geinstalleerd, ongepatched zelfde probleem blijft bestaan.
  • op een derde locatie met een collega volume aangemaakt, zelfde probleem
  • SYN ACK van de TCP aangepast
  • Receive buffers van de NIC aangepast
Software: Windows Server 2012 R2
Hardware: Synology RS815 met 4x4TB Seagate NAS HDD in Synology Hybrid Raid draaidende op DSM 5.2-5644 Update 3

Wat me opvalt. Als ik een ping laat meelopen naar het IP-adres van de NAS vanaf mijn werkstation timed hij ook uit.Daarom krijg ik het gevoel dat het een synology issue is. Ticket is al aangemaakt bij hun maar nog geen reactie, vandaar mijn vraag op dit forum.

Alternatief is een backup maken op fileshare-niveau maar dit moet gewoon goed werken.

[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 19-02-2016 10:40 ]

Alle reacties

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:41

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Is je Synology al up-to-date met de nieuwste firmware?

• RodeStabilo
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:38:
Is je Synology al up-to-date met de nieuwste firmware?
Ja, daar was ik nog mee bezig om te vermelden in de topicstart. (alhoewel is er vandaag net een nieuwe uitgekomen maar in de fixes staat niets relevants).

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En wat als je een ping start naar de remote locatie? Dus niet het IP adres van de NAS, maar een ander IP adres daar.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
Energie instellingen in DSM ook niet aanstaan. Is een inkopper maar voor de zekerheid.

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeOO schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:42:
Energie instellingen in DSM ook niet aanstaan. Is een inkopper maar voor de zekerheid.
Hibenate van de HDD's staat uit, maar vanwege het volume zou dit eigenlijk sowieso niet mogen gebeuren. Verder zijn er ook geen power schedules aanwezig.
Vorkie schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:41:
En wat als je een ping start naar de remote locatie? Dus niet het IP adres van de NAS, maar een ander IP adres daar.
Er zijn verder geen connectie-problemen naar die locatie anders was dit wel eerder aan het licht gekomen, maar voor de zekerheid wil ik dit rondom het probleemtijdstip wel proberen.

[ Voor 43% gewijzigd door RodeStabilo op 19-02-2016 10:44 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

welke netwerk componenten zitten ertussen ... ?
hoe lang is de time-out

Ik zou het eerder in een scheduled taks/power outage van een component/reboot ofzo zoeken dan een software bug van a.b.c.

Een software bug is outage op "onverklaarbaar moment" @random
Het feit dat je het tijdstip exact kan noemen ...

Wat het ook is het is diep graven voor je

Tja vanalles

• RodeStabilo
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:25:
welke netwerk componenten zitten ertussen ... ?
hoe lang is de time-out

Ik zou het eerder in een scheduled taks/power outage van een component/reboot ofzo zoeken dan een software bug van a.b.c.

Een software bug is outage op "onverklaarbaar moment" @random
Het feit dat je het tijdstip exact kan noemen ...

Wat het ook is het is diep graven voor je
Collega's van andere vestigingen van mijn organisatie maken al lange tijd gebruik van iscsi-backups naar remote vestigingen en dat loopt vlekkeloos. Ik snap dat het op netwerk-niveau gezocht kan worden maar als er timeouts in heel het netwerk komen op hetzelfde moment was dat absoluut eerder opgemerkt.

Waar ik net achterkom is dat ik gewoon een share kan aanmaken ondanks het iscsi LUN dus daar ga ik verder mee testen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Friespeuk schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:30:
[...]

Collega's van andere vestigingen van mijn organisatie maken al lange tijd gebruik van iscsi-backups naar remote vestigingen en dat loopt vlekkeloos. Ik snap dat het op netwerk-niveau gezocht kan worden maar als er timeouts in heel het netwerk komen op hetzelfde moment was dat absoluut eerder opgemerkt.

Waar ik net achterkom is dat ik gewoon een share kan aanmaken ondanks het iscsi LUN dus daar ga ik verder mee testen.
Een ISCSI disk is gewoon een fysieke disk voor het OS, je kan er 99,6% mee doen wat je wilt.

Zo'n lekkere dood doener .. als .. dan was het allang opgemerkt, of " bij pietje gaat het wel goed en dat is exact het zelfde"

Oplossing: Schedule de backup na dat moment .. heb je er ook geen last meer van, scheelt tijd

Tja vanalles

Verwijderd

vso schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:46:
[...]

Een ISCSI disk is gewoon een fysieke disk voor het OS, je kan er 99,6% mee doen wat je wilt.

Zo'n lekkere dood doener .. als .. dan was het allang opgemerkt, of " bij pietje gaat het wel goed en dat is exact het zelfde"

Oplossing: Schedule de backup na dat moment .. heb je er ook geen last meer van, scheelt tijd
Dat is natuurlijk een oplossing in de trant van "ik herstart mijn server elke dag omdat applicatie X vast loopt en ik geen idee heb waar het aan ligt".

@ TS: heb je al je NAS logs doorgenomen?

• RodeStabilo
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:46:
[...]
Backup duurt een paar uur, dus sowieso loop ik er tegenaan omdat de melding om 23:07, 00:07, 01:07, 02:07 etc etc komt en m'n connectie weg is.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:50:
@ TS: heb je al je NAS logs doorgenomen?
Ja, daar staat niets in.

[ Voor 34% gewijzigd door RodeStabilo op 19-02-2016 11:53 ]

• RodeStabilo
  • Niet online
Probleem lijkt toch niet in de synology danwel op icsi-niveau te zitten. Ik kwam erachter dat de time-outs zich niet voordoen als ik vanaf een server op die locatie naar de nas ping.

Blijk toch ergens op netwerkniveau te zitten. ondertussen is m'n VM-backupserver verplaatst naar die locatie zodat ik in ieder geval verder kan.
Pagina: 1