Advies over componenten voor werkstation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisped
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-03 17:36
Hallo mede Tweakers!

Ik ben op zoek naar een werkstation voor ons op het melkveebedrijf.
Er komt een managment programma op en een aansturing programma voor het voersysteem, hierdoor zal de computer ook 24/7 draaien

Ik heb een computer samengesteld naar aanleiding van wat ik denk dat ik ongeveer nodig heb om voor meerdere jaren een snelle computer te hebben die eventueel ook nog upgrade baar is.

Zouden jullie een even kunnen kijken of de componenten die ik al heb uitgezocht bij elkaar passen, of dat ik misschien wel veel beter totaal iets anders kan nemen.

alvast bedankt Sjors.

Ik zoek een?
Een werkstation waar een managend programa van uniform-agri en process programma Daryplan (gea) vloeiend op kan draaien, en waar ik verder dagelijkse bezigheden mee kan doen.

Wat is je budget?floeiend
Zat zelf tussen de 500, tot 600 € te denken.

Heb je bepaalde (merk) voorkeuren?
Goeie kwaliteit, want de computer zal 24/7 draaien!

Vraag?
Passen de componenten bij elkaar die ik heb uitgezocht

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 238,90€ 238,90
1Gigabyte GA-Z170M-D3H€ 119,95€ 119,95
1König 2 Poorts Serieel PCI Kaart€ 11,63€ 11,63
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Crucial CT4K4G4DFS8213€ 66,95€ 66,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1Crucial BX100 120GB€ 54,99€ 54,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 554,27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-07 12:59

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Het is een bedrijfskritische systeem, dus ik zou daar niet op bezuinigen.

De programma's die je gaat gebruiken ken ik niet, je kan ook naar industriële pcs kijken die zijn oa vaak gamaakt voor 24/7 gebruik. Ook beschikken die vaak al over een seriële port

[ Voor 10% gewijzigd door zekerpixels op 19-02-2016 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-07 12:04

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je mist nog een kast om 't in te stoppen. Verder heb je nu een overklokbaar systeem; aangezien je 24/7 wilt gaan draaien in een businessomgeving lijkt 't me niet dat je hier gebruik van gaat maken, bespaar jezelf geld op componenten die absoluut niet perse meer performance of durability geven. dagelijkse bezigheden gaan prima op elke moderne PC met SSD (office/mail/internet), dus dat is geen probleem.

De programma's die je noemt ken ik niet, maar een opslag van 120GB lijkt me nogal karig.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 207,95€ 207,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,-€ 86,-
1Cooler Master Silencio 452€ 65,95€ 65,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.3€ 24,95€ 24,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 68,50€ 68,50
1Crucial BX200 480GB€ 125,95€ 125,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,88

Ik heb hier ook maar even 16GB aangehouden zoals TS ook deed; puur om prijzen gelijk te houden, en TS beter inzicht heeft in RAM-gebruik dan ik. Echter zou ik wel 2x8GB pakken ipv 4x4, zo wordt de mogelijkheid tot upgraden behouden, zonder prestatieverlies. Kast is stil, maar wellicht wat groot; kleiner moederbord/kast is mogelijk. Non-K CPU en een grote SSD hoeft niet veel meer te kosten, een 240 GB SSD is er vanaf 61 euro wel.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisped
Dank voor de reacties.

Ik wou de oude hp kast hergebruiken, vandaar het kleine moederbord.

Opslag kan ik ook nog op de oude comp, pakken zit een oude hhd van 250 gb in en dat heb ik meer dan zat aan. En zal even kijken naar de procesor, was inderdaad niet van plan te overklokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 20:48
Als je niet gaat overklokken zou ik lekker de stock koeler houden, scheelt ook weer €25. Wel zou ik een nieuwe hdd kopen. Als de oude stuk gaat ben je de sjaak en sla je je voor je kop dat je geen nieuw schijfje hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Crisped schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:23:

Een werkstation waar een managend programa van uniform-agri en process programma Daryplan (gea) vloeiend op kan draaien, en waar ik verder dagelijkse bezigheden mee kan doen.
Het management programma van Uniform-Agri en Diaryplan zijn alles behalve zware programma's, zulke programma's draaien ook nog fatsoenlijk op een beetje PC van 10 jaar oud. Hetgeen waar je vooral op moet letten is dat de kwaliteit van het systeem goed is zodat het lang probleemloos kan draaien en zorg daarnaast voor goede backup mogelijkheid zodat als het systeem crashed altijd snel weer een nieuw systeem geplaatst kan worden en de backup terug gedraaid kan worden.

Waar komt het systeem te staan trouwens? In een kantoor in/of tegen de stal of gewoon in het woonhuis? De ammoniak en andere stoffen in de stal zijn namelijk niet echt bevorderlijk voor de levensduur van elektronica het vreet nogal aan. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisped
Idd, het is geen extreem zwaar programma, ( het draait nu op een pc van hp uit 2004):P

maar hoop dat dit nieuwe systeem over 12 jaar ook nog mooi draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Systeem wat je nu hebt niet, daarvoor is de kwaliteit niet goed genoeg. ;)

Maar wat is het antwoord op de andere vraag, waar het systeem komt te staan?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisped
De nieuwe pc volgens de laatste specificaties, kast van hp wel of niet meer hergebruiken?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 207,95€ 207,95
1Gigabyte GA-Z170M-D3H€ 119,95€ 119,95
1Crucial CT4K4G4DFS8213€ 66,95€ 66,95
1Crucial BX200 240GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 501,38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisped
oo sorry ja,

in het kantoor, gedeelte tussen huis en stal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan misschien beter naar 24/7-gespecificeerde onderdelen kijken (bijvoorbeeld naast dergelijke borden van gangbare merken ook moederborden van Fujitsu of Supermicro), daarnaast is het ook maar de vraag hoeveel processorkracht je nodig hebt gezien de opmerking van zekerpixels en de behoefte die (toekomstige?) Officesoftware doorgaans heeft is een i5 misschien wel al wat overkill.

Zijn er nog specifieke interfaces nodig om de computer op het voersysteem aan te sluiten eigenlijk?

Ha, zie nu pas de seriele kaart, er zijn ook borden waar van huis uit voldoende seriele poorten op zitten (zeker als 1 in plaats van 2 zou volstaan), ook iets om op te letten misschien

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 19-02-2016 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Crisped schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:14:
De nieuwe pc volgens de laatste specificaties, kast van hp wel of niet meer hergebruiken?
Er van uitgaande dat je één seriële poort nodig hebt, doe het zo:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 49,-€ 49,-
1Asus H110M-C€ 67,65€ 67,65
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 32,95€ 32,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 37,95€ 37,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 77,95€ 77,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,45

Voor het gebruik wat je er mee gaat doen is 4GB echt al meer dan genoeg, zet er dan ook alleen maar 8GB in omdat het zo goedkoop is. De PC zal eerder stuk zijn dan dat de 8GB nuttig gaat zijn. Zelfde geld voor de CPU, je kunt wel sneller nemen, maar je schiet er echt helemaal niks mee op. De programma's vragen echt helemaal niks van de CPU en dat gaat ook niet veranderen de eerste 10 jaar. Over 10 jaar kan deze CPU ook nog steeds prima meekomen voor zulke taken. Zie bijvoorbeeld een Intel Core 2 Duo E6600, deze CPU is over een half jaar 10 jaar oud, maar die zou die software echt gemakkelijk kunnen draaien en de CPU hierboven is echt een stuk sneller.

Voeding ook veranderd aangezien ik niet verwacht dat de be quiet! System Power 7 300W nog leeft over 10 jaar, daar is de kwaliteit gewoon niet hoog genoeg voor. Met deze Seasonic met kwaliteitscondensators en een dual ball bearing fan is de kans dat dat wel lukt vele malen groter.

Voor de rest een als het goed is meer betrouwbare SSD genomen. Echt veel schrijf- en leesacties zal de PC niet doen dus met deze moet je wel een redelijke tijd vooruit kunnen.Maar ook een SSD heeft niet het eeuwige leven, dus zorg wel voor een goede backup welke automatisch elke dag draait en ook eens in de zoveel tijd gecontroleerd wordt. Wordt meestal niet leuk gevonden dat als de backup nodig is, die al maanden niet meer goed heeft gewerkt. ;)

Moederbord heeft denk ik ook alles wat je kunt wensen, één seriële poort, PS/2 aansluitingen voor eventueel tobo en muis, VGA en DVI voor het beeldscherm, 4 USB 2.0 poorten, 2 USB 3.0 poorten en een USB 3.0 header voor de USB 3.0 aansluiting bovenop de behuizing.

Als laatste een nog een behuizing waarbij de bovenkant dicht is en waarbij de voeding onderin zit en de lucht koele lucht onder de behuizing weg kan zuigen en de warme lucht er achter weer uitblazen. Dit heeft als voordeel dat de voeding niks te maken heeft met de luchtcirculatie in de behuizing. Als je dan alle casefans uit de behuizing haalt dan trek je ook geen stof naar binnen. De casefans zijn toch niet nodig met zo'n laag verbruik. Door de dichte bovenkant heb je dan ook weinig last van stof.

En dan misschien nog een UPS gebruiken en je hebt denk ik een mooi systeem wat jaren mee moet kunnen. Sneller heeft echt weinig zin aangezien je toch niet het verschil gaat merken en het systeem eerder versleten is dan dat het nut heeft.
Crisped schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:16:
oo sorry ja,

in het kantoor, gedeelte tussen huis en stal in.
Prima dan, stuk beter als een kantoor in de stal.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 19-02-2016 17:33 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisped
Dank je voor de uitgebreide reactie The Mask.

Het lijkt mij een mooi systeem als hij het aan kan.

Ik heb geen idee van deze materie (zo als jullie misschien al wel zagen 8)7

De pc die ik nu heb is een hp HP Compaq dc5100 http://h20566.www2.hp.com...Results/?sp4ts.oid=454811 deze wordt echter erg traag, ( vooral met uniform )
Er zit een x86 Family 15 Model 4 Stepping 3 GenuineIntel ~2992 Mhz processor in en 2 gb aan virtueel geheugen.

Als de producten echt een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van de hp ben ik erg blij! d:)b

Ps, één seriële poort is zat voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik kan mij zo voorstellen dat het traag is, die CPU is denk ik een Pentium 4 van zo'n 15 jaar geleden, wat betreft het geheugen virtueel geheugen is niet belangrijk is vooral de vraag hoeveel werkgeheugen erin zit. Niet dat het overigens veel uitmaakt, dit systeem is gewoon aan vervanging toe.

Systeem waar ik mee kwam lijkt mij prima, dat is een hele grote stap vooruit qua snelheid en ook de kwaliteit is een mooi stapje vooruit.

Denk je ook nog na over een UPS? Of is die al aanwezig. UPS is een soort batterij waar de PC op kan doordraaien als de stroom wegvalt en via bijgeleverde software kan de UPS de PC ook netjes uitschakelen als de batterij leeg raakt in plaats van dat het systeem plots uitvalt. Ander voordeel is dat de UPS spanningspieken weg kan filteren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisped
Top, dan denk ik dat ik jou systeem ga kopen.

maar ups.....?? het systeem is aardig goedkoper geworden, dus er is nog wat budget over voor zo'n systeem

Zou dit wat zijn denkje, pricewatch: APC Back-UPS ES 700VA DIN

De computer en een brother printer komen er op. pricewatch: Brother MFC-J4620DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een UPS kan drie verschillende spanningen produceren, namelijk square wave, modified square wave (ook wel stepped sine wave genoemd) en pure sine wave.

Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/ZmlKS.jpg

De mooie rode sinus, sine wave genoemd, komt ook ongeveer uit het stopcontact en dat wil je het liefst ook uit de UPS hebben. Maar Pure Sine Wave vind je alleen in de duurdere exemplaren.

De pricewatch: APC Back-UPS ES 700VA DIN is een square wave UPS en iets meer betalen voor een modified square wave zoals de pricewatch: APC Back-UPS Pro 550 VA lijkt mij al beter. Het liefst een Pure Sine Wave maar die zijn weer wat duurder. Deze UPS heeft overigens ook een netwerk aansluiting om een spanningspiek vanaf het netwerk eruit te filteren.

De reden waarom je het liefst een Pure Sine Wave wil is doordat sommige apparatuur niet om kan gaan met een (modified) square wave. Kan dan stuk gaan in het geval van een computer valt dat overigens heel erg mee :p maar vreemde geluiden zoals coil whine zie je wel vaak terug komen bijvoorbeeld. Gelukkig is de UPS alleen actief als de spanning wegvalt en dat gebeurt hier in Nederland gelukkig heel weinig, hooguit enkele uurtjes per jaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-07 12:59

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Inderdaad het energienet van Nederland heeft een hele hoge bedrijfszekerheid.

Houd er ook rekening meet dat de UPS verschillend kunnen werken, bijv er wordt altijd vanuit de batterypack gevoed (er word dus altijd gebruik gemaakt van de inverter) of er word op het moment van uitval omgeschakeld naar de batterijen (maar dan is er een zeer korte tijd waar de spanning wegvalt).

Andere functies die evt handig zijn is een functionaliteit waarbij software de pc automatisch uit kan zetten als de battery bijna leeg is, om de pc nog veilig uit te kunnen schakelen. (kan evt corrupte raken van data voorkomen)
Pagina: 1