Toon posts:

Geen beeld...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een oud pc'tje op mijn kamer staan waar ik linux op wil installeren. Maar elke keer als ik van een bootdisk boot, wordt het beeld zwart, en dit blijft zo totdat ik reboot. Ik heb het al geprobeerd met bootdisks van suse en debian, en steeds gebeurde hetzelfde. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zal wel niks met linux bootdisks te maken hebben dan.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Erm... beschrijf eens exact op welk moment het beeld op zwart gaat (dus ook wat de computer liet zien vlak voordat het scherm op zwart ging).

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Als ik opstart met de suse disk start hij normaal op. Waar dan normaal 'Starting windows 95' komt te staan komt nu een berichtje van 'SYSLINUX etc'. Dan komt het suse welkomst scherm ('Have a lot of fun') met onderaan een bootprompt ('boot: '). Als ik dan op enter druk komt er nog 'Loading initdisk.gz ...' te staan en dan wordt alles zwart.
Ik heb dit nooit eerder gehad maar ik heb het vermoeden dat ik een niet standaard ondersteunde videokaart heb. Het is een onboard vga van een oude Olivetti bak (P100).

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

NU ken ik SuSe en Debian niet zo goed, maar zou het kunnen zijn dat jouw machientje geen grafische modus of ansi color aankan?

Misschien zou je eens moeten kijken of je een andere image op een floppie kan kwakken die een text-mode installatie doet ...

Ik frut, dus ik epibreer

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Debian installeert standaard in kleuren-console modus. Als je videokaart zelfs dat niet ondersteunt, dan is het ook nog mogelijk om van de site van Debian een diskette te downloaden met ascii-tekst. DAT moet werken, want iedere computer ondersteunt ascii (Hoop ik dan maar). Maar het is wel vreemd dat je videokaart geen kleuren-console ondersteunt....Oh, ik bedenk me net de standaard-bootdisk van Debian misschien wel wisselt naar Framebuffer, en daar heb je VESA-extensies voor nodig. Probeer een bij de bootprompt een optie mee te geven. Dus:
linux vga=normal
of
linux vga=1 (voor 50 regels tekst-modus)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 13:04 schreef pistole het volgende:
NU ken ik SuSe en Debian niet zo goed, maar zou het kunnen zijn dat jouw machientje geen grafische modus of ansi color aankan?
Ik heb er ook Win95 op staan, en dat loopt als een trein in 1024x768. Ik denk niet dat dat het is.

• pistole

pistole

Frutter

tja, ik weet niet hoe oud "oud" is :)

Valium helpt! :z

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 13:22 schreef pistole het volgende:
tja, ik weet niet hoe oud "oud" is :)
Het is dus een pentium 100 (32 mb, 24x cdrom). Ik heb deze zelfde suse distro al heel lang (6.1), en hij installeert zelfs probleemloos op een 486SX-25. Daarom vindt ik het zo gek dat hij het nu met geen mogelijkheid doet... :(

• pistole

pistole

Frutter

heb je al een andere videoplank geprobeerd? En anders toch eens Valium's tip proberen

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 13:54 schreef pistole het volgende:
heb je al een andere videoplank geprobeerd? En anders toch eens Valium's tip proberen
Ik heb alleen een AGP videokaart liggen, dus dat zal niet gaan. En wat Valium zei heb ik ook al geprobeerd, zonder succes. :(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

En wat doet een dos bootdisk?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 15:49 schreef deadinspace het volgende:
En wat doet een dos bootdisk?
Die doet het wel...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

En de zwartwit-bootdisks van debian doen het niet?

Verwijderd

Dit zal waarschijnlijk komen omdat Debian en Suse (en nog veel meer distributies) tegenwoordig (nieuwere versies) X windows standaard gebruiken als installatie hulpmiddel. Hiervoor gebruiken ze de standaard framebuffer (VESA).

<ff offtopic>
De meeste video kaarten werken niet echt lekker met de framebuffer modus aan dus ik snap eigenlijk niet waarom ze het gebruiken? |:(
</ff offtopic>

Ik weet weinig van Debian maar van Suse waren er aparte diskettes van tot zover ik weet:

ftp.suse.com/pub/suse/i386/7.1/disks/i386

of kijk op je CD naar de directory "disks" en lees de README, daar staat in welke "disk image" wat is (weet het niet uit mijn hoofd) ...

Overigens lijkt dit verdacht veel op de reply van Valium >:)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Allemaal leuk en wel, maar ik heb nog nooit debian-bootdisks gezien die niet 80x25 VGA textmode gebruiken.

En ik kan me dat van Debian eigenlijk ook niet voorstellen... wat boeit VGA vs framebuffer nou voor een installatie?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 20:40 schreef deadinspace het volgende:
Allemaal leuk en wel, maar ik heb nog nooit debian-bootdisks gezien die niet 80x25 VGA textmode gebruiken.
Dat klopt, het is gewoon text mode. Die disk van suse ook trouwens.

Heeft iemand nog suggesties?? Ik ga denk ik na het weekend ff bij vrienden rondvragen of iemand nog een oud trident vga kaartje heeft liggen die ik kan gebruiken. Misschien dat dat helpt..

• pistole

pistole

Frutter

wat voor kaart zit er eigenlijk in?

Ik frut, dus ik epibreer

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

*kick*

hetzelfde probleem heb ik ook.
het beeld gaat gewoon op zwart. maakt niet uit wat voor monitor ik gebruik.
de schuld geef ik aan het trident tgui9680 gebakken op het moederbordje (olivetti p100)...

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Wanneer gaat hij precies op zwart?
Heb je framebuffer? X?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Well, heb zojuist een oude flop geprobeerd (slackware 3.3 lol). En dan gaat het wel goed.
Vrees dat het framebuffer is. Kan ie uitgeschakeld worden bij het booten?
vga=normal of vga=1 helpt niet.

Ik lees in http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Framebuffer-HOWTO-5.html#ss5.2 :
Unfortunately, you can not use vesafb successfully with VESA 1.2 cards. This is because these 1.2 cards do not use linear frame buffering. Linear frame buffering simply means that the system's CPU is able to access every bit of the display. Historically, older graphic adapters could allow the CPU to access only 64K at a time, hence the limitations of the dreadful CGA/EGA graphic modes! It may be that someone will write a vesafb12 device driver for these cards, but this will use up precious kernel memory and involve a nasty hack.

There is however a potential workaround to add VESA 2.0 extensions for your legacy VESA 1.2 card. You may be able to download a TSR type program that will run from DOS, and used in cojunction with loadlin, can help configure the card for the appropriate graphic console modes. Note that this will not always work,...
Grmblll.
pech, zelf kernel bakken dus

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Pagina: 1