2560x1440p op Dell U2713hm via Asrock H170M Pro4 lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 16:39
Ik heb een probleem om mijn nieuwe computer de resolutie te laten tonen die ik wil. Probleem is het volgende:
Mijn Dell U2713HM monitor ondersteunt 2560x1440 (native resolutie) alleen op de DVI en Display port. HDMI heeft als max 1080p. De integrated GPU van mijn Asrock H170M Pro4 ondersteunt geen 2560x1440 op DVI (wat op zich redelijk triest is, maar dat terzijde). Op HDMI zou die dan weer tot 4K moeten kunnen. Nu had ik bedacht dat ik dan met een DVI naar HDMI adapter die ik op mijn Dell aansluit daar wel omheen kon werken. Probleem is dat het niet werkt. Mijn systeem wil nog steeds niet hoger dan 1080p. De DVI naar HDMI adapter zou ook 4K moeten ondersteunen, alleen weet ik geen manier om dat te testen.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:55

Baggeraar

Wat een gebagger..

je kan een custom resolutie instellen indien je pc de correcte resolutie niet detecteert.
Normaal gezien kan je dat aanpassen in je control panel van je videokaart. succes!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de IGP zit in je CPU, niet in de moederbord meer tegenwoordig ;) heb je de drivers van Intel al wel geinstalleerd?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• martdj
Ik heb de Intel drivers geinstalleerd, maar als ik daar een custom resolutie van 2560x1440 60Hz wil instellen, klaagt ie dat ie te weinig bandbreedte heeft. 24Hz pikt ie wel, maar laat mijn monitor vervolgens niet zien.

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:56
Zowel de monitor als het moederbord ondersteunt Displayport. Waarom gebruik je dat niet?

• martdj
Dat zou mijn laatste uitweg zijn als dit mislukt. Die poort is momenteel al bezet door mijn Macbook Pro en ik heb geen display poort kabel met 2 grote pluggen. Ik zou dan eigenlijk zo'n kabel moeten kopen en een DP switch ofzo, maar die dingen zijn duur.

• Thralas
  • Laatst online: 01:09
martdj schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 19:28:
De integrated GPU van mijn Asrock H170M Pro4 ondersteunt geen 2560x1440 op DVI (wat op zich redelijk triest is, maar dat terzijde).
Dat is helemaal niet triest. DVI heeft iirc. twee datalinks nodig om tot 2560x1440 te komen. Logisch dat een iGPU dat niet doet, gezien de adoptie van HDMI en het feit dat recentere HDMI-standaarden hogere resoluties aankunnen (en Dell/Apple zetten daarnaast in op DisplayPort).
Op HDMI zou die dan weer tot 4K moeten kunnen. Nu had ik bedacht dat ik dan met een DVI naar HDMI adapter die ik op mijn Dell aansluit daar wel omheen kon werken.
Wrong thinking. Die single link DVI output wordt niet opeens HDMI 1.3+ compatible met een verloopje.

Even een DisplayPort-kabeltje regelen.

• martdj
Die single link DVI gebruik ik nu dus niet. Ik gebruik de Dual-link DVI ingang van mijn monitor en de HDMI 1.4 uitgang van mijn iGPU die ook voldoende bandbreedte hoort te hebben. Dat zou in theorie dus wel moeten werken.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:59

OMD

Er was iemand met een soortgelijk probleem als jij. Wellicht vindt je hier de oplossing:
Tweak om met HDMI toch 2560x1440 op Dell U2515H te krijgen

Zo niet dan heb ik het geprobeerd :)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Thralas
  • Laatst online: 01:09
martdj schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 07:56:
Ik gebruik de Dual-link DVI ingang van mijn monitor en de HDMI 1.4 uitgang van mijn iGPU die ook voldoende bandbreedte hoort te hebben. Dat zou in theorie dus wel moeten werken.
Ook andersom is converteren volgens mij verre van triviaal. Een single link HDMI-signaal wordt eveneens niet magischerwijs DVI-DL.

Om van DisplayPort naar DVI-DL te gaan heb je een actieve(!) adapter nodig, dat ljkt me bij HDMI <> DVI-DL niet heel anders.

Converteren tussen poorten is prima te doen op full-HD, voor hogere resoluties not so much. Misschien dat de HDMI hacks van hierboven nog soelaas kunnen bieden (om het werkend te krijgen over HDMI -> single link DVI.

• martdj
Uiteindelijk besloten om toch maar de Display Poort route te gaan. Me inlezend in het onderwerp blijken HDMI en DVI (i.t.t. Displayport en DVI) elektrisch compatibel, maar heeft HDMI een hogere bandbreedte dan Single Link DVI. Om van HDMI naar Dual Link DVI te gaan moeten er kunstgrepen uitgehaald gaan worden en kun je niet simpelweg pinnetjes met elkaar verbinden. Adapters die van HDMI naar Dual Link DVI gaan zie je dus eigenlijk nooit, ondanks dat dit op websites wel wordt beweerd en de DVI kant er ook uitziet als Dual Link DVI. Het probleem zit dus in de HDMI/DVI adapter en hier lijkt geen oplossing voor.

Bedankt dus voor jullie reacties. Die hebben me wel doen inzien dat het allemaal niet zo eenvoudig is als dat het leek.

[ Voor 11% gewijzigd door martdj op 23-02-2016 11:29 ]

Pagina: 1