afsluiten en uit slaapstand komen gaan niet meer normaal.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-08 22:10
Mijn vraag:
Sinds ik een 'schone' windows 10 instalatie heb geinstaleerd op mijn laptop zijn er problemen met afsluiten en de slaapstand.
op de fabrieksinstalatie waren er geen problemen, behalve bloatware. toen ik die kloonde naar de ssd ook niet. pas met de nieuwe instalatie op de ssd kwamen de problemen. Het probleem doet zich voor sinds de kerstvakantie (toen herinstaleerde ik hem). maar nu heb ik er onderhand wel genoeg van. :-(

probleem bij afsluiten:
het scherm gaat uit maar de verlichting van de aan/uitknop + toetsenbord en statuslampjes (op de zijkant) blijven aan. ook de fan blijft draaien op idle snelheid. Er staat ook nog gewoon spanning op de usb poorten, mijn telefoon kan er dan nog aan opladen.
Hij gaat niet uit totdat ik zelf de aan/uitknop ingedrukt houd.
Het probleem komt niet altijd voor maar meestal nadat ik hem ongeveer een half uur gebruikt heb. Wat ik doe maakt niet uit. word, edge, gta 5 het maakt geen verschil.

wat ik heb geprobeerd:
nog niet zoveel want ik weet eigenlijk niet waardoor dit veroorzaakt kan worden. er vielen mij wel iets op:
apparaatbeheer geeft 2 onbekende apparaten. ik vraag me echter af of het ondbreken van de stuurprogrammas daarvoor de oorzaak is.
details onbekend apparaat 1: ACPI\HPQ6007\3&11583659&0 Dit zou hp 3d driveguard moeten zijn (maar ik heb een ssd)
details onbekend apparaat 2: ACPI\INT33A0\0 Dit zou Intel Smart Connect zijn dacht ik.

probleem bij uit slaapstand komen
Bij het uit slaapstand komen gaan de verlichting en fan gewoon aan maar het scherm blijft helemaal uit. Dus bij het openklappen of op een toets duwen (wanneer hij al open is).
Het valt me wel op dat dit vaak gebeurd wanneer ik heb zelf dichtgeklapt heb of via het menu in slaapstand zet. wanneer hij uit zichzelf in slaapstand is gegaan wordt hij wel normaal wakker.
Het probleem komt ook niet altijd voor. Soms niet, vaker wel |:(

wat ik al heb geprobeerd:
de drivers voor de intel hd graphics geupdatet dit lukte echter niet. van hp en intel gaven allebei aan dat instalatie niet lukte omdat mijn systeem 'niet compatibel' was.
de hybride slaapstand ingeschakeld (is dat de hibernation mode?) Dit hielp al een beetje.
alle andere drivers op udates geconroleerd en indien mogelijk geupdate.
De hp support assistant die standaard meegeleverd was heb ik in een poging ook weer geinstaleerd. deze zegt dat mijn drivers up-to-date waren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 10 home
geforce 361.91 gameready driver.
de intel hd driver versie 10.18.15.4279 van 24-8-2015

Gedownloade programmas, allemaal legaal en officieel:
hp support assistant.
samsung magican
spotify
gta 5

hp p035nd
intel core i5 4210u met hd grapics 4400
geforce 840m
1920x1080 schermresolutie
8 gb ram (van micron)
samsung 850 evo 250gb

moet ik mogelijk nog specifieke moederborddrivers instaleren voor mijn type laptop?

[ Voor 3% gewijzigd door M van Lent op 21-02-2016 14:05 ]

Beste antwoord (via M van Lent op 16-07-2016 23:12)

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
Ik herken dit probleem in grote lijnen. Op mijn desktop met windows 10 pro. Dit heb ik sinds een update in december. Ik laat nu mijn pc 24/7 aanstaan omdat deze niet uit de diverse slaapstanden komt.

Denk ook dat een een driver probleem is. Maar welke kan ik niet achter komen. In aparatenbeheer staat alles goed. Ik heb een ASUS Z77 sabertooth moederbord.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
De foutmelding die ik krijg bij het installeren van de hd graphics driver luidt:
'Deze computer voldoet niet aan de minimale vereisten voor de instalatie van de software'

er wordt verder geen foutcode gegeven. Dit gebeurd bij de driver die ik van hp download en ook bij de drivers die ik van intel download. volgens beide sites zijn ze windows 10 geschikt. mijn ssd is voor zo'n 90gb/232 gb vol.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Ik herken dit probleem in grote lijnen. Op mijn desktop met windows 10 pro. Dit heb ik sinds een update in december. Ik laat nu mijn pc 24/7 aanstaan omdat deze niet uit de diverse slaapstanden komt.

Denk ook dat een een driver probleem is. Maar welke kan ik niet achter komen. In aparatenbeheer staat alles goed. Ik heb een ASUS Z77 sabertooth moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Inje verhaal lees ik dat je hibernate/hybride slaapstand hebt ingeschakeld.
Bij mij was het uitschakelen de oplossing, gaat nu keurig naar slaap en daarna uit. Opstarten duurt misschien wat langer maar wakker worden uit slaap gaat al een half jaar goed.

• M van Lent
Het probleem met het uit slaapstand komen heb ik de afgelopen dagen niet meer gehad. ik heb de intel HD graphicsdriver weten te updaten. met afsluiten (wanneer hij aan de lader hangt) blijven de lampjes, de fan en uib poorten aanstaan. alleen het scherm gaat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M van Lent
@TurboTon1973 Het is inderdaad een driverprobleem.

http://answers.microsoft....-af9f-08ca08a485b3?auth=1

De energie-instelling van intel management engine interface moest worden gewijzigd omdat mijn laptop over versie 11 daarvan beschikt. De driver staat standaard zo ingesteld dat windows deze stopt.. onder energie beheer moet je een vinkje weghalen zodat windows deze NIET mag uitschakelen.

voor mij zijn nu de problemen opgelost.
nu een paar dagen later werkt mn laptop nog steeds probleemloos.

[ Voor 21% gewijzigd door M van Lent op 16-07-2016 23:12 . Reden: vraag is beantwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Dank je ben nu niet thuis. Maar ga dit zo snel mogelijk testen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
Ik ben benieuwd off je je pc nu eindelijk weer uit wil. Ik weet niet waar hij staat, maar op je slaapkamer is 24/7 pc aan niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
@M van Lent, mijn pc staat in de woonkamer. Maar ook daar is het niet ideaal dat de pc altijd aan staat. Vind het zonde van de stroom bv. Helaas heb ik bij intel management engine interface geen energietab staan grommm. Bij Asus heb je geen nieuwere driver staan. Zelfs een oudere driver. als wat ik nu geinstalleerd heb. En bij intel weet ik niet welke driver ik moet downloaden.

Ben nu aan het zoeken naar hoe ik de energietab zichtbaar krijg. heb in de link van jou diverse andere mensen gezien met een reactie die het zelfde probleem hadden als ik. Bedankt voor je reactie nou weet ik waar ik naar moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
Oké, nog veel succes met de zoektocht naar de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Heb het tot nu toe opgelost. Ik heb gisteren versie 11.0.0.1155 geinstalleerd deze versie van asus is 23 september 2015 online gezet. Intel Management Engine Interface V11.0.0.1155 for Windows 10 32bit & 64bit.
This Windows 10 driver will not be digitally signed which means that it will not have been tested by Microsoft Windows Hardware Quality Labs (WHQL). Note that Windows will alert you with a message if a driver is not digitally signed but you can continue the installation

Met deze versie gaat en blijft mijn pc gewoon in slaapstand. Vind het bij Windows 10 lastig te vinden hoe je kunt voorkomen dat een bepaalde driver weer bijgewerkt word.

Nogmaals bedankt dat jij mij in de goede richting hebt geholpen welke driver het probleem veroorzaakte.
Hierdoor heb ik het kunnen oplossen.

Edit: ook bij deze versie helaas geen energie tab. Mocht iemand weten hoe je dit zichtbaar kunt maken. Dan zou je mij erg blij mee maken. :)
Edit 2

helaas heeft het tot vanmiddag gewerkt. Weer de oude problemen terug. Zal een nieuw draadje starten om te kijken of iemand weet hoe je de energie tab zichtbaar kunt krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door TurboTon1973 op 21-07-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
mooi dat je probleem opgelost lijkt. zou het ontbreken van een energietab hiervoor niet te maken kunnen hebben met het feit dat jouw pc een desktop is? Die van mij is een laptop en kan (op accu) niet onbeperkt verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Dat zou kunnen. Alhoewel ik omdat ik mijn pc aan een UPS heb zitten ik bij de energie instellingen kan kiezen tussen uitschakelen op netstroom of accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
maar je kunt je desktop dus op een accu laten draaien? ik weet even niet wat voor accu ik me daarbij moet voorstellen. zo'n powerbank of een echt grote accu (zoals je bij zonnepanelen kunt hebben)?

misschien is er een bios/uefi setting voor een externe accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Ik heb een vergelijkbare UPS https://tweakers.net/pric...lcd-230v-apc-smt750i.html In geval van een stroomstoring kan je dan zo instellen dat pc alles op slaat voordat hij de pc uitzet. Met een usb kabel maak je verbinding tussen de UPS en windows. En dan zie je bij de energie staan dat deze is aangesloten op batterij.

Ik zal eens in de bios zoeken. Dank je voor de tip.

[ Voor 7% gewijzigd door TurboTon1973 op 26-07-2016 20:37 ]

Pagina: 1