Toon posts:

Aanbevelingen voor server thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hi there!

Ik ben nieuw op Tweakers en heb gelijk een vraag! :) Als dit overigens de verkeerde sectie is, sorry, kan iemand 'm verplaatsen?

Ik heb binnenkort veel tijd om te werken aan mijn eigen Windows Server-netwerk. De bedoeling van dit project is dat ik eindig met een netwerk dat identiek is aan de faciliteiten die een school zou bieden. Ik maak een aantal fictieve leerlingen en docenten, en probeer een zo realistisch mogelijk netwerk te realiseren. Zo is er bijvoorbeeld Active Directory voor authenticatie, Exchange voor mail enz. Daft zou er gehost worden. Ik ben van plan dit met één grote server te doen. Hierop maak ik dan kleine Hyper-V servertjes aan, voor de AD, Exchange, enz.

Ik zoek een server waarop ik al deze dingen kan draaien (en ook een aantal Windows clients die dan als 'workstations' zouden dienen (ook Hyper-V).

Nu mijn vraag... Wat raden jullie aan qua server? Mijn budget is redelijk flexibel, op basis van de componenten die ik nodig heb kan ik het afstellen. Ik zit wel te kijken naar min. 16 GB aan RAM, en een i7 of Xeon. SSD is voor mij een must.

Ik realiseer me dat dit niet ontzettend specifiek is, maar ik wil een beetje een algemeen beeld krijgen van wat er te krijgen valt. Ik zal meer info aanleveren als dat nodig is! (Zelf bouwen gaat overigens niet lukken.)

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 16:24
Uhhmmm Je wilt dus het volgende ongeveer hebben?

1 AD
1 Exchange mail server met CAS en Mailbox role
1 Fileserver
1 Daftserver (geen idee wat dat is)
2-3 Werkstationvm's

Dit zijn best pittige dingen.

Even ervanuit gaande dat je op 2012 R2 wilt gaan draaien. Kosten de vm's alleen al aan geheugen:

AD = 2GB (perfomed voor geen meter dan maar het kan)
Exchange 2013/2016 = 8 GB Zeker met beide rollen
Fileserver = 2GB (zelfde als AD het kan maar liever niet)
Daftserver = 2GB (Zelfde reden als de AD het kan maar liever meer zeker omdat ik niet weet wat dat pakket gebruikt)
Windows clients = minimaal 2 GB per stuk wilt het enigszins lekker werken. Dus bij 3 clients 6GB.

Je zit nu al op zeker 20 GB werkgeheugen. En daarbij komt dan nog de vereisten voor de Hyper-V server welke ook wat weg snoept.

Ik denk dus dat je minimaal aan 32GB moet gaan denken zodat je wat overhead hebt en eventueel de servers en clients nog wat meer kan geven zodat het 1 en het ander beter gaat performen.

Dit alles moet wel op een i7 kunnen draaien Zolang je alles op 1 VCPU laat staan, echter verwacht kwa performance geen wonderen. Zeker exchange lust wel een slokje aan CPU kracht.

Ik denk persoonlijk dat je beter een HP server of Dell server kan kopen met een dubbele socket erin en die goed voldouwen met geheugen. Ook zal je het geheel kunnen laten draaien op SSD's in welke in die server passen 2 SSD's van 1 TB in raid 1 moet je genoeg performance opleveren en opslag om alles erop kwijt te kunnen.

Is er ook een reden dat je dit alles zo wilt hebben? Want ik denk nu zakelijk en dan wil je toch wel dat het lekker performed, is het echter een speeldingetje dan kunnen de eisen natuurlijk flink omlaag.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT