• porro
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik heb recent een Netgear AC3200 Nighthawk X6 Tri-Band WiFi Router (R8000) op de kop kunnen tikken. Ik had voorheen wat problemen i.v.m. een slecht bereik en dergelijke. Deze zijn gelukkig van de baan nu. Zeer tevreden over dit apparaat!

Nu wil ik nog wat verder gaan en een NAS opstellen. Ik zou bijvoorbeeld graag mijn gedownloade films en series rechtstreeks op mijn smart tv afspelen zonder dat ik steeds mijn laptop met mijn tv hoef te verbinden.

Wat is de beste oplossing voor mij? Volstaat het om een externe HDD via USB aan mijn router te hangen, of dien ik een volwaardige NAS behuizing te kopen? En moet ik dan ook een media speler kopen of is dat niet nodig met een smart tv?

Alvast bedankt voor de hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Ik weet niet of je al een oplossing gevonden hebt?

Maar een smart Tv ondersteunt niet alle formaten en ik zou persoonlijk dan altijd kiezen voor een mediaspeler of via een nasje icm met plex.

Je router is er snel genoeg voor iig. Ik heb deze zelf ook. Ook via wifi geen problemen met Full HD@ een flinke bitrate.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 14:11

MM99

That is the way I am!

Dit is wel een erg bereden vraag met meerdere oplossingen. Laat ik een paar opnoemen.

Oplossing 1:
Koop een Chromecast (nieuw 39 euro, marktplaats vaak onder 30 euro te vinden). Je kan dan je films/series vanaf je PC/Laptop naar de Chromecast streamen.

Oplossing 2:
Koop een goedkope NAS + een goedkope mediaspeler.
Als NAS kan je bijvoorbeeld een Synology uit de J serie iets nemen, zoals de DS116j (1 disk NAS voor 87 euro) of de DS216j (2 disk NAS voor 167 euro).
Als mediaspeler kan je een Raspberry Pi 3 nemen waarop je KODI draait. Dit kost je rond 45 euro.

Voordeel, je hebt direct een NAS thuis waar je ook je documenten op kan zetten en dergelijke. De Raspbarry doet de decoding voor je, dus je hebt geen NAS nodig die Plex aan kan.
Daarnaast, je kan via Couchpotato en SickRage/SickBeard instellen dat die automatisch films en series voor je download.

Let op dat er ook kosten bij komen bij aanschaf van hardeschijven. je bent snel 100 euro per harde schijf kwijt als je 2-3 TB wilt.

Oplossing 3:
Je neemt een NAS met een HDMI aansluting, die je rechtstreeks aan je TV hangt, zoals de QNAP TS253a (rond 350 euro). Je hebt dan wel direct een stevige NAS in huis die meer kan kan dan de J serie van Synology. Het is een mini server waarop je web-server,FTP-server,VPN,Virual Maschines op kan .

Dus wat is je budget en wat wil je kunnen? Als het enkel is om films en series bij je TV krijgen is, zodat je laptop niet meer aan HDMI kabel wilt aansluiten, neem dan lekker Chromecast. Maar wil je stuk meer functionaliteit, neem dan Optie 2 of Optie 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

porro schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:16:
Ik heb recent een Netgear AC3200 Nighthawk X6 Tri-Band WiFi Router (R8000) op de kop kunnen tikken. Ik had voorheen wat problemen i.v.m. een slecht bereik en dergelijke. Deze zijn gelukkig van de baan nu. Zeer tevreden over dit apparaat!

Nu wil ik nog wat verder gaan en een NAS opstellen. Ik zou bijvoorbeeld graag mijn gedownloade films en series rechtstreeks op mijn smart tv afspelen zonder dat ik steeds mijn laptop met mijn tv hoef te verbinden.

Wat is de beste oplossing voor mij? Volstaat het om een externe HDD via USB aan mijn router te hangen, of dien ik een volwaardige NAS behuizing te kopen? En moet ik dan ook een media speler kopen of is dat niet nodig met een smart tv?

Alvast bedankt voor de hulp! _/-\o_
Wat heeft dit eigenlijk met je router te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
MM99 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 23:56:
[...]

Wat heeft dit eigenlijk met je router te maken?
Sommige routers hebben de mogelijkheid om een USB HDD aan te sluiten die dan als netwerkschijf kan gedeeld worden. In feite kan je op deze manier een (basic) NAS aansluiten met elke USB schijf die je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Ok, nu begrijp ik inderdaad de link.

De optie om een externe USB HD aan je router aan te sluiten, kan ik zeer afraden! . Ik heb het zelf geprobeerd met mijn Netgear WNDR3700 en met mijn Ziggo router/modem. Bij beide werkt het voor hoogstens paar uur tot paar dagen, en dan verliest het zijn connectie. De enige manier om het weer aan praat te krijgen is om de USB kabel los te koppelen en weer aan te koppelen.

Volgens mij ligt het aan dat USB niet echt hiervoor gemaakt is. Nu ligt mijn externe HD van 1TB die ik voor 80 euro toen gekocht hebt in de kast stof te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:05

weebl

YARR!

MM99 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 09:44:
Ok, nu begrijp ik inderdaad de link.

De optie om een externe USB HD aan je router aan te sluiten, kan ik zeer afraden! . Ik heb het zelf geprobeerd met mijn Netgear WNDR3700 en met mijn Ziggo router/modem. Bij beide werkt het voor hoogstens paar uur tot paar dagen, en dan verliest het zijn connectie. De enige manier om het weer aan praat te krijgen is om de USB kabel los te koppelen en weer aan te koppelen.

Volgens mij ligt het aan dat USB niet echt hiervoor gemaakt is. Nu ligt mijn externe HD van 1TB die ik voor 80 euro toen gekocht hebt in de kast stof te happen.
En daarom werken alle combinaties van routers en harde schijven meteen niet goed...? 8)7

Dat jij problemen had met de combinatie die jij gebruikte wil niet zeggen dat dat overal zo is. Ik heb prima ervaringen hiermee, maar verwacht geen wonderen wat betreft functionaliteit. Wat gebruikers en shares aanmaken en je kan los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

weebl schreef op woensdag 13 april 2016 @ 09:51:
[...]

En daarom werken alle combinaties van routers en harde schijven meteen niet goed...? 8)7

Dat jij problemen had met de combinatie die jij gebruikte wil niet zeggen dat dat overal zo is. Ik heb prima ervaringen hiermee, maar verwacht geen wonderen wat betreft functionaliteit. Wat gebruikers en shares aanmaken en je kan los :)
Good point. Wat voor een router/modem en HD gebruik je?

Ik gebruikte een Samsung externe HD met losse voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:05

weebl

YARR!

Ik gebruik een Asus RT-AC66U, icm met een no-name Chinese 2,5" HDD-enclosure met daarin een 500gb schijf die uit een laptop komt. Zo eentje met een enkele USB 3.0 kabel voor zowel data als stroom, draait al een half-jaar stabiel :)
Pagina: 1