NAS samenstelling

Pagina: 1
Acties:

• AmazingDreams
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-05 12:39
Ik ben voor op mijn werk op zoek naar een NAS systeem met enkele geavanceerde(re) features zoals een wekelijkse incrementele backup.

Op dit moment hebben we ongeveer 8.5TB verspreidt over 3 oude NAS-systemen, geen van die systemen heeft genoeg capaciteit om alles over te nemen. De huidige systemen zijn aardig verouderd en het is niet goed mogelijk of verspilde moeite deze uit te breiden.

Er werken 1 tot enkele mensen tegelijk direct vanaf dit systeem. De data bestaat voornamelijk uit video's. Het gaat dus om relatief weinig vrij grote bestanden. De data groeit in principe alleen maar omdat er vrijwel niets verwijderd kan worden.

De oplossing is zelf een NAS bouwen of een kant-en-klare NAS kopen. De kant-en-klare NAS heeft enkele voordelen maar ook nadelen. Het gaat in dit geval dus ook een beetje om een vergelijking op alle gebieden (hardware / controle / kosten / onderhoud) tussen een eigen NAS en een kant-en-klare.

De eisen:
  • We gaan verhuizen en we hebben geen ruimte meer voor een server kast, dus geen rack unit
  • 24TB aan data-opslag, zodat we nog een tijdje vooruit kunnen. Hoe meer hoe beter.
  • "Zo snel mogelijk" (qua performance)
  • RAID om dataverlies te voorkomen
  • Een wekelijkse backup naar een andere plaats
Enkele punten:
  • RAID-5 lijkt de beste optie om veel TB's te krijgen, met parity, zonder al te snel oplopende kosten en fysiek gebruik van ruimte
  • Ik heb besloten om geen hardware raid te gebruiken om toekomstige compatibiliteitsproblemen te voorkomen. Daarnaast heeft het systeem vrij weinig anders te doen dan het aansturen van de schijven waardoor een HW kaart qua performance niet zoveel nut heeft.
Na wat onderzoek ben ik tot de volgende samenstelling gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 187,95€ 187,95
1ASRock Fatal1ty Z170 Professional Gaming i7€ 206,99€ 206,99
5HGST Deskstar NAS, 6TB€ 274,67€ 1.373,35
1MS-Tech CA-0210 Rev. B€ 33,75€ 33,75
1Thecus PCIe 10GBit C10GTR€ 210,80€ 210,80
2Icy Dock FatCage MB154SP-B€ 79,90€ 159,80
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 81,95€ 81,95
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 118,68€ 118,68
2Kingston SSDNow V300 120GB€ 43,95€ 87,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.497,12

Qua budget zit ik nu ongeveer op het maximum. Het kan er nog wel een stukje boven gaan, maar niet meer dan laten we zeggen 2600 euro.

De belangrijkste vraag m.b.t. de hardware is of ik op het goede spoor zit en algemeen advies. Heb ik bijvoorbeeld het juiste moederboard uitgezocht? Is de i5 absolute overkill? enzovoort.

Ik heb de HDD's in deze samenstelling vooral uitgezocht voor de snelheid. Maar ze zijn erg duur en volgens de fabrikant gaan ze 114 jaar mee. Zijn dit goede HDD's voor de beschreven opstelling?

Software
Ik ben nog erg weinig bezig geweest met de software zijde van deze opstelling, omdat ik in de veronderstelling was dat dat niet heel veel invloed heeft op de hardware (los van compatibiliteit issues, waar ik wel op gelet heb).

Bij ZFS heb ik het daar duidelijk mis, ik begrijp dat je daar geen schijven kunt toevoegen, alleen schijven/partities vergroten. Zou ik 1 schijf kunnen verdelen in 4 partities en later de 2e bay volledig kunnen vullen met nieuwe schijven?

Het liefst gebruik ik Debian, omdat ik daar nou eenmaal vertrouwd mee ben. ZFS schijnt daar alleen niet goed op te werken.

Zonder een flame-war te beginnen: Welk besturingsysteem en bestandssysteem kan ik het beste gebruiken?

Als er verder nog verduidelijking nodig is hoor ik dit graag.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zou dit iets voor je zijn?:
pricewatch: Synology DiskStation DS1815+

Lijkt mij power genoeg en veilig genoeg met de RAID-mogelijkheden. Harde schijven kan ik je geen advies over geven.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• AmazingDreams
TKroon schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:24:
Zou dit iets voor je zijn?:

Lijkt mij power genoeg en veilig genoeg met de RAID-mogelijkheden. Harde schijven kan ik je geen advies over geven.
Dat is inderdaad "de andere optie". Maar omdat ik ook wat cron taken nodig heb is dit niet handig. Tenzij ik daarop natuurlijk gewoon kan inloggen en er een of ander systeem draait met crontab.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
RAID5 met 6 TB schijven ? Niet doen. http://www.zdnet.com/arti...-5-stops-working-in-2009/

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-07 23:18
Misschien is inkopen wel een goede optie als je nu al een moederbord en processor bij elkaar zet die niet compatible zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

AmazingDreams schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:26:
[...]

Dat is inderdaad "de andere optie". Maar omdat ik ook wat cron taken nodig heb is dit niet handig. Tenzij ik daarop natuurlijk gewoon kan inloggen en er een of ander systeem draait met crontab.
Synology is gewoon een linux distro, dus crontab moet ook geen probleem zijn zover ik weet.
SSH'en erop en rammelen maar ;)

bron:
http://www.multigesture.n...e-cron-on-a-synology-nas/

Last.fm | Code Talks

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-07 19:34
Misschien is dit eens iets voor je om te lezen: http://blog.brianmoses.net/2016/02/diy-nas-2016-edition.html?r=related

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Raid is geen backup, daarnaast zelfbouw = veel onderhoud.

kijk eens naar DSM (de software achter Synology) die kan je op een VMware/virtualbox draaien en zelf uitzoeken welke opties (en/of 3rd party addons) hier zou je gewenste cron dus ook in passen
http://www.robvanhamersve...dsm-in-a-virtual-machine/

Ik zou voor een Synology gaan met RAID 10, ze hebben de optie om een "shelf" oftewel uitbreiding van disks te doen ..
Neem natuurlijk wel HCL compatible drives en lees de documentatie erbij.

RAID 10 houd wel in dat je meer disks nodig hebt, maar dit resulteert wel in een betere performance. Overtuig de budget houder ook van het toekomst perspektief .. nu krap met uitgave te doen is weer te verspreiden over meerdere systemen = meer onderhoud

BTW DSM heeft ook de mogelijkheid om meerde NAS te koppelen, je kan dus op diverse manieren uitbreiden ..

Voor backup zou ik adviseren een aparte backup oplossing te realiseren. (al is het een aantal erterne USB disks die dagelijks veranderd worden .. corrupte bestanden door ransom/virus meuk is natuurlijk mosterd na de maaltijd als je MOET betalen omdat je backup niet aanwezig is.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 18-02-2016 15:36 ]

Tja vanalles

• AmazingDreams
tweedebas schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:26:
Misschien is inkopen wel een goede optie als je nu al een moederbord en processor bij elkaar zet die niet compatible zijn.
Foutje, bedankt. Dan zoek ik een ander board uit. Heb je verder nog advies?
vso schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:34:
Raid is geen backup, daarnaast zelfbouw = veel onderhoud.

kijk eens naar DSM (de software achter Synology) die kan je op een VMware/virtualbox draaien en zelf uitzoeken welke opties (en/of 3rd party addons) hier zou je gewenste cron dus ook in passen
http://www.robvanhamersve...dsm-in-a-virtual-machine/

Ik zou voor een Synology gaan met RAID 10, ze hebben de optie om een "shelf" oftewel uitbreiding van disks te doen ..
Neem natuurlijk wel HCL compatible drives en lees de documentatie erbij.

RAID 10 houd wel in dat je meer disks nodig hebt, maar dit resulteert wel in een betere performance. Overtuig de budget houder ook van het toekomst perspektief .. nu krap met uitgave te doen is weer te verspreiden over meerdere systemen = meer onderhoud

BTW DSM heeft ook de mogelijkheid om meerde NAS te koppelen, je kan dus op diverse manieren uitbreiden ..

Voor backup zou ik adviseren een aparte backup oplossing te realiseren. (al is het een aantal erterne USB disks die dagelijks veranderd worden .. corrupte bestanden door ransom/virus meuk is natuurlijk mosterd na de maaltijd als je MOET betalen omdat je backup niet aanwezig is.
RAID is inderdaad geen backup, daar heb ik een aparte oplossing voor. Met de tweede stelling ben ik het niet helemaal eens. Bouwen != onderhoud.

Ook @Afvalzak, Ik zal inderdaad kijken naar DSM, wist niet dat ik dat zo kon proberen.

[ Voor 71% gewijzigd door AmazingDreams op 18-02-2016 15:45 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 00:15
AmazingDreams schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:26:
[...]

Zoiets bedoel je: https://www.synology.com/...nter/system_taskscheduler
Zelf in crontab rommelen kan ook maar gaat nog wel eens verloren bij een update.

while (! ( succeed = try ()));

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Wat is uberhaupt de filosofie achter de build die je nu gemaakt hebt? Het lijkt me haast dat je net zoveel hardware bij elkaar gesmeten hebt tot je budget vol zat.
- Waarom moet er een i5 in? Je zegt net dat het systeem niets anders doet dan storage...
- Waarom een (gigantisch dure) fanless voeding? Tevens, hoe ga je uberhaupt voor airflow zorgen zonder systeemfans?
- 10GB Ethernet, heb je dat nodig/ondersteunen je switches dat? Teaming niet een betere oplossing?

Daarnaast, zelf bouwen betekent ook zelf in elkaar zetten, zelf installeren en zelf van updates voorzien (onderhoud). Een kant en klare NAS hoef je alleen maar aan te zetten en klaar. Updates kun je automatisch laten installeren. Bedenk even hoeveel tijd je hieraan kwijt bent (zowel éénmalig als maandelijks) en tel dat nog eens op bij de meerkosten van dit zelfbouwsysteem. Persoonlijk denk ik echt dat het niet de moeite waard is.

• vdstaak
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 22:03
Zoals al eerder genoemd is, kan een synology alles voor je doen wat je zoekt. Ook eenvoudig uit te breiden met de extensie modules en vele malen goedkoper. Combineer dat met WD Red schijven en je hebt een stabiel systeem wat goedkoop is.

Daarnaast heeft DSM ook het grote voordeel dat het herbouwen als een schijf kapot gaat verder automatisch gedaan wordt. Ook het bijhouden e.d. gebeurt helemaal door DSM, en daar hoef je zelf niet over na te denken. Ook als je later voor grotere schijven kiest, dan kan SHR die automatisch upgraden (zie https://www.synology.com/..._Synology_Hybrid_RAID_SHR onder 2. veelgestelde vragen)

Pak je als voorbeeld eens dit:
pricewatch: WD Red Pro, 6TB
pricewatch: WD Red Pro, 4TB

Gebruik je gelijk de volledige opslag met 4TB schijven, dan kom je uit op 7x4=28TB opslag.
Wil je gelijk voor de grote opslag gaan, dan kom je op 7x6=42TB opslag uit. Kun je ook naderhand nog wisselen (zie linkje hierboven).

• AmazingDreams
mcDavid schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:13:
Wat is uberhaupt de filosofie achter de build die je nu gemaakt hebt? Het lijkt me haast dat je net zoveel hardware bij elkaar gesmeten hebt tot je budget vol zat.
- Waarom moet er een i5 in? Je zegt net dat het systeem niets anders doet dan storage...
- Waarom een (gigantisch dure) fanless voeding? Tevens, hoe ga je uberhaupt voor airflow zorgen zonder systeemfans?
- 10GB Ethernet, heb je dat nodig/ondersteunen je switches dat? Teaming niet een betere oplossing?

Daarnaast, zelf bouwen betekent ook zelf in elkaar zetten, zelf installeren en zelf van updates voorzien (onderhoud). Een kant en klare NAS hoef je alleen maar aan te zetten en klaar. Updates kun je automatisch laten installeren. Bedenk even hoeveel tijd je hieraan kwijt bent (zowel éénmalig als maandelijks) en tel dat nog eens op bij de meerkosten van dit zelfbouwsysteem. Persoonlijk denk ik echt dat het niet de moeite waard is.
- In mijn eerste post stelde ik de vraag of de i5 overkill is. Jij bent duidelijk van mening dat dit zo is.
- Ik heb enkele details als extra fans weggelaten / is afhankelijk van de kast.
- 10Gb/s hebben we inderdaad op de switch zitten.

Sinds de info in dit topic over de Synology neig ik inderdaad naar een kant-en-klare oplossing. Ik dacht dat je dan alsnog een 'controller' nodig had om crontaken uit te voeren, maar dat is dus niet zo.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

AmazingDreams schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:25:
[...]

- In mijn eerste post stelde ik de vraag of de i5 overkill is. Jij bent duidelijk van mening dat dit zo is.
- Ik heb enkele details als extra fans weggelaten / is afhankelijk van de kast.
- 10Gb/s hebben we inderdaad op de switch zitten.

Sinds de info in dit topic over de Synology neig ik inderdaad naar een kant-en-klare oplossing. Ik dacht dat je dan alsnog een 'controller' nodig had om crontaken uit te voeren, maar dat is dus niet zo.
Ik had in een eerdere post gemeld dat je zelf op een virtuele machine de DSM software kan installeren en checken. (zoals ssh en cron) je hoeft er niet veel schijfruimte bij te doen.

Extra CPU power is wel prettig, afhankelijk van de taken die de server gaat doen, maar minimaal 90% van de tijd gaat die extra CPU power geen ene jota doen.
Teminste ik neem aan dat je niet media server en andere zooi gaat doen niet bij een file server horen.
CPU power is handig voor bv encryptie en deduplicatie, diverse (extra) services en het opbouwen van een RAID .. hoewel extra ram ook handig is.

Zoals McDavid terecht zegt het is relatief veel werk, en daarbij voeg ik toe dat de performance er erg bedroevend kan zijn als je niet echt sluitende hardware hebt.. dan kan je beter een HP/Dell of IBM zonder disks maar goed dan is een NAS vaak weer voordeliger.

Denk ook goed na over eventuele extra features zoals Deduplicatie en tiered solutions. Het feit dat je ZFS overweegt (heb je het grote ZFS topic al doorgeneust?) zegt al dat je bepaalde features zoekt

Een goeie nas is niet 1,2 3 gemaakt .. voor kant-en-klaar is www.smallnetbuilder.com ook wel intressant (zie NAS sectie)

Tja vanalles

Pagina: 1