Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC ziet NAS niet in thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Ik heb een vervelend netwerkprobleem dat ik maar niet opgelost krijg.
Mijn thuisnetwerk ziet er als volgt uit:

Internet --- Router Linksys EA4500 ---> PC1 Win7
---> PC2 Win7
---> Laptop via WiFi
---> iPad via WiFi
---> Switch Linksys LGS105 --->> NAS Synology DS210J
--->> Streamer

PC1 heeft normaal verbinding met internet, maar ziet de rest van het netwerk niet; geen verbinding met de NAS dus.
PC2 ziet het hele netwerk, incl. PC1.

In the Device List van de router staan de 6 apparaten online.
Ze zijn ook alle 6 vermeld in de tabel voor 'DHCP reservations' met een IP-adres binnen de DHCP-range, maar geen heb ik gereserveerd.

Op PC1 is 'Windows network discovery' enabled. De noodzakelijke services staan aan.
Het netwerk is lokaal (home).

Als ik in de adresbalk van Firefox het IP-adres van de NAS ingeef, dan kom ik in de schermen van de NAS (Synology Diskstation). Vroeger ging dit ook met "\\Diskstation". Nu niet meer. Ook "\\Diskstation:5000" of :9000 geven niets.

Op PC2 zie ik in de Windows verkenner in het linkse vak onder "Netwerk" de NAS, PC2 en mijn netwerk. Rechts zie ik onder "Computer" hetzelfde, onder "Media Devices" de NAS, de streamer, PC1, PC2 en de media server op de NAS. Onder "Netwerk infrastructuur" het netwerk.
Op PC1 zie ik zowel links als rechts alleen PC1.
De Windows firewall uitschakelen, maakt geen verschil.
Via Troubleshoot Problems vind ik geen oplossing.

Iemand voldoende inzicht om me te helpen?

Alle reacties

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-09 12:15

Spacialz

Ovenvers

Is je NAS te pingen op zijn IP ?

Misschien kan je spelen met je statisch en/of dynamische IP instellingen hiervoor..

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

• 32db
Ping NAS vanaf PC1 is ok.

Ik kwam al ergens tegen om de NAS een statisch IP te geven, bij voorkeur op de router. Moet ik dan DHCP-reservation aanklikken voor de NAS? Het ip-adres van de NAS ligt in de ip-range van de router.

Verwijderd

Op zich kan je wel een statisch IP adres geven.

Maar wat gebeurt er als je http://192.168...... (vul de juiste IP adres is) intikt in een browser?

Kom je dan wel op een pagina van de NAS?

• 32db
Het ip-adres van de NAS in de browser brengt me feilloos naar de NAS. Vroeger (en nu nog met PC2) ging dat ook met "\\Diskstation". Nu niet meer.

Correctie: op PC2 gaat dat ook niet meer. :(

[ Voor 14% gewijzigd door 32db op 18-02-2016 13:49 ]

• MikeOO
  • Laatst online: 06:58
Heb dit ook meestal en ik benader de NAssen tegenwoordig gewoon op Ip-adres en dat werkt prima.

Een netwerkmapping kun je gewoon naar een folder maken door

\\<ip-nas> in te vullen en dan klik je op bladeren en kun je een share kiezen of je gebruikt NET USE

De eerste keer even je credentials invullen van je NAS en daarna vraag hij er niet meer om.

Soms heb ik NAS2 ineens weer in de lijst staan maar NAS1 zie ik nooit.
Beide een Synology.

• 32db
[b][message=45893421,noline]

Een netwerkmapping kun je gewoon naar een folder maken door

\\<ip-nas> in te vullen en dan klik je op bladeren en kun je een share kiezen of je gebruikt NET USE

De eerste keer even je credentials invullen van je NAS en daarna vraag hij er niet meer om.
Sorry, maar dat is een beetje chinees voor mij. Zoveel weet ik er niet van. :?

Edit: Als ik het ip-adres van de NAS intype in de browser, dan kom ik in de configuratieschermen van de NAS, niet bij de bestanden.

[ Voor 14% gewijzigd door 32db op 18-02-2016 14:19 ]

• greyfox1987
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-11 08:47
32db schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:58:
[...]

Edit: Als ik het ip-adres van de NAS intype in de browser, dan kom ik in de configuratieschermen van de NAS, niet bij de bestanden.
Hij bedoelde volgens mij in windows explorer ;)

Xbox Live Gamertag: Greyfox1987

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
32db schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:58:
[...]

Deze Computer -> Netwerkverbinding maken -> Schijfletter kiezen en het IP-adres van je NAS invoeren. Vervolgens drukken op 'Ok'. Als het goed is kan je nu je bestanden weer zien en worden deze standaard weergegeven over Deze Computer.

Je kan ook naar Windows Verkenner gaan en in de balk het IP-adres van je NAS invoeren, als het goed is kom je dan ook bij je bestanden uit.

• 32db
greyfox1987 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:56:
[...]
Hij bedoelde volgens mij in windows explorer ;)
Neen, ik bedoel wel degelijk in Firefox.

@rens-br
Deze Computer -> Netwerkverbinding maken -> Schijfletter kiezen en het IP-adres van je NAS invoeren. Vervolgens drukken op 'Ok'. Als het goed is kan je nu je bestanden weer zien en worden deze standaard weergegeven over Deze Computer.
Dit geeft "Attempting to connect to 'Ip-adres' ".
en ook:
Network error: "Windows cannot access 'Ip-adres' ".
Je kan ook naar Windows Verkenner gaan en in de balk het IP-adres van je NAS invoeren, als het goed is kom je dan ook bij je bestanden uit.
Ik kom weer op de configuratie van de Linksys uit.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:19
Klopt dit, of een typfoutje en bedoelde je NAS?
Als je inderdaad op je linksys uitkomt, heb je ofwel een verkeerd ip ingegeven ofwel probeer je je nas op hetzelfde ip te zetten als je router ofwel heb je in fout gemaakt bij de reservatie in je router, en per ongeluk het ip adres van je router veranderd.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• greyfox1987
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-11 08:47
32db schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:03:
[...]

Neen, ik bedoel wel degelijk in Firefox.

@rens-br

[...]

Dit geeft "Attempting to connect to 'Ip-adres' ".
en ook:
Network error: "Windows cannot access 'Ip-adres' ".

[...]

Ik heb het over die andere gast :D die bedoelde windows explorer.

Xbox Live Gamertag: Greyfox1987

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Oude oplossing: het IP van je NAS opnieuw configureren -> Kan NAS niet bereiken

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• 32db
Arator schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:39:
[...]
Klopt dit, of een typfoutje en bedoelde je NAS?
Als je inderdaad op je linksys uitkomt, heb je ofwel een verkeerd ip ingegeven ofwel probeer je je nas op hetzelfde ip te zetten als je router ofwel heb je in fout gemaakt bij de reservatie in je router, en per ongeluk het ip adres van je router veranderd.
8)7
Aaw, Je hebt gelijk natuurlijk. Ik kom in dat geval bij de configuratie van de NAS.
Foutje, sorry.
Maar op de router heb ik geen adressen gereserveerd.

@MAX3400
Hey, ik wist zelfs niet meer dat ik die vraag ooit stelde. Bedankt voor de opzoeking. Ik ga het seffens eens bekijken en proberen.
ps: ik begin wat jaren op de teller te krijgen en mijn geheugen werkt niet meer als in mijn gouden jaren. Als jullie jonger zijn, denk maar dat je het aan grootva uit moet leggen. :)

Vervolg op 21/02/2016:
Ik heb de vroegere posting "Kan NAS niet bereiken" doorgenomen en een en ander nagekeken en/of getest. Maar ik heb geen oplossing gevonden.

Verschil met toen is dat ik toen blijkbaar de NAS zag in het linkervak van de verkenner ("Diskstation" onder 'Netwerk'). Er op klikken gaf een fout. Nu zie ik geen NAS in de Windows verkenner. De hostname \\Diskstation is ook niet gekend als ik hem in de Firefox-balk type. Het IP-adres wel; dan kom ik in de NAS-configuratie.

Een groot verschil dat me verwondert zijn de IP-adressen. Maar een voorafgaand vraagje: kan ik alle IP-adressen hier neerzetten of is dat een veiligheidsrisico?
En kan ik hier op een eenvoudige manier een screenshot plaatsen? Dat scheelt een hoop typewerk.

Als ik rechtsklik op "Computer" en "Map network drive" kies met folder x.x.106.216 (de router) dan krijg ik "Attempting to connect to x.x.106.216. Network error: Windows cannot access x.x.106.216".

De modem/router (van de provider) LAN is verbonden met de Linksys router WAN.
Alle clients achter de Linksys hebben dezelfde gateway.
PC's, NAS, enz. worden dagelijks herstart.
De firewall van de modem/router is uitgeschakeld, van de Linksys is ingeschakeld.
WiFi van de modem/router is uit.

Als ik van PC1 de firewall en virusscanner (Avira free) uitschakel, dan zie ik Diskstation rechts in de verkenner onder "Mediadevices" en onder "Other devices". Als ik daarop klik kan ik aan de NAS-bestanden via Windows Media Player. Onder "Network Infrastructure" verschijnt de naam van mijn WiFi-netwerk. Onder "Computer" verandert er niets (alleen PC1 dus).
Ook links verandert er niets (alleen PC1).
Ik heb wel een probleem om Avira uit te schakelen. Als ik alle 'StartUp' i.v.m. Avira verwijder in CCleaner > Tools > Startup, dan blijkt Avgnt.exe toch weer opgestart na reboot (HKLM:Run).
Dat is een van de zaken die blijkbaar moeilijk herhaalbaar zijn; soms lukt het en soms niet. Een andere: nu zie ik weer geen PC1 in de verkenner van PC2.

Ik probeerde ook PC1 een statisch adres te geven (.101), maar dat gaf geen verschil. Waar ik de NAS een statisch adres kan geven weet ik niet.
Ook met Netscan.exe zie ik geen abnormale zaken.

Een eigenaardigheid in "Device List" in de routerconfiguratie had ik nog niet vermeld.
Oorspronkelijk stonden daar 2 devices, beide on-line, met de naam 'Diskstation', met hetzelfde IP-adres, maar met verschillende MAC, een met OS Linux en een met OS Win7. Daar mijn NAS een OS Linux heeft hernoemde ik de Win7 van 'Diskstation' naar 'Onbekend'. Hij is nu verwijderd (maar ik herinner me niet meer hoe ik het deed :( , want een on-line divice kunt ge blijkbaar niet verwijderen). Maar het probleem blijft helaas.

Blijft dus de hoop op het verlossende idee.

[ Voor 60% gewijzigd door 32db op 21-02-2016 11:39 ]

• 32db
Door bij te voegen op mijn laatste post werd ik blijkbaar bovenaan niet zichtbaar.
Klein extra postje dan maar. :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

32db schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 09:41:
[...]

Ik probeerde ook PC1 een statisch adres te geven (.101), maar dat gaf geen verschil. Waar ik de NAS een statisch adres kan geven weet ik niet.
Allemaal in je DHCP-reservations op je router!

Het vraagt, over het algemeen, alleen maar meer problemen als je de ene helft van de devices op DHCP laat staan en de andere helft op reserved (ingetikt op het device). Ik ben daar misschien heel stom in maar gewoon reservations in je router maken voor elk device.
Als ik rechtsklik op "Computer" en "Map network drive" kies met folder x.x.106.216 (de router) dan krijg ik "Attempting to connect to x.x.106.216. Network error: Windows cannot access x.x.106.216".
Leg me eens uit hoe je je router als network-drive wil connecten zonder share-name erbij te zetten? Volgens mij is het zelfs onmogelijk om een network-drive te mappen zonder share-name dus je zal echt iets als \\192.168.106.216\Fotoos moeten intikken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• 32db
Ik wil proberen voor de NAS een IPadres te reserveren in de router. Ik kan het bestaande adres (.141) aanklikken, of ik kan proberen een ander adres te kiezen buiten de DHCP-range (100-149), bijv. .160.
Wat is best?

Met die 'map network drive' weet ik eigenlijk niet waarmee ik bezig ben. Ik zal het dus maar zo laten.

Edit: Ik reserveerde ondertussen een vast adres voor de NAS in de router, maar het maakt niets verschil.

[ Voor 14% gewijzigd door 32db op 21-02-2016 15:27 ]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
32db schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:52:
Ik wil proberen voor de NAS een IPadres te reserveren in de router. Ik kan het bestaande adres (.141) aanklikken, of ik kan proberen een ander adres te kiezen buiten de DHCP-range (100-149), bijv. .160.
Wat is best?

Met die 'map network drive' weet ik eigenlijk niet waarmee ik bezig ben. Ik zal het dus maar zo laten.

Edit: Ik reserveerde ondertussen een vast adres voor de NAS in de router, maar het maakt niets verschil.
Als je met adres reserveren een DHCP Binding maakt, moet deze binnen de DHCP Range liggen. 141 bijvoorbeeld.

• 32db
Ik geraak hier niet uit.
Nog iemand een tip?
p.s.: Kan het ook een hardwarefout zijn?

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:26
Heb je synology assistent al geprobeerd?

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-11 10:49
32db schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:22:
Op PC2 zie ik in de Windows verkenner in het linkse vak onder "Netwerk" de NAS, PC2 en mijn netwerk. Rechts zie ik onder "Computer" hetzelfde, onder "Media Devices" de NAS, de streamer, PC1, PC2 en de media server op de NAS. Onder "Netwerk infrastructuur" het netwerk.
Op PC1 zie ik zowel links als rechts alleen PC1.
dit doet me denken dat het probleem op PC1 zit.
heb je misschien het netwerk als Openbaar ingesteld? probeer deze dan eens te veranderen naar "Bedrijfsnetwerk" of "Thuisnetwerk"

• 32db
Synology Assistant ziet de NAS normaal.
IP-adres, MAC, IP-status: DHCP, Status:gereed, DSM-versie, model en serienummer.
Als ik op 'Diskstation' klik linkt hij onmiddellijk naar de NAS-configuratie.

• 32db
spank_mojoo schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:15:
[...]

dit doet me denken dat het probleem op PC1 zit.
heb je misschien het netwerk als Openbaar ingesteld? probeer deze dan eens te veranderen naar "Bedrijfsnetwerk" of "Thuisnetwerk"
Het probleem heb ik ook altijd vermoed op PC1. Via PC2 loopt alles immers ok. Ik heb ook al voor gek allerlei instellingen op PC1 en PC2 vergeleken, maar niets gevonden.

In Network and Sharing Centre: Network = Home network.

• 32db
Alles geprobeerd binnen mijn kennisradius, zonder resultaat.
Dan maar een clean install van het OS. Alles ok.

Helaas zullen we nu nooit de oorzaak van het probleem kennen.
Pagina: 1