Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek bij deze wat advies.

Ik zit een beetje tussen wal en het schip.
Ik heb altijd horeca en hospitality gedaan en een HBO opleiding Facility Management, maar helaas niet afgemaakt omdat ik goed aan de slag kon. en ik erg naief was. Nu enorm spijt. Maar goed.
Ik ben inmiddels helemaal klaar met de horeca en wil nu iets anders gaan doen.

Ik ben al jaren bezig met het hobbymatig schrijven/aanpassen van websites op een amateur niveau.
Dus iets in die richting is een logische stap voor mij. Ik vind het ook leuk maar ik heb er veel vertrouwen in dat app development de toekomst is.
Ik zou heel graag een HBO opleiding IT doen, maar dat kan ikzelf niet betalen. En stufi krijg ik niet meer.

Nu wil ik het als volgt gaan aanpakken.
Door middel van zelfstudie met cursussen (LOI) en youtube cursussen wil ik me helemaal inwerken en dan zo proberen mijn Oracle certificaat ME halen (daar moet je eerst associate en professional 7 of 8 voor halen). Daarnaast een flinke portfolio opbouwen. Ik heb genoeg connecties uit mijn horeca achtergrond dat ik voor mooie bedrijven wat kan doen. En wanneer ik de certificaten heb en een portfolio. Dan wil ik gaan solliciteren voor een Junior functie. en dan vanuit de werkgever een duaal HBO opleiding gaan doen. Die de werkgever betaald (deze wordt 100% gesubsidieerd).

Ik verwacht er 2 jaar over te doen om de certificaten te halen en een goed portfolio op te bouwen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

Gr. Jeroen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:37
2 jaar is meer dan de helft van je HBO opleiding, gezien deze vaak tussen de 3 en 4 jaar kost om af te ronden als je doorwerkt. Verder komen de cursussen erbij, ik weet niet wat de LIO vraagt? Maar een HBO opleiding kost zo'n 1800 euro collegegeld per jaar (gaat elk jaar wat omhoog) en daarbij komen nog de middelen. Meestal zijn de kosten voor een cursus en toets van één goed certificaat ook al bijna aan die maat, al zal het bij een thuisstudie minder zijn. Tevens zijn het collegegeld en de middelen fiscaal aftrekbaar, of dat met de boeken is weet ik zo niet.

Misschien kan je zelf nog enige vrijstelling vragen voor het eerste jaar. Daar zitten vaak veel algemene vakken in die misschien overeenkomen tussen FM en ICT (denk aan presenteren, communiceren, reflecteren, Nederlands, Engels enz.).

De kosten van een studie zou je zelfs nog kunnen financieren, afhankelijk van je persoonlijke situatie. Het is een investering in je toekomst waar je nog jaren plezier van hebt.

Overigens zit ik niet in het websites/apps wereldje, dus ik weet niet of je daar met enkel ervaring/certificaten en een portfolio makkelijk binnen kan komen.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Java? Waarom niet Javascript? Dan kan je met Node.js server-side werken, en met diezelfde kennis ook client-side uit de voeten. Twee vliegen in 1 klap. Zeker als je kijkt naar Typescript en/of ES6 en ES7 is 't een behoorlijk fijne taal om mee te werken :)

Dan zou ik simpelweg beginnen bij codecademy.com, en tegelijkertijd gratis boeken opzoeken die nog altijd relevant zijn. Zoals Learning JavaScript Design Patterns van Addy Osmani.

Alle informatie staat online. Het is gratis, relevant, en bijna altijd recent. Een LOI-certificaat zou ik niet zien als iets wat je niet op andere (gratis!) manieren ook kan bereiken. Dat papiertje telt minder zwaar bij sollicitaties dan je denkt. Aantoonbare ervaring telt veel meer.

Zelfs als je bij Java blijft zou ik gratis online opleidingen prefereren. Gaat sneller, kost minder, kwalitatief vermoedelijk (veel) hoger.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoewel de java certificaten over het algemeen wel erg goed zijn zou ik zeker niet voor het ME certificaat gaan. Java Micro Edition was een uitgeklede versie welke op de beperkte hardware van de telefoons uit die tijd kon draaien. Dit is al lang verleden tijd. Het heeft bijvoorbeeld ook helemaal niks met android development te maken (laat staan IOS).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:43:
Ik ben al jaren bezig met het hobbymatig schrijven/aanpassen van websites op een amateur niveau.
Dus iets in die richting is een logische stap voor mij. Ik vind het ook leuk maar ik heb er veel vertrouwen in dat app development de toekomst is.
Er zit een groot verschil tussen HBO & 'een beetje hobby-en'. Helemaal als je bedenkt dat het niet alleen een HBO diploma is, maar meteen een paar jaar werkervaring erachter aan. Dus eigenlijk heeft die persoon zich 2x bewezen, door opleiding en door ervaring.
Ik zou heel graag een HBO opleiding IT doen, maar dat kan ikzelf niet betalen. En stufi krijg ik niet meer.

Door middel van zelfstudie met cursussen (LOI) en youtube cursussen wil ik me helemaal inwerken en dan zo proberen mijn Oracle certificaat ME halen (daar moet je eerst associate en professional 7 of 8 voor halen). Daarnaast een flinke portfolio opbouwen. Ik heb genoeg connecties uit mijn horeca achtergrond dat ik voor mooie bedrijven wat kan doen. En wanneer ik de certificaten heb en een portfolio. Dan wil ik gaan solliciteren voor een Junior functie. en dan vanuit de werkgever een duaal HBO opleiding gaan doen. Die de werkgever betaald (deze wordt 100% gesubsidieerd).

Ik verwacht er 2 jaar over te doen om de certificaten te halen en een goed portfolio op te bouwen.
Ik noem dit persoonlijk weer gewoon 'verder hobbyen'. Een youtube cursus is... uhm... zinloos als je niks met de kennis hebt gedaan. De LOI is leuk 'als je een papiertje nodig hebt', maar ook daar is de waarde zoveel als dat je werkervaring 'kan hebben'. Dus 2 jaar linux beheer werkervaring met LOI certificaat is prima, 20 certificaten maar zonder werkervaring is kansloos.

Volgens mij heb je een goed stel hersenen, je hebt aan HBO 'geroken', dus een baas kan best een gokje met je nemen dat je ook HBO niveau hebt en je heb affiniteit met techniek. Dat is 'alles' wat je nodig hebt om gewoon ergens aan de slag te gaan!
De grote IT bedrijven in NL zijn continu op zoek naar mensen om 'onderin' het bedrijf te laten starten. Meestal iets als tester of ander 'simpel' werk. MAAR het meest belangrijke is dat je ervaring op doet met VOLWASSEN bedrijven in SERIEUZE projecten die draaien om CORE business IT. Er zit niemand te wachten op de '.NET-guru' of 'Java-god' die 'even' iets heeft gefixed en toen bleek dat stukje code toch nog ergens anders goed voor te zijn. Je moet dus een goede balans hebben tussen meedraaien in een project (en alle bijbehorende ellende) en technische skills. Dat jij een probleem 'l33t' kunt oplossen is top, maar als de rest van de organisatie er niks mee kan en dat ook niet gaat doen, dan is jouw oplossing waardeloos. En als je alleen theoretische kennis hebt, dan los je ook niet de dagelijkse praktische problemen op.

En nu komt het mooie, als je in een zakelijke IT setting aan het werk bent, dan pik je vanzelf allebei op! Je leert hoe SCRUM/Agile werkt (of niet werkt) en je begrijpt iets van Continuous Delivery en automatisch testen is ook niet vreemd. Je beheert ondertussen een mooie dataset in een SQL database (je testsetje) en voor je het weet heb je skills die je elke dag in de praktijk hebt laten zien!

Dat is dus totaal iets anders dan je eigen RaspberryPI bordje hebben draaien met een LAMP stackje of 'My First App' demootje. Of een LOI cursus of certificaat.

Ik ken 2 van zulke routes. De ene is als tester bij een grote IT-er beginnen. Binnen 1-2 jaar ben je automatische testen aan het schrijven (en dat is programmeren) en kun je gaan praten over een HBO opleiding. De andere is als junior PHP-er of javascripter beginnen bij een klein web bureautje. De route naar HBO is daar wat lastiger, maar omdat het allemaal kleinschalig is heb je wel veel kansen.
Blue-eagle schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:53:Aantoonbare ervaring telt veel meer.

Zelfs als je bij Java blijft zou ik gratis online opleidingen prefereren. Gaat sneller, kost minder, kwalitatief vermoedelijk (veel) hoger.
Ook voor opleidingen telt 'ervaring'. Een werkgever weet niet dat YouTube-r X geniaal is en Y een prutser, maar wel dat instituut Z een fatsoenlijke cursus geeft. Daarmee is die opleiding ook waardevaster.
Daarnaast vraagt bijna elke baas naar commerciële ervaring.

Je kunt elke taal in een week of 2? wel leren (syntax), dus het verschil tussen 2 weken en 5 jaar werkervaring maakt het verschil in salaris. Ik zou dan ook niet teveel nadenken over de taal, maar juist kijken naar een bedrijf dat wil investeren. Of dat dan Python, Java, Javascript, .NET of COBOL is maakt eigenlijk niet meer uit. Over 10 jaar 'moet' je toch weer gaan omscholen. En Java van 10 jaar geleden is niet dezelfde als de code die je nu schrijft (of dat zou willen ;) )

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 11:57

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik zoek bij deze wat advies.

Ik zit een beetje tussen wal en het schip.
Ik heb altijd horeca en hospitality gedaan en een HBO opleiding Facility Management, maar helaas niet afgemaakt omdat ik goed aan de slag kon. en ik erg naief was. Nu enorm spijt. Maar goed.
Ik ben inmiddels helemaal klaar met de horeca en wil nu iets anders gaan doen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

Gr. Jeroen.
Op het moment is er zo veel vraag naar java programmeurs dat sommige bedrijven (waaronder mijn werkgever) ook zij-instromers zonder IT opleiding werft, en intern opleidt voor junior programmeur functions, vereiste is denk ik wel een aantoonbaar werk/denk niveau, en affiniteit met techniek.

Dat is ook een route die je zou kunnen overwegen, mits je door de selectie heen komt.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vectormatic schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:42:
Dat is ook een route die je zou kunnen overwegen, mits je door de selectie heen komt.
Volgens mij komt er een CV jouw kant op :+

Een HBO diploma maakt het leven veel makkelijker, maar als je 'je kans gemist' hebt, dan zou ik niet eerst een HBO gaan halen en daarna bij werkgevers gaan aankloppen, maar juist andersom. Eerst maar eens zien 'hoe leuk' het is om van je hobby je beroep te maken en daarna de administratie op orde brengen.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 11:57

vectormatic

Warlock of the doorlock

TheGhostInc schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:01:
[...]

Volgens mij komt er een CV jouw kant op :+

Een HBO diploma maakt het leven veel makkelijker, maar als je 'je kans gemist' hebt, dan zou ik niet eerst een HBO gaan halen en daarna bij werkgevers gaan aankloppen, maar juist andersom. Eerst maar eens zien 'hoe leuk' het is om van je hobby je beroep te maken en daarna de administratie op orde brengen.
Hah, dat was de bedoeling helemaal niet :) (hoewel... aanbrengpremie? :9~ )

En mee eens, een HBO diploma met een redelijke achtergrond (geen vrijetijdskunde..) maakt het leven een stuk makkelijker als je een technisch vak in wil, maar om dat alsnog te gaan doen terwijl er genoeg opties zijn om via een zij-traject in the stromen..

Als je een aantal jaar in je vak zit is uiteindelijk je werkervaring (en hoe je werkgever je niveau ervaart) veel belangrijker dan een papiertje, heb er zelf bijvoorbeeld ook geen spijt van dat ik HBO gedaan heb ipv WO, mijn oud klasgenoten hebben een beter papiertje, maar ik loop ook gewoon 3 jaar op ze voor.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor dit advies jongens. Heb ik echt veel aan!

Ik zat zelf ook al te denken om te gaan kijken naar zijstroom projecten. Die zijn er in overvloede als je een HBO opleiding hebt. Maar zonder of zelfs met een propedeuse zoals ik die heb, is er niets.

Ik heb de afgelopen 10 jaar op vrij hoog niveau (altijd eindverantwoordelijke manager) gewerkt. Dus die HBO werk en denk niveau is er zeker wel.

Dus eigenlijk zeggen jullie dat ik beter open kan solliciteren naar een omscholingstraject bij de grotere bedrijven. Ik kan wel redelijk scripts lezen/begrijpen, alleen het zelfs schrijven is een heel andere stap.

Ik ben me er erg van bewust dat werkervaring zeer belangrijk is. Daarom wil ik ook aan een portfolio gaan werken. En dan in combinatie met certificaten laten zien dat ik wel iets kan. Maar dat neemt niet weg dat ik zeker nog een lange weg te gaan heb, en een behoorlijke inhaalslag te maken heb.

Vectormatic, waar moest ik mijn cv baar toe sturen? hahaha

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
De markt vraag niet om mensen die een beetje hebben lopen hobbyen en een certificaatje (die vooral testen op feitenkennis) maar om mensen met een goeie theoretische basis die daardoor software 'snappen' en zich daardoor zelf kunnen redden met de verschillende resources die er zijn. Taal certificaten zijn wat dat betreft in developer land vrijwel nutteloos; ze bewijzen namelijk niet dat iemand echt from scratch software kan bedenken en bouwen.

Je claimt zelf HBO denkniveau te hebben maar we hebben het hier over informatica, niet om een management functie. Sorry maar iedereen kan 'manager' zijn; vakinhoudelijke kennis daareintegen is veel zeldzamer.

Heb je uberhaupt al eens geprogrammeerd? Zo ja; waarin? En dan heb ik het niet over HTML / CSS want dat zijn geen programmeertalen en hebben ongeveer dezelfde complexiteit als een mooi opgemaakt word-document. Ik zou als ik jou eens beginnen met een gewoon een Java MOOC en als je dan merkt dat je het echt leuk vindt toch eens hard na gaan denken over hoe je het mogelijk gaat maken een informatica opleiding te doen.

De vraag naar mensen met een hoge mate van vakinhoudelijke kennis groeit. De onderkant van de markt daarentegen daar concurreer je op prijs tegen mensen in lage lonen landen.
vectormatic schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:42:
Op het moment is er zo veel vraag naar java programmeurs dat sommige bedrijven (waaronder mijn werkgever) ook zij-instromers zonder IT opleiding werft, en intern opleidt voor junior programmeur functions, vereiste is denk ik wel een aantoonbaar werk/denk niveau, en affiniteit met techniek.

En dat dergelijke bedrijven zulke mensen bij bijvoorbeeld banken denken neer te kunnen zetten is dat ze dus bij ons vragen om mensen met aantoonbare ervaring en een opleiding.

[ Voor 20% gewijzigd door Hydra op 18-02-2016 17:26 ]

https://niels.nu

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij wordt ik door sommige in deze verkeerd begrepen.

Ik verwacht niet dat ik in 1 keer even makkelijk kan overstappen. Ik begrijp heel goed dat ik een enorme inhaal slag te maken heb en daar wil ik ook keihard aan gaan werken.

Daarbij verwacht ik ook zeker niet dat de certificaten meteen de sleutel zijn tot succes. Het helpt me alleen met de verdere vakkennis. Ik snap dat het belangrijkste is om te laten zien dat ik het snap, en weet waar ik het over heb. Dat wil ik realiseren door vele cursussen en studie materiaal aan de ene kant, en veel opdrachten/stage projecten aan de andere kant. Dat is de enige manier waarop je bruikbare kennis kan vergaren en mijzelf op niveau kan brengen.

@Hydra Je hebt gelijk dat iedereen manager kan spelen. Maar manager zijn is hele andere koek, ook binnen de horeca. Dat lijkt vaak makkelijk, maar daar ga je je lelijk op verkijken. Zeker als je op hoog niveau acteert. Ik heb het dan echt over 5 sterren restaurants, evenementen van meer dan 1000 gasten en grote namen binnen de industrie.

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:50
Hydra schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:24:
Sorry maar iedereen kan 'manager' zijn; vakinhoudelijke kennis daareintegen is veel zeldzamer.
Integendeel, iedereen slechts weinig mensen hebben de skills om manager te zijn, laat staan een goede manager. In die zin zijn ze net zo zeldzaam als een goede software engineer.

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
_vision schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 18:44:
Integendeel, iedereen slechts weinig mensen hebben de skills om manager te zijn
Klop. De meeste managers hebben die ook niet. Maar ze zijn wel 'manager'.
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:36:

Daarbij verwacht ik ook zeker niet dat de certificaten meteen de sleutel zijn tot succes. Het helpt me alleen met de verdere vakkennis.
Niet dus. Dat is het punt dat ik probeer te maken. Het is een veelvoorkomende misconceptie.

[ Voor 39% gewijzigd door Hydra op 18-02-2016 19:44 ]

https://niels.nu

Pagina: 1