Vraag

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 11:52
Hoi allen,

Ik heb een TP Link Touch P5 en een 200/20 Mbit-verbinding bij Ziggo. Ik kom iets tegen, waar ik de oplossing niet voor heb: downloaden gaat sneller dan kopiëren.

De situatie: Ik download iets uit een nieuwsgroep, dat gaat op 5GHz prima met (ruim) 200Mbit, oftwel zo'n 25MB/sec. Zodra het uitgepakt is, wil ik het kopiëren naar mijn NAS (Synology DS214play). Als ik via wifi kopieer, gaat dat met 3-6MB/sec, met de kabel haal ik 60-80MB/sec.

Ik heb al gekeken naar jumbo-frames, maar dat levert geen resultaat op. Heeft iemand een idee waar ik zou kunnen kijken, of is dit op de één of andere manier een beperking van wifi?

Dank!

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:43

Tazzios

..

Kan zijn; Bij het downloaden doet de TP Link Touch P5 het zend werk en hoeft de laptop alleen te ontvangen Bij het kopiëren is dit andersom. mogelijk ontvangt de TP Link Touch P5 jou laptop slecht waardoor de verzendsnelheid lager is.

Of bovenstaande klopt hangt af van hoever je van de TP Link Touch P5 link zit en of je dichterbij een ander resultaat hebt.

• don_jorg
Tazzios schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:27:
Of bovenstaande klopt hangt af van hoever je van de TP Link Touch P5 link zit en of je dichterbij een ander resultaat hebt.
Dat heb ik ook geprobeerd, ik ben op +/- 3 meter afstand gaan zitten, zonder muren o.i.d. ertussen.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:45
Misschien dat er een DDWRT firmware voor je tp-link is en dat dat helpt?

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Waarom je download je niet gewoon met je Synology NAS?

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:27
Kan dit er niet aan liggen dat het "makkelijker" is 1 groot bestand (.zip/.rar./etc) te versturen/ontvangen dan een aantal kleinere bestanden?

Gister nog een .zip met 1,3 GB aan hele kleine bestandjes naar online opslag geschoven. Dat kostte een fractie van de tijd die het koste de losse bestanden te uploaden, met verder dezelfde omstandigheden... Probeer voor de vergelijking eens het bestand naar je NAS te versturen zonder het eerst uit te pakken, anders.

• don_jorg
Twam schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:10:
Kan dit er niet aan liggen dat het "makkelijker" is 1 groot bestand (.zip/.rar./etc) te versturen/ontvangen dan een aantal kleinere bestanden?
Dat zou je verwachten, maar het is precies andersom: uit de nieuwsgroepen komt een aantal kleinere bestanden, die samengevoegd worden tot één groot bestand. Dat grote bestand ga ik dus op lagere snelheid kopiëren ;)

@analogworm: Nee, die is er niet. Daarbij: ik vraag me toch de reden af waarom er zoveel verschil in zit.

@GroeneThee: Omdat ik op de NAS niet die 200Mbit haal, op de één of andere manier.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
don_jorg schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:22:

De situatie: Ik download iets uit een nieuwsgroep, dat gaat op 5GHz prima met (ruim) 200Mbit, oftwel zo'n 25MB/sec. Zodra het uitgepakt is, wil ik het kopiëren naar mijn NAS (Synology DS214play). Als ik via wifi kopieer, gaat dat met 3-6MB/sec, met de kabel haal ik 60-80MB/sec.
Ik heb geen idee of mijn vermoeden klopt. Maar kan het niet zijn dat bij het kopiëren je maar één 'lijntje/ verbinding' gebruikt, terwijl je er bij je nieuwsgroepen download met meerdere 'lijntjes / verbindingen'.

Mogelijk zit er ook nog verschil in je upload en download snelheid van je router / wifi kaart. Wat voor snelheden haal je als je bijvoorbeeld een bestand naar het internet upload via je laptop?

[ Voor 46% gewijzigd door rens-br op 18-02-2016 13:58 ]

Pagina: 1